Arghir, Olimpia
14 noiembrie 1943, București
05 noiembrie 1997, Cluj Napoca
Regizoare de teatru și televiziune
Olimpia Arghir (cu numele din catalog, după soț, Varodi) a absolvit Institutul de Teatru și Film în 1969, la clasa de regie condusă de profesorul Lucian Giurchescu și asistentul Cornel Todea. Clasa de 6 studenți le mai includea pe viitoarele regizoare Gina Ionescu, Magda Bordeianu și Nioleta Toia. Constantin Paraschivescu își amintea despre acest spectacol jucat la Studioul Casandra că era: „O comedie lirică despre tineri, tinereţe, visuri şi elanuri romantice, cu prospeţimea şi naivitatea vârstei. Textul, mai fragil, era ingenios valorificat prin fantezie scenică, iar interpretarea studenţească avea vioiciune, farmec şi umor.”[1]
Încă de la început, tânăra regizoare, crescută într-o familie de actori, s-a dovedit interesată de temele politice, dar fără a le aborda exclusiv. A montat și spectacole pentru copii, la fel ca multe dintre colegele sale, nefiind invitată des pe „scenele mari”. Totuși, în teatrografia ei apar, în principal în primii zece ani de carieră, o serie de spectacole cu potențial politic, create mai ales la Teatrul „Ion Voiculescu”[2], printre care Siciliana de Aurel Baranga (1971), Cînd revolverele tac de Tudor Negoiță (1972), Cîntecele fantoșei, scenariu personal[3] (1972), Capete rotunde și capete țuguiate, după Bertolt Brecht (1975), Întors din singurătate de Paul Cornel Chitic (1977).
Despre spectacolul Siciliana de Aurel Baranga, la Teatrul „Ion Vasilescu”, considerat debutul ei pe o mare scenă (deși mai montase două alte spectacole după absolvire), temutul cronicar Radu Popescu scria că tânăra Olimpia Arghir (la vremea aceea purtând numele de familie Arghir-Varodi): „și-a trecut cu bine și chiar cu brio primul său adevărat și greu examen, examenul de profesionistă, în fața publicului”[4]. În schimb, cronicarul își îndrepta agresivitatea către… tinerețea regizoarei și a generației sale:
”(…) regia a fost încredințată unui regizor foarte tînăr, (…) un regizor care e o regizoare [sic!]: Olimpia Arghir-Varodi. Cîteva experiențe usturătoare ne-au învățat în ultimul timp să ne apropiem cu prudență (chiar fizică) de experiențele acestor mici tigri și pantere, cărora li se deschide cușca Institutului cu patalamaua libertății absolute de a zgîria și mușca tot ce le iese în cale, vii sau morți.”[5]
Fragmentul este clarificator pentru ceea ce credea Radu Popescu cu privire la regia românească, metafora cu tigrii și panterele care ies din „cușca Institutului” fiind mai mult decât evocatoare.
Finalul cronicii include obiecții cu privire la interpretare, nereușita fiind pusă în seama regizoarei marcate de „tinerețea și nesiguranța începuturilor”, dar mitraliera e îndreptată mai ales înspre una dintre actrițe care nu doar că e pe lângă rol, ci și „îmbrăcată, sărăcuța, într-un mod, cum se spune, să-ți bați părinții!”[6]. Nu există mențiuni despre decor sau costume în majoritatea articolelor lui Radu Popescu, dar e greu de crezut, totuși, că acesta nu știa că actorii nu vin cu hainele de acasă, prin urmare această formulare care o ironizează pe actriță fiindcă lui nu-i place cum e îmbrăcată, e cu atât mai deplasată.
Într-un alt articol, despre un alt spectacol al aceleiași Olimpia Arghir, (Mitică Popescu de Camil Petrescu la Teatrul „Ion Vasilescu”, 1973), cronicarul minimalizează ironic contribuția regizorală: „un spectacol cinstit, serios, harnic, regizat de către cinstita, serioasa, harnica Olimpia Arghir, care îl cunoaște bine pe Camil Petrescu, ceea ce se vede în fermitatea cu care a ținut în mână cumpăna dintre comedie și povestea idilic-sentimentală”. Radu Popescu atacă din nou o actriță nu numai pentru interpretare, ci și pentru hainele pe care le poartă: „Marietta Popa a jucat prost actul doi, excelent actul trei (actul unu nu l-a jucat deloc), fiind în toate trei îmbrăcată cu un gust execrabil.”[7] Gustul actriței? Gustul scenografului/scenografei? Sau gustul cronicarului să fi fost defect, totuși?
Poate cel mai personal și relevant spectacol creat de regizoarea Olimpia Arghir pe scena unui teatru a fost Cântecele fantoșei, realizat la numai câțiva ani după absolvire, considerat ”un spectacol manifest” (Andrei Strihan, Contemporanul), și o „operă de pionierat” (Sebastian Crăciun, Teatrul).
Cronicarul singurei reviste de specialitate din epocă, remarca despre acest spectacol:
„Distribuind cu precizie accentele, plasînd ici-colo pătrunzătoare citate din Che Guevara sau din Saint-Exupéry, dar, mai ales, imprimînd întregii reprezentații un ton de intensă participare lirică, ton care devansează net factura expozitivă a textelor, regizoarea şi-a transformat spectacolul într-o demonstrație vie a faptului că nimic nu poate fi străin celui care se simte om al acestui secol, că „fiecare om trebuie să simtă pe obraz palmele pe care le primește oricare alt om”. Dincolo de remarcabila performanță profesională, pe care o reprezintă mînuirea matură şi echilibrată a instrumentelor de expresie, proprii acestui gen de teatru, Cîntecele fantoşei este un nedisimulat apel la conştiinţă şi la participare. El urmăreşte să transforme conceptul politic în emoție.”[8]
Spectacolul a fost apreciat până și de Radu Popescu. Acesta scria, refăcând fundalul sonor al spectacolului, care lipsește din celelalte cronici: „(…) o asemenea dramaturgie mizează, în principal, şi chiar în exclusivitate, pe forţa de şoc a spectacolului. Forţă de şoc pe care, — cu muzică, cu dans, cu cîntec, cu răpăit de tobe, cu rostiri corale, cu izbucniri proclamative şi oratorice — regia Olimpiei Arghir a făcut-o simţită, în mare măsură.”[9] Tot el îi apreciază și pe actori, care nu au roluri, dar construiesc tipologii: „Echipa de actori tineri a Teatrului „Ion Vasilescu“, a fost bine condusă de Olimpia Arghir cu un dinamism niciodată obosit, cu un elan sincer, dacă nu totdeauna vibrant, într-un sistem de participare totală totdeauna limpede (dar nu cu egală limpezime a tuturor dicţiilor individuale), aproape totdeauna convingător.”[10]
Câțiva ani mai târziu, criticul Mira Iosif analizează apreciativ spectacolul Întors din singurătate de Paul Cornel Chitic, în regia Olimpiei Arghir la Teatrul ”Ion Vasilescu”, cu o singură rezervă: „E un spectacol solid, bine articulat dramatic, într-o caligrafie cursivă și nu lipsită de grație, deși violența, virilitatea sînt principalele trăsături.” Laudele aduse spectacolului sunt coerente, din descriere pare că e vorba chiar despre o producție de excepție, nu lipsită de o periculoasă încărcătură politică, ceea ce pentru anul 1977 însemna asumarea unui risc din partea creatorilor, mai ales când accentele politice nu se regăseau în cele înscrise în agenda oficială a regimului:
”O violență și o asprime tragică care incită spectatorul și-l determină să mediteze, – ca în bunele reprezentații de idei – asupra sensurilor morale ale acțiunilor eroului, asupra răspunderii conducătorului în momentele de cumpănă ale istoriei.”[11]
Dar din perspectiva contemporană este chestionabil faptul că virilitatea, violența și asprimea tragică, atribute stereotipizate drept masculine, sunt cele care primesc votul criticului, prezența lor fiind cea care transformă spectacolul într-un succes în ochii acesteia, mai mult decât „caligrafia cursivă și nu lipsită de grație”, care intrau în epocă în catalogul stereotipurilor feminine.
Spectacolul se înscria firesc în ceea ce pare a fi, apreciind retroactiv, un program regizoral coerent: în presa culturală a vremii mai găsim informații despre o altă piesă politică regizată de Olimpia Arghir Varodi un deceniu mai târziu, un alt exemplu de teatru politic, montarea cu Nebunul se întoarce, o adaptare după Moartea accidentală a unui anarhist, de Dario Fo, la Teatrul Dramatic din Brașov, spectacol în care se remarca Coca Bloos în rolul unei jurnaliste[12]. Emil Rădulescu scria despre acest spectacol nemulțumit că dimensiunea comică fusese blurată, dar observând racordul cu realitatea făcut de autoarea spectacolului prin intermediul filmului :
„Regizoarea Olimpia Arghir s-a străduit mult pentru a ne da un spectacol cît mai convingător şi, în acelaşi timp, pentru a-l prezenta pe cunoscutul dramaturg, după chipul şi asemănarea sa. A introdus, de aceea, şi secvenţe filmate din realitatea italiană imediată, ca să înţelegem că autorul este adînc legat de ea, de faptul cotidian fierbinte. A condus chiar şi mişcarea interpreţilor în nota, închipuită personal, a teatrului lui Dario Fo. Rezultatul este o comedie, dar cu satira din păcate uşor voalată sau mai degrabă cu efect exterior.” [13]
O altă inițiativă de „teatru popular” a Olimpiei Arghir e consemnată în ani consecutivi, 1971 și 1972, la București, respectiv Deva și constă în „spectacole de sunet și lumină” apreciate de critici, primul creat în ceea ce se numea pe atunci „rotonda scriitorilor” din Cișmigiu, al doilea în curtea lapidarium a Muzeului de Istorie din orașul Deva. Despre spectacolul din București, Dinu Kivu scria: „Se intitulează 12 şi este un „sunet şi lumină“- gen atît de reclamat de spectatori şi atît de rar realizat. Autorii lui (scenariul – Alecu Popovici, regia – Olimpia Arghir Varodi, luminile – Titi Constantinescu) au reuşit un spectacol educativ, patriotic, cu momente de real dramatism. Voci neuitate – Vraca, Sadoveanu – alături de cele ale celor mai talentaţi actori din teatrele noastre, fac – în o jumătate de oră – o panoramă a literaturii române surprinsă în momentele ei cele mai revelatoare. Cu un plus de accesorii tehnice (în special baterii moderne de reflectoare), am fi consemnat o deplină reușită.” [14]
Regizoarea a continuat să abordeze teme politice și în teatrul de televiziune pe care l-a practicat intens, din 1979 devenind regizoare artistică a Televiziunii publice din România. A montat aici piese de Horia Lovinescu, Victor Ion Popa, Ion Băieșu, Aurel Baranga, Ibsen, Shakespeare, Mihail Sebastian și mulți alții, în această perioadă montând mai puțin dincolo de această scenă. Din păcate, spectacolele TV au avut parte de mai puțină atenție din partea criticii, fiind o specie marginalizată în epocă, deși beneficia de posibilități de inovare și experiment, dar și de un public infinit mai mare decât cel al teatrului.[15]
Într-un articol scris la moartea ei prematură (avea numai 54 de ani), colegul ei de redacție de la TVR, Constantin Paraschivescu, sublinia ținuta morală a artistei, curajul de a rezista presiunilor instituționale și de a-și proteja mediul profesional:
„Menționez că în toată această perioadă, ’79-’89, a refuzat multe scenarii schematice impuse de contextul politic, cu riscul periclitării funcţiei, optând cu perseverenţă numai pentru acele texte de actualitate care fructificau ceva din aspiraţia şi demnitatea morală a omului. Iubirea, elanurile romantice, umorul sănătos, mesajul de solidaritate şi verticalitate umană au fost criteriile după care s-a călăuzit în profesie şi trăsăturile ce i-au definit montările.”[16]
Olimpia Arghir nu a fost reținută așa cum ar fi meritat de istoria teatrului românesc, având o carieră prea scurtă[17] și, în plus, desfășurată în condițiile unui sistem socio-politic care, deși susținea în discursurile oficiale ideea egalității dintre femei și bărbați, nu întotdeauna aplica aceste precepte și în practică, cel puțin nu în lumea teatrului, în care regizoarele aveau mai puține șanse de a-și face meseria decât colegii lor bărbați. Faptul că asta a avut ca efect și o mai slabă reflectare a creației lor scenice este o dublă nedreptate istorică, care încă așteaptă să fie corectată.
Cristina Modreanu
Iulie 2023
Identificator obiect digital: https://doi.org/10.47383/DMTR.04.26
Note:
[1] Constantin Paraschivescu, „Moartea unui artist”, în Teatrul azi, nr. 12, 1997, pag. 42.
[2] Actualmente Teatrul ”Tudor Vianu” din Giurgiu, denumire modificată și în baza de date wwww.cimec.ro
[3] Vezi fișa de dicționar DMTR dedicată spectacolului.
[4] Radu Popescu, „Cronici dramatice”, editura Eminescu, colecția Masca, 1974, pg 62.
[5] Radu Popescu, Cronici dramatice, colecția Masca, editura Eminescu, 1974, pag. 62.
[6] Ibidem, pag. 63.
[7] Ibidem, pag. 191.
[8] Sebastian Costin, „Teatrul Ion Vasilescu. Cîntecele fantoșei” în Teatrul, nr. 4, anul VII, 1972, pag. 66-68.
[9] Radu Popescu, „Teatrul Ion Vasilescu. Cîntecele fantoșei” în România liberă, 5 aprilie, 1972, pag. 2.
[10] ibidem
[11] Mira Iosif, Teatrul nostru cel de toate zilele, ed. Eminescu, colecția Masca, 1977, pag. 95.
[12] Criticul Miruna Runcan, pe vremea aceea secretară literară la Teatrul din Brașov, își amintește că Titlul originar a fost schimbat la cererea expresă a organelor de partid ale momentului, în pofida faptului că apartenența lui Dario Fo la mișcarea italiană de stânga era binecunoscută.
[13] Contemporanul, nr. 26, 26.06.1981, pag. 4.
[14] Dinu Kivu, „Spectacole estivale”, în Contemporanul, 13.09.1971, Anul 25, nr. 33, pag. 4.
[15] Într-o dezbatere publicată în revista Teatrul, realizatorii reproșează criticilor lipsa de atenție și interes față de creațiile de Teatru TV ( nr. 12 din 1.12.1973, pag. 16-26).
[16] Constantin Paraschivescu, „Moartea unui artist”, în Teatrul azi, nr. 12, 1997, pag. 42.
[17] După 1990, regizoarea se mută în Clujul natal și devine, alături de Sorana Coroamă-Stanca și Mihai Măniuțiu, unul dintre primi profesori de regie la nou înființata Catedră de Teatru a Universității Babeș-Bolyai din Cluj, fără a avea șansa de a continua o carieră în această direcție.
Alcool de Naftali Ironi, scenografia Horațiu Mihaiu. Cu: Dorin Andone, Ion Isaiu, Melania Ursu, Maria Munteanu ș.a. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 03.04.1997
Ultimul act de Bernard Renan, scenografia Horațiu Mihaiu. Cu: Miriam Cuibus, Dorin Andone, Ion Isaiu. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 27.02.1997
Furtul secolului, de Octavian Sava, scenografia Hoprațiu Mihaiu. Cu: Marin Aurelian, Melania Ursu, Cornel Răileanu ș.a. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 20.02.1997
Anul viitor la aceeași oră de Bernard Slade. Scenografia Theodor T. Ciupe. Cu: Vistrian Roman, Melania Ursu, Ioan Coman. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 19.03.1993
Totul e un joc de Paul Ioachiom. Scenografia Constantin Ciubotaru. Cu: Dorina Lazăr, Liana Mărgineanu, Mircea Constantinescu ș.a. Teatrul Odeon, 26.04.1991
Sonata Kreutzer de Iacob Gordin dupa L:N: Tolstoi, scenografia Dumitru Georgescu. Cu. Trixy Abramovici, Eugenia Balaure, Bebe Bercovici ș.a. Teatrul Evreiesc de Stat, 17.07.1988
Zig Zag de Ion Dumitru Șerban. Scenografia Sică Rsescu. Cu: Manuela Ciucur, Emilia Dobrin, Sebastian Comânici ș.a. Teatrul „Nottara”, 22.10.1982
Nebunul se întoarce de Dario Fo. Scenogreafia Puiu Antemir. Cu: Mircea Andreescu, Coca Bloos, Dan Săndulescu ș.a. Teatrul „Sică Alexandrescu” Brașov, 04.06.1981
Ploaia și anchetatorul de Leonida Teodorescu. Scenografia Tudor Ghimeș. Cu: Mircea Anghelescu, Emil Hossu, Viorel Comăcivi ș.a. Teatrul „Nottara”, 07.10.1980
Cine se teme de crocodil de Alecu Popovici. Scenografia Elena Simirad Munteanu. Cu: Alexandrina Halic, Pauloa Frunzetti, Gabriel Iencek, Vasile Mentzel ș.a. Teatrul „Ion Creangă”, 29.12.1978
Fire de poet de Eugen O’Neil. Scenografia Elena Pătrășcanu Veakis. Cu: Romulus Bărbulescu, Maria Chira, Cornel Gârbea ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 15.11.1978
Întors din singurătate de Paul Cornel Chitic. Scenografia Eva Sorban. Cu: Sanda Maria Dandu, Sorin Postelnicu, Romulus Bărbulescu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 28.12.1977
Recreația mare de Mircea Sîntimbreanu. Scenografia Elena Siomirad Munteanu. Cu: Alexandrina Halic, Vasile Menzel, Tudorel Popa ș.a. 15.09.1977
Cântați privighetori, colectiv de autori. Scenografia Sorin Popa. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 05.06.1977
Adam și Eva de Rudy Strahl, scenografia Andrei Bota. Cu: Alexandra Albulescu, Maria Chira, Dumitru Dunea ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 21.12.1976
Un tânăr mult prea frumos de Virgil Stoenescu. Scenografia Octavian Dibrov. Cu: Irina Bârlădeanu, Marina Cercel, Mihai Dobre, Maria Chiora ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 10.06.1976
Capete rotunde și capete țuguiate de Bertold Brecht. Scenografia Olimpia Arghir. Cu: Romulus Bărbulescu, Maria Chira, Doina Tamaș, Boris Olinescu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 28.08.1975
Grăbește-te încet de Angela Bocancea. Scenografia Traian Nițescu. Cu: Irina Bârlădeanu, Mariana Cercel, Daniel Tomescu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 16.04.1975
Eu sunt tatăl copiilor de Angela Bocancea. Scenografia Olga Mușiu. Cu: Telly Barbu, Maria Chira, Cristina Deleanu, Stelian Cremencius ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 17.10.1974
Omul invizibil de H. G. Wells. Scenografia Elena Simirad Munteanu. Cu: Ion Gheorghe Arcudeanu, Cicerone Ionescu, Vasile Menzel ș.a. Teatrul „Ion Creangă”, 16.02.1974
Noile suferințe ale tânărului W de Ulrich Plenzdorf. Scenografia Dan Jitianu. Cu: Virgil Ogășeanu, Victor Rebengiuc, Valeria Seciu ș.a. Teatrul „L.S. Bulandra”, 18.11.1973
Mitică Popescu de Camil Petrescu. Scenografia Sever Frențiu. Cu: Ștefan Bănică, Cristina Deleanu, Marieta Luca, Boris Olinescu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 21.10.1973
Scufița cu trei iezi de Alecu Popovici. Scenografia Elena Simirad Munteanu. Cu: Daniela Anencov, Gheorghe Angheluță, Paula Frunzetti, Victor Radovici ș.a. Teatrul „Ion Creangă”, 24.03.1973
Școala Bârfelilor de Richard Sheridan. Scenografia Igor Skakun. Cu: Mariana Cercel, Florin Crăciunescu, Cezar Dinu, Domnița Mărculescu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 16.09.1072
Gaițele de Alexandru Kirițescu. Scenografia Theodor T. Ciupe. Cu: Olimpia Arghir, Constanța Constantinescu, Rodica Daminescu, Carmen Galin ș.a. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 21.05.1972
Cântecele fantoșei, dramatizare de Olimpia Arghir. Scenografia Olimpia Arghir. Cu: Mariana Cercel, Maria Chira, Cornel Constantiniu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 29.03.1972
Când revolverele tac de Tudor Negoiță. Scenografia Andrei Ivăneanu Damaschin. Cu: Mariana Cercel, Florin Crăciunescu, Cristina Deleanu ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 19.103.1972
Siciliana de Aurel Baranga. Scenografia Olga Muțiu. Cu: Dem Rădulescu, Irina Bârlădeanu, Stelian Cremenciuc ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 13.03.1971
Viața, o comedie de Vasile Alecsandri. Scenografia Mihai Gheorghiu. Cu: Atelian Cremenciuc, Cristina Deleanu, Cornel Gârbea ș.a. Teatrul „Ion Vasilescu” București, 15.09.1970
Tragicii greci, adaptare de Olimpia Arghir după Eschil, Sofocle și Euripide. Scenografia Mircea Matcaboji. Cu: Ștefan Braborescu, Stela Ciuculescu, Octavian Cosmuță ș.a. Teatrul Național „Lucian Blaga” Cluj, 28.03.1963
Mutul, scenariu de Constantin Banu, Scenografia: Ion Olaru, Elena Timonu. Cu: Maria Ploae, Lucian Nuță, Ion Haiduc ș.a. TVR, 27.01.1997
Cum vă place de William Shakespeare, Scenografia: Ion Olaru. Cu: Claudiu Bleonț, Horațiu Mălăele, Irina Movilă. TVR, 11.12.1995
Cui i-e frică de Virgina Woolf? De Edward Albee. Acenografia Ion Olaru. Cu: Rodica Tăpălagă, Radu Beligan, Lamia Beligan, Mircea Rusu. TVR 26.06.1995
Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian, Scenografia: Ion Olaru. CuȘ Elvira Deatrcu, George Alexandru, Valentin Uritescu. TVR 23.01.1995
Vacanță la munte de Liviu Timbus, Scenografia: Ion Olaru. TVR 21.11.1994
Meșterul Manole de Lucian Blaga, Scenografia: Ian Olaru. Cu: Marius Bodochi, Dorel Vișan, Anda Chirpelean, Adrian And one ș.a. 29.09.1993
Vacanță de Crăciun, scenariu de Paul Ioachim și Olimpia Arghir după Accidentul de Mihail Sebastian, Scenografia: Ion Olaru. Cu: Teodora Mareș, George Alexandru, Dana Deminschi. TVR 14.06.1992
Femeia mării de Henrik Ibsen, Scenografia: Dumitru Georgescu, Eugenia Botănescu. Cu: Valeria Seciu, Alexandru Repan, Virgil Ogășeanu s.a. TVR. 17.06.1991
Familia de Tudor Băran, TVR 1989
Copiii noștri vin acasă de Dan Tărchilă, TVR 1989
Spre fericire de Nelu Ionescu, TVR 1988
Căsnicia nu-i o joacă de Ion D. Șerban, TVR 1988
Enigma din testament, adaptare de Ștefan Radof după Mihail Sadoveanu, Scenografia Dumitru Georgescu, Florentina Popescu, Eugenia Botănescu. Cu: Mariana Buruiană, Cristina Deleanu, George Constantin, Ion Caramitru, Ștefan Radof ș.a. TVR 1988
Mușcata din fereastră de Victor Ion Popa, TVR, 1997
Pasul cerbului de I.D. Șerban, TVR 1997
Trei generații de Lucia Demetrius, TVR 1995
Ciuta de Victor Ion Popa Scenografia: Dumitru Georgescu, Eugenia Botănescu. Cu: Mariana Buruiană, Valeria Seciu, Margareta Pogonat, Petre Gheorghiu, Mitică Popescu, Dan Condurache ș.a. TVR 30.07.1985
Siciliana de Aurel Baranga, TVR 1984
Curajul nu cere plată de I.D. Șerban Scenografia: Teodora Dinulescu. TVR 1983
Fluturi, fluturi de Aldo Nicolai, Scenografia: Dana Lăzanu, Anton Stelian TVR 1983
Hanul de la răscruce de Horia Lovinescu, Scenografia: Dana Lăzanu. TVR 1983
Operațiunea Gambit de Tudor Negoiță, TVR 1982
E timp pentru iubire de Alecu Popovici, TVR 1982
Fericirea noastră cea de toate zilele de Octavian Sava, Scenografia: Valeria Stoleru, TVR 1981
Furtună pe strada Sycomore de Reginald Rose, TVR 1981
O afacere neobișnuită de Maurice Druon, Scenografia: Dana Lăzanu. Stelian Anton. TVR 1981
La musica de Marguerite Duras, Scenografia: Dana Lăzanu, Anton Stelian. Cu Gina Patrichi. TVR 1980
Ușa de la baie de Neil Simon Scenografia: arh. Gheorghe Constantin. TVR 1980
Citadela sfărâmată de Horia Lovinescu. TVR 1980
Inimă fierbinte de Octavian Sava. TVR 1980
Omul care-a văzut moartea de Victor Eftimiu. Scenografia Teodora Dinulescu. Cu: Florin Zamfirescu, Petre Gheorghiu, Coca Andronescu, Mihai Fotino ș.a. TVR 1980
Oamenii sunt lângă oameni de Ion Băieșu, TVR 1979
Picu (Fiul luptătorului) de Horia Lovinescu Scenografia: Ruxandra Bârsan. TVR 1979
Hora sărutului de Arnold Wesker, Scenografia: Teodora Dinulescu. TVR 1979
Examene de Alecu Popivici, Scenografia: Vasile Rotaru. TVR 1978
Constantin Paraschivescu, „In memoriam Henrik Ibsen: Femeia Mării”, Teatrul azi, nr. 10-11, 2016, pp 216-218
Călin Căliman, „Mihail Sebastian după 50 de ani”, Contemporanul, nr. 31, 1995, p 15
Miruna Runcan, „Femeia și sufragiul universale”, Teatrul azi, nr. 12.1991, pp 34-35
Irina Coroiu, „Între teatru și film”, Teatrul, nr. 9, 1988, pp 72-73
Călin Căliman, „Ciuta după aproape șapte decenii”, Cinema, nr. 9, 1985, p 14
Nelu Ionescu, „Caseta cu probleme”, Flacăra, anul 1977, pag.19
Mira Iosif, „Capete rotunde și capete țuguiate”, Teatrul, nr. 5, 1975, pp 52-58
Radu Popescu, „Musical sau comedie muzicală”, România liberă, anul 1974, pag.2
Smaranda Jelescu, „Un spectacol-pamflet pe scena Teatrului Ion Vasilescu”, Steagul roșu, anul 1972, pag. 2
Sebastian Costin „Cântecele fantoşei”, Teatrul, nr. 4, 1972, pp 62-64
Adriana Rotaru, „Entuziasm de toamnă”, Informația Bucureștiului, anul 1971, pag.2
Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF