Berlogea, Ileana
16 august 1931, comuna Jidvei, județul Alba
16 octombrie 2002, București
teatrolog, istoric literar, profesor universitar
Critic, istoric, teoretician teatral și, mai ales, profesoară pentru generații întregi de actori, regizori și critici de teatru, Ileana Berlogea este, azi, un nume înconjurat de legendă. Activitatea ei neobosită, depășind patru decenii, în cadrul IATC/UNATC București a lăsat în urmă o imagine luminoasă, confirmată nu doar de indiscutabilul profesionalism al operei sale, ci și de memoria sentimentală a celor care i-au fost studenți ori colegi.
Născută în inima Transilvaniei în 1931, destinul Ilenei Berlogea e, inevitabil, legat de marile zguduiri politice prin care a trecut România de după cel de-al doilea război mondial. Finalul acestuia o găsește elevă la Liceul greco-catolic de la Blaj, însă acesta e desființat odată cu interzicerea Bisericii greco-catolice; ultimul an îl va absolvi la Cluj. După doar un an de studii la Drept, e admisă la Institutul de teatru în 1950, la casa Irinei Răchițeanu. Cu toate că își ia diploma de actriță în 1954, va prefera totuși să nu profeseze, fiind mult mai atrasă de munca didactică și de cercetare. Zece ani mai târziu, își va lua doctoratul la Institutul de Stat de Artă Teatrală „A. V. Lunacearski” din Moscova. În 1956 se căsătorește cu medicul Octavian Berlogea, în acea vreme ministru al prevederilor sociale, ulterior îndeplinind funcții de conducere mai mici, în domeniul medicinii muncii.
Angajată la IATC (actualul UNATC) la doar un an de la absolvire, Ileana Berlogea se specializează academic în domeniul istoriei teatrului, în principal cel al teatrului universal, pentru care va lucra ca autor al Istoriei teatrului universal (Antichitatea, Evul Mediu, Renașterea), Editura Didactică și Pedagogică, 1981 și, alături de Silvia Cucu și Eugen Nicoară, Istoria teatrului universal (Clasicismul, Romantismul, Realismul) în 1982.
Între 1985 și 1991 a fost rector al institutului, pricină care și explică, în pofida unui comportament public foarte controlat, evitând textele de asumare ideologică fățișă până la finalul deceniului opt, numărul mare de articole de tip propagandistic apărute între 1980 și 1989. Paradoxal, dar și dând mărturie despre complicatele, uneori labirinticele poteci ale unei construcții de carieră în perioada comunistă, majoritatea volumelor de autor publicate de profesoara bucureșteană nu fac concesie limbajului de lemn al epocii, nici temelor standard impuse de directivele de partid.
Ileana Berlogea a combinat, cu consecvență, de-a lungul întregii sale cariere, munca teoretică și cea de istoric, cu critica de întâmpinare, eseul de călătorie, publicistica teatrală de popularizare. În decursul anilor, a scris monografii dedicate artiștilor români (Gheorghe Storin, Editura Meridiane, București, 1965, Agatha Bârsescu, Editura Meridiane, București, 1972, mai recent Liviu Ciulei, regizor pe patru continente, Editura Rampa și Ecranul, București, 1998), dar și unor mari dramaturgi străini: Pirandello, Editura pentru Literatura Universală, București, 1967 ori Bernard Show în România, Editura Meridiane, București, 1968. Această din urmă lucrare pare a deschide drumul către o mai profundă aplecare către analiza spectacologică și către teoria teatrală, lucru care va fi lesne de observat în viitoarele sale scrieri.
De exemplu, subintitulată „Călătorie teatrală prin Statele Unite”, Teatrul american de azi (Cluj, Dacia, 1978) este, într-adevăr, rodul unui stagiu de cercetare în USA, între 1974 și 1975, despre care profesoara mai scrisese în presă, la vremea respectivă, diverse articole și corespondențe. Meritul principal al cărții este acela că nu oferă doar imagini spectacologice disparate ale vieții artistice de pe Broadway, din off și off-off, ci încearcă și reușește să producă o radiografie fenomenologică a relației dintre mainstream și experimental, integrând nu doar vizibilul și fascinantul New York teatral, ci și teatrul (de repertoriu sau de „grupuri”) din California, din Texas ori Mississippi, cu un cameo dedicat Teatro Campesino. Autoarea utilizează analitic și descriptiv interviuri și discuții cu oameni de teatru reprezentativi din locurile pe care le vizitează, pune mereu lucrurile în context istoric și social, dar insistă analitic și asupra dimensiunilor novatoare ale tendințelor din off și off-off Broadway ce se asimilează, în timp, în teatrul cvasi-comercial. O carte temeinică și, pentru publicul din mediile teatrale, fascinantă la vremea ei, dar încântătoare și astăzi.
Ileana Berlogea revine în 1985 cu un volum de eseuri intitulat Teatrul și societatea contemporană (București, Editura Meridiane, 1985). Titlul nu e nici pe departe unul circumstanțial: autoarea își urmărește tema cu rigoare, pentru a circumscrie momentele de conjuncție dintre crizele sociopolitice contemporane și orizontul în mișcare al expresiei teatrale. În acest sens, autoarea e unul dintre puținii critici și teatrologi români ai epocii care oferă direcțiilor estetice din dramaturgie și spectacologia vremii o contextualizare socio-politică, cartografiind astfel, multidimensional, un peisaj cultural de o remarcabilă bogăție. Împărțită în două secțiuni, cea dintâi e dedicată dramaturgiei – dar nu sunt decât puține studii centrate pe dramaturgi, de exemplu Ionesco, ci mai degrabă pe tendințe, în manieră tematistă: „Distrugerea eroului”, „Furioșii”, „Granițele dintre genuri”, „Teatrul documentar german” etc. A doua este o foarte consistentă secțiune dedicată spectacologiei din a doua jumătate a secolului XX: Julian Beck, Grotowski, Open Theatre, Bread and Puppet, Luca Ronconi, ca și un subcapitol binevenit despre teatrul Arianei Mnouchkine. Cartea pare să fi dorit să acopere un spațiu extins al problematicii teatrale contemporane, umplând pe cât posibil golurile – de informație, dar și de reflecție – cu privire la direcțiile teatrale cele mai semnificative din spațiul occidental, în vârful de val al interesului artistic și public față de teatru dintre 1960 și 1980.
După 1989, profesoara bucureșteană își continuă activitatea didactică, ca și pe cea publicistică, însă probabil cea mai consistentă și mai amplă dintre operele sale rămâne, din pricina prematurei sale dispariții, în manuscris: transcrisă și editată cu atenție și dedicație de fiica sa, Anca Berlogea Boariu (regizor, teatrolog și producător de film), August Strindberg, un precursor singuratic al dramaturgiei contemporane, apărută la Editura Academiei în 2011, se dovedește un studiu complex, profund și original, lectură obligatorie în orice bibliografie teatrologică contemporană.
Îngrijind monografii (Octavian Cotescu, în colaborare cu Ion Toboșaru, București, Ed. Meridiane, 1993), volume de dramaturgie (Teatrul expresionist german, București, Univers, 1974) sau de studii, opera eseistică a Ilenei Berlogea – dedicată autorilor, regizorilor, spectacologiei, comparatisticii – rămâne răspândită prin publicațiile teatrale și culturale ale deceniilor 7-9 (Teatrul, Secolul XX, Studii și cercetări de istoria artei, Studii de literatură universală ș.a.). Ea ar merita, din toate punctele de vedere, reconstituită, editată și publicată cât mai curând într-o formulă unitară.
Posteritatea muncii de pedagog și cercetător teatral a Ilenei Berlogea e una pe cât de bogată, pe atât de dificil de cuantificat: dincolo de opera scrisă, zeci de oameni de teatru români, de toate felurile, rămân, adesea nemărturisit, îndatorați îndrumării sale pline de grijă, competență și generozitate.
Miruna Runcan
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.32
Comentarii:
- Ileana Berlogea, Condiția comediei azi (Teatrul „Fanny Tardini” din Galați – 45 de ani de existență), în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2001
https ://biblioteca-digitala.ro/?volum=1826-teatrul-azi–1-2-2001
- Ileana Berlogea, Energia actorului, în „Teatrul Azi”, nr. 2, 1996
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1786-teatrul-azi–2-1996
- Ileana Berlogea, Violență și gravitate pe scenele vieneze, în „Teatrul azi”, nr. 11-12, 1995
- Ileana Berlogea, Umbra lui Goethe la Weimar, în „Teatrul azi”, nr. 9-10, 1995
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54927-umbra-lui-goethe-la-weimar–teatrul-azi–9-10-1995
- Ileana Berlogea, O viață teatrală în plină explozie, în „Teatrul Azi”, nr. 1, 1995
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1846-teatrul-azi–1-1995
- Ileana Berlogea, Întîlnire cu Gianfranco de Bosio la Padova, în „Teatrul azi”, nr. 6, 1990
https ://biblioteca-digitala.ro/?volum=1731-teatrul-azi–6-1990
- Ileana Berlogea, Viitorii actori și regizori, prezenți în viața artistică a țării, în „Teatrul”, anul XXXIV, nr. 9, septembrie 1989
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1989/Nr.9.anul.XXXIV.septembrie.1989/imagepages/image6.html
- Ileana Berlogea, Actorii – forța teatrului românesc, în „Teatrul”, anul XXXIV, nr. 8, august, 1989
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1989/Nr.8.anul.XXXIV.august.1989/imagepages/image9.html
- Ileana Berlogea, Nobila misiune educativă a artei, în „Teatrul”, anul XXXIII, nr. 5, mai, 1988
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1988/Nr.5.anul.XXXIII.mai.1988/imagepages/image5.html
- Ileana Berlogea, Teatrul românesc în lume, în „Teatrul”, anul XXXIII, nr. 1, ianuarie, 1988
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1988/Nr.1.anul.XXXIII.ianuarie.1988/imagepages/image44.html
- Ileana Berlogea, Universul rural în dramaturgia contemporană românească, în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 6, iunie, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.6.anul.XXXII.iunie.1987/imagepages/image8.html
- Ileana Berlogea, Cinci trepte spre viitor, în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 10, octombrie 1986
- Ileana Berlogea, Dezbaterile revistei „Teatrul”: Dimensiunea actualităţii, în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 10, octombrie, 1986
- Ileana Berlogea, Teatrul – tribună pentru apărarea păcii, în „Teatrul”, anul XXXI, Nr. 9, septembrie, 1986
- Ileana Berlogea, Spectacole moscovite, în „Teatrul”, anul XXX, nr. 7-8, iulie-august, 1985
- Ileana Berlogea, Drame și satire antifasciste din repertoriul universal pe scenele românești (II), în „Teatrul”, anul XXX, nr. 5, mai, 1985
- Ileana Berlogea, Drame și satire antifasciste din repertoriul universal pe scenele românești (I), în „Teatrul”, anul XXX, nr. 4, aprilie, 1985
- Ileana Berlogea, Teatrul itinerant „La Barraca” – Spania, în „Teatrul”, anul XXX, nr. 1, ianuarie, 1985
- Ileana Berlogea, Eroul comunist – marele nostru contemporan, în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 10-11, octombrie-noiembrie, 1984
- Ileana Berlogea, Festivalul Național „Cîntarea României”. Sesiunea de comunicări, în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 3, martie, 1984
- Ileana Berlogea, Militantă de frunte a poporului român, în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 1, ianuarie, 1984
- Ileana Berlogea, Prin teatrele din capitala Republicii Democrate Germane, în „Teatrul”, anul XXVIII, nr. 5, mai, 1983
- Ileana Berlogea, Molière în România: …Și de-a lungul vremii, în „Teatrul”, anul XVIII, nr. 2, februarie, 1973
- Ileana Berlogea, Arta actorului român, în „Teatrul”, anul XVII, nr. 3, martie, 1972
- Ileana Berlogea, Publicul – între Danton și Robespierre, în „Teatrul”, anul XVI, nr. 3, martie, 1971
- Ileana Berlogea, O nouă tendință în repertoriul teatrelor vest-germane, anul XVI, nr. 11, ianuarie, 1971
- Ileana Berlogea, Teatrul și politicul, în „Teatrul”, anul XVI, nr. 1, ianuarie, 1971
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.1.anul.XVI.ianuarie.1971/imagepages/image15.html
- Ileana Berlogea, Lecția eroului tragic, în „Teatrul”, anul XV, nr. 12, decembrie, 1970
- Ileana Berlogea, Cuvintele lui Engels, în „Teatrul”, anul XV, nr. 11, noiembrie, 1970
- Ileana Berlogea, Început de stagiune estivală la Atena, în „Teatrul”, anul XV, nr. 7, iulie, 1970
- Ileana Berlogea, Spectacole finlandeze, în „Teatrul”, anul XV, nr. 5, mai, 1970
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.5.anul.XV.mai.1970/imagepages/image28.html
- Ileana Berlogea, Gerhart Hauptmann, în „Teatrul”, anul III, nr. 4, aprilie, 1962
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1962/Nr.11.anul.VII.noiembrie.1962/imagepages/image47.html
- Ileana Berlogea, Invitație la lectura lui Friedrich Wolf, în „Teatrul”, anul VII, nr. 11, noiembrie, 1958
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.4.anul.III.aprilie.1958/imagepages/image10.html
Omagii:
- Ileana Berlogea, Omagiu, în „Teatrul”, an XXXI, nr. 1, ianuarie, 1986
Articole In memoriam:
- Ileana Berlogea, In memoriam Ioana Mărgineanu, în „Scena”, nr. 2, februarie, 2000
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=63098-ioana-margineanu–scena–bruarie-2-2000
- Ileana Berlogea, Moartea unui artist. Emil Mandric, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 1998
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53061-emil-mandric–teatrul-azi–1-2-1998
- Ileana Berlogea, In memoriam Mihai Vasiliu, în „Teatrul Azi”, nr. 6-7, 1997
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1798-teatrul-azi–6-7-1997
- Ileana Berlogea, Moartea unui artist. Ștefan Tapalagă, în „Teatrul Azi”, nr. 10-11-12, 1994
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1842-teatrul-azi–10-11-12-1994
- Ileana Berlogea, Moartea unui artist. Elvira Popescu, în „Teatrul Azi”, nr. 1, 1994
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1841-teatrul-azi–1-1994
Alte referințe în presă:
- Dana Ionescu, Nouă ani fără Ileana Berlogea, în „Yorick”, nr. 95, 2011
https://yorick.ro/noua-ani-fara-ileana-berlogea/
- Ion Toboșaru, Premiul pentru întreaga activitate: Ileana Berlogea, istoric și critic de teatru, „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 1999
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1806-teatrul-azi–3-4-1999
- Ileana Berlogea: Curriculum Vitae, „Teatrul Azi” nr. 3-4, 1999
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1806-teatrul-azi–3-4-1999
Cărți:
- Ileana Berlogea, Liviu Ciulei, regizor pe patru continente, Editura Rampa și Ecranul, București, 1998
- Ileana Berlogea, Teatrul și societatea contemporană, Editura Meridiane, București, 1985
- Ileana Berlogea, Teatrul românesc, teatrul universal. Confluențe., Editura Junimea, Iași, 1983
- Ileana Berlogea, Istoria teatrului universal (Antichitatea, Evul Mediu, Renașterea), Editura Didactică și Pedagogică, 1981
- Ileana Berlogea, Teatrul american azi, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1978
- Ileana Berlogea, Agatha Bârsescu, Editura Meridiane, București, 1972
- Ileana Berlogea, Teatrul medieval european, Editura Meridiane, București, 1970
- Ileana Berlogea, Bernard Show în România, Editura Meridiane, București, 1968
- Ileana Berlogea, Pirandello, Editura pentru Literatura Universală, București, 1967
- Ileana Berlogea, Gheorghe Storin, Editura Meridiane, București, 1965
Lucrări postume:
- August Strindberg, un precursor singuratic al dramaturgiei contemporane, Editura Academiei, București, 2011
Volume în colaborare:
- Istoria teatrului universal (Clasicismul, Romantismul, Realismul) în colaborare cu Silvia Cucu și Eugen Nicoară, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1982
Volume îngrijite:
- Teatrul expresionist german, Editura Univers, București, 1974
- Octavian Cotescu în colaborare cu Ion Toboșaru, Editura Meridiane, București, 1993
Mese rotunde:
- Paul Tutungiu, Volumul „Teatru românesc inedit din secolul al XIX-lea”. Participă: prof. univ. dr. Ileana Berlogea, conf. Univ. dr. Voicu Mîndra, prof. univ. dr. Ion Zamfirescu, Victor Bibicioiu, în „Teatrul”, nr. 11-12, 1986
- Paul Tutungiu, Teatrul polonez contemporan. Participă: Ileana Berlogea, Călin Florian, Mihai Manolescu, Paul Cornel Chitic, în „Teatrul”, nr. 6, 1986
- Paul Tutungiu, „Istoria literaturii dramatice românești” de V. Mîndra (vol.I). Participă: prof. univ. dr. Ileana Berlogea, prof. univ. dr. I. C. Chițimia, prof. univ. dr. Paul Cornea, în „Teatrul”, nr. 1, 1986
- Mira Iosif, Teatrul din Republica Federală Germania văzut de: Ileana Berlogea, B. Elvin, Mircea Florian, Cristian Hadji-Culea, Adriana Popescu, Silvia Popovici, în „Teatrul”, nr. 3, 1983
- Mira Iosif, Teatrul american văzut de Ileana Berlogea, Cătălina Buzoianu, Emil Mandric, Sanda Manu, Alexa Visarion, în „Teatrul”, nr. 7-8, 1982
Simpozioane:
- Revoluționarul român, erou al dramaturgiei naționale (Participă: Dinu Săraru, Dina Cocea, Ileana Berlogea, Sorana Coroamă Stanca, Dan Alecsandrescu, Petre Gheorghiu-Dolj, Emil Poenaru, Victor Parhon, Paul Tutungiu), în „Teatrul”, nr.5, 1986
- Ileana Berlogea, Tony Bulandra are și el teatru…: „Ultima birjă… nocturne Caragiale”, Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, în „Teatrul azi”, nr. 3-4-5, 2002
- Ileana Berlogea, Două ore de amuzament: „O farmacie cu nebuni” după Eugene Labiche, „Teatrul azi”, nr. 3-4-5, 2002
- Ileana Berlogea, Talent și măsură: „Leul în iarnă” de James Goldman, Teatrul Național din București, „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2002
- Ileana Berlogea, Deriziune și demitizare: „Vino la pod, iubita mea” de Kiszely Gábor, Teatrul Nottara, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2002
- Ileana Berlogea, O piesă ce învinge timpul: „Tango” de Slawomir Mrozek, Teatrul Bulandra, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2002
- Ileana Berlogea, Subliniind modernitatea: „Preludiu la Electra” de Petru Dumitriu, Theatrum Mundi, în „Scena”, nr. 5, mai, 2001
- Ileana Berlogea, Năzdrăvanul Occidentului, în „Teatrul azi”, nr. 11-12, 2001
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54001-nazdravanul-occidentului–teatrul-azi–11-12-2001
- Ileana Berlogea, Triumvirat teatral: „Tache, Ianke și Cadâr” de Victor Ion Popa, în „Teatrul azi”, nr. 11-12, 2001
- Ileana Berlogea, Un regizor american la Teatrul Evreiesc din București: „Întâmplări dintr-un oraș cu proști” de M.Gherșenzon, Teatrul Evreiesc de Stat, „Teatrul azi”, nr. 8-9-10, 2001
- Ileana Berlogea, Alexander Hausvater montează Lorca la Ploiești: „Don Perimplin și Belisa” de Federico Garcia Lorca, Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești, „Teatrul azi”, nr. 8-9-10, 2001
- Ileana Berlogea, Mazilu … la „Nottara”: „Ce frumos e în septembrie la Veneția” și „Cine pe cine mântuiește” de Teodor Mazilu, Teatrul Nottara, în „Teatrul azi”, nr. 5-6-7, 2001
- Ileana Berlogea, .. la Sibiu: „Idiotul” de F.M.Dostoievski, Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, în „Teatrul azi”, nr. 5-6-7, 2001
- Ileana Berlogea, Kabuki… la București, „Teatrul azi”, nr. 5-6-7, 2001
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53879-kabuki-la-bucuresti–teatrul-azi–5-6-7-2001
- Ileana Berlogea, În amintirea lui Mihai Eminescu: „Veronica Micle. Scrisori”, Teatrul Național din Craiova, în „Teatrul azi”, nr. 3-4, 2001
- Ileana Berlogea, Un Arrabal aproape clasic: „Scrisoare de dragoste ca un supliciu chinezesc” de Fernando Arrabal, Teatrul Nottara, în „Teatrul azi”, nr. 12, 2000
- Ileana Berlogea, Caragiale actualizat, dar fără violență: „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, Teatrul Valah din Giurgiu, în „Teatrul azi”, nr. 5-6, 2000
- Ileana Berlogea, Râsul ca mijloc de împăcare cu absurdul vieții: „Soția mea, Maurice” de Raffy Shart, Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești, în „Teatrul azi”, nr. 5-6, 2000
- Ileana Berlogea, Umorul inegalabil al lui Șalom Alehem: „Vânzătorii de Haloimes” de Teatrul Evreiesc de Stat, în „Teatrul azi”, nr. 3-4, 2000
- Ileana Berlogea, Ioana-Oana!: „Ioana d’Arc” scenariu de Mihai Măniuțiu, SMART și Teatrul Național din București, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2000
- Ileana Berlogea, Ion Cojar ni-l dezvăluie pe Kostas Asimakopoulos cu ELENI: „Eleni” de Kostas Asimakopoulos, Teatrul Național din București, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2000
- Ileana Berlogea, Pătimașă pledoarie pentru teatru: „Commedia” scenariu de Marian Negrescu, Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 2000
- Ileana Berlogea, Triumful muncii: „Cui i-e frică de Virginia Woolf” de Edward Albee, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Brașov , în „Scena” nr. 15, iulie, 1999
- Ileana Berlogea, Relativitatea pirandelliană transformată în cea mai nobilă emoție estetică: „Așa e dacă vi se pare” de Luigi Pirandello, Teatrul Național din Craiova, nr. 12, 1999
- Ileana Berlogea, Generația tânără îl descoperă pe Teodor Mazilu: „Don Juan moare ca toți ceilalți” de Teodor Mazilu, Theatrum Mundi, în „Teatrul azi”, nr. 12, 1999
- Ileana Berlogea, Un rege Lear pe care nu-l vom uita curând: „Regele Lear” de William Shakespeare, Teatrul Bulandra, în „Teatrul azi”, nr. 7-8-9, 1999
- Ileana Berlogea, Caragiale al tinerilor: „D’ale carnavalului” de I.L.Caragiale, Teatrul „George Ciprian”, Buzău, în „Scena”, nr. 2, iunie 1998
- Ileana Berlogea, Pila și modul ei de folosire: „Ah, bacalaureatul!” de Dumitru Solomon, Teatrul „George Ciprian”, Buzău, în „Scena” nr. 1, mai 1998
- Ileana Berlogea, Iconoclast sau plin de respect: „Conu’ Leonida față cu realitatea” de I.L.Caragiale, Teatrul „Sică Alexandrescu”, Brașov, în „Scena” nr. 6, octombrie, 1998
- Ileana Berlogea, Goldoni second hand: „Comedie în stil olandez” după Carlo Goldoni, Teatrul de Comedie, în „Scena”, nr. 8, decembrie, 1998
- Ileana Berlogea, Ecouri pirandelliene: „Arta comediei” de Eduardo de Filippo, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploiești, în „Scena” nr. 8, decembrie, 1998
- Ileana Berlogea, Mitul reactualizat: „Ioana pe rug” de Dina Cocea, Teatrul „Al. Davila” din Pitești, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 1998
- Ileana Berlogea, Popescu versus Ionescu: „Ucigaș fără simbrie” de Eugen Ionescu, Teatrul Național din Craiova, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 1998
- Ileana Berlogea, Actualitatea clasicilor: „Regele Ștefan” de Sik Sándor, Teatrul Național din Târgu Mureș-secția maghiară, în „Teatrul azi”, nr. 3, 1997
- Ileana Berlogea, Gogol, contemporanul nostru: „Însemnările unui nebun” dramatizare de Ion Sapdaru după N.V.Gogol, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani, în „Teatrul azi”, nr. 3, 1997
- Ileana Berlogea, Shakespeare: același și mereu altul: „Măsură pentru măsură” de William Shakespeare, Teatrul de Stat din Arad, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 1997
- Ileana Berlogea, Teama de râs: „Există nervi” de Marin Sorescu, Teatrul Național din Târgu Mureș, în „Teatrul azi”, nr. 4-5, 1996
- Ileana Berlogea, Furia tinerilor de azi: „Privește înapoi cu mânie” de John Osborne, Teatrul național din Târgu Mureș, în „Teatrul azi”, nr. 4-5, 1996
- Ileana Berlogea, Sinteză reușită: „Opera cerșetorilor de trei parale” de John Gay-Bertolt Brecht, Teatrul Bacovia din Bacău, în „Teatrul azi”, nr. 4-5, 1996
- Ileana Berlogea, Transfer din existențial în politic: „Coriolan” de William Shakespeare, Teatrul Național din Cluj, în „Teatrul azi”, nr. 5-6, 1995
- Ileana Berlogea, Carnaval trist: „Venexiana”, Teatrul Național Iași, în „Teatrul azi”, nr. 5-6, 1995
- Ileana Berlogea, Debuturi și afirmări: „Cafeneaua” dramatizare de Radu Gabriel după Isaac Bashevis-Singer, Teatrul Evreiesc de Stat, în „Teatrul azi”, nr. 1, 1994
- Ileana Berlogea, Pe primul plan, actorul !, în „Teatrul azi”, nr. 3, 1992
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=50647-pe-primul-plan-actorul–teatrul-azi–3-1992
- Ileana Berlogea, Un contemporan printre clasici: „Jurnalul unui ticălos” după A.N.Ostrovski, Teatrul Dramatic din Galați, în „Teatrul azi”, nr. 1-2, 1992
- Ileana Berlogea, Între comedia de salon și gravitate: „Un regat pentru un asasin” de Peter Karvas, Teatrul Național din Tîrgu Mureș, în „Teatrul azi”, nr. 12, 1991
- Ileana Berlogea, Teatrul și adevărul său: „Cabinierul” de Ronald Harwood, Teatrul Național din București, în „Teatrul azi”, nr. 11, 1991
- Ileana Berlogea, Bucuria unei reveniri: „O rugăciune de prisos” de George Astaloș, Centrul Internațional de Cultură și Artă „George Apostu” din Bacău, în „Teatrul azi”, nr. 11, 1991
- Ileana Berlogea, Cunoștința cu o piesă, dar nu descoperirea ei: „Teatrul în vremea lui Nero și Seneca” de Eduard Radzinski, Teatrul Național, București, în „Teatrul azi”, nr. 5-6, 1991
- Ileana Berlogea, Zorzoane sau simboluri: „Salomeea” de Oscar Wilde, Teatrul Dramatic, Galați, în „Teatrul azi”, nr- 5-6, 1991
- Ileana Berlogea, Monologul, posibilă performanță actoricească: „Sinucigașii” (Sinucigașul de la ora 9), Teatrul Dramatic din Brașov, în „Teatrul azi”, nr. 11-12, 1990
- Ileana Berlogea, Labirintul torționarilor: „Ubu rege” de Alfred Jarry, Teatrul Dramatic din Galați, în „Teatrul azi”, nr. 9-10, 1990
- Ileana Berlogea, „Oameni care tac” de Al. Voitin – Teatrul Național din București, noiembrie 1960, în „Teatrul”, anul XXXIV, nr. 5, mai, 1989
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1989/Nr.5.anul.XXXIV.mai.1989/imagepages/image5.html
- Ileana Berlogea, „Simfonia patetică” de Aurel Baranga – Teatrul Național din București, decembrie 1973, în „Teatrul”, anul XXXIV, nr. 5, mai, 1989
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1989/Nr.5.anul.XXXIV.mai.1989/imagepages/image5.html
- Ileana Berlogea, „Passacaglia” de Titus Popovici – Teatrul „Bulandra”, august 1984, în „Teatrul”, anul XXXIV, 5, mai, 1989
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1989/Nr.5.anul.XXXIV.mai.1989/imagepages/image6.html
- Ileana Berlogea, De la text la regie: „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, pe scena Teatrului Mic. Un eseu regizoral îndrăzneț și inteligent, anul XXXIII, nr. 7, iulie, 1988
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1988/Nr.7.anul.XXXIII.iulie.1988/imagepages/image33.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: Poezia eminesciană pe scenă (Teatrul „Țăndărică”) în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 11, noiembrie, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.11.anul.XXXII.noiembrie.1987/imagepages/image24.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Un anotimp fără nume” de Sorana Coroamă-Stanca (Teatrul Național din București), în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 7-8, iulie-august, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.7-8.anul.XXXII.iulie-august.1987/imagepages/image49.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Colegii” de Viorel Savin (Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău), în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 7-8, iulie-august, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.7-8.anul.XXXII.iulie-august.1987/imagepages/image51.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Cele trei nopți ale unei iubiri” de Hubay Miklós (Teatrul de Stat din Oradea) în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 4, aprilie, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.4.anul.XXXII.aprilie.1987/imagepages/image23.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Separați sau împreună?” de Valentin Azernikov (Teatrul Bacovia din Bacău) în „Teatrul”, anul XXXII, nr. 3, martie, 1987
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.3.anul.XXXII.martie.1987/imagepages/image39.html
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Dulcile, amare bucurii” de Dina Cocea (Teatrul Dramatic din Galați), în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 11-12, noiembrie-decembrie, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Neînsemnații” de Terry Johnson (Teatrul Național din Timișoara), în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 7-8, iulie-august, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Anchetă asupra unui tînăr care nu a făcut nimic” de Adrian Dohotaru (Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara) în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 7-8, iulie-august, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Joc dublu” de Robert Thomas (Teatrul de Stat din Oradea – secția maghiară), în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 6, iunie, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Ioneștii” de Platon Pardău (Teatrul Național din București), în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 4, aprilie, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Dulapul” de Paul Everac (Teatrul de Stat din Oradea – secția maghiară) în „Teatrul”, anul XXXI, 3, martie, 1986
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Să nu-ți faci prăvălie cu scară” de Eugen Barbu (Teatrul Giulești), în „Teatrul”, anul XXX, nr. 11-12, noiembrie-decembrie, 1985
- Ileana Berlogea,Cronica dramatică: „Cum se cuceresc femeile” de Woody Allen (Teatrul Evreiesc de Stat) în „Teatrul”, anul XXX, nr. 9, septembrie, 1985
- Ileana Berlogea, Oaspeți de peste hotare: Hal Holbrook în „Astă-seară, Mark Twain”, în „Teatrul”, anul XXX, nr. 7-8, iulie-august, 1985
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Un loc original” de Csurka István (Teatrul de Stat din Oradea – secția maghiară), în „Teatrul”, nr. 5, anul XXX, mai, 1985
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Bătrînul” de Hortensia Papadat-Bengescu (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași), în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 7-8, iulie- august, 1984
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Elektra” de Gerhart Hauptmann (Teatrul de Stat din Sibiu – secția germană), în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 6, iunie, 1984
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Cafeneaua amintirilor” spectacol-colaj de Kovács Levente (Teatrul Național din Tîrgu Mureș – secția maghiară), în „Teatrul”, anul XXIX, nr. 5, mai, 1984
- Ileana Berlogea, Cronica dramatică: „Shijing” sau „Cartea poemelor” de Confucius, „Pentru ce am murit” de Xie Min (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași), în „Teatrul”, anul XXVIII, nr. 7-8, iulie-august 1983
- Ileana Berlogea, Giorgio Strehler înscenează „Azilul de noapte”, în „Teatrul”, anul XVI, nr. 9, septembrie, 1971
Cronici cărți:
- Ileana Berlogea, Mic dicționar Caragiale, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4-5, 2002
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1834-teatrul-azi–3-4-5-2002
- Ileana Berlogea, O carte necesară: „Istoria dramaturgiei române contemporane” de Mircea Ghițulescu, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2001
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1827-teatrul-azi–3-4-2001
- Ileana Berlogea, Dificilul drum al Teatrului pentru descoperirea naturii sale, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2001
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1827-teatrul-azi–3-4-2001
- Ileana Berlogea, Cartea de teatru: „Dramaturgi români contemporani” de Romulus Diaconescu şi „O panoramă a literaturii dramatice române contemporane, 1944-1984” de Mircea Ghiţulescu, în „Teatrul”, anul XXXI, nr. 5, mai, 1986
- Ileana Berlogea, Cartea de teatru: „Permanenţe în dramaturgie” de Carol Isac, în „Teatrul”, anul XXVIII, nr. 9, septembrie, 1983
- Ileana Berlogea, Cartea de teatru: „Vocaţia patriotică, revoluţionară a teatrului” de Ion Toboşaru, în „Teatrul”, anul XXVIII, nr. 7-8, iulie-iunie, 1983
Articole care tratează opera personalității:
- Ludmila Patlanjoglu, „Visul și deșteptarea noastră”: „Liviu Ciulei. Regizor pe patru continente” de Ileana Berlogea, în „Scena”, nr. 8 august, 2000
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=2199-scena–gust-8-2000
- Florica Ichim, „Liviu Ciulei – regizor pe patru continente” de Ileana Berlogea, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 1999
https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1805-teatrul-azi–1-2-1999
- Natalia Stancu, Cartea de teatru: „Istoria teatrului universal” de Ileana Berlogea, Silvia Cucu, Eugen Nicoară, în „Teatrul”, nr. 1, 1984
Cărți dedicate personalității:
- Justin Ceuca, Ileana Berlogea. Eseu despre un teatrolog, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2016
- Dina Cocea, Destăinuiri crepusculare. Amintiri și convorbiri cu Ileana Berlogea și cu mulți alții, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1988
- George Genoiu, Ileana Berlogea. Privire spre teatrul de pretutindeni, Editura Rampa și Ecranul, București, 2003
- George Marcu, Enciclopedia personalităților feminine din România, Editura Meronia, București, 2012
- Elisabeta Munteanu, Tinerețea actorilor, Editura Meridiane, București, 1988