Caragiu, Toma
21 august 1925, Hrupiști, Grecia
4 martie 1977, București
Actor
Toma Caragiu s-a născut pe 21 august 1925, în satul Hrupiști din Grecia, și a murit pe 4 martie 1977, la București, în timpul Marelui Cutremur. A fost primul copil al lui Nico și al Atenei Caragiu, de origine aromână, și unul dintre cei mai importanți actori din România secolului XX, cu o carieră prodigioasă de aproape trei decenii. A avut două surori mai mici, Matilda (căsătorită Marioțeanu) și Geta (căsătorită Gheorghiță), cea din urmă, sculptoriță de profesie, fiind autoarea monumentului funerar atât de evocator ce marchează locul de îngropăciune al fratelui său. Toma Caragiu a fost însurat de două ori, cu actrițele Maria Bondar (mariaj care a durat din 1952 până în 1962) și, respectiv, Elena Bichman (căsnicia cu cea din urmă a început în 1963 și s-a sfârșit odată cu moartea actorului). Ambele relații s-au dovedit a fi mai degrabă nefericite, astfel că artistul și-a compensat de multe ori neîmplinirile personale printr-o vervă creatoare cu totul neobișnuită, ce i-a marcat întregul parcurs profesional.
Ca mulți dintre cei născuți în timpul preludiului istoric la cel de-al Doilea Război Mondial, Toma Caragiu a avut o copilărie și o tinerețe punctate de momente traumatice și destabilizatoare. În 1928, la chemarea statului român, care urmărea colonizarea Dobrogei de Sud și, în subsidiar, consolidarea dominației în regiune sub presiunea crescândă a pretențiilor teritoriale ale Bulgariei, familia Caragiu a emigrat în așa-numitul Cadrilater, în comuna Sarsînlar, unde copilul avea să urmeze clasele primare. În 1935, băiatul s-a înscris la liceul din Siliștea, dar în 1940, la un an după izbucnirea războiului și după Tratatul de la Craiova (din 7 septembrie 1940, prin care Cadrilaterul era cedat Bulgariei), întreaga familie a trebuit să se refugieze, întâi la Oltenița, în Călărași, apoi la Bacău. Aici, adolescentul a fost nevoit, pentru scurtă vreme, să preia responsabilități de cap de familie, după mobilizarea tatălui. Când acesta din urmă a fost lăsat la vatră, familia s-a strămutat din nou, de data aceasta la Ploiești, oraș ce avea să devină o parte din identitatea tânărului — care, de atunci, s-a considerat ploieștean.
Cu toate turbulențele din biografia sa timpurie, Toma Caragiu a manifestat foarte devreme o înclinație spre teatru, jucând în spectacole organizate cu ocazia serbărilor școlărești cu o pasiune și un talent atât de vizibile, încât le-au provocat emoții părinților, care întrevedeau un alt viitor pentru întâiul lor născut. În 1945, după ce a obținut diploma de bacalaureat, Toma Caragiu s-a înscris la Facultatea de Drept, pe care a abandonat-o când Victor Ion Popa i-a intuit talentul în timpul audiției pentru înființarea unui teatru studențesc și l-a îndemnat să dea admitere la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică. Polivalentul om de teatru i-a fost mentor tânărului său student și i-a influențat întreaga carieră și viziune asupra artelor performative, însă a murit un an mai târziu, lăsându-l pe Toma Caragiu într-o derivă care s-a concretizat în disprețul față de educația sa teatrală: „Școala teatrală încurcă multe și pe mulți… Sper să fie altfel acum”[1], spunea actorul într-un interviu, la începutul anilor ’70.
Vara, studentul participa la conducerea Căminului cultural din Ploiești, unde i-a adus un omagiu lui Victor Ion Popa lucrând la un spectacol cu Tache, Ianke și Cadîr”, piesa regretatului său profesor. Deși tânăr, Toma Caragiu avea numeroase inițiative fertile, printre care aceea de a convinge autoritățile să înființeze Brigada Culturală Prahova, transformat în Teatrul Sindicatelor Unite (1947) și, ulterior, în Teatrul de Stat din Ploiești (1949), care avea să joace un rol imens în cariera actorului și care, din 1991, îi poartă numele. Destinul artistic al studentului la teatru a luat avânt chiar înainte de absolvirea facultății (Conservatorul fusese absorbit, după reforma învățământului din 1948, de Institutul de Arte din București), când a început să joace pe scena Teatrului Național din București roluri a căror amploare a tot crescut, până ce Toma Caragiu a devenit angajat cu acte în regulă al instituției. A apărut în spectacole precum Michelangelo, în regia lui Fernando de Cruciatti (premiera pe 9 aprilie 1948), Rapsodia țiganilor, regizat de George Dem Loghin (1 octombrie 1948) sau Toreadorul din Olmedo, al lui Ion Șahighian (2 martie 1949). În Copita de argint, regizat de Nicolae Dinescu (21 mai 1948), a făcut un rol principal — cel al Ursului.
După ce tânărul și-a încheiat studiile, în 1949, drumul promițător pe care pornise s-a înfundat brusc, cu un ordin de chemare la Centrul de Recrutare. Astfel că, într-un regiment de lângă Brăila, proaspătul absolvent a făcut școala de ofițeri de rezervă, pierzându-și astfel locul de la Teatrul Național.
Din fericire, Pache Focșăneanu, directorul viitorului Teatru de Stat din Constanța, l-a invitat, în 1951, să facă parte din trupa instituției. A făcut aici roluri ca Rică Venturiano, în spectacolul lui Nicolae Kirițescu după O noapte furtunoasă (premiera pe 29 decembrie 1951) și Mac Donald în Vocea Americii (regia I. Xenofon Diacu, 1 iunie 1951); și, spunea el, i-a fost schimbată perspectiva asupra artei teatrului de lucrul la Ziua cea mare, în regia lui Sever N. Cărpinișanu (3 noiembrie 1951), pentru că a fost pentru prima oară când a încercat să documenteze realitatea imediată pentru crearea unui rol, petrecând o săptămână într-un sat de lângă Constanța.
După cum sublinia criticul Valentin Silvestru și mulți alți cronicari ai spectacolelor lui Caragiu, acesta era un actor adânc preocupat de datele biografice și, în corolar, de motivațiile sociale și personale ale personajelor pe care le-a interpretat. Mai târziu, această acribie în construcția partiturilor sale scenice avea să contribuie la intrarea actorului în rândul celor mai strălucite figuri ale istoriei teatrului românesc.
În 1953, la numai 28 de ani, Toma Caragiu a fost numit director al Teatrului de Stat din Ploiești. Perioada petrecută aici, deși privită retrospectiv drept una de tranziție, s-a dovedit crucială formării personalității artistice care a strălucit, ulterior, pe scena de la Teatrul Bulandra: „Am câștigat o mare experiență de viață, forțat să mă ocup de lucruri care nu mă interesau.”[2] Directoratul de la Ploiești a fost unul longeviv, de 12 ani, în care actorul, altminteri neofit într-ale muncii administrativ-birocratice, s-a implicat cu rigoarea-i caracteristică, deși n-a fost niciodată pe deplin convins de șansa instituției de a se remarca la nivel național: „Mă întrebi dacă Teatrul din Ploiești ar putea deveni o forță artistică? Doar dacă s-ar muta acolo Pintilie pentru trei ani. Ploieștiul e un oraș dificil pentru teatru. Spectatorii pasionați pleacă să vadă spectacole la… București! Și apoi, cît timp jumătate din trupă e formată din… navetiști…”[3]
Totuși, actorul mărturisea că rolul De Prettore Vincenzo, din spectacolul omonim semnat de Valeriu Moisescu (premiera pe 26 februarie 1962) a rămas cel mai iubit din cariera sa. De altfel, cronicile producției redau imaginea unei mari reușite actoricești, în spatele căreia se întrevedea potențialul interpretului:
„Caragiu are darul de a vorbi prin întreaga sa ființă. Este un actor-clovn în sensul cel mai bun al cuvîntului, orientîndu-se, ca și regizorul, spre modalitatea de interpretare practicată de neuitații actori-acrobați-dansatori de la Piccolo Teatro”[4].
Tot la Ploiești a jucat din nou rolurile Rică din O noapte furtunoasă, într-o montare semnată de Alexandru Braun (cu premiera pe 12 mai 1954), și Ianke, în montarea lui Traian Ciuculescu a piesei lui V. I. Popa (cu premiera pe 7 mai 1956). A fost și Bertoldo, în Bertoldo la curte (regizat tot de Moisescu, cu premiera pe 22 iunie 1963), și mulți, mulți alții, uneori fără discriminare în ceea ce privește personajele minore. De fapt, a reușit, în acei ani, să își rafineze calitățile interpretative în multiple registre. Valentin Silvestru observa, făcând o recapitulare a experienței ploieștene: „[…] în decursul stagiunilor trecute a jucat personaje de Victor Ion Popa în manieră tradițională, gangsteri în manieră brechtiană, personaje caragialiene într-o reprezentare violentă, explozivă, eroi comici din piesele lui Baranga în pastă umoristică burlescă și așa mai departe.”[5] Era deci, dinainte să revină la București, un actor remarcabil prin adaptabilitatea la genuri diferite.
Cu toate acestea, gloria totală, precum și locul de cinste în panteonul oamenilor de teatru din țara noastră, i-au fost asigurate de anii în care a jucat la Bulandra, unde a făcut roluri gravate adânc în memoria colectivă. Liviu Ciulei, pe atunci director artistic al teatrului, l-a chemat să joace Mackie Șiș în spectacolul cu Opera de trei parale, pe care îl regiza el însuși. După aceea, tot Ciulei s-a străduit și a reușit să-i obțină transferul la București. Montarea a avut premiera pe 11 noiembrie 1964 și l-a propulsat imediat pe interpret în atenția publicului din Capitală. Producția Sfîntul Mitică Blajinul (premiera 20 ianuarie 1966), în regia autorului Aurel Baranga, în care Caragiu a jucat rolul lui Cristea, a înregistrat cel mai mare succes la public de-a lungul a cinci stagiuni. De asemenea, actorul a abordat din nou rolul lui Pampon în montarea lui Lucian Pintilie cu D’ale Carnavalului (premiera pe 18 noiembrie 1966). După spusele lui Valentin Silvestru, multă vreme l-a frământat eșecul spectacolului Macbeth (regia Liviu Ciulei, premiera pe 10 aprilie 1968), în care a jucat Banquo, fiind, în general, un actor extrem de analitic, capabil să își perceapă cu claritate eșecurile și succesele.
O scrisoare pierdută, în regia lui Liviu Ciulei, este una dintre acele producții cu un loc bine stabilit în istorie. Desigur, posteritatea l-a reținut pe Victor Rebengiuc în rolul lui Tipătescu, datorită versiunii filmate în 1982. Toma Caragiu făcuse însă, în 1972 (premiera a avut loc pe 29 ianuarie), un rol memorabil, definit printr-o atentă incursiune detectivistică, întreprinsă de actor, în biografia imaginară a personajului. Rezultatul a fost unul inedit:[6] „Toma Caragiu nu ne-a mai paralizat reflexele printr-o intrare «trăznitoare», în schimb a cîștigat în subtilitate și ne-a insinuat în conștiință un personaj cu adevărat nou ca existență și semnificație: masiv, viril, bine înfipt în funcție și situație, cu grosolănia grăbită și nepăsătoare sugerînd o anume parvenire, cam obtuz, în fond fără personalitate, năzuind la lene, la comodități și tabieturi.”6
Actorul îi descoperise lui Tipătescu un trecut ofițeresc, mediocru, dar care și-a pus amprenta asupra lui: „Antecedentului cazon presupus de actor îi corespundea, pe scenă, ținuta marțială, brutalitatea înmănușată, lipsa de pudoare față de subalterni.”[7]
Înainte de premieră, actorul mărturisea că rolul din Revizorul, de Lucian Pintilie (23 septembrie 1972) era cel mai solicitant și mai complex la care a lucrat vreodată. Interpretul juca Primarul, reprezentant, și chiar protagonist, al unei lumi dominate de teroare:
„El era simbolul puterii, imaginea monumentală a obtuzității despotice în exercițiul terorii. Spaima animalică de autoritatea superioară, apoi înaintarea săvârșirii excesului de zel și căderea, îngrozită, la descoperirea mistificării, erau plasticizate senzațional. Tranzițiile se făceau prin sincope psihice ce se manifestau ca nebunie furioasă, geniul actorului — aici întrecându-se pe sine, prin exorbitantă a trăirilor, monumentalizare a imbecilității omnipotente și cameleonism monstruos — dînd tipului proporții de mit ridicol enorm, într-o realitate de un tragism cutremurător.”[8]
Este faimoasă, chiar dacă învăluită încă în incertitudine și mister, interzicerea spectacolului de către autoritățile comuniste. Deși trecuse proba ideologică la vizionări, în ciuda satirei clare la adresa autorităților comuniste, o notă din Scînteia a pecetluit soarta producției sub pretextul că niște spectatori generici au protestat împotriva denaturării textului gogolian. Astfel, s-a jucat cartea presupusului iconoclasm al producătorilor, incompatibil cu textocentrismul (metamorfozat brusc în literă de lege) al publicului. Au existat zvonuri despre o intervenție a ambasadei URSS, ba chiar s-a speculat asupra unor reglări de conturi interne. Cert este că montarea a fost scoasă din repertoriu după doar două reprezentații, Ciulei demis din funcția de director artistic, iar Caragiu destituit din cea de secretar al organizației de partid.
Trauma interzicerii Revizorului nu a reprezentat însă sfârșitul rolurilor mari din cariera actorului. În Azilul de noapte (care a avut premiera pe 20 aprilie 1975, în regia lui Liviu Ciulei) l-a jucat pe Satin, partitură care a prilejuit aceeași muncă de aprofundare a resorturilor personajului care i-a adus succesul și cu alte ocazii: „Sigur — pentru mine — dificultatea la «Azilul» a început din clipa în care mi-am propus să-mi aleg «o cale» prin care să pătrund sensul lăuntric al eroului, semnificația lui socială, importanța acestei semnificații pentru cheia întregii piese.”[9]
Ultimul rol al lui Toma Caragiu a fost în Lungul drum al zilei către noapte, cu premiera pe 1 ianuarie 1976, în regia lui Liviu Ciulei.
Relația actorului cu regimul comunist a stat o vreme sub semnul ambivalenței. Cenzura îl tolera pentru că el știa să cucerească printr-un umor căruia îi puteau fi iertate subtilitățile lipsite de pudoare ideologică. Era vorba, de fapt, de o impunitate care, în mod previzibil, și-a epuizat, la un moment dat, rezervorul de generozitate. Totuși, pentru generațiile actuale, Toma Caragiu nu trăiește prin teatrul său, ci prin film și prin antologicele apariții de la Televiziune, începute în 1969, ce i-au adus porecla de Omul cu șopârla — după scheciurile lui Dan Mihăescu, care satirizau regimul într-un mod atât de obraznic, încât supraviețuirea lor atât de îndelungată este o mărturie a forței umorului.
Ca actor de cinematografie, Toma Caragiu a lăsat în urmă zeci de personaje memorabile. Este faimos pentru rolul căpitanului Panait din seria B.D. (regia Mircea Drăgan, 1970-1971) și pentru directorul Dumitru din Operațiunea Monstrul (Manole Marcus, 1976), însă filmul lui de suflet a rămas Actorul și sălbaticii (regia Manole Marcus, 1975), în care talentul său de comedian și tragedian s-au contopit într-o desăvârșită simbioză.
Pe data de 4 martie 1977 s-a petrecut cel mai devastator eveniment din istoria recentă a Bucureștiului. Toma Caragiu a murit îngropat sub dărâmăturile blocului în care locuia, alături de bunul său prieten, Alexandru Bocăneț. A lăsat în urmă o moștenire culturală și artistică imensă, dar și amintirea unei personalități de o jovialitate irezistibilă și de o sinceritate dezarmantă, amintire ce s-a hrănit cu propria aură, până ce-a ajuns de dimensiunile unei legende.
Emma Pedestru
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.06
Note
[1] Alecu Popovici, „O zi cu Toma Caragiu”, interviu din Teatrul, februarie 1971, p. 26.
[2] Idem, p. 27.
[3] Idem, p. 27-28.
[4] Ana Maria Narti, „Prin teatrele din țară: «De Pretore Vincenzo» de Eduardo Filippo la Teatrul de Stat din Ploiești”, Teatrul, mai 1962, pp. 60-61.
[5] Valentin Silvestru, „Carte despre Toma Caragiu”, Editura Meridiane, București, 1985, pp. 91-92.
[6] Ileana Popovici, „«O scrisoare pierdută» de I.L. Caragiale”, în Teatrul, februarie 1972, pp. 36-37.
[7] Valentin Silvestru, op. cit., p.21.
[8] Ibidem, p.27.
[9] Toma Caragiu, „Harul lui Satin: a observa și a gîndi”, în Teatrul, iunie 1975, p.28.
- Tânăra gardă de Fadeev, Aleksandr, Teatrul Naţional “Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premiera 14.11.1947, rolul Ostașul cu unelte
- Michelangelo de Kirițescu, Alexandru, Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premieră 09.04.1948, rolul Mercenar I
- Copita de argint de Bajov P.; Permeak, Evgheni, Teatrul Naţional “Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premiera 21.05.1948, rolul Ursul
- Rapsodia țiganilor de Ştefănescu, Mircea, Teatrul Naţional “Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premiera 01.10.1948, rolul Guliman
- Toreadorul din Olmedo de Vega Carpio, Llope Fèlix de, Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premiera 02.03.1949, rolul Telio
- Haiducii de Eftimiu, Victor, Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale” – Bucureşti, premiera 11.04.1949, rolul Farcaș
- Vassa Jeleznova de Gorki, Maxim, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” – București, premiera 06.07.1949, rolul Prohor Jeleznov
- Să întâmpinăm tinerețea de Permeak, Evgheni, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ‘I.L.Caragiale’ – București, premiera 08.07.1949, rolul Golduncov
- Vocea Americii de Lavreniev, Boris, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 01.07.1951, rolul Mac Donald
- Ziua cea mare de Banuș, Maria, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 03.11.1951, rolul Neagu
- O noapte furtunoasă, Amici, C.F.R. de Caragiale, Ion Luca, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 29.12.1951 , rolul Rică Venturiano
- Casa cu storurile trase de Frații Tur, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 09.05.1952, rolul Richter
- Oamenii de azi de Demetrius, Lucia, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 26.06.1952, rolul Doctorul Petrescu
- Lupii de Boureanu, Radu, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 02.10.1952, rolul Slavco
- Ruptura de Lavreniev, Boris, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 07.11.1952, rolul Godun
- Treizeci de arginți de Fast, Howard, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 05.03.1953, rolul Fuller
- Într-o noapte de vară de Baranga, Aurel, Teatrul de Stat – Constanţa, premiera 14.05.1953, rolul Ene
- Lumina de la ulmi de Lovinescu, Horia, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 10.1953, rolul Cernea
- Fete frumoase de Simukov, Alexei, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 17.12.1953, rolul Moroz
- În lumină sub reflector de Anastasescu, Sandu; Caragiu, Toma; Firea, Fred; Marcovici, Alexe, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 25.02.1954, rolul Toma Caragiu
- Slugă la doi stăpâni de Goldoni, Carlo, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 09.04.1954, rolul Trufaldino
- Sondaj adânc de Kron, A., Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 12.05.1954, rolul Moris
- O noapte furtunoasă de Caragiale, Ion Luca; Teatrul ‘Toma Caragiu’, Ploieşti, premiera 02.06.1954, rolul Rică
- Drumul soarelui de Stoenescu, Virgil, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 09.11.1954, rolul Voitan
- Le spunem pe față de Anastasescu, Sandu; Firea, Fred; Marcovici, Alexe, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 29.03.1955,
- Nunta lui Figaro de Beaumarchais, Pierre-Augustin Caron De, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 15.05.1955, rolul Figaro
- O zi de odihnă de Kataev, Valentin, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 04.03.1956, rolul Bucătarul
- Tache, Ianke și Cadîr de Popa, Victor Ion, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 07.05.1956, rolul Ianke
- Arcul de triumf de Baranga, Aurel, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 29.05.1956, rolul Ciolac
- Pe placul tuturor de Anastasescu, Sandu; Marcovici, Alexe, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 12.07.1956
- Paharul cu apă de Scribe, Eugene, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 04.08.1957, rolul Bolingbroke
- Bătrânețe zbuciumată de Rahmanov, Leonid, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 07.11.1957, rolul Polejaev
- Titanic Vals de Mușatescu, Tudor, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 10.02.1958, rolul Nercea
- Înșir-te mărgărite de Eftimiu, Victor, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 14.03.1958, rolul Zmeul zmeilor
- Misterul de la Hotel Poiana de Atanasiu-Atlas, Ion; Rudeanu, Sadi, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 05.06.1958, rolul Titi
- Zburați pescărușilor de Vasile, Iosif, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 14.09.1958, rolul Ion Ursu
- Vicleniile lui Scapin de Moliere, Jean-Baptiste Poquelin, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 06.01.1959, rolul Sylvestre
- Răzvan și Vidra de Hașdeu, Bogdan Petriceicu, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 04.04.1959, rolul Vulpoiul
- Poarta de Everac, Paul, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 28.06.1959, rolul Stancu
- Explozie întârziată de Everac, Paul, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 08.1959, rolul Vintilă Cîrțu
- Fiul rătăcitor de Rannet, Egon, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 07.11.1959, rolul Iohanes
- Domnișoara Nastasia de Zamfirescu, George Mihail, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 10.03.1960, rolul Vulpașin
- Ziariștii de Mirodan, Aalexandru, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 04.06.1960, rolul Cerchez
- Scrisori de dragoste de Stoenescu, Virgil, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 22.10.1960, rolul Niky
- Soldatul Piccio de Nicolaj, Alado, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 08.04.1961, rolul Piccio
- Lumina din adâncuri de Cindrelu, A.O., Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 08.05.1961, rolul Dobre
- Dacă vei fi întrabat de Dorian, Dorel, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 07.10.1961, rolul Barbu Dragomir
- Al patrulea de Simonov, Konstantin, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 30.11.1961, rolul Dick
- De Pretore Vicenzo de De Filippo, Eduardo, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 26.02.1962, rolul De Pretore
- Marele fluviu își adună apele de Tărchilă, Dan, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – , Ploieşti, premiera 07.04.1962, rolul Șeful Gării
- D-ale carnavalului de Caragiale, Ion Luca, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 05.06.1962, rolul Iancu Pampon
- Şapte păcate de Stănescu, Mircea Alexandru, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 08.03.1963, roluri Mitică Blajinul, Doctorul Măgulici, Moș Pîrvu, Pescarul, Soțul, Tânărul, Îndrăgostitul, Nebunul, Șeful
- Bertoldo la curte de Durisi, Massimo, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 22.06.1963, rolul Bertoldo
- Oricât ar părea de ciudat de Dorian, Dorel, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 20.08.1964, rolul Tudose
- Opera de trei parale de Brecht, Bertold, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 11.11.1964, rolul Mackie Șiș
- Zoo sau asasinul filantrop de Bruller, Jean Vercors, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 06.05.1965, rolul Pop
- Capcană pentru un om singur de Thomas, Robert, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 27.06.1965, rolul Comisarul
- Caniota de Labiche, Eugene, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 16.11.1965, rolul Colladan
- Sfântul Mitică Blajinul de Baranga, Aurel, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 20.01.1966, rolul Cristea
- Moartea lui Danton de Büchner, Georg, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 04.10.1966, rolul Primul căruțaș
- D-ale carnavalului de Caragiale, Ion Luca, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 18.11.1966, rolul Pampon
- Macbeth de Shakespeare, William, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 10.04.1968, rolul Bunquo
- Meteorul de Dürrenmatt, Friedrich, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 26.10.1968, rolul Wolfgang Schwitter
- Gluga pe ochi de Naghiu, Iosif, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 17.11.1970, rolul Sem
- Ziariștii de Mirodan, Aalexandru, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 16.10.1971, rolul Romeo
- Interesul general de Baranga, Aurel, Teatrul de Comedie Bucureşti, premiera 20.11.1971, rolul Toma Hrisanide
- O scrisoarea pierdută de Caragiale, Ion Luca, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 29.01.1972, rolul Tipătescu
- Revizorul de Gogol, Nikolai Vasilievici, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 23.09.1972, rolul Primarul orașului
- Puterea și adevărul de Popovici, Titus, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 11.06.1973, rolul Ion
- Casa de mode de Mănescu, Theodor, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 04.10.1973, rolul Petru Magheru
- Simfonia Patetică de Baranga, Aurel, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, premiera 23.12.1973, rolul Colonelul Mîrzacu
- Pygmalion de Shaw, George Bernard, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 18.02.1974, rolul Tatăl Elizei
- Elisabeta I de Foster, Paul, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 22.05.1974, rolul Lazarus Tucker
- Azilul de noapte de Gorki, Maxim, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 20.04.1975, rolul Satin
- Titanic Vals de Mușatescu, Tudor, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 04.07.1975, rolul Nercea
- Lungul drum al zilei către noapte de O`Neill, Eugene Gladstone, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, premiera 01.01.1976, rolul James Tyrone
Sursa: cimec.ro
Gloria nu cântă (1977)
Tufǎ de Veneția (1977)
Marele singuratic (1977)
Condiția Penelopei (voce) (1976)
Serenada pentru etajul XII (1976)
Premiera (1976)
Operațiunea Monstrul (1976)
Singurătatea florilor (1976)
Mastodontul (1975)
Nu filmăm să ne-amuzăm (1975)
Actorul și sălbaticii (1975)
Tatăl risipitor (1974)
Trei scrisori secrete (1974)
Proprietarii (1974)
Dragostea începe vineri (1973)
Ciprian Porumbescu (1973)
Explozia (1972)
Bariera (1972)
Facerea lumii (1971)
Brigada Diverse, la munte și la mare (1971)
Brigada Diverse în alertă (1971)
Zestrea domniței Ralu (1971)
Haiducii lui Șaptecai (1971)
Brigada Diverse intră în acțiune (1970)
K.O (1968)
Răzbunarea haiducilor (1968)
Răpirea fecioarelor (1968)
Subteranul (1967)
Șeful sectorului suflete (1967)
Vremea zăpezilor (1966)
Haiducii (1966)
Procesul alb (1966)
Cartierul veseliei (1965)
Politică și delicatese (1963)
Străzile au amintiri (1962)
Poveste sentimentală (1962)
Nufărul roşu (1955)
Sursa: http://www.istoriafilmuluiromanesc.ro/actor-film-romanesc~toma-caragiu~167
Sceneta „N-am găsit altă rimă” de Dan Mihăescu, Grigore Pop, Aurel Felea şi Octavian Sava, cu Toma Caragiu şi Mircea Diaconu.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=TYQMN0aHwgs&feature=emb_logo
Imagini din Arhiva TVR cu Toma Caragiu în sceneta „Aşa e în tenis” de Dan Mihăescu, Grigore Pop şi Octavian Sava.
https://www.youtube.com/watch?v=ruJABTkX8To&feature=emb_logo
Imagini din Arhiva TVR cu Toma Caragiu interpretând sceneta „Mefisto” de Dan Mihăescu, Grigore Pop şi Octavian Sava.
https://www.youtube.com/watch?v=_c4DzjEG6hY
Imagini din Arhiva TVR cu Toma Caragiu în sceneta „Șopârlița liberă” de Dan Mihăescu și Grigore Pop
https://www.youtube.com/watch?v=f8y7w8SHoc4&list=RD_c4DzjEG6hY&index=2
Imagini din Arhiva TVR cu Toma Caragiu interpretând sceneta Snobul de Alexandru Andy, într-un spectacol la Sala Palatului.
https://www.youtube.com/watch?v=f8y7w8SHoc4&list=RD_c4DzjEG6hY&index=2
Analiza unei agende de telefon genereaza reactii acide din partea eroului principal. Sceneta Agenda cu Toma Caragiu. Fragment din programul de Revelion 1977.
https://www.youtube.com/watch?v=aLIv_U56ceo
Imagini din Arhiva TVR cu Toma Caragiu în sceneta „Filmul publicitar” de Octavian Sava.
https://www.youtube.com/watch?v=SxSasW2FWiI
Un film realizat de Arhiva Natională de Filme in anul 1980, difuzat la TVR Cultural. Prezintă Ion Caramitru.
https://www.youtube.com/watch?v=laa0PYzpdHY
Caiet program al spectacolului Șapte păcate, regia Mircea Alexandru Stănescu, premiera 08.03.1963
Sursa: Grup Facebook Toma Caragiu In memoriam – https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2003473046333259&set=g.186100435239547&type=1&theater&ifg=1
Caiet program al spectacolului Înșir-te mărgărite de Victor Eftimiu, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, premiera 14.03.1958, rolul Zmeul zmeilor
Caiet Program Revizorul regia Lucian Pintilie 1972
Descarca PDFAfișe filme
Afișe spectacole
Foaie distributie Titanic vals
Anul 1959, Teatrul, an IV, nr. 12, decembrie, CARAGIU, Toma (autor), Critica să urmărească spectacolele și după premieră, pag. 57–59
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=38478-critica-sa-urmareasca-spectacolele-si-dupa-premiera
Anul 1969, Teatrul, nr. 8, CARAGIU, Toma (autor), Mărturii: Rodul entuziastei noastre strădanii, pag.43–43
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41088-marturii-rodul-entuziastei-noastre-stradanii
Anul 1970, Teatrul, nr. 9, CARAGIU, Toma (autor), Actorii despre repertoriu, pag. 14–14
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41628-actorii-despre-repertoriu
Anul 1975, Teatrul, nr. 6, CARAGIU, Toma (autor), Harul lui Satin: a observa și a gîndi, pag. 28–28
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43704-harul-lui-satin-a-observa-si-a-gindi
Anul 1992, Teatrul Azi, nr. 3, CARAGIU, Toma (autor), Toma (poem): Moartea unui artist, pag. 31-31
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=50656-toma-poem
O noapte furtunoasă cu Toma Caragiu,O.Cotescu,V.Ogășanu,V.Rebengiuc , teatru radiofonic, Piesă de teatru radiofonic după comedia „O noapte furtunoasă” (1879) de Ion Luca Caragiale.
https://www.youtube.com/watch?v=VDx-66ENed4&list=PLPr2UQwCNy3kfFtPujDoIiTaBsoBUJUDU&index=9
Teatru radiofonic după piesa „Răposatul” a dramaturgului sârb Branislav Nuşici publicată în 1937. Înregistrare din anul 1974.
https://www.youtube.com/watch?v=Cz-68_3jB9w&list=PLPr2UQwCNy3kfFtPujDoIiTaBsoBUJUDU
Teatru radiofonic după romanele Gargantua și Pantagruel de François Rabelais publicate între anii 1532-1534. Înregistrare din anul 1975.
https://www.youtube.com/watch?v=t52f5ling1E&list=PLPr2UQwCNy3kfFtPujDoIiTaBsoBUJUDU&index=2
Teatru radiofonic după „Era armoniei”, comedie-fantezie de Roger Richard. Înregistrare din 1967
https://www.youtube.com/watch?v=AleLPqCQRvA&list=PLPr2UQwCNy3kfFtPujDoIiTaBsoBUJUDU&index=3
ENIGMA OTILIEI cu Toma Caragiu, Octavian Cotescu ???? Teatru Radiofonic Teatru radiofonic după romanul „Enigma Otiliei” de George Călinescu. Înregistrare din anul 1970.
https://www.youtube.com/watch?v=fiG4HtRTv0k&list=PLPr2UQwCNy3kfFtPujDoIiTaBsoBUJUDU&index=22
Teatru radiofonic după drama tragico-comică „Der Besuch der alten Dame” de Friedrich Dürrenmatt
https://www.youtube.com/watch?v=ILs9mCPZyBA
Despre Toma Caragiu
Revista Cinema, XXI, nr. 5, mai, Munca activistului. În centrul ei: Omul. Așa-i în viață. Așa ar trebui să fie și pe ecran, VODĂ, Eugenia (autor), Memoria peliculei Neuitatul Toma Caragiu, pag. 20
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=64694-memoria-peliculei-neuitatul-toma-caragiu
Despre Toma Caragiu – Uriașul Caragiu („Biografii, memorii”)
https://www.youtube.com/watch?v=PII6EVi6HFs
Articole Toma Caragiu
Anul 1959, Teatrul, an IV, nr. 12, decembrie, CARAGIU, Toma (autor), Critica să urmărească spectacolele și după premieră, pag. 57–59
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=38478-critica-sa-urmareasca-spectacolele-si-dupa-premiera
Anul 1969, Teatrul, nr. 8, CARAGIU, Toma (autor), Mărturii: Rodul entuziastei noastre strădanii, pag.43–43
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41088-marturii-rodul-entuziastei-noastre-stradanii
Anul 1970, Teatrul, nr. 9, CARAGIU, Toma (autor), Actorii despre repertoriu, pag. 14–14
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41628-actorii-despre-repertoriu
Anul 1975, Teatrul, nr. 6, CARAGIU, Toma (autor), Harul lui Satin: a observa și a gîndi, pag. 28–28
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43704-harul-lui-satin-a-observa-si-a-gindi
Anul 1992, Teatrul Azi, nr. 3, CARAGIU, Toma (autor), Toma (poem): Moartea unui artist, pag. pag. 31-31
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=50656-toma-poem
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?autor=12685-caragiu-toma