Iordache, Ștefan
3 februarie 1941, Calafat
14 septembrie 2008, Viena
Actor de teatru, film, televiziune și radio
Ștefan Iordache aparține unei generații care practica arta teatrală cu sfințenia ritualică a dedicării necondiționate. „Scena nu poate fi decât un templu, actul artistic este sacru”[1], spunea.
Cum se întâmplă în cazul multor artiști de calibru, în teatru a nimerit datorită hazardului. Prima opțiune a fost medicina, dar contactul cu adevărurile meseriei n-a fost unul izbutit, așa că a ajuns contabil. După cutuma timpului, s-a implicat ca amator într-o „brigadă artistică de agitație” și, la sugestia coordonatorului, a dat admitere la Facultatea de Teatru din București (1959). Deși concurența era mare – în țară exista un singur Institut, erau locuri puține, iar aspiranții numeroși -, a intrat din prima încercare, însă pe ultimul loc.
Teatrul vremii era unul de regie interpretativă și actorie, iar de-a lungul carierei Iordache i-a convins pe mulți dintre cei mai importanți regizori români să investească estetic în el. A lucrat cu Silviu Purcărete, Cătălina Buzoianu, Dan Nasta, Dan Micu, Dinu Cernescu, Lucian Giurchescu, Sanda Manu, Valeriu Moisescu, Andrei Șerban, Alexandru Tocilescu etc., la Teatrele Nottara, Mic, de Comedie, Odeon, Național din București și Teatrul Național din Craiova, susținând zeci de partituri, în anumite stagiuni, în câte două-trei producții noi. Repudia rutina, iar șansa de-a face teatru, film, televiziune și radio îi oferea varietatea la care tânjea, ieșirea din riscul obișnuinței într-o profesiune definită la nivelurile ei înalte prin continuă reinventare. S-a transferat de câteva ori din echipele permanente ale unor teatre, pentru că „am simțit că repet anumite lucruri și a trebuit să-mi schimb climatul artistic.”[2] Considera partenerii de replică un element vital al reușitei, căci teatrul e o artă de colaborare în care nu poți străluci de unul singur. Coechipierul „e totul. Dacă ne referim la actor, înseamnă partenerul meu de viață. Dacă partenerul mă minte, înseamnă că am ratat spectacolul. Iubesc partenerii generoși, care te lasă să exiști.”[3]
Era un artist de dialog, de tandem, clocotul interior se alimenta din relațiile scenice construite cu ceilalți.
Ce însemna actoria pentru Ștefan Iordache? O profesiune cu mecanisme complexe, pe care și-o asuma organic. Avea în doze abundente însușirile native necesare. Atât pe acelea fizice – era un bărbat înalt, subțire, dar nu fragil, degaja masculinitate și energie, capta atenția când pășea pe scândură ori când intra în cadru. Îl vedeai, atrăgea privirea. Exterioritatea era dublată de ceea ce venea din fibrele sensibilității profunde, tezaurizate prin exercițiul la scenă și care se dezlănțuia prin fiecare personaj asumat. Îl remarcai, avea suma aceea de calități indistincte din al căror amestec sofisticat iese carisma. Autocontrolul și concentrarea în perimetrul scenic îi redau libertatea interioară. Nu se precipita, aborda personajele cu tact, dar și cu o intensă zbuciumare. Îl definea un stil reținut, cu pauze sugestive, cu o expresivitate voit stăpânită, deci cu atât mai intensă. Juca punând filtre ce sporeau tensiunea. Tăcerii calculate îi urma un șuvoi emoțional ce impresiona. Avea un fel de-a privi cumva din semiprofil, cu o sprânceană ușor ridicată, a îndoială, semnul discret al perpetuei interogații, al gândirii critice ce anticipa lansarea vorbelor. „Un actor se crește foarte greu”, iar factorii care contribuie la asta sunt „talentul, puterea de muncă, cultura și nu în ultimul rând, ci în primul rând – directorul teatrului.”[4] A fost, dintr-o lungă listă de personaje, Arturo Ui (1963), Rică Venturiano (1967), Cassius (1968), Raskolnikov (1970), Jack Worthing (1971), Maestrul (1980) Richard de Gloucester (1983), Nae Cațavencu (1999), John Barrymore (2000) Prințul Potemkin (2008) etc.
Timbrul vocal lipea vorbele de timpan, dându-le aderență prin sonorități ușor acut-abrazive, de impact. Își știa posibilitățile de rostire, stăpânea știința spunerii cuvântului. Asculta colegii de distribuție, marca tăcerile, apoi lansa fraza cu accentele potrivite în enunțuri și în cuvintele însele. Titus Andronicus (1992, un text montat la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova în premieră absolută în România, cu el în rolul titular) debuta cu o imagine în proiecție pe fundal, supradimensionându-i chipul într-o citare mimică foarte expresivă a „Țipătului” lui Edvard Munch. Ochii holbați, aproape săriți din orbite, gura deschisă larg, liniile adâncite ale feței întinse la paroxism făceau un portret ce cumula în crochiu și prezicea vizual visceralitatea ulterioară. În scena austeră scenografic, fizicalitatea cursivă și echilibrată a lui Iordache inducea sadismul asociat, în ansamblul de subtexte tenebroase evidențiate uneori prin umor negru de regizorul Silviu Purcărete. Cruzimea diabolică, „otrava” protagonistului vin și din variațiile vocale, de la acute la baritonale și grave, la volume și în tempouri alternate fără cusur, cu prelungirea de efect a unor consoane reverberante. După turnee în întreaga lume, a fost așezat de cronicari alături de Peter O’Toole și Sir Laurence Olivier. Un rol atât de solicitant i-a evidențiat din nou trăsăturile. Privirea electrizantă, care îi traversa parcă pe cei către care era îndreptată, plasticitatea corporală, vocalitatea se topeau într-un magnetism irezistibil.
„Mă consider creator, nu interpret. Personajul se dezvoltă în mine, pur și simplu exist ca în viață”,
e o afirmație reiterată în interviuri, ca expresie precisă a metodei stanislavskiene în care se modelase la școala de actorie. Și care i se potrivea ca artist frământat de căutări, de aflarea celor mai potrivite rezolvări actoricești. Felul în care se transfigura scenic îl făcea fascinant, evolua la o intensitate vibrantă ce ducea în patimă. Era un introvertit în largul lui la rampă, acolo își exprima sensibilitatea prin limbajul teatral.
Ștefan Iordache era genul old school, cu bun simț, multă modestie, trata arta teatrală cu umilință rafinată. Nu-i plăcea să vorbească despre sine, iar când o făcea era succint. Mai credea că nereușitele au rostul lor în domolirea orgoliului.
„De multe ori meseria asta te aruncă undeva sus, sus, sus. Dar abia când ajungi acolo îţi dai seama că mai e până sus. Uneori foarte mult. […] Perfecţiunea nici nu există în meseria noastră. A, să tinzi către perfecţiune, nu te împiedică nimeni.”[5]
Era precaut în privința primejdiilor profesionale la care actoria expune. Le conștientiza și încerca să le reziste. Într-o primă etapă, în procesul de creare a unui personaj, consumul interior necontenit înspăimântă, dă insomnii („umblu cu personajul după mine și pe stradă, și în somn”); Iordache scormonea înlăuntrul ființei, nu avea o rețetă fixă, căuta continuu, încerca să „exist ca acel om”). Dar incandescență sufletească era și în etapa ulterioară, seară de seară, în fiecare reprezentație. Venea cu câteva ore bune înainte, chiar cu trei-patru, pentru a se părăsi pe sine, civilul, și a deveni personajul. Se măcina enorm pentru fiecare partitură încredințată. La Richard al III-lea, slăbea câte patru kilograme la fiecare reprezentație. Nici o seară nu era ca precedenta: alt public, alte așteptări, altă strădanie fizică și psihică de-a fi la înălțimea misiunii creatoare.
„Cât de chinuitoare este meseria asta și câte sacrificii […]. Actoria te consumă, te arde. De aceea, perioada de refacere pentru un actor e mai importantă, cred, decât la sportivi. Efortul nostru, au constatat medicii, este echivalent cu al minerilor.”[6]
Se adaugă riscul de-a te rătăci în mulțimea de caractere pe care le-ai personificat sezoane la rând, iar de unele nu te mai poți descotorosi.
„Actorul e un om special, care privește lumea altfel decât un om obișnuit. Culmea e că intri în teatru normal și după douăzeci de ani începi să te cauți în teatru printre personaje: «Care oi fi eu?»”[7]
Hamlet (1974) din Studioul Teatrului Nottara se juca în cutie neagră, iar din cronici rezultă că spiritul mizanscenei mergea pe direcția teoriilor lui Jan Kott, din volumul Shakespeare, contemporanul nostru. Actorul realiza un erou foarte uman, apropiat de prezentul zău. Reinterpretarea dată textului de regizorul Dinu Cernescu favoriza din premisă această linie scenică, așa încât Iordache și-a instalat Hamletul în parametri raționalității, ai perseverenței în urmărirea planului de demascare și răzbunare. Unii cronicari i-au reproșat că l-a coborât din înălțimile metafizice în care-l plasase Shakespeare, însă, parcurgând ce s-a scris înțelegi că în cadrele trasate regizoral imaginase un „om oarecare” trădat de apropiați. Ștefan Iordache reușise o construcție de rol „copt” aproape un an cu Dinu Cernescu.
A jucat dramă, teatru experimental, tragedie, comedie, musical, one man show, autori clasici și contemporani, a înregistrat muzică, a acceptat provocările contre-emploie-ului, pulverizându-și harul seară de seară. Devenind, iată, actor de dicționar.
Oltița Cîntec
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.13
Note
[1] Cătălin Bădulescu, Ștefan Iordache, Interviu găsit în iarbă, 24 iulie 2013, https://www.catchy.ro/exclusivitate-stefan-iordache-interviu-gasit-in-iarba/42602, consultat aprilie 2020
[2] Claudia Dimiu, Daria Dimiu, În pas de teatru pe bulevard. O istorie a Teatrului Nottara, Editura Alpha MDN Buzău, 2018, p. 272
[3]Constantin Fugașin, Atelier, interviu cu Ștefan Iordache, în „Teatrul”, decembrie 1987 /1987/Nr.12.anul.XXXII.decembrie.1987, p 46-50
[4] Ibidem.
[5] Eva Sârbu, Ştefan Iordache – Portretul lunii, în „Noul Cinema” nr. 8/1995
[6] Constantin Fugașin, art. cit.
[7] Ibidem
Bibliografie
- Patrel Berceanu, William Shakespeare – Titus Andronicus: monografia unui eveniment teatral, Aius, Craiova, 1997
- Dinu Cernescu, Regizor, Editura Semne, București, 2009
- Claudia Dimiu, Daria Dimiu, În pas de teatru pe bulevard. O istorie a Teatrului Nottara, Editura Alpha MDN Buzău, 2018
- Iosif Naghiu, Exerciții de mimică, Editura Eminescu, București, 1984
- Constantin Paraschivescu, Histrion de cursă lungă – Gheorghe Dinică, Fundația Culturală „Camil Petrescu”, Revista „Teatrul Azi” (supliment), București, prin Editura Cheiron
- Ludmila Patlanjoglu, Regele scamator Ștefan Iordache, Curtea veche, București, 2008
*** Toca se povestește, ediție îngrijită de Florica Ichim, Fundația Culturală „Camil Petrescu”, Revista „Teatrul Azi
– Artileristul în Ani de pribegie autor, Aleksei Nikolaevici Arbuzov, regia Virgil Popovici, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale București, 1963.
– Arturo Ui în Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită, autor Bertolt Brecht, regia Virgil Popovici, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale București, 1963.
– Vedeta blondă în N-avem centru înaintaș, autor Nicuță Tănase, regia Jean Stopler, Teatrul de Stat Constanța, 1964.
– Ben în 333 autor Murray Schisgall, regia Dinu Cernescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1965.
– Omul meu negru în Omul care și-a pierdut omenia, autor Horia Lovinescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, regia Dan Nasta, 1965.
– Mesagerul/Hemon în Medeea / Antigona, autor Jean Anouilh, Teatrul Constantin I. Nottara București, regia Mircea Marosin, 1965.
– Roger în Au fost odată două orfeline, autor Èugene Cormon, Adolphe Philippe d`Ennery, regia Sanda Manu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1966.
– Landolfo în Henric al patrulea, autor Luigi Pirandello, regia Lucian Giurchescu Teatrul Constantin I. Nottara București, 1966.
– Rică Venturiano în O noapte furtunoasă, autor I.L. Caragiale, regia George Rafael, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1966.
– Bob Cristoveanu în Patimi, autor Paul Everac, regia Sorana Coroamă-Stanca,Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1967.
– Dinu Prundeș în Jaguarul Roșu, autor Petre Luscalov, regia Sanda Manu, Teatrul ,,Constantin I. Nottara București, rolul Dinu Prundeș, 1967.
– Viziuni flamande – Cristofor Columb/Escurail autor Michel de Ghelderode, regia Dinu Cernescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1968.
– Femei singure – El în Les vacances revees, autor Mario Fratti, regia Ion Olteanu, Teatrul Constantin I. Nottara București, regia Ion Olteanu, 1968.
– Casius în Iulius Cezar, autor William Shakespeare, regia Andrei Șerban, Teatrul Constantin I. Nottara, București, 1968.
– Grig în O casă onorabilă autor Horia Lovinescu, regia Lucian Giurchescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1968.
– Geo Grădinaru în La ciorba de potroace, autor Sergiu Fărcășan, regia Sanda Manu, Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1969.
– Rascolnicov în Crimă și pedeapsă, autor F.M. Dostoievski, regia Sanda Manu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1970.
– Louis Laine în Schimbul, autor Paul Claudel, regia Ion Olteanu, Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1971.
– Jown Worthing în Bună seara domnule Wilde, autor Oscar Wilde, regia Alexandru Bocăneț, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1971.
– Jerome Marinelli în Cei șase, autor Frederic Dard, Robert Hossein, regia Rafaek George, Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1973.
– Hamlet în Hamlet, autor William Shakespeare, regia Dinu Cernescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1974.
– Ralph în Lady X, autor Eugen Mirea, regia George Rafael, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1974.
– Sergiu Costescu în Ultima cursă, autor Horia Lovinescu, regia George Rafael, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1974.
– I. D. Borcea în Ultima oră autor Mihail Sebastian, regia Valeriu Moisescu, Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1975.
– Filoctet în Întoarcerea la Micene, autor Tossizza Averoff, regia Dan Nasta, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1975.
– Adam în Ulciorul Sfărâmat, autor Heinrich von Kleist, regia Dan Micu, Teatrul ,,Constantin I. Nottara” București, 1976.
– Sharev/ Grigore Smirnov în Ursul, autor N.V. Gogol; Jucătorii de cărți, autor A.P. Cehov, regia George Rafael, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1977.
– Apemantus în Emigranții autor Slawomir Mrozek, regia Mircea Daneliuc, Teatrul Mic București, 1977.
– Apemantus în Timon din Atena, autor William Shakespeare, regia Dinu Cernescu, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1978.
– Consulul Grotti în Să îmbăcăm pe cei goi, autor Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 1978.
– El în Nu sînt turnul Eiffel, autor Ecaterina Oproiu, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 1979.
– Sparger în Copiii lui Kennedy, autor Robert Patrick, regia Dragoș Galgoțiu, Teatrul Foarte Mic – București, 1980.
– Jeshua Ha Nozri/ Maestrul în Maestrul și Margareta, autor Mihail A. Bulgakov, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 1980.
– Dumitru Dumitru în Niște țărani, autor Dinu Săraru, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 1981.
– Rudolf Holler în Înaintea pensionării, autor Thomas Bernhard, regia Jean Stopler, Teatrul Mic București, 1981.
– Richard Duce de Glocester în Richard al III-lea, autor William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Mic București, 1983.
– El în Cerul înstelat deasupra noastră, autor Ecaterina Oproiu, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 1985.
– Pitou în Amitirile Sarei Bernhardt, autor John Murrell, regia Mihai Berechet, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1985.
– Ignațiu în Amurgul Burghez, autor Romulus Guga, regia Dan Pița, Teatrul Mic București, 1986.
– Astă seară stau acasă, autori Dorin Antonesei, Toni Grecu Arhire, regia Silviu Purcărete, Teatrul Mic București, 1988.
– Titus Andronicus în Titus Andronicus, autor William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 1992.
– Bradley Pearson în Prințul Negru autor Iris Murdoch, regia Cornel Todea, Teatrul Constantin I. Nottara București, 1994.
– Grigori Luchianovici în Fuga, autor Mihail A. Bulgakov, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul de Comedie București, 1996.
– Nae Cațavencu în O scrisoare pierdută, autor I.L. Caragiale, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Național Ion Luca Caragiale București, 1999.
– Barrymore în Barrymore autor William Luce, regia Gelu Colceag,Teatrul Național Ion Luca Caragiale București, 1999.
– Humbert Humbert în Lolita, autor Vladimir Nabokov, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic București, 2003.
– Alex în Alex și Morris, autor Michael Elkin, regia Gelu Colceag, Teatrul Mic București, 2004.
– Prințul Potemkin în Ecaterina cea Mare, autor George Bernanrd Shaw, regia Cornel Todea, Teatrul Național Ion Luca Caragiale, 2008.
Surse:
http://www.cimec.ro/scripts/teatrenou/detaliu_actori.asp?sq=IORDACHE,%20%C5%9ETEFAN
– Gaudeamus Igitur (1965), rolul Teo, regia Gheorghe Vitanidis
– Calea Victoriei sau cheia visurilor (1965), rolul Costea Lipan, regia Marius Teodorescu
– Un film cu o fată fermecătoare (1966), rolul Paul Manu, regia Lucian Bratu
– Dacii – dublaj voce (1967), rolul Cotyso, regia Sergiu Nicolaescu
– Adio, dragă Nela! (1972), rolul Costică, regia Cornel Todea
– Proprietarii (1973), regia Șerban Creangă
– Doctorul Poenaru (1978), rolul avocatul Pascal, regia Dinu Tănase
– Avaria (1978), regia Ștefan Roman
– Ediție specială (1978), regia Mircea Daneliuc
– Bietul Ioanide (1979), rolul Dumitru Dragavei ,,Botticelli”, regia Dan Pița
– Bună seara, Irina (1980), rolul comandantul de navă Vicotr Ionescu, regia Tudor Mărăscu
– Pruncul, petrolul și ardelenii (1981), rolul McCallum, regia Dan Pița
– Întoarce-te și mai privește o dată (1981), regia Dinu Tănase
– De ce trag clopotele, Mitică (1981), rolul Mitică, regia Lucian Pintilie
– Înghițitorul de săbii (1981), regia Alexa Visarion
– Concurs (1982), rolul Panait, regia Dan Pița
– Ciuleandra (1985), rolul Aioanei, regia Sergiu Nicolaescu
– Glissando (1985), rolul Ion Teodorescu, regia Mircea Daneliuc
– O clipă de răgaz (1986), rolul Andrei, regia Șerban Creangă
– Noi, cei din linia întâi (1986), regia Sergiu Nicolaescu
– Prințul negru – film de televiziune (1988), regia Cornel Todea, Doina Teodoru
– Noiembrie, ultimul bal (1989), rolul prințul Lai Cantacuzin, regia Dan Pița
– Cei care plătesc cu viața (1991), rolul Șerban Săru-Sinești, regia Șerban Marinescu
– Hotel de lux (1992), rolul patronul, tatăl lui Alex, regia Dan Pița
– Cel mai iubit dintre pământeni (1993), rolul Victor Petrini, regia Șerban Marinescu
– Oglinda (1994), regia Sergiu Nicolaescu
– Eu sunt Adam (1996), regia Dan Pița
– Omul zilei (1997), rolul deputatul Andrei Lăzărescu, regia Dan Pița
– Faraonul (2004), rolul Costache Nicolau / Faraonul, regia Sinișa Dragin
– Ticăloșii (2007), rolul Didi Sfiosu, regia Șerban Marinescu
– Premiul ACIN, în anul 1978, pentru rolul său din filmul Ediție specială, regizat de Mircea Daneliuc.
– Premiul ACIN, în anul 1984, pentru rolul său din filmul Glissando, regizat de Mircea Daneliuc.
– Premiul ACIN, în anul 1989, pentru rolul său din filmul Noiembrie, Ultimul bal, regizat de Dan Pița.
– Premiul de Excelență în cinematografia românească la Festivalul Internațional de film Transilvania, 2006.
Surse:
http://www.ziare.com/stefan-iordache/biografie
https://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tefan_Iordache
https://www.imdb.com/title/tt0058619/
https://www.imdb.com/title/tt0059213/
https://www.imdb.com/title/tt0166116/
https://www.cinemagia.ro/filme/un-film-cu-o-fata-fermecatoare-3390/
https://www.imdb.com/title/tt0060482/fullcredits?ref_=tt_cl_sm#cast
https://www.imdb.com/title/tt0188390/
https://www.imdb.com/title/tt0070567/
https://www.imdb.com/title/tt0077446/
https://www.cinemagia.ro/filme/avaria-1261/
https://m.cinemagia.ro/filme/editie-speciala-308/
https://m.cinemagia.ro/filme/bietul-ioanide-394/distributie/
https://www.cinemagia.ro/filme/buna-seara-irina-4452/
https://www.imdb.com/title/tt0136478/
https://www.imdb.com/title/tt0128272/
https://www.cinemagia.ro/filme/de-ce-trag-clopotele-mitica-238/
https://www.imdb.com/title/tt0228431/
https://www.imdb.com/title/tt0088926/
https://www.imdb.com/title/tt0141844/
https://www.imdb.com/title/tt0126544/
https://www.cinemagia.ro/filme/printul-negru-206441/
https://m.cinemagia.ro/filme/noiembrie-ultimul-bal-3609/
https://m.cinemagia.ro/filme/cei-care-platesc-cu-viata-3335/distributie/
https://www.cinemagia.ro/filme/hotel-de-lux-1926/
https://www.imdb.com/title/tt0183589/
https://m.cinemagia.ro/filme/cel-mai-iubit-dintre-pamanteni-1241/distributie/
https://www.imdb.com/title/tt0154464/
https://www.cinemagia.ro/filme/omul-zilei-3995/
https://m.cinemagia.ro/filme/faraonul-5928/
https://www.imdb.com/title/tt0999917/
Emisiune Antena 1, Mircea Badea, invitat Ștefan Iordache – https://www.youtube.com/watch?v=NkSbqrJ18Ug
Emisiunea ,,Maeștri”, invitat Ștefan Iordache – https://www.youtube.com/watch?v=Ko_Hb1WYYGg
Emisiunea ,,Geniali”, Antena 1, invitat Ștefan Iordache https://www.youtube.com/watch?v=smLc-Sq2Gb4
Interviu realizat de Dorin Dumitrele cu Ștefan Iordache https://www.youtube.com/watch?v=fgZxmiFTH5w
Emisiune Antena 1, sărbătorirea actorului Ștefan Iordache (iulie 2007), invitați Ștefan Iordache și Margareta Pâslaru – https://www.youtube.com/watch?v=TscCimNOnE4
Teleclubul de sâmbătă, invitați Ștefan Iordache și Angela Similea – https://www.youtube.com/watch?v=x_I7MpE6kC4
Fotoreportaj: Ştefan Iordache în Revista Teatrul nr. 5/1970, pp.28-31.
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.5.anul.XV.mai.1970/imagepages/image17.html
Maria Marin, Viitorul rol în Revista Teatrul nr. 6/1976, p. 55
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.6.anul.XXI.iunie.1976/imagepages/13150.1976.06.pag054-pag055.html
Maria Marin, Viitorul rol în Revista Teatrul nr. 4/1980, p. 81
Sursa: http://revistateatrul.cimec.ro/1980/Nr.4.anul.XXV.aprilie.1980/images/15603.1980.04.pag080-pag081.jpg
Maria Marin, Viitorul rol în Revista Teatrul nr. 9/1984, p. 39
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1984/Nr.9.anul.XXIX.septembrie.1984/imagepages/18385.1984.09.pag038-pag039.html
Dan Micolescu, Valori ale teatrului românesc: Ştefan Iordache între Elsinore şi La Mancha în Revista Teatrul Nr. 9/1986, pp. 46-52.
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1986/Nr.9.anul.XXXI.septembrie.1986/imagepages/19642.1986.09.pag046-pag047.html
Constantin Fugașin, Atelier: Ştefan Iordache în Revista Teatrul nr. 12/1987, pp.46-50.
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1987/Nr.12.anul.XXXII.decembrie.1987/imagepages/image26.html
Cristina Dumitrescu, Cronica interpretării actoriceşti: Ştefan Iordache în „Astă-seară stau acasă” în Revista Teatrul nr. 2/1989, pp. 61-62.
Sursa: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1989/Nr.2.anul.XXXIV.februarie.1989/imagepages/image33.html
Victor Parhon, Ştefan Iordache de la un Odeon la altul în Revista Teatrul azi, nr. 11,12/1990, p. 74
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=51442-stefan-iordache-de-la-un-odeon-la-altul
Cristina Dumitrescu, Ştefan Iordache: „Cînd sala e goală harul nu coboară asupra scenei” în Rveista Teatrul azi, Nr. 5,6/1992, pp. 6-8.
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=50922-stefan-iordache-cind-sala-e-goala-harul-nu-coboara-asupra-scenei
Ioana Florea, Ştefan Iordache: „Teatrul m-a plămădit” în Revista Teatrul azi, Nr. 6,7/1997, p. 25.
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=52855-stefan-iordache-teatrul-m-a-plamadit
Ludmila Patlanjoglu, Premiul pentru întreaga activitate: Ştefan Iordache, actor în Revista Teatrul azi nr. 3,4/1999, pp. 20-25.
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53235-premiul-pentru-intreaga-activitate-stefan-iordache-actor
Costin Manoliu, Ştefan Iordache – în floarea vârstei artistice în Revista Teatrul nr. 11,12/2001, pp. 53-58.
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54007-stefan-iordache-in-floarea-varstei-artistice
Constantin Paraschivescu, Regele laureat al Academiei: „Regele scamator Ştefan Iordache” de Ludmila Patlanjoglu în Revista Teatrul azi, Nr. 1,2,3/2005, pp. 169-170.
Sursa: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59379-regele-laureat-al-academiei-regele-scamator-stefan-iordache-de-ludmila-patlanjoglu
Spectacole radiofonice:
„Faust” de Johann Wolfgang von Goethe.
Traducerea de Lucian Blaga.
Adaptarea radiofonică de Georgeta Răboj.
Regia artistică: Cristian Munteanu.
În distribuţie: Ştefan Iordache, Mircea Albulescu, Violeta Andrei, Florian Pittiş, Corado Negreanu, Marcel Iureş, Ioana Ciomârtan, Sybila Oarcea, Ruxandra Sireteanu, Alexandrina Halic, Jeanine Stavarache, Constantin Fugaşin, Boris Petroff, Ion Anghel, Sorin Gheorghiu, Daniel Tomescu, Nicolae Luchian Botez, Telly Barbu, Maria Velcescu, Ştefan Hagimă, Valentin Teodosiu, Sergiu Demetriad, Corina Negriţescu, Cristian Motriuc, Gheorghe Novac, Violeta Berbiuc, Crânguţa Manea, Gheorghe Pufulete, Mircea Dascaliuc, Constantin Botez, Cristian Molfeta.
Regia de studio: Rodica Leu.
Regia muzicală: Timuş Alexandrescu.
Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic.
Înregistrare din anul 1985.
https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/johann-wolfgang-von-goethe-faust-1985/
„Pamela” de Carlo Goldoni.
Traducerea de Eugen Costescu.
Adaptarea radiofonică de Nicolae David.
Regia artistică: Mihai Pascal.
În distribuție: Melania Cârje, Aurelia Sorescu Lipatti, Ștefan Iordache, Mircea Șeptilici, Florian Pittiș. Silvia Dumitrescu Timică, Jean Reder, Ștefan Niculescu Cadet.
Regia de studio: Constantin Botez.
Regia muzicală: Romeo Chelaru.
Regia tehnică: ing. George Buican.
Înregistrare din anul 1973.
https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/carlo-goldoni-pamela-1973/
„Prometeu” de Victor Eftimiu.
Adaptarea radiofonică de Georgeta Răboj.
Regia artistică: Cristian Munteanu.
În distribuţie: Ștefan Iordache, George Constantin, Leopoldina Bălănuţă, Mircea Albulescu, Irina Mazanitis, Florian Pittiş, Gheorghe Cozorici, Nicolae Iliescu, Ruxandra Sireteanu.
Regia de studio: Ion Prodan.
Regia muzicală: Romeo Chelaru.
Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic.
Înregistrare din anul 1984.
https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/victor-eftimiu-prometeu-1984/
„Intrusul” de Marin Preda.
Dramatizare: Elena Preda.
Regia artistică: Cristian Munteanu.
Ȋn distribuţie: Ştefan Iordache, Ileana Predescu, Dana Dogaru, Ion Marinescu, Adina Popescu, Mihai Mereuţă, Dan Damian, Boris Petroff, Emanoil Petruţ, Matei Gheorghiu, N. Luchian Botez, Valeria Ogășanu, Corado Negreanu, Mia Macri, Victor Ştrengaru, Jean Reder, Vasile Lupu, Sergiu Demetriad, Mihai Badiu, Catiţa Ispas, Sorin Gheorghiu, Simion Hetea, Violeta Berbiuc, Ionut Dogaru, Nicolae Crișu, George Marcu.
Regia de studio: Crânguţa Manea.
Regia muzicală: Nicolae Neagoe.
Regia tehnică: ing. Andrei Sireteanu.
Înregistrare din anul 1981.
https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/marin-preda-intrusul-1981-partea-1/
https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/marin-preda-intrusul-1981-partea-2/
„Arca lui Noe” de Lucian Blaga
Adaptarea şi regia artistică: Cristian Munteanu
Distribuţia: Ştefan Iordache, Mariana Mihuţ, Mircea Albulescu, Victor Rebengiuc, Dan Condurache, Ion Pavlescu, Corado Negreanu, Liviu Crăciun, Boris Petroff, Sergiu Demetriad, Alexandrina Halic, Lucian Traşcă
Regia de studio: Rodica Leu
Regia muzicală: Romeo Chelaru
Regia tehnică: ing. Vasile Manta
Înregistrare din anul 1990.
https://www.youtube.com/watch?v=wW0Fuw7xJ8Q
Filme și emisiuni:
Bună seara, Irina!, 1980, film
Regia: Tudor Mărăscu
https://www.youtube.com/watch?v=nke5b1LIrfQ
Cei care plătesc cu viața, 1989, film
Regia: Șerban Marinescu
https://www.youtube.com/watch?v=Ame-Mxu92qk
Adio… femei!, 1990, spectacol online
https://www.youtube.com/watch?v=j5IepAhLg5g
Cel mai iubit dintre pamânteni (1993)
Regia: Șerban Marinescu
https://www.youtube.com/watch?v=hVb-v3j_icM
Eu sunt Adam, 1996, film
Regia: Dan Pița
https://www.youtube.com/watch?v=YpKf4KRegwM
– Radio România / Teatrul Național Radiofonic, Ștefan Iordache – vedeta spectacolelor de teatru radiofonic – https://tnr.srr.ro/articole/art.htm?c=39&g=1&arh=1&a=2144931&y=2019
– Radio România / RADOR, Portret: Ștefan Iordache – actorul-rege, un aristocrat al artelor spectacolului – http://www.rador.ro/2018/09/14/portret-stefan-iordache-actorul-rege-un-aristocrat-al-artelor-spectacolului/
– Adevărul, Portret: Cum a devenit Ștefan Iordache cel mai iubit dintre actori – https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-devenit-Stefan-iordache-mai-iubit-actori-1_59cf492e5ab6550cb8abc274/index.html
– Ziarul Metropolis, Ștefan Iordache in memoriam: fragmente din ultimul său interviu – https://www.ziarulmetropolis.ro/stefan-iordache-in-memoriam-fragmente-din-ultimul-sau-interviu/
– All about Romanian Cinema, Ștefan Iordache – portretul lunii – http://aarc.ro/articol/portretul-lunii-tefan-iordache
– Historia, Ștefan Iordache: cred că există ceva deasupra actorului, ceva care ne ajută să depășim orice greutăți, să uităm orice durere când pășim pe scenă – https://www.historia.ro/sectiune/portret/articol/stefan-iordache-cred-ca-exista-ceva-deasupra-actorului-ceva-care-ne-ajuta-sa-depasim-orice-greutati-sa-uitam-orice-durere-cand-pasim-pe-scena