Iosif, Mira
1933, Iași
critic de teatru / redactor al revistei Teatrul
Când în miezul lungii sale cariere de critic teatral, Mira Iosif publică în 1979 volumul său de cronici, Teatrul nostru cel de toate serile, titlul e de două ori semnificativ: pe deoparte, el subliniază asiduitatea cronicarului și, pe de altă parte, el pune în lumină o perioadă, un deceniu de teatru ce debuta în 1967. Zece ani de teatru, ține ea să sublinieze în prefața volumului, nu înseamnă doar cîteva zeci de spectacole, ci 3650 zile și mai ales nopți de muncă și gîndire, devotament și o cunoaștere largă a fenomenulu. Decada aleasă, dictată de date biografice, are însă astăzi o importanță specială, în inima uneia dintre cele mai bogate perioade ale teatrului românesc, care a cunoscut atunci o scurtă și înșelătoare perioadă de realtivă libertate sau de deschidere. Mira Iosif și-a început însă cariera de cronicar la începutul anilor 50, ani dificili, cînd începe să-și făurească uneltele critice și mai ales învață să se adapteze și să se conformeze dictatului vremii. A început printr-o ucenicie în zonele privilegiate ale sistemului. Urmează cursurile Școlii de Literatură și Critică literară a Partidului, „Mihai Eminescu”, condusă pe atunci de Mihai Novicov, unde i-a avut colegi, printre alții, pe Radu Cosașu și viitorul soț, Ștefan Iureș (Herman Iuster), Dumitru Micu, Florin Mugur, Nina Cassian, și mulți alții, rămași necunoscuți. Școala, creată în 1950, a fost dealtfel desființată în 1955, cînd s-a dizolvat și a fost integrată Facultății de Filologie din București. Devine studentă la Facultatea de limba și literatură română din București, pe care o termină în 1956 cu o teză despre teatrul lui G.M. Zamfirescu și scrie în același an o piesă de teatru pentru copii, Pe colina cu salcîmi, publicată la Editura Tineretului. Din 1956 Mira Iosif e angajată la revista Teatru, înființată recent, sub egida Ministerului Culturii și a Uniunii Scriitorilor. Un prim post, delatfel singura poziție stabilă tot restul carierei, într-un cadru prestigios. Primul colegiu redacțional al revistei reunea nume importante: Camil Petrescu, președintele și inițiatorul revistei, Simion Alterescu, Aurel Baranga, Margareta Bărbuță, Radu Beligan, Mihail Davidoglu, Lucia Demetrius, Dan Nasta, Irina Răchițeanu, Florin Tornea, George Vraca și redactor șef, Horea Deleanu. Ultimul număr va apărea în 1989, când revista va continua sub un alt format și nume. Mira Iosif părăsise însă țara din 1985, exasperată de limitele unei libertăți intelectuale din ce în ce mai supravegheate. Obiectivele tinerei reviste fixează cadrul din care redactorii cronicari nu pot ieși. În această periodă de umbre și puține lumini, de compromisuri și revizuiri tactice, de nume prestigioase afișate ca tot atîtea alibiuri, tînăra jurnalistă începe să-și creeze un instrument critic lucid, pe o bază culturală solidă. Mira Iosif debutează cu mici articole, care se înscriu în programul revistei și al căror limbaj de lemn nu diferă de restul revistei; și nici nu putea fi altfel. Prima cronică citează cîteva „succese ale dramaturgiei românești peste hotare”, leit-motiv găunos ani de zile al presei culturale comuniste. Concluzia, după cîteva exemple care selectează texte care critică tarele societății capitaliste, de la Caragiale la M. Sebastian: această prezență reprezintă „un prilej de mîndrie și un impuls spre noi realizări în creațiile noastre contemporane.”
Treptat, începe să scrie cronici mai importante, deși trebuie să se mărginească la ce-i oferă repertoriul – de exemplu, subliniază „Spiritul colectiv al unui spectacol” atunci când recenzează o adaptare după romanul „eminentului pedagog sovietic Makarenko”. Tonul nu poate fi diferit de cerințele impuse în aceea vreme revistei, deși, tînăra jurnalistă are condei și reale referințe culturale.
Cerneala se schimbă însă cu totul în mijlocul anilor 60, cînd semnătura Mirei Iosif devine una din cele mai importante ale revistei, alături de cele ale Anei Maria Narti și Ilenei Popovici, o triadă de critici care au surprins și înțeles spiritul teatrului românesc din acel deceniu, o epocă privilegiată, și ale căror sensuri noua critică a știut să le pună în valoare. Mira Iosif face parte din această ofensivă teatrală a anilor 60.
Urmărim astfel acest „jurnal de călătorie” în lumea teatrului, românesc și de peste hotare, căci criticul călătorește o vreme și știe să vadă, și adesea, are interlocutori privilegiați (un interviu cu Martin Esslin despre forme ale teatrului contemporan, în 1973). Ce consideră că e important? Sunt lăsate în urmă lozincile obsedantului deceniu. Sau poate citite altfel, ele dezvăluie alte sensuri. De data asta sincere. Coordonata esențială a unui program artistic este repertoriul. Ce jucăm și cum jucăm, răspunsurile sunt stîlpii de rezistență. Nu uită însă, în prefața din 1979, alibiul necesar: e vorba despre „edificiul reprezentativ pentru cultura noastră socialistă, afrmîndu-și deplina autonomie estetică în consens cu toate artele Cetății, un dialog neîntrerupt și incitant cu Lumea”. Luarea de poziție este deci calitatea majoră a teatrului românesc, drept urmare citează prudent din Brecht. „Este un privilegiu al artelor să poată participa la formarea conștiinței națiunii.” Tot aici aduce un argument în favoarea contemporaneității din G.M. Zamfirescu (lucrarea sa de diplomă) din 1932. Dar principiul de bază rămâne
„clocotul contemporan … fie pe planul inspirației istorice al cultivării performanțelor sau imanențelor, fie în investigațiile sociologce sau ontologice, în drame dezbatere sau în evocări alegorice, aceste confruntări totdeauna asanează și edifică”.
Limbajul de lemn de odinioară, refuză să dispară, dar e doar introducerea, necesară și utilă, scrisă în 1979, la 8 ani după Tezele din iulie; în schimb, răspunsurile din cronici sunt variate și autoarea uită etichetele de bon ton. Da, se sprijină pe clasici, văzuți însă, după o formulă lansată de Jan Kott, drept contemporani ai secolului nostru. Mira Iosif oferă astfel imaginile unui muzeu imaginar, care e mult mai puternic decît introducerea și frazeologia impusă pentru a putea face să treacă partea substanțială – și anume, un mod nou, diferit de a face și a înțelege teatrul.
Primul capitol al cărții se ocupă de „Cronicarii timpului prezent”, titlu, încă o dată, alibi pentru o demonstrație mult mai bogată, mult mai rebelă. Și mai ales, privirea atentă a unui profesionist. Mira Iosif vede exact, la obiect, rece și profesionist, nu se sfiește să spună direct, „pe șleau” (expresia îi aparține), ceea ce poate aduce nuanțe sau precizări utile, fără să „desființeze” un spectacol. Criticul construiește din cîteva observații un diagnostic, lăsînd în prim plan obiectul atent disecat. Majoritatea producțiilor analizate se regăsesc într-o lumină nouă și care le pune mai degrabă în valoare. O caracteristică importantă, pentru că e derivată din modul ei de a a concepe teatrul, sau „ceea ce se vede” ( theatron, după Arsitotel) : ea subliniază importanța cadrului scenografic, decorul, costumele. Cronicile ei debutează adesea prin analiza decorului, pentru a situa și a da cheile reprezentației. Mira Iosif face parte din clasa rară a criticilor de teatru care pleacă de la cadrul scenografic și dezvoltă apoi felul cum e construit și cum funcționează spectacolul, fără să ignore dimensunile sale idelogice sau politice. În același timp, analizele sale sunt întotdeauna dublate de o solidă cultură, căci critica se mișcă cu eleganță și competență în istoria literară a genului, de la tragicii greci la teatrul american contemporan, sau la dramaturgia românească clasică și contemporană.
Cine sunt, pentru început, „Cronicarii timpului prezent”, așezați sub titlul primului mare capitol? Seria se deschide cu o piesă care a marcat intrarea vijelioasă a tinerei generații, Nu sunt turnul Eiffel de Ecateria Oproiu, montată de Andrei Șerban la finele studenției; dar Mira Iosif, în 1979, alege o altă versiune, cea semnată la Teatrul Bulandra de un alt regizor din noul val, dar aflat deja în generația tinerilor profesori, Valeriu Moisescu[1]. Cunoaște bine textul, variantele sale, și le compară, tehnică ce-i caracterizează stilul de cronicar informat și cultivat. În „Sinceritate și convenție”, observațiile sale sunt extrem de subtile; în același timp, ea știe să spună profesionist unde detaliul jenează, îndrăznește să afirme că un actor vedetă nu convine rolului, ceea ce nu o împiedică să precizeze că spectacolul și mai ales textul sunt „de o mare plasticitate dramatică, care vibrează de viață și frumusețe teatrală.” Iată, din primul articol, înțelegem imediat ce caută cronicarul : viața și frumusețea specifică teatrului.
Sinceritatea și curajul îi permit să execute alteori, de pildă, un text și un autor pe care totuși îi apreciază, Martin Borman de Marin Preda, în regia Soranei Coroamă, la Naționalul bucureștean în 1968 : „Acest text – cu autentice valori dramatice în ciuda unor dezarticulări tehnice – merita o altă soartă dramatică.”[2]
Pentru Mira Iosif, rolul cronicarului nu este de a da coronițe sau de a desființa cu dispreț, ci pur și simplu, de a consulta atent, ca să spună unde doare… Cât de bine cunoaște teatrul lui Teodor Mazilu! Atunci când vorbește de Acești nebuni fățarnici, spectacol montat de Emil Mandric, își amintește de Proștii sub clar de lună, regizat de Lucian Pintilie și de seria războaielor sale cu cenzura, spectacol etalon prin noutate, prin șocul surprizei; și atunci adaugă: „purtăm imaginea acelui spectacol în noi ca obsesia unei frumoase iubiri pierdute și poate de aceea îl nedreptățim pe Emil Mandric.”[3]
Pentru Mira Iosif, spectacolele se înlănțuie, se urmăresc între ele, au viața lor pe care critica le privește ca pe niște personaje familiare, care pot discuta între ele, se pot compara și pot descinde unele din altele…. E mai circumspectă, dar corectă, căci nu întreține relații pasionale cu amintirile lor, fie ăa sunt texte de Aurel Baranga, ca Fii cuminte Cristofor, un vodevil clasic, deși strălucit, sau texte de Paul Everac, dezbateri abile, mimînd teatrul de idei sau teatrul politic.
Are o altă privire pentru Marin Sorescu și experiența sa ca regizor sau autor total al textului său Matca la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Un detaliu de reținut în această întâlnire: spectacolul, relatează cronicara, se deschidea cu o „punere în pagină” în foaier, a unei expoziții de documente și fotografii despre inundațiile care reprezentau fondul dramei lui Sorescu (Mira Iosif rezumă, în volum, cu un excelent titlu acest text „Matca, sau femeia care râde de potop”[4]); Mira Iosif găsește nepotrivite extrasele din presă și din declarații oficiale, insuficient de revelatorii în raport cu metafora conceptuală a Mătcii. Autoarea își permite această rezervă în 1975, citând clar ca nule și inoportune „declarațiile conducătorilor de partid și de stat”: ceea ce, fără îndoială, în epocă era un gest de curaj.
Alte prezențe dramaturgice importante pentru cronicar sunt Al. Popescu, Leonida Teodorescu, D.R. Popescu care „creează un teatru substanțial politic combativ, axat pe idealurile epocii comuniste”[5], Romulus Guga, Süto Andras, sau Paul Cornel Chitic.
O referință constantă și puternică rămîne Shakespeare, cu bine-cunoscutul vers eminescian, „Shakespeare, m-ai învățat ca lumea s-o citesc !” În Regele Lear montat de Radu Penciulescu, în 1970, la Teatrul Național din București, remarcă influența Living Theatre și a ideologiei hippie a anilor 60; dar reproșul, sau mai degrabă remarca, e moderat/ă de o analiză extrem de precisă în care sunt puse în lumină cadrul scenografic, interpreții, ideile regizorale, reconstituind o frescă vivantă a spectacolului. Cronica rămîne un model de analiză critică, finalizată printr-o formulă ce sintetizează ideea spectacolului și energia unui interpret de excepție:
„În acest spectacol de coparticipare, evident, centrul de greutate stă pe umerii masivi ai lui George Constantin. Lear este în primul rând George Constantin și nu o compoziție; de altfel, în acest teatru al autoexprimării, compozițiile nu au ce căuta, sună fals sau strident. Așadar, George Constantin, uriașa lui forță de explozie teatrală, în slujba unei demonstrații teoretice: ideea că Regele Lear e sinonim cu tragica dar și grotesc experiență a renunțării la putere”.[6]
În schimb, Mira Iosif se arată dezamăgită de Visul unei nopți de vară, montat de Peter Brook, cu care Brook venise în turneu la București în 1972, însă nemulțumirea e argumentată de amintirea turneului șoc cu Regle Lear, cu care Brook venise în 1964.
„Clasicii contemporanii noștri”, de la Sofocle la Cehov, sau de la la Molière la Ibsen îi permit să treacă apoi la „Vocile din secolul 20”. E interesată de marii dramaturgi americani, Arthur Miller, (pregătea o teză de doctorat despre teatrul său cu Ileana Berlogea, proiect abandonat cînd a părăsit țara), O’Neill, Truman Capote, Ed. Albee și, bineînțeles, Brecht, Gombrowicz sau Slavomir Mrozek.
La apariția volumului, în 1979, colegul critic Valentin Silvestru subliniază, „credințe profesate ferm în împrejurări dificile și contradictorii își arată azi temeinicia”. Și tot el adaugă, „sunt deopotrivă simptomele de tinerețe funciară a criticului”. O recunoaștere, inter pares, fără îndoială prețioasă și perfect valabilă și astăzi. Mira Iosif a încetat să mai scrie de câțiva ani, deși a rămas mereu atentă la ceea ce se petrece în teatrul românesc sau european, fiind prezentă la câteva Festivaluri Shakespeare de la Craiova, sau urmărind de departe ce se petrece în țară.
Activitatea sa a fost răsplătită de breaslă cu Premiul pentru întreaga activitate la Gala Premiilor UNITER din 2015. Ea rămâne o prezență importantă în istoria criticii teatrale românești, o lectură indispensabilă dacă vrem să înțelegem cum a evoluat teatrul românesc în ultimele decenii.
Mirella Patureau
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.31
Note
[1] Mira Iosif, „Sinceritate și convenție”, Teatrul, nr. 6, 1966, pp 330-33.
[2] Mira Iosif, „Un avertisment dramatic: Martin Borman de Marin Preda”, Teatrul, nr. 2, 1968, pp 61-62.
[3] Mira Iosif, „Acești nebuni fățarnici”, Teatrul, nr. 1, 1971, pp 48-50.
[4] Mira Iosif, „Matca”, Teatrul, nr. 5, 1975, pp 41-43.
[5] Ceea ce nu l-a împiedicat să scrie în 1969, Acești îngeri triști, cu primul erou din epoca comunistă ce „privește înapoi cu mînie” un muncitor. Note M.P.
[6] Mira Iosif, „Regele Lear”, Teatrul, nr. 11, 1970, p. 56.
Critică de teatru:
- Cărți:
Mira Iosif, Teatrul nostru cel de toate serile, București, Editura Eminescu, 1979
- Cronici, eseuri:
„O lume pe scenă” spectacol de Miriam Răducanu (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 5, 1984, pp 62-64 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1984/Nr.5.anul.XXIX.mai.1984/imagepages/18188.1984.05.pag062-pag063.htmlm
„Fire de poet” de Eugene O’Neill (Teatrul „Nottara”), Teatrul, nr. 4, 1984, pp 23-25 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1984/Nr.4.anul.XXIX.aprilie.1984/imagepages/18115.1984.04.pag022-pag023.html
„Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită” de Bertolt Brecht (Teatrul Naţional din Timișoara), Teatrul, nr 2, 1984, pp 16-18 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1984/Nr.2.anul.XXIX.februarie.1984/imagepages/18006.1984.02.pag016-pag017.html
„Ivona, principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz (Teatrul Mic)”, Teatrul, nr 1, 1984, pp 38-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1984/Nr.1.anul.XXIX.ianuarie.1984/imagepages/17964.1984.01.pag038-pag039.html
„Luna dezmoșteniților” de Eugene O’Neill (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr 7-8, 1983, pp 45-46 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1983/Nr.7-8.anul.XXVIII.iulie-august.1983/imagepages/17662.1983.07-08.pag044-pag045.html
„Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman (Teatrul Naţional din București)”, Teatrul, nr. 6, 1983, pp 27-29 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1983/Nr.6.anul.XXVIII.iunie.1983/imagepages/17600.1983.06.pag026-pag027.html
„Amadeus” de Peter Shaffer (Teatrul Giulești)”, Teatrul, nr 2, 1983, pp 49-51 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1983/Nr.2.anul.XXVIII.februarie.1983/imagepages/17399.1983.02.pag048-pag049.html
„Cu regizorul Dinu Cernescu despre „Amadeus” de Peter Shaffer la Teatrul Giulești”, Teatrul, nr. 11, 1982, p 31 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.11.anul.XXVII.noiembrie.1982/imagepages/17222.1982.11.pag030-pag031.html
„Dialog de atelier cu Horea Popescu”, Teatrul, nr. 9, 1982, pp 30-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.9.anul.XXVII.septembrie.1982/imagepages/17116.1982.09.pag030-pag031.html
„Macbeth” de Shakespeare (Teatrul Naţional din Cluj-Napoca)” Teatrul, nr 6, 1982, pp 37-38 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.6.anul.XXVII.iunie.1982/imagepages/16965.1982.06.pag036-pag037.html
„Doamna din Dubuque” (Cine sunt eu?) de Edward Albee (Teatrul Dramatic din Brașov)”, Teatrul, nr. 5, 1982, pp 51-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.5.anul.XXVII.mai.1982/imagepages/16920.1982.05.pag052-pag053.html
„Tartuffe” de Molière şi „Cabala bigoților” de Mihail Bulgakov (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 4, 1982, pp 41-48 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.4.anul.XXVII.aprilie.1982/imagepages/16862.1982.04.pag042-pag043.html
„Judecată în noapte” de Antonio Buero Vallejo (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 3, 1981, pp 51-52 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1981/Nr.3.anul.XXVI.martie.1981/imagepages/16190.1981.03.pag050-pag051.html
„Woyzeck” de Georg Büchner (Teatrul Giulești)”, Teatrul, nr. 2, 1981, pp 46-49 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1981/Nr.2.anul.XXVI.februarie.1981/imagepages/16135.1981.02.pag046-pag047.html
„Mormântul călărețului avar” de D. R. Popescu (Teatrul Dramatic din Brașov)”, Teatrul, nr 1, 1981, pp 57-59 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1981/Nr.1.anul.XXVI.ianuarie.1981/imagepages/16079.1981.01.pag056-pag057.html
„Bond, Pinter și OʼMalley”, Almanahul Gong 80, pp 113-114.
„Jurnal teatral: California”, Almanahul Gong 80, pp 11-15.
„Maestrul şi Margareta” de Mihail Bulgakov (Teatrul Mic)”, Teatrul, nr. 12, 1980, pp 48-51 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.12.anul.XXV.decembrie.1980/imagepages/16014.1980.12.pag048-pag049.html
„Copiii lui Kennedy” de Robert Patrick (Teatrul Foarte Mic)”, Teatrul, nr 5, 1980, pp 55-57 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.5.anul.XXV.mai.1980/imagepages/15651.1980.05.pag054-pag055.html
„Pluta meduzei” de Marin Sorescu (Teatrul de Stat „Valea Jiului” din Petroșani)”, Teatrul, nr. 4, 1980, pp 62-63 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.4.anul.XXV.aprilie.1980/imagepages/15594.1980.04.pag062-pag063.html
„Program special L. B.” de Stephen Poliakoff (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț)”, Teatrul, nr. 3, 1980, pp 56-57 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.3.anul.XXV.martie.1980/imagepages/15538.1980.03.pag056-pag057.html
„Așteptând-l pe Godot” de Samuel Beckett (Teatrul Naţional din București)”, Teatrul, nr. 3, 1980, pp 51-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.3.anul.XXV.martie.1980/imagepages/15535.1980.03.pag050-pag051.html
„Totul în grădină” de Edward Albee (Teatrul Giulești)”, Teatrul, nr. 1, 1980, pp 50-51 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.1.anul.XXV.ianuarie.1980/imagepages/15429.1980.01.pag050-pag051.html
„Jocul vieții şi al morții în deșertul de cenușă” de Eugen Lovinescu (Teatrul „Nottara”), Teatrul, nr. 7-8, 1979, pp 113-115 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1979/Nr.7-8.anul.XXIV.iulie-august.1979/imagepages/15140.1979.07-08.pag114-pag115.html
„Brașov – Contemporan 79”, Teatrul nr. 4. 1979, pp 5-7 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1979/Nr.4.anul.XXIV.aprilie.1979/imagepages/14926.1979.04.pag004-pag005.html
„Cinema” de Jean Anouilh (Teatrul de Comedie), Teatrul, nr. 3, 1979, pp 47-48 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1979/Nr.3.anul.XXIV.martie.1979/imagepages/14894.1979.03.pag046-pag047.html
„Furtuna” de Shakespeare (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 2, 1979, pp 33-37 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1979/Nr.2.anul.XXIV.februarie.1979/imagepages/14834.1979.02.pag032-pag033.html
„Generoasa fundație” de Antonio Buero Vallejo (Teatrul Naţional din București)”, Teatrul nr. 10, 1978, pp 39-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1978/Nr.10.anul.XXIII.octombrie.1978/imagepages/14625.1978.10.pag038-pag039.html
„Nevestele vesele din Windsor” de Shakespeare (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Teatrul nr. 6, 1978, pp 29-30 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1978/Nr.6.anul.XXIII.iunie.1978/imagepages/14408.1978.06.pag028-pag029.html
„Eduard al II-lea” de Cristopher Marlowe (Teatrul Dramatic din Brașov)”, Teatrul, nr 4, 1978, pp 41-42 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1978/Nr.4.anul.XXIII.aprilie.1978/imagepages/14308.1978.04.pag040-pag041.html
„Efectul razelor gamma asupra anemonelor” de Paul Zindel (Teatrul Mic)”, Teatrul, nr 1, 1978, pp 54-57 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1978/Nr.1.anul.XXIII.ianuarie.1978/imagepages/14154.1978.01.pag050-pag051.html
„Emigranții” de Slawomir Mrozek (Teatrul de Stat din Oradea – secția română)”, Teatrul, nr 11, 1977, pp 66-70 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.11.anul.XXII.noiembrie.1977/imagepages/14056.1977.11.pag066-pag067.html
„Festivalul spectacolelor de teatru pentru tineret şi copii, ediția a V-a – Piatra Neamț”, Teatrul, nr 11, 1977, pp 13-17 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.11.anul.XXII.noiembrie.1977/imagepages/14029.1977.11.pag012-pag013.html
„Romulus cel Mare” de Fr. Dürrenmatt (Teatrul Naţional din București)”, Teatrul, nr. 10, 1977 pp 66-68 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.10.anul.XXII.octombrie.1977/imagepages/14003.1977.10.pag066-pag067.html
„Pescărușul” de A. P. Cehov (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 10, 1977, pp 69-71 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.10.anul.XXII.octombrie.1977/imagepages/14004.1977.10.pag068-pag069.html
„Cu Paul Bortnovschi despre variabilitatea spațiului scenic, decorul ca atare şi design şi psihotropism”, Teatrul, nr 8, 1977, pp 37-40 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.8.anul.XXII.august.1977/imagepages/13882.1977.08.pag036-pag037.html
„Muntele” de D. R. Popescu (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț)”, Teatrul, nr. 7, 1977, pp 37-40 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.7.anul.XXII.iulie.1977/imagepages/13829.1977.07.pag036-pag037.html
„Cyrano de Bergerac” de Edmond Rostand (Teatrul Naţional din București)”. Teatrul, nr 3, 1977, pp 54=55 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.3.anul.XXII.martie.1977/imagepages/13626.1977.03.pag054-pag055.html
„Trei surori” de A. P. Cehov (Teatrul Dramatic din Brașov)” Teatrul, nr 2, 1977, pp 43-45 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.2.anul.XXII.februarie.1977/imagepages/13567.1977.02.pag042-pag043.html
„Domnul Puntila şi sluga sa Matti” de B. Brecht (Teatrul Dramatic din Galați)”, Teatrul, nr 1, 1977, pp 52-54 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.1.anul.XXII.ianuarie.1977/originalimages/13519.1977.01.pag052-pag053.jpg
„Răfuiala” de Philip Massinger (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț)”, Teatrul, nr 1, 1971, pp 45-46 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1977/Nr.1.anul.XXII.ianuarie.1977/imagepages/13515.1977.01.pag044-pag045.html
„Henric al VI-lea” de Shakespeare (Teatrul „Nottara”), Teatrul, nr. 12, 1976, pp 30-32 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.12.anul.XXI.decembrie.1976/imagepages/13455.1976.12.pag030-pag031.html
„Macbeth” de Shakespeare (Teatrul Municipal din Ploiești)”, Teatrul nr 5, 1976, pp 43-45 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.5.anul.XXI.mai.1976/imagepages/13091.1976.05.pag042-pag043.html
„Ivona, principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz (Teatrul „Vasile Alecsandri” din Iași)”, Teatrul nr 4, 1976, pp 37-40 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.4.anul.XXI.aprilie.1976/imagepages/13035.1976.04.pag036-pag037.html
„Discipolul diavolului” de George Bernard Shaw (Teatrul Naţional din Timișoara)”, Teatrul nr 3, 1976, pp 24-25 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.3.anul.XXI.martie.1976/imagepages/12976.1976.03.pag024-pag025.html
„Trei surori” de A. P. Cehov (Teatrul de Comedie), Teatrul, nr. 1, 1976, pp 50-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1976/Nr.1.anul.XXI.ianuarie.1976/imagepages/12884.1976.01.pag050-pag051.html
„Azilul de noapte” de Maxim Gorki (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr 5, 1975, pp 47-51 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.5.anul.XX.mai.1975/imagepages/12459.1975.05.pag046-pag047.html
„Matca” de Marin Sorescu (Teatrul Tineretului din Piatra Neamț), Teatrul, nr. 5, 1975, pp 41-43 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.5.anul.XX.mai.1975/imagepages/12456.1975.05.pag040-pag041.html
„Dialog în atelier cu Octavian Cotescu”, Teatrul, nr 3, 1975, pp 37-43 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.3.anul.XX.martie.1975/imagepages/12350.1975.03.pag036-pag037.html
„Ivanov” de A. P. Cehov (Teatrul „Bulandra”)” Teatrul, nr 3, 1975, pp 41-45 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.3.anul.XX.martie.1975/imagepages/12352.1975.03.pag040-pag041.html
„Tartuffe” de Molière (Teatrul de Stat din Târgu Mureș – secția română)” Teatrul, nr 1, 1975, pp 61-62 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.1.anul.XX.ianuarie.1975/imagepages/12258.1975.01.pag060-pag061.html
„Dialog cu Gheorghe Harag”, Teatrul, nr 1, 1975, pp 47-51. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1975/Nr.1.anul.XX.ianuarie.1975/imagepages/12251.1975.01.pag046-pag047.html
„Cronica dramatică: „Piticul din grădina de vară” de D. R. Popescu (Teatrul de Stat din Tg. Mureș – secția română)”, Teatrul, nr. 6, 1975, pp 56-67 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1974/Nr.6.anul.XIX.iunie.1974/imagepages/11887.1974.06.pag056-pag057.html
„Apus de soare” de B. S. Delavrancea, „Vrăjitoarele din Salem” de Arthur Miller (Teatrul Naţional din Craiova), Teatrul, nr. 4, 1974, pp 52-55 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1974/Nr.4.anul.XIX.aprilie.1974/imagepages/11779.1974.04.pag052-pag053.html
„Dinamica scenelor din țară sau deplasarea inițiativelor”, Teatrul, nr. 1, 1974, pp 12-14 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1974/Nr.1.anul.XIX.ianuarie.1974/imagepages/11600.1974.01.pag012-pag013.html
„”O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale (Teatrul de Comedie)” Teatrul, nr 10, 1973, pp m27-28 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.10.anul.XVIII.octombrie.1973/imagepages/11448.1973.10.pag026-pag027.html
„Cu Martin Esslin despre forme ale teatrului prezent (interviu)”, Teatrul, nr. 9, 1973, pp 68-69 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.9.anul.XVIII.septembrie.1973/imagepages/11416.1973.09.pag068-pag069.html
„”Trei frați gemeni venețieni” de A. Matiuzzi, zis Collalto (Teatrul Naţional „I. L. Caragiale)”, Teatrul, nr 6, 1973, pp 68-70 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.6.anul.XVIII.iunie.1973/imagepages/11257.1973.06.pag068-pag069.html
„A douăsprezece Noapte la Teatrul Bulandra”, Teatrul, nr. 5, 1973, pp 49-50 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.5.anul.XVIII.mai.1973/imagepages/11194.1973.05.pag048-pag049.html
„”Buffalo-Bill şi indienii” de Arthur Kopit”, Teatrul, nr 4, 1973, pp 52-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.4.anul.XVIII.aprilie.1973/imagepages/11143.1973.04.pag052-pag053.html
„Royal Shakespeare Company: Visul unei nopți de vară”, Teatrul, nu 11, 1972, pp 50-52 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.11.anul.XVII.noiembrie.1972/imagepages/10873.1972.11.pag050-pag051.html
„Celestina de Fernando de Rojas (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi)”, Teatrul, nr 11, 1972, pp 22-23 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.11.anul.XVII.noiembrie.1972/imagepages/10859.1972.11.pag022-pag023.html
„Interviu cu Ion Caramitru”, Teatrul, nr 7, 1972, pp 38-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.7.anul.XVII.iulie.1972/imagepages/10656.1972.07.pag038-pag039.html
„Peer Gynt de H. Ibsen (Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)” Teatrul nr. 6, 1972, pp 58-60 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.6.anul.XVII.iunie.1972/imagepages/10609.1972.06.pag058-pag059.html
„Iadul şi pasărea de Ion Omescu (Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)”, Teatrul, nr 6, 1972, pp 48-49 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.6.anul.XVII.iunie.1972/imagepages/10604.1972.06.pag048-pag049.html
„”Unchiul Vania” de A. P. Cehov, „Prințesa Turandot” după Carlo Gozzi, „Procurorul” de Gh. Djagarov (Teatrul de Stat din Tg. Mureș – Secția română)”, Teatrul, nr. 4, 1972, pp 71-75 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1972/Nr.4.anul.XVII.aprilie.1972/imagepages/10509.1972.04.pag070-pag071.html
„Arșița din Africa (câteva însemnări despre filmul „Unchiul Vania”)” Teatrul, nr 11, 1971, pp 72-73 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.11.anul.XVI.noiembrie.1971/imagepages/10229.1971.11.pag072-pag073.html
„Scenele poloneze”, Teatrul, nr. 6, 1971, pp 88-90 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.6.anul.XVI.iunie.1971/imagepages/09972.1971.06.pag088-pag089.html
„Pisica în noaptea Anului Nou de D. R. Popescu (Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”), Teatrul, nr 5, 1971, pp 52-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.5.anul.XVI.mai.1971/imagepages/image29.html
„Zadarnice jocuri de iubire de W. Shakespeare (Teatrul Mic)”, Teatrul, nr. 3, 1971, pp 46-47
„Vă prezentăm Bread and Puppet”, Teatrul, nr. 2, 1971, pp 54-61 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.2.anul.XVI.februarie.1971/imagepages/image30.html
„Acești nebuni fățarnici de Teodor Mazilu (Teatrul „Bulandra”), Teatrul, nr. 1, 1971, pp 48-50 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.1.anul.XVI.ianuarie.1971/imagepages/image27.html
„Sovremennik la București”, Teatrul nr. 12, 1970, pp 78-80 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.12.anul.XV.decembrie.1970/imagepages/09632.1970.12.pag080-pag081.html
„”Furtuna” de Shakespeare (Teatrul „Matei Millo” din Timișoara), Teatrul, nr 11, 1970, pp 62-63 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.11.anul.XV.noiembrie.1970/imagepages/09565.1970.11.pag062-pag063.html
„”Regele Lear” de Shakespeare (Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”)”, Teatrul, nr. 11, 1970, pp 51-56 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.11.anul.XV.noiembrie.1970/imagepages/09559.1970.11.pag050-pag051.html
„Marin Preda despre teatru”, Teatrul, nr. 5, 1970, pp 3-5
„”Harfa de iarbă” de Truman Capote (Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”), Teatrul, nr. 4, 1970, pp 95-97 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1970/Nr.4.anul.XV.aprilie.1970/imagepages/image50.html
„”Othello” de Shakespeare la Teatrul „C. I. Nottara”. Teatrul, nr. 12, 1969, pp 136-138 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.12.anul.XIV.decembrie.1969/originalimages/08879.1969.12.pag136-pag137.jpg
„Actorul dincolo de scena dramatică”, Teatrul, nr. 11, 1969, pp 105-111 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.11.anul.XIV.noiembrie.1969/imagepages/08800.1969.11.pag108-pag109.html
„3 BITEF 212”, Teatrul nr. 10, 1969, pp 67-75 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.10.anul.XIV.octombrie.1969/imagepages/08714.1969.10.pag066-pag067.html
„Spectacole ale tinerilor regizori: Anca Ovanez – „Troienele” de Euripide la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iași”, Teatrul, nr 7, 1969, pp 25-27 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.6.anul.XIV.iunie.1969/imagepages/image15.html
„Spectacole ale tinerilor regizori: Aurel Manea – Filoctet de Sofocle la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași”, Teatrul, nr. 6, 1969, pp 27-29 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.6.anul.XIV.iunie.1969/imagepages/image16.html
„Prețul” sau parabola responsabilității”, Teatrul, nr. 5, 1969, pp 40-44 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.4.anul.XIV.aprilie.1969/imagepages/image23.html
„”Victimele datoriei” de Eugen Ionescu la teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Teatrul nr. 2, 1969, pp 50-56 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.2.anul.XIV.februarie.1969/imagepages/image28.html
„”Ofițerul recrutor” de George Farquhar la Teatrul Mic” Teatrul, nr. 1, 1969, pp 89-92 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.1.anul.XIV.ianuarie.1969/imagepages/image47.html
„”Ucigaș fără simbrie” de Eugen Ionescu la Teatrul de Comedie”, Teatrul nr. 11, 1968, pp 67-71 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.11.anul.XIII.noiembrie.1968/imagepages/image36.html
„Prin teatrele din țară: Tg. Mureș (maghiar) – „Iubirile lui Platonov” de Cehov, „Familia Tot” de Örkeny Istvan ”, Teatrul, nr. 7, 1968, pp 83-85 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.7.anul.XIII.iulie.1968/imagepages/image44.html
„Prin teatrele din țară: Iași – O viziune tragică a degradării: „Lungul drum al zilei către noapte” de Eugene O’Neill, regia: Sorana Coroamă”, Teatrul, nr. 7, 1968, pp 78-80 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.7.anul.XIII.iulie.1968/imagepages/image42.html
„Prin teatrele din țară: Piatra Neamț – Randamentul unei structuri mobile”, Teatrul, nr. 6, 1968, pp 79-83 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.6.anul.XIII.iunie.1968/imagepages/image42.html
„”Părinţii teribili” de Jean Cocteau – Teatrul Naţional „I.L.Caragiale”, Teatrul, nr 5, 1968, pp 65-67 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.5.anul.XIII.mai.1968/imagepages/image35.html
„Un avertisment dramatic („Martin Bormann” de Marin Preda la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale”)”, Teatrul, nr. 2, 1968, pp 59-60 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1968/Nr.2.anul.XIII.februarie.1968/imagepages/image32.html
„Real și fictiv în drama istorică – de vorbă cu Alexandru Voitin”, Teatrul, nr 11, 1967, pp 29-30 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.11.anul.XII.noiembrie.1967/imagepages/image17.html
„Actorul – la periferia actului teatral ? (comentariu cu martori) ”, Teatrul, nr 7, 1967, pp 1-10 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.7.anul.XII.iulie.1967/imagepages/image3.html
„Cinci spectacole pariziene”, Teatrul, nr 5, 1967, pp 85-91 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.5.anul.XII.mai.1967/imagepages/image45.html
„”US” – Spectacol împotriva agresiunii imperialiste în Vietnam”, Teatrul, nr. 3, 1967, pp 108-112. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.3.anul.XII.martie.1967/imagepages/image57.html
„Confruntări multiple”, Teatrul, nr 3, 1967, pp 72-76 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.3.anul.XII.martie.1967/imagepages/image39.html
„Shakespeare: “Richard II” la Teatrul Mic” Teatrul, nr 10, 1966, pp 73-77 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.10.anul.XI.octombrie.1966/imagepages/image39.html
„Sinceritate și convenție („Nu sînt Turnul Eiffel” de Ecaterina Oproiu pe scena Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra”), Teatrul, nr. 7, 1966, pp 30-33 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.7.anul.XI.iulie.1966/imagepages/image18.html
„Dumitru Furdui în „Jurnalul unui nebun”, Teatrul, nr. 6, 1966, pp 66-68 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.6.anul.XI.iunie.1966/imagepages/image36.html
„Anouilh în extreme: „Becket” (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași) și „Euridice” (Teatrul Național „I.L. Caragiale”), Teatrul, nr. 5 , 1966, pp 54-61 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.5.anul.XI.mai.1966/imagepages/image30.html
„Un deliberat act polemic – „Amooor!” de Murray Schisgal la Teatrul Mic” Teatrul, nr 3, 1966, pp 78-79 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.3.anul.XI.martie.1966/imagepages/image41.html
„Prin teatrele din țară: Brașov”, Teatrul, nr 1, 1966, pp 61-65. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.1.anul.XI.ianuarie.1966/imagepages/image33.html
„Puncte de reper în peisajul teatrului occidental”, Teatrul nr. 1, 1966, pp 87-96 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.1.anul.XI.ianuarie.1966/imagepages/image46.html
„ Dürrenmatt: „Grotescul este un paradox estetic, chipul a ceva fără chip”, Teatrul, nr 11, 1965, pp 56-61 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.11.anul.X.noiembrie.1965/imagepages/image31.html
„De ce Schiller ? De ce „Intrigă şi iubire” ?”, Teatrul, nr 6, 1965, pp 48-53 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.6.anul.X.iunie.1965/imagepages/image27.html
„Tragedia oamenilor singuri („Oameni și șoareci” de John Steinbeck pe scena Teatrului National „I.L. Caragiale”)”, Teatrul, nr. 5, 1965, pp 41-48 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.5.anul.X.mai.1965/imagepages/image23.html
„Două teatre la început de drum: Teatrul Mic”. Teatrul, nr 2, 1965, pp 23-34 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.2.anul.X.februarie.1965/imagepages/image14.html
„Dragă mincinosule de Jerome Kilty”, Teatrul nr 11, 1964, pp 74-76 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.11.anul.IX.noiembrie.1964/imagepages/image40.html
„Șeful sectorului suflete”, Teatrul, nr 6, 1964, pp 78-80 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.6.anul.IX.iunie.1964/imagepages/image42.html
„Moartea unui artist de Horia Lovinescu”, Teatrul, nr. 6, 1964, pp 69-75 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.6.anul.IX.iunie.1964/imagepages/image37.html
„Romantismul schillerian şi perspectiva istorică”, Teatrul, nr. 3, 1964, pp 37-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.3.anul.IX.martie.1964/imagepages/image21.html
„Surprizele scenei”, Teatrul, nr 2, 11964, pp 70-74 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.2.anul.IX.februarie.1964/originalimages/04992.1964.02.pag070-pag071.jpg
„Jalnica lume fără minuni – Nora de Ibsen la Teatrul Național I. L. Caragiale”, Teatrul, nr 1, 1964, pp 60-64 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.1.anul.IX.ianuarie.1964/imagepages/image33.html
„Peer Gynt sau eșecul aventurii”, Teatrul, nr 12, 1963, pp 92-96. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.12.anul.VIII.decembrie.1963/imagepages/image49.html
„Kovács György despre arta actorului”, Teatrul, nr 8, 1963, pp 56-64 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.8.anul.VIII.august.1963/imagepages/image31.html
„Cu Horea Popescu despre Arturo Ui”, Teatrul, nr 6, 1963, pp 58-61 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.6.anul.VIII.iunie.1963/imagepages/image32.html
„Să nu-ți faci prăvălie cu scară de Eugen Barbu”, Teatrul, nr 4, 1963, pp 64-68 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.4.anul.VIII.aprilie.1963/imagepages/image35.html
„Mașina de scris de Jean Cocteau”, Teatrul nr. 1, 1963, pp 83-85 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.1.anul.VIII.ianuarie.1963/imagepages/image44.html
„Mielul turbat de Aurel Baranga”, Teatrul, nr. 8, 1962, pp 79-81 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1962/Nr.8.anul.VII.august.1962/imagepages/image41.html
„Imaginea grotescă a vechiului în conștiință – Costache și viața interioară”, Teatrul, nr. 8, 1962, pp 9-15 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1962/Nr.8.anul.VII.august.1962/imagepages/image7.html
„Actorul și imaginea eroului contemporan”, Teatrul nr 10, 1961, pp 68-71 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1961/Nr.10.anul.VI.octombrie.1961/imagepages/image37.html
„În lumea visurilor neîmplinite: Menajeria de sticlă și Un strugure în soare la Teatrul Bulandra”, Teatrul, nr. 3, 1961, pp 56-63 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1961/Nr.3.anul.VI.martie.1961/imagepages/image33.html
„De vorbă cu Perahim – despre viață, despre teatru, deloc despre scenografie”, Teatrul, nr 9, 1960, pp 55-57 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1960/Nr.9.anul.V.septembrie.1960/imagepages/image32.html
„Vahtangoviștii la noi. Spectacole și creatori”, Teatrul, nr 8, 1960, pp 15-25. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1960/Nr.8.anul.V.august.1960/imagepages/image11.html
„Chipul lui Lenin pe scenele noastre”, Teatrul, nr. 4, 1960, pp 14-17 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1960/Nr.4.anul.V.aprilie.1960/imagepages/image10.html
„De vorbă cu Lucia Sturdza Bulandra despre turneul Teatrului Municipal la Budapesta” Teatrul, nr. 10, 1960, pp 73-74 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1960/Nr.10.anul.V.octombrie.1960/imagepages/image41.html
„O dezbatere care deschide perspective”, Teatrul, nr. 12, 1959, 00 89-90. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1959/Nr.12.anul.IV.decembrie.1959/originalimages/02286.1959.12.pag088-089.jpg
„Contemporanul și alte teatre – Însemnări de la Moscova”, Teatrul, nr 11, 1959, pp 38-41.
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1959/Nr.11.anul.IV.noiembrie.1959/imagepages/image21.html
„Câteva probleme ale Teatrului de Stat din Ploiești”, Teatrul, nr 1, 1959, pp 37-41 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1959/Nr.1.anul.IV.ianuarie.1959/imagepages/image19.html
„De ce dibuiri și echivocuri?” Teatrul, nr. 8, 1958, pp 49-51 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.8.anul.III.august.1958/imagepages/image26.html
„Un spectacol inegal”, Teatrul, nr. 3, 1958, pp 65-67 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.3.anul.III.martie.1958/imagepages/image34.html
„Probleme aparent contemporane”, Teatrul, nr 9, 1957, pp 68-69 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.9.anul.II.septembrie.1957/imagepages/image36.html
„Spiritul colectiv în spectacol, Teatrul, nr. 7, 1957, pp 12-14 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.7.anul.II.iulie.1957/originalimages/00765.1957.07.pag012-013.jpg
„Între estradă și teatrul de proză”, Teatrul, nr 12, 1957, pp 69-71 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.12.anul.II.decembrie.1957/imagepages/image36.html
„Puncte de reper în evoluția teatrului iugoslav”, Teatrul, nr. 1, 1957, pp 95-98 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.1.anul.II.ianuarie.1957/imagepages/image49.html
„Hic sunt leones”, Teatrul, nr 6, 1956 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1956/Nr.6.anul.I.noiembrie.1956/imagepages/image35.html
„Unde este comedia?”, Teatrul, nr 5, 1956, pp 81-83. http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1956/Nr.5.anul.I.octombrie.1956/imagepages/image42.html
„În zilele decadei”, Teatrul nr. 3, 1965, pp 27-32 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1956/Nr.3.anul.I.august.1956/imagepages/image15.html