Mălureanu, Florica
1938, București
Scenograf
Absolvă secția de scenografie a Liceului de Arte Frumoase Nicolae Grigorescu, Institutul de Arte Plastice de la București. Debutează în 1964 la Ploiești cu spectacolul Andromaca, în regia lui Laurențiu Azimioară, moment de început pentru o carieră longevivă, în care semnează scenografia a numeroase spectacole de pe întregul teritoriu al țării, alături de mari regizori, printre care se numără György Harag (cu care colaborează în peste zece spectacole, câteva dintre acestea fiind Rețeta Markropoulus, Cocioabele Londrei, Fizicienii și Macbeth, majoritatea fiind montate la Ploiești și Târgu Mureș), Anca Bradu (Trei Surori, Don Juan se înoarce în război și altele, majoritatea puse în scenă la Sibiu), Liviu Ciulei, Dem Rădulescu, Toma Caragiu, Radu Penciulescu, Sorana Coromă- Stanca, Sică Alexandrescu și mulți alții.
În cariera sa, concentrată pe realizarea scenografiei de teatru, creează și costume de opera dar se ocupă și de scenografie de film. Despre Florica Mălureanu nu s-a scris prea mult. După anii ’70, scenografa dispare treptat, asemenea multor altor mari artiști, din peisajul teatral românesc și se dedică scenografiei internaționale, acoperind o parte importantă a Europei. Colaborează în Elveția, Germania, Franța, Croația sau Grecia. Începând cu anul 1976 se stabilește în Franța și în 1984 se mută în Elveția. Revine în țară după căderea comunismului, în anul 1990.
Specific majorității cronicii practicate în România, chiar dacă este menționată în destul de multe articole de specialitate, numele ei este întotdeauna alături de sintagme oarbe și goale precum ,,te impresiona si te cucerea din primul moment prin scenografia excelenta a Floricăi Mălureanu” – de unde nu aflăm mai nimic despre felul în care decorul sau costumele arătau, ci doar despre faptul că arătau bine. Nu există studii făcute, n-a prezentat mare interes pentru specialiști. Însă, în unul dintre numerele revistei Teatrul azi, în anul 2003, Ion Cazaban scrie mult și detaliat despre această personalitate, o prezintă prin intermediul unui CV, iar în legătură cu munca ei de scenograf face atât remarci generale, încadrând-o într-un context și identificându-i o marcă proprie, cât și particulare, făcând referire la unele dintre cele mai populare spectacole pentru care aceasta semnează scenografia, cum ar fi 104 pagini de dragoste, Macbeth, Becket, Mutter Courage, Elisabeta I, Iona, O scrisoare pierdută. În plan general, Ion Cazaban remarcă, referitor la Florica Mălureanu:
[…] reduce ambianţa de joc la câteva repere esenţiale, mobile şi obiecte evocatoare. Majoritatea erau decoruri conturate cu o extremă economie, cu ştiinţa amplasării elementelor constitutive, puţine dar de maximă elocvenţă, indicând ceva mai mult decât locul acţiunii: o stare, o atmosferă, o tonalitate. Laconic, decorul conceput de Florica Mălureanu nu a fost şi nu va fi vreodată lacunar. Stimulându-ne imaginaţia, nu-i simţim vreo lipsă! Eliptic, aluziv, concis, sugestiv – cum se va menţine – acest decor nu se limitează la o exactă localizare, ci aduce punctări emoţionale în desfăşurarea spectacolului. Şi asta într-o mereu dorită interdependenţă cu jocul actorilor. Va fi obiectivul urmărit cu consecvenţă într-o diversitate de formule şi procedee, decurgând, fireşte, din colaborarea sa cu regizori foarte diferiţi. Florica Mălureanu apelează mai rar la dispozitivul etajat, la pantele şi punţile unui anumit mod de structurare a universului dramatic. Cel mai des, decorurile sale propun interpreţilor un joc în strânsă legătură cu formele de relief ori cu obiectele dispuse în spaţiul scenei.”[1]
În particular:
,,Semnează, uneori, o scenografie explicită, care apelează la resurse cinetice (Becket) şi permite corelaţii în timpul dramei, dar frecvent, una în care sensul metaforic, aura simbolică se accentuează. Decorurile aparţin tot mai pronunţat unei poetici teatrale ce aşteaptă participarea imaginativă şi intuiţia publicului. Câteodată, asigură un surplus de emoţie, inexistent în text (ca spaţiul labirintic, dezolant, configurat din cadre de uşi şi ferestre, pentru Înainte de potop). Un singur element de mobilier, cu semnificaţie primordială, organizează centripet spaţiul. Poate fi un pat alb cu baldachin sau un scaun fără nimic deosebit, plasat pe un practicabil circular, delimitat de oglinzi ceţoase (104 pagini de Iubire). Sau un tron primitiv, din blănuri şi coarne de animal (Macbeth). Poate fi un obiect rezultând dintr-o inventivitate alegorică, închipuind Războiul ca un tăvălug negru, straniu luminat (Mutter Courage, spectacol în care Brecht se întâlnea cu Arrabal !). Aceleaşi amănunte sunt reluate cu funcţii distincte, diferenţa fiind de sugestie şi de sens. Nişte simple fâşii de pânză sugerau, în lumină, bolta unei catedrale (Becket). Confecţionate din polistiren lucios, corespundeau, printr-o intensă vibraţie, tensiunii dramatice crescânde (Macbeth). Altfel, zdrenţuite, murdare, se asociau cu dezastrul războiului (scheletele) şi decăderea sângeroasă a umanului (celebra căruţă, acum pe afet de tun, din Mutter Courage). Pe întinderea unei scene centrale, aşezarea obiectelor cu „potenţial dramatic”, sub mobilitatea reflectoarelor, susţinea firul narativ al spectacolului şi expresivitatea interpretării ( Elisabeta I). Ele devin un fel de ”borne” care dau sens prezenţei şi mişcării actorilor pe scenă. Reducerea la esenţă şi sugerarea tensionată nu şi-ar atinge scopul fără implicarea actorului. Pentru a spori expresivitatea, scenografa cultivă aşa-numitele „accidente”, formele de relief care fac, uneori, suprafaţa de joc convexă sau concavă. Ceea ce se resimte în poziţiile, gestica şi mersul interpreţilor. În câteva spectacole, va folosi decorul moale, din burete, în care paşii alunecă împiedicaţi (pântecele chitului din Iona). Altădată, scena e acoperită cu un strat gros de pulbere, unde personajele se înfundă şi se împleticesc (în zăpadă, după intenţia creatorilor, deşi, pentru Macbeth, putea fi o ninsoare teribilă de cenuşă!).”
În numărul aceleiași reviste, în continuare, Dragoș Buhagiar stă de vorbă cu artista, căreia îi ia un interviu concentrat nu pe o temă anume, ci pe întreaga carieră a scenografei. Discuția dintre cei doi începe cu spectacolul O scrisoare pierdută, în cazul căruia aflăm că Florica Mălureanu s-a ocupat și de lumini, împreună cu regizorul, și că dotările tehnice ale Teatrului Național sunt insuficiente:
,,[…] lumina este o nenorocire … Scena trebuie complet refăcută. Şi nu mai vorbesc de pod care este într-o stare jalnică. Jalnică! Problemele mele mari au venit numai din cauza condiţiilor tehnice.”
Florica Mălureanu descrie foarte frumos munca artistică cu care se ocupă, tot în interviul acordat lui Buhagiar: ,,Este foarte frumos termenul care ne vine de la italienescul scenografia – compunerea unui spaţiu. Asta facem noi. Compunem un spaţiu.”. Povestește și despre faptul că, în ciuda polemicii existente în jurul acestui subiect, pentru sine, este esențial să cunoști, înainte de toate, desenul tehnic, pictura și compoziția – elementele de bază pentru dezvoltarea unei cariere în acest sens:
,,Am trecut prin pictură, prin sculptură,_prin imprimerie…prin toate sectoarele facultăţii … Şi-mi plăcea să fac ceva cu teatru…În anul III puteai sa dai la scenografie şi să intri sau nu. Eu am intrat. Aveam mari avantaje pe vremea aia. Materiale gratis. Atelierele zi şi noapte la dispoziţie. Modele. Cred că compoziţia se învaţă numai cu desenul şi cu pictura. Adevărata compoziţie. Nu e numai teorie.”
Despre lucrul efectiv la scena, aflăm că nu se poate produce în lipsa cunoașterii spațiului: ,,Cred că foarte important este – poate părea superficial ce spun – într-un teatru pe care nu-l cunoşti să stai în sală cât de mult timp posibil; să te uiţi la raportul sală-scenă.” Cât despre costumele pentru actori, procesul este explicat în câteva paragrafe sugestive din interviu, în care scenografa explică cum gândește și compune pe loc o ,,schiță fizică” de costum:
,,D.B.: Eu, când eram În facultate, auzeam tot felul de poveşti despre tine. Şi una dintre ele era că veneai cu o tonă de material la croitorie pe care-l tăiai şi-l puneai direct pe actor…
F.M.: Da, e-adevărat. Aşa am rămas şi acum, la bătrâneţe ( ! ! ! ). Tot aşa lucrez, să ştii. Cred că orice scenograf trebuie să aibă o gândire despre costume…normal…în concordanţă cu regia. Dar eu nu pot fi aşa de deşteaptă acasă, făcând o schiţă. De altfel, nu fac schițe niciodată. Să-mi închipui eu că schiţa mea va corespunde actorului care va juca rolul x. Dacă avem cinci actori care vor juca rolul x, vor fi obligatoriu cinci costume diferite, nu numai ca măsuri. Este alt caracter, alt mod de a interpreta un rol. Nu trebuie să ieşi din concepţia ta, dar fiecare personalitate îţi aduce o altă lume şi o altă interpretare.
D.B.: Să mţeleg că teatrul pentru tine e ceva ce devine, se-ntâmplă la faţa locului, nu e ceva prestabilit…
F.M.: Nici nu poate fi prestabilit! Lucrăm cu viaţa!”
Însă nu toate cronicile spectacolelor pentru care a scenografiat sunt laudative (cum e și firesc). Chiar în cele ce urmează CV-ului și interviului, intervine o cronică negativă a lui Adrian Mihalache, care taxează decorul și luminile utilizate în spectacolul O scrisoare pierdută, montat la Teatrul Naţional din Bucureşti, în regia lui Grigore Gonța, cu care Florica Mălureanu colaborează atunci întâia oară, proaspăt întoarsă în România. Despre acest spectacol, cu referire la scenografie, Adrian Mihalache scrie:
,,Decorul Floricăi Mălureanu contribuie mult la reconfigurarea comediei ca romanţă. Panourile închise la culoare şi eclerajul somptuos colorat transformă multe scene în fotografii lucioase, realizate de un mâtre photographe. Decorul minimalist din primele două acte, în care canapeaua op-art se armonizează cu halatul lui Tipătescu şi cu blana dalmaţianului surprinde plăcut, la început, dar plictiseşte repede privirea. Tribunele moi, gonflabile, din scena întrunirii politice (actul I I I) trimit, banal, la lipsa de rectitudine a comportamentului politicianist. Proiecţia de lumini colorate în roşu-galben-albastru este, de asemenea, o soluţie facilă. Frunza tomnatică şi atmosfera melancolică de la începutul actului al patrulea s-ar potrivi mai bine finalului din Cyrano de Bergerac. Mai reuşit, în derizoriul său, este arcul de triumf din final, pe care cântă, cocoţat, taraful.”[2]
Probabil că unul dintre cele mai cunoscute și lăudate spectacole pentru care Florica Mălureanu a făcut scenografia este Iona, în regia lui Andrei Șerban, spectacol care a ieșit la public pe scena Teatrului Mic din București, în luna aprilie a anului 1969:
,,Premiera absolută a piesei Iona la Teatrul Mic a fost un mare eveniment. Pusă în scenă de tânărul, pe atunci, şi tot atât de rebelul Andrei Şerban, piesa beneficia de scenografia uluitor ingenioasă a Floricăi Mălureanu, „un sistem original de saltele albe pneumatice, ale căror forme şi volume erau modulate în cursul acţiunii, creând spaţii ce răspundeau destul de fidel cerinţelor dramaturgice”. Încât George Constantin, interpretul lui Iona „dispărea şi reapărea în pliurile cavităţilor care încercau să-l devoreze”, luptând „la propriu cu decorul cinetic avangardist, care la orice pas îl putea destabiliza” (Andrei Şerban, O biografie, Polirom, 2006) […].”[3]
În ciuda nenumăratelor spectacole pentru care a realizat scenografia (în jur de șaizeci și cinci, iar asta doar pe teritoriul României!), abia în anul 2005, Florica Mălureanu este nominalizată pentru cea mai bună scenografie a spectacolului Trei surori al Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. În regia Ancăi Bradu, cu care Florica colaborează intens, spectacolul are premiera în luna ianuarie a anului 2004. În 2008, la vârsta de șaptezeci de ani, scenografa câștigă Premiului UNITER pentru întreaga activitate.
CARLA LĂZĂU
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.15
Note
[1] Cazaban Ion, ,,O scenografă regăsită”, în revista Teatrul Azi, nr. 6-7-8/2003, p. 65
[2] Mihalache Adrian, ,,O romanță provincială”, în revista Teatrul Azi, nr. 6-7-8/2003, p. 74
[3] Modola Doina, Iona, o piesă parabolică mereu actuală, https://www.cotidianul.ro/iona-o-piesa-parabolica-mereu-actuala/, link accesat la data de 25 mai 2020
Cazaban Ion, ,,O scenografă regăsită”, în revista Teatrul Azi, nr. 6-7-8/2003, pp. 64-73, consultat în format PDF
Buhagiar Dragoș, ,,Învăț din documentare enorm. Învăț să simplific și să analizez”, în revista Teatrul Azi, nr. 6-7-8/2003, pp. 68-73, consultat în format PDF
Mihalache Adrian, ,,O romanță provincială”, în revista Teatrul Azi, nr. 6-7-8/2003, pp. 74-75, consultat în format PDF
http://services.pq.cz/en/pq-71.html?itemID=10&type=thematic#!prettyPhoto[41396-scan]/0/
Modola Doina, Iona, o piesă parabolică mereu actuală, https://www.cotidianul.ro/iona-o-piesa-parabolica-mereu-actuala/
- ANDROMACA, regie AZIMIOARĂ, LAURENŢIU, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 12.06.1964
- OTHELLO, regie FLORIAN, CĂLIN, Teatrul Naţional ‘Marin Sorescu’ – Craiova, 09.04.1965
- 104 PAGINI DESPRE DRAGOSTE, regie MANDRIC, EMIL, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 19.11.1965
- REŢETA MAKROPULOS, regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 23.12.1965
- A FIZIKUSOK (FIZICIENII), regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 02.04.1966
- COCIOABELE LONDREI, regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 02.02.1967
- PLICUL, regie MARCOVICI, ALEXE, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 16.02.1967
- PRIVEŞTE ÎNGER SPRE CASĂ, regie MANDRIC, EMIL, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 15.04.1967
- POMPAS GEDEON (FORMIDABILUL GHEDEON), regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 05.05.1967
- JAGUARUL ROŞU, regie MERCUS, EUGEN, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 15.06.1967
- VIOARA TIMPULUI FUGAR, regie PENCIULESCU, RADU, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 05.10.1967
- OSTATECUL, regie KUNNER STOICA ARIANA, Teatrul ‘Radu Stanca’ – Sibiu,21.10.1967
- PLATONOV SZERELMEI (IUBIRILE LUI PLATONOV), regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 11.01.1968
- CURSA DE ŞOARECI regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 10.05.1968
- GEORGE DANDIN (SOŢUL PĂCĂLIT), regie SCARLAT, NICOLAE, (Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 19.09.1968)
- BECKET, regie POPESCU, HOREA, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 10.10.1968
- AMINTIRILE RĂMÎN VII, regie ELIAD, HARRY, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 20.10.1968
- IONA, regie ŞERBAN, ANDREI, Teatrul Mic Bucureşti, 11.04.1969
- MACBETH (MACBETH) regie HARAG, GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 10.05.1969
- NECUNOSCUTA ŞI CEI PATRU CAVALERI, regie ANGHEL STANCA, ZOE, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ – Bacău, 06.06.1969
- ALECSANDRI; ROMANŢA, regie ANGHEL STANCA, ZOE, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ – Bacău, 30.06.1969
- UN SCURT PROGRAM DE BOSSANOVE, regie HELMER IVAN, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ – Bacău, 11.10.1969
- ACEŞTI ÎNGERI TRIŞTI, regie MERCUS EUGEN, Teatrul ‘Sică Alexandrescu’ – Braşov, 27.02.1970
- CAFENEAUA, regie MAGELLI PAOLO, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 16.06.1970
- IUBIRE PENTRU IUBIRE, regie MANDRIC EMIL, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, 05.07.1970
- FAMILIE ÎNDOLIATĂ, regie SAIZESCU GEO, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 11.07.1970
- REGELE LEAR, regie PENCIULESCU RADU, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 30.10.1970
- ACEŞTI ÎNGERI TRIŞTI, regie RADA GEORGE, Teatrul Dramatic ‘Maria Filotti’ – Brăila, 21.01.1971
- ZODIA TAURULUI, regie MUGUR VAL, Teatrul Naţional ‘Marin Sorescu’ – Craiova, 10.03.1971
- OZONVIZ ELOTT (INAINTE DE POTOP), regie HARAG GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 20.03.1971
- SĂPTĂMÂNA PATIMILOR, regie HELMER IVAN, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 01.10.1971
- SZELLEMEK TANCA (JOCUL IELELOR), regie MANDRIC EMIL, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 06.10.1971
- MORIŞCA, regie ELIAD HARRY, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 12.10.1971
- CUZA VODĂ, regie ALEXANDRESCU SICĂ, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 30.11.1971
- PESCĂRUŞUL, regie COLPACCI ALEXANDRU, Teatrul ‘Regina Maria’ – Trupa ‘Iosif Vulcan’ – Oradea, 19.03.1972
- ŢARA FERICIRII, regie COSMESCU, NAE, Teatrul ‘Alexandru Davilla’ – Piteşti, 01.06.1972
- UN FLUTURE PE LAMPĂ, regie POPESCU HOREA, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 04.12.1972
- ZODIA TAURULUI, regie BERECHET MIHAI, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 11.03.1973
- CASA ASTA VECHE ŞI DRAGĂ, regie BERECHET MIHAI, Teatrul ‘Sică Alexandrescu’ – Braşov, 25.05.1973
- HARAPNICUL FERMECAT, regie BENEDEK ANDRÁS, Teatrul ‘Ion Creangă’ – Bucureşti, 15.07.1973
- DRAGOSTEA NOASTRĂ, regie GHELERTER MONI, Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, 15.09.1973
- PUTEREA ŞI ADEVĂRUL regie HARAG GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 15.10.1973
- SZERELEM (IUBIRE), regie HARAG GYÖRGY, Teatrul Naţional – Compania ‘Tompa Miklos’ – Târgu Mureş, 13.12.1973
- POGOARĂ IARNA, regie ANATOL CONSTANTIN, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureş, 11.01.1974
- NĂPASTA; CONU LEONIDA FAŢĂ CU REACŢIUNEA, regie COJAR ION, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 30.04.1974
- ELISABETA I regie CIULEI LIVIU, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, 22.05.1974
- PROFESIUNEA DOAMNEI WARREN, regie VANCEA EUGEN, Teatrul de Vest – Reşiţa, 06.06.1974
- DANTON, regie POPESCU HOREA, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 30.12.1974
- MUTTER COURAGE, regie TATOS ALEXANDRU, Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, 24.05.1975
- NOAPTEA, regie COROAMĂ-STANCA SORANA, Teatrul Naţional ‘Vasile Alecsandri’ – Iaşi, 25.05.1975
- DILEMA, regia FELDMAN RADU ALEXANDRU, Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, 26.05.1975
- PERIPEŢIILE BRAVULUI SOLDAT SVEJK, regie RĂDULESCU DEM, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 14.06.1975
- TITANIC VALS, regie CARAGIU TOMA, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, 04.07.1975
- CAPUL regie CORNIŞTEANU MIRCEA, Teatrul Naţional ‘Marin Sorescu’ – Craiova, 23.12.1975
- MACBETH, regie MANEA AURELIU, Teatrul ‘Toma Caragiu’ – Ploieşti, 28.03.1976
- RAŢA SĂLBATICĂ, regie COROAMĂ-STANCA SORANA, Teatrul Mic Bucureşti, 05.05.1976
- MACBETH, regie MĂLUREANU FLORICA, Teatrul Naţional ‘Marin Sorescu’ – Craiova, 16.10.1976)
- PASĂREA DE FOC, regia NECULESCU IRINA, Marionnettes de Genève – Geneva, 1990
- SCRISOARE PIERDUTĂ, regie GONŢA GRIGORE, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 17.04.2003
- TREI SURORI, regia BRADU ANCA, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ – Sibiu, 24.02.2004
- IUBIRE, regie GONŢA GRIGORE, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 12.10.2004
- PATIMILE SFÂNTULUI TOMMASO D’AQUINO, regie GONŢA GRIGORE, Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, 24.11.2005
- A KÁVÉHÁZ (CAFENEAUA), regie BRADU ANCA, Teatrul Szigligeti – Oradea, 24.10.2009
- DON JUAN SE ÎNTOARCE DIN RĂZBOI, regia BRADU ANCA, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ – Sibiu, 02.10.2010
- DOMNUL PUNTILA ȘI SLUGA SA MATTI, regia BRADU ANCA, Teatrul Național Radu Stanca – Sibiu, 14.09.2011
- ROMULUS CEL MARE, regia BRADU ANCA, Teatrul Național ‘Radu Stanca’ – Sibiu, 15.10.2013
- CENUȘĂREASA, regia PETER URAY, Teatrul de Păpuși Griff
- PINTEA regia Mircea Moldovan, 1976, (https://www.youtube.com/watch?v=cJhZBe50TfU)
- BALUL DE SÂMBĂTĂ SEARA, regia Geo Saisezcu, 1968, (https://www.youtube.com/watch?v=2MLvAH_stCQ)
- PLETYKAK, regia Imre Halasi, 2011
Fotografii filme
Revista SPECTACTOR, Nr.3(37), septembrie – decembrie 2018
Teatrul azi, Gala premiilor UNITER, 2003
Revista Teatrul, nr.6 iunie 1975
Revista Teatrul, nr.5 mai 1974
Revista Teatrul, nr.1 ianuarie 1966
CENUȘĂREASA, regia Péter Uray, (Teatrul de Păpuși Griff)
https://www.youtube.com/watch?v=lkjlT85EdL8,
https://www.youtube.com/watch?v=Oh6FbWdlqKw
Elisabeta I, 1974
Regele Lear, 1970
Iona, 1969
http://andreidoicescu.blogspot.com/2010/09/florica-malureanu-costum-pt-opera.html
http://cncs.skin-web.org/costume/isabelle-princesse-de-sicile-6
https://www.uniter.ro/artist/florica-malureanu/
http://cimec.ro/SCRIPTS/TeatreNou/detaliu_scenografi.asp?sq=M%C4%82LUREANU,%20FLORICA
https://www.ziuaconstanta.ro/images/stories/2018/06/biblioteca-virtuala/reviste/TEATRUL-nr-5-mai-1974.pdf