Orosz, Lujza
4 decembrie 1926, Petenia (azi aparține de Horoatu Crasnei), jud. Sălaj
6 septembrie 2020, Cluj
Actriță
„Asprime și dragoste, inteligență și bunătate radiau din fiecare cuvânt al ei. La fel ca și din rolurile sale, care, deși portretizau personaje diferite, toate radiau o forță interioară care depășea circumstanțele.”– scrie renumitul critic de teatru maghiar István Nánay în prefața volumului de dialoguri dedicat actriței Lujza Orosz, scrisă de subsemnata, și apărut în 2004, la editura clujeană Polis [1]. Cunoscând-o pe Lujza Orosz îndeaproape, ca actriță și ca persoană privată, nu pot decât să confirm calitățile enumerate de István Nánay.
Lujza Orosz putea să joace cu autenticitate și naturalețe femei simple, țărance, mame de familie, văduve, bătrâne de tot felul, cu toate astea nu s-a simțit niciodată catalogată, încadrată în vreun tipar. În „cartea noastră comună” (așa a numit întotdeauna volumul biografic menționat mai sus), ea povestește o întâmplare care se leagă de primul ei rol într-un film românesc. În 1973 a fost lansat filmul Vifornița, în regia lui Mircea Moldovan, în care a jucat rolul Rafirei, fiind mama unui activist de partid interpretat de Silviu Stănculescu, și care nu vede cu ochi buni activitățile de colectivizare ale fiului ei în satul natal. Filmările au avut loc în satul Gligorești din județul Cluj, în localitatea natală a scenaristului Petre Sălcudeanu. Lujza Orosz povestește că, în timpul uneia dintre primele scene, care a fost filmată în biserică, unde au fost adunate femeile din sat ca „figurante”, le-a auzit comentând în liniște între ele, în timp ce ea trecea pe lângă bănci: „Da ăștea nu au găsit o femeie din satu’ nostru, trebuia să aducă pe oareșcare din satu’ vecin?” Cu siguranță nu ar fi putut primi o „critică” mai autentică decât asta, așa că a știut imediat că personajul jucat de ea este în regulă.
Tot despre acest film, primul ei rol în limba română, spune că deja în timpul filmărilor, dar și după lansare, mulți au fost uimiți de interpretarea ei autentică, de înfățișarea realistă a acestei țărănci simple, și că, fiind actriță maghiară, nici măcar nu a fost nevoie ca replicile ei să fie dublate. Iată cum vorbește ea despre asta:
„Întotdeauna mi-au plăcut aceste roluri, figurile țărancelor, femeilor de la sat. (…) Eu am învățat limba maghiară și română în același timp, pentru că acolo unde locuiam noi în copilărie era mai mult un sat românesc, cu puțini maghiari. Așa că puteam să vorbesc foarte bine dialectul. Cred că dacă aș avea o sută de ani, și atunci aș putea să vorbesc în acest dialect. Dacă cineva ar începe să-mi vorbească așa, aș răspunde la fel, nu aș putea răspunde în limba literară. Toată lumea a fost uimită de cât de bine am jucat. Eu nu am jucat, eu am trăit acest rol. Mi-a plăcut rolul pentru că avea un filon comic, dar și o latură tragică. A fost un personaj foarte uman, ceea ce m-a făcut să mă simt foarte bine în timpul filmărilor.”
Și că toate acestea nu au fost spuse doar de dragul laudei de sine, o dovedește faptul că Lujza Orosz pentru acest rol a fost distinsă, în 1973, cu premiul pentru interpretare feminină din partea Asociației Cineaștilor din România (ACIN).
Satul amintit de ea mai sus era Stârciu, din județul Sălaj, unde locuia bunica ei din partea tatălui și unde, după Primul Război Mondial, bunica își chemase înapoi fiul, care locuia de mai bine de un an la Budapesta, pentru că nu mai avea cine să lucreze la moara lor situat în Petenia, un sătuc lângă Stârciu. Aici, în Petenia s-a născut Lujza Orosz în 1926, ca al treilea copil al familiei. Povestise cu umorul ei tipic în volumul menționat, că ea de fapt s-a născut într-un localitate care nici nu mai există pe hartă, deoarece Petenia, sătucul cu „o singură stradă” ulterior a fost încorporat în comuna Horoatu Crasnei, aflat la un kilometru distanță, așa că multă vreme ea așa știa că s-a născut în Horoatu Crasnei. Interesant de menționat că Lujza Orosz este de origine maghiară doar prin tatăl ei, deoarece mama ei s-a născut într-o familie cehă din Praga. Cei doi s-au cunoscut în Praga, János Orosz – fiind înrolat ca soldat al monarhiei austro-ungare – a fost trimis în Praga împreună cu regimentul de infanterie de care a aparținut.
La sfârșitul primului război mondial, cei doi au plecat la Budapesta, unde s-au căsătorit, și aici se născuse prima lor fiică, iar după un timp János Orosz, la chemarea mamei sale, și-a luat micuța familie și s-a întors să lucreze la moara din Petenia. După ce s-au mutat acasă, soția sa a învățat destul de repede atât limba maghiară, cât și cea română și, după cum își amintește Lujza Orosz, corecta adesea greșelile de limbă ale fiicelor sale. Înclinația artistică se trage din familia mamei sale din Praga, deoarece bunicul din partea mamei era un muzician amator și toți cei cinci copii ai lui au învățat să cânte la vioară sau la pian, iar unele dintre fetele care rămăseseră în Praga jucau teatru în ansambluri de amatori.
Când Lujza avea șapte ani, familia s-a mutat din județul Sălaj la Cluj, motivând că doreau să le ofere o educație mai bună celor trei fiice ale lor. După terminarea unui liceu comercial din vremea aceea, Lujza Orosz își va începe studiile, în 1946, la Conservatorul Maghiar de Muzică și Artă Dramatică, specializarea actorie, care a fost înființat în acel an[1]. Între timp, în 1948 instituția a căpătat denumirea de Institutul Maghiar de Arte [2], iar în 1950, când au absolvit primii studenți, printre ei și Lujza Orosz, a devenit Institutul de Artă Dramatică István Szentgyörgyi [3]. Patru ani mai târziu, în 1954, tot printr-o decizie al Consiliului de Miniștri [4], institutul a fost mutat la Târgu Mureș.
Unul dintre colegii de absolvire ai Lujzei Orosz a fost György Harag, care între timp, pe lângă diploma de actorie, între 1948 și 1952 a obținut și diploma de regizor la același institut, sub îndrumarea regizorilor Miklós Tompa și Ernő Szabó. Actrița a lucrat cu György Harag de mai multe ori, atât în perioada când el a fost regizor începător, cât și ca regizor deja consacrat. Iată cum vorbește despre colaborarea lor după pensionarea ei:
„A fost minunat să lucrez cu Harag, vorbeam aceeași limbă [teatrală], asta a fost baza colaborării noastre. Am lucrat împreună cu bucurie, cu mult umor și sentimente umane, și uneori cu argumente, desigur. M-am simțit bine pe scenă”.
Bineînțeles, Lujza Orosz nu putea fi încadrată doar în tiparul rolurilor mai sus menționate – adică femei simple, țărănci, mame de familie, văduve, bătrâne – , de-a lungul carierei sale a jucat în mai multe drame clasice, tragedii grecești, comedii clasice etc. Printre altele a fost Olga în Trei surori de Cehov, Gertrudis în Banul Bánk de József Katona, rol pe care l-a interpretat de trei ori, mai întâi ca studentă, apoi în 1955 într-o producție regizată de Ferenc Delly, și apoi în 1971 în regia lui Miklós Tompa. A jucat rolul Emiliei în Othello de Shakespeare (regia Constantin Anatol , 1958) și Doica în Romeo și Julieta, în regia lui József Szabó. În 1967, József Szabó pune pe scena clujeană Troienele, tragedia antică de Euripide în versiunea lui Jean-Paul Sartre, cu Lujza Orosz în rolul Hecubei. Spectacolul a fost primit foarte bine de public, iar rolul interpretat i-a adus Lujzei Orosz un succes răsunător. Despre interpretarea ei criticul de teatru István Szőcs scrie în revista culturală clujeană Utunk:
„Hecuba Lujzei Orosz este punctul culminant al carierei actriței; deși nu am uitat Antigona ei, Hecuba îi este totuși superioară, mai ales pentru că Lujza Orosz, atât de inventivă, găsind mereu atâtea idei pentru rolurile sale, era acum capabilă să facă perceptibilă semnificația profundă a fiecărui moment de pe scenă prin modulațiile foarte fine a tonului ei.”
Rolul Antigonei, menționat de István Szőcs, îl interpretase cu opt ani mai devreme, în 1959, în regia lui János Márton. Despre acest rol vorbește în volumul biografic în felul următor: „Am iubit și acest spectacol. Antigona a fost celălalt rol clasic major al meu, a fost una dintre celelalte mari iubiri ale mele. Prima dată l-am jucat în vremea studenției, pe urmă la vârsta de 33 de ani, evident nu cu atâta experiență de viață, cum am avut în cazul rolului Hecubei. Dar mi-a plăcut foarte mult să joc acest rol în facultate, în ciuda faptului că eram amărâtă pentru că nu am fost angajată la teatru ca studentă în anul doi în prima serie, abia în toamnă, cu Béla Horváth. [5] Mi s-a spus că nu voi putea juca roluri moderne pentru că, după părerea lor, eram potrivită doar pentru roluri clasice și, după cum mi s-a comunicat, în repertoriul teatrului în acea perioadă nu exista de obicei decât o singură piesă clasică. În cele din urmă am fost angajată, dar pot să spun că, după aceea, eu nu am primit nici un rol clasic timp de mulți ani. Doar roluri „moderne”, de la servitoare până la muncitoare triste, de la soții de muncitor până la bunici. În spectacolul Podul vieții, de exemplu, nu aveam nici măcar 29 de ani, dar deja jucam rolul mamei lui Endre Senkálszky [6]. Obișnuiam să spun că ar trebui să fiu privită ca un fel de muma pământului”.
Actrița vorbește cu sinceritate și despre rolurile într-un fel nereușite și, privind în urmă după decenii, tratează cu umor și piesele „obligatorii” [7], care inundau repertoriul teatrelor din acea vreme și care, trebuie să recunoaștem, au îngreunat enorm viața și activitatea artistică a actorilor timp de mulți ani. În urma unei legi care a fost în vigoare doar o scurtă vreme în aceea perioadă, și-a cerut pensionarea la vârsta de cincizeci de ani, pe de o parte pentru că născuse târziu și cele două fiice încă minore aveau nevoie de ea, pe de altă parte, pentru că – după propria mărturie – în felul acesta nu era nevoită să accepte toate rolurile care i se dădeau, putea alege ea ce-i place, și cu care regizor să lucreze. După pensionare, a putut astfel să joace o serie de roluri mari și să îl reîntâlnească pe scenă pe György Harag, cu care a lucrat de mai multe ori în acești ani, până la moartea regizorului în 1985. „Pentru mine, orice muncă pe scenă după pensionare a fost o bucurie și sunt fericită că am putut să trăiesc cu aceste ocazii. În sfârșit nu am fost vulnerabilă, teatrul nu mi-a impus un regizor… puteam să aleg, cu cine vreau să lucrez, și la fel și rolul”.
Unul dintre aceste roluri importante a fost Văduva Ágoston, din piesa Amantul, de László Lőrinczi, regizat de György Harag în 1982. „A fost o muncă minunată. Abia așteptam să intrăm la repetiții. Harag în fiecare zi a venit cu replica lui obișnuită: Azi noapte am visat, că… și apoi ne-a explicat, ce voia să facem. Era o atmosferă foarte bună între noi. Cred că dacă ar fi cerut de la noi să stăm în cap, am fi făcut și asta.”
Iată ce a scris Mária Kacsir despre rolul ei în săptămânalul social-politic-cultural în limba maghiară A Hét în noiembrie 1983, publicat în București:
„Stă acolo într-un fotoliu cu spătar înalt, în partea stângă a scenei, ca o mumie, ca o fosilă a unei lumi trecute; abia se mișcă, murmură doar câteva cuvinte nesemnificative și aproape fără sens, dar din acel moment simțim că va fi unul dintre protagoniștii dramei, aerul pare să se fi condensat deja în jurul ei. Iar mumia prinde viață, se mișcă, vorbește, pune întrebări, dă sfaturi, chiar și gândește, deși numai la ea însăși, pentru că nu o interesează nimic altceva decât ea însăși. (…) Ceea ce este de neuitat în interpretarea lui Lujza Orosz este nostalgia grotescă ce se desprinde din cine știe ce straturi de timp, fredonând vechile melodii preferate, în așa fel încât inima spectatorului se strânge, și, în timp ce râde de bătrâna comică, totodată simte o milă obsedantă pentru ea.”
În 1989 a jucat în două spectacole regizate de Gábor Tompa: rolul Bătrânei din Ploaia iubirii, de Istvan Sigmond cu premiera la 1 martie, și rolul Mamei din piesa În stație de Cao-Hsing-Cien, având premiera la 23 aprilie. În volumul biografic vorbește și despre colaborarea cu Gábor Tompa, subliniind că au lucrat foarte bine împreună, ceea ce a fost important pentru ea, deoarece a simțit că, în ciuda diferenței de generație, a înțeles ce îi cerea regizorul. „Am simțit că încă nu am îmbătrinit. Faptul că am înțeles ce îmi cerea sau ce indicații îmi dădea, a fost o mare bucurie pentru mine. A fost un cadou spre sfârșitul carierei mele.”
În 1993, a avut o altă colaborare cu Gábor Tompa, de data aceasta în rolul Mamei din piesa Neînțelegerea de Albert Camus. În prefața amintită la începutul acestui portret biografic, criticul de teatru István Nánay a scris următoarele despre acest rol al actriței: „În piesa lui Camus Lujza Orosz joacă un monstru, cine, împreună cu fiica sa, omoară – pentru banii lor – oaspeții cazați în hanul lor? Mama nu-și recunoaște fiul, plecat de douăzeci de ani, ca urmare și el are aceeași soartă ca și ceilalți. În spectacolul lui Gábor Tompa, Mama, când își dă seama de crima sa tragică, stă cu spatele la public. Lujza Orosz nu a scos niciun cuvânt, după o tăcere îndelungată se auzeau doar gemetele ei. A «jucat» doar spatele actriței, tonusul muscular i s-a schimbat, postura ei s-a dărâmat, iar când s-a întors cu fața către public, femeia care înainte era dură și hotărâtă, a devenit brusc o ființă bătrână, frântă, fără scop, care a renunțat la viață. Am asistat la un miracol al metamorfozei actriței.”
Cu un an înainte de premiera piesei Neînțelegerea, în 1992, am asistat la o altă interpretare de mare anvergură, când Lujza Orosz a jucat rolul Bătrânei în piesa cu titlul Capul de pui, de György Spiró, în regia lui János Vincze. A fost o realizare deosebită din partea ei, cu o povară sufletească apăsătoare, deoarece se știa că rolul principal al piesei, scrisă în 1985, a fost destinat renumitei actrițe maghiare Hilda Gobbi, premiera având loc cu ea în 1986 la Teatrul Katona József din Budapesta. În legătură cu spectacolul clujean, îl citez din nou pe István Nánay din prefața volumului biografic:
„Dintre numeroasele interpretări ale personajului principal din piesa Cap de Pui, Bătrâna Lujzei Orosz este poate cea mai memorabilă pentru mine, pentru că în concepția ei această figură a fost un fel de mixaj al omului banal de rând, cu o eroină a tragediilor clasice. Această Bătrână își exprima durerea și tristețea prin gesturi reținute, nespectaculoase, plângând doar în sinea ei când își pierde pisica, dar și când e rănită de gesturile și replicile nesimțite ale Învățătorului sau ale Femeii. Îl întreabă cu profundă emoție pe Învățător dacă există Dumnezeu, însă în confesiunea sa profană se ceartă cu Dumnezeu. Această Bătrână în interpretarea ei avea o demnitate umană adâncă.”
Ultimul ei rol la teatrul clujean, a fost tot într-o piesă scrisă de György Spiró, ea jucând rolul unei actrițe în vârstă în Impostorul, regizat de Árpád Árkosi în 1994. În 1995 s-a retras definitiv de pe scenă din cauza agravării unei afecțiuni a vederii.
Important de menționat este că, pe lângă rolurile sale teatrale, Lujza Orosz a avut norocul să se manifeste și în alte două discipline artistice: filmul și teatrul radiofonic, pe care le-a cultivat la același nivel înalt. Trebuie remarcat totuși că, în regimul dictatorial de dinainte de 1989, situația actorilor maghiari nu a fost prea ușoară, dacă de exemplu erau distribuiți în filme produse în Ungaria, deoarece existau cazuri în care nu puteau obține pașaport. Și despre această „luptă” vorbește în volumul biografic:
„Întâmpinam multe dificultăți administrative pentru a putea merge la filmări. Mă simțeam de parcă eram într-o cușcă. A fost o tortură să obțin pașaportul oficial de la București (…) Din păcate, am și pierdut roluri din cauza că nu mi s-a acordat pașaportul la timp, și regizorul respectiv nu a mai putut să aștepte cu începerea filmărilor, trebuia să mă scoate din distribuție. (…) Te simțeai vulnerabil în fața sistemului, dar trebuia să accepți, chiar dacă era inuman.”
Ar mai fi multe de spus despre arta Lujzei Orosz, despre conduita ei morală, despre deosebitul simț al umorului – spunea întotdeauna că umorul este un dar de la Dumnezeu și că îi ajută pe oameni să treacă mai ușor peste multe dificultăți. Înțelepciunea și armonia interioară o caracterizau chiar și la bătrânețe. A fost o artistă și un om foarte important pentru mine, am fost extrem de onorată de prietenia sa. Îmi lipsește foarte mult. Închei deci acest scurt portret cu un citat din „cartea noastră”, apărută când ea avea 78 de ani:
„Nu vreau să mă las. (…) Trebuie să te bucuri de momentele frumoase pentru a putea suporta restul. Trebuie să ne rezervăm energia, așa cum vara adunăm în noi razele de soare. De exemplu, eu cred și astăzi în dragoste. Ea dă substanță vieții. Iar în ceea ce privește actoria, asta mi-a fost dat, și nu-mi neg breasla. Sunt unul dintre ei. Nu m-am despărțit de teatru. Nu mai merg la spectacole, pentru că nu văd bine, dar aparțin de ei. Aud despre ei, întreb despre ei. Le simt durerea, eșecul, mă bucur de succesele lor, le înțeleg căutările de drum. Pe scurt, e «banda» mea, trebuie să-i accept așa cum sunt. Altfel, trebuie să treci singur prin toate lucrurile importante din viață: lupta cu rolul, eșecurile și succesele, bătrânețea, boala, moartea.”
Katalin Köllő
Iulie 2023
Identificator obiect digital: https://doi.org/10.47383/DMTR.04.48
Note:
[1] Köllő Katalin: Orosz Lujza (Volum de dialog). Editura Polis, Cluj, 2004 (Toate citatele nesemnalate separat provin din acest volum).
[2] Decret de lege nr. 175 privind reforma învățământului, publicat în Monitorul Oficial nr. 249. în 26 octombrie 1948 (Partea I A),.
[3] Decizia cu nr. 1137 al Consiliului de Miniștri în ședința din 20 octombrie 1950, publicat în Monitorul Oficial nr. 101 din 6 noiembrie 1950.
[4] Decizia Consiliului de Miniștri nr. 1508, din 8 august 1954.
[5] La acea vreme, aceasta era o modalitate de a acoperi eventuala lipsă de actori în cadrul companiei din teatrul maghiar, angajând tineri studenți la actorie pentru roluri mai mici sau figuranți. Lujza Orosz a devenit membru cu drepturi depline în 1950, după absolvirea facultății, și a rămas loială companiei până la sfârșit, fiind ales membră onorifică al teatrului în 1992.
[6] Actorul Endre Senkálszky Endre, membru al companiei, a fost cu 12 ani mai în vârstă, decât Lujza Orosz.
[7] Mai întâi piese de teatru sovietice, mai târziu, în era socialistă, piese românești despre realizările „fantastice” ale socialismului specific românesc
Bibliografie
Köllő Katalin: Orosz Lujza (Volum de dialog). Editura Polis, Cluj, 2004
Revista Korunk nr. 5 din 1980 https://epa.oszk.hu/00400/00458/00509/pdf/EPA00458_Korunk_1980_05_365-369.pdf
uat.ro – Universitatea de Arte din Tg. Mureș
[1] Decretul de lege nr. 276, semnat de regele Mihai I., apărut în Monitorul Oficial Nr. 85 în 10 aprilie 1946 (Partea I. A, p. 3618)
Roluri în teatru:
- Hrehorowiczowna în Az imposztor (Impostorul), de György Spiró, în regia lui Árpád Árkosi. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.06.1994.
- Anya (Mama) în Félreértés (Neînțelegerea), de Albert Camus, în regia lui Gábor Tompa. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 05.03.1993.
- Vénasszony (Bătrâna) în Csirkefej (Cap de pui), de György Spiró, în regia lui János Vincze. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.05.1992.
- Szerafima în Az öngyilkos (Sinucigașul), de Nikolai Erdman, în regia lui Seprődi Kiss Attila. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 13.12.1991.
- Családanya (Mama) în A buszmegálló (În stație), de Kao Hszing-Csien (Gao Xing-jian), în regia lui Gábor Tompa. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 23.04.1989.
- Vénasszony (Bătrâna) în Szerelemeső (Ploaia iubirii), de István Sigmond, în regia lui Gábor Tompa. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.03.1989.
- Özvegy Ágostonné (Văduva Ágoston) în A szerető (Iubitul), de László Lőrinczi, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 23.10.1982.
- Hekabé (Hecuba) în Hekabé, de Euripidész (Euripide), în regia lui Endre Senkálszky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 13.1980.
- Pepi în Nem élhetek muzsikaszó nélkül (Nu pot trăi fără lăutari), de Zsigmond Móricz, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 28.1980.
- Özvegy Tarnóczyné în Özvegy és leánya (Văduva și fiica), de Zsigmond Kemény – György Csávossy, în regia lui Júlia Bereczky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 24.06.1977.
- Eleonóra în János király (Regele Ioan), de Fr. Dürrenmatt, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 04.03.1977.
- Néni (Femeia la fân) în Interjú (Interviu), de Ecaterina Oproiu, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.12.1976.
- Leona în A nagyratermett, de Gergely Csiky, în regia lui Ernő Bán. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 23.04.1976.
- Safta în Micsoda zűrzavar (Take, Ianke și Cadâr), de V. I. Popa, în regia lui Hans Schuschnig. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.10.1975.
- Katusné (Doamna Katus) în A fekete macska (Pisica neagră), de István Asztalos, în regia lui György Harag – János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 1975.
- Raluca Filimon în Rokonunk, a csavargó (Omul care a văzut moartea), de Victor Eftimiu, în regia lui Elemér Kincses. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 11.1974.
- Kórus (Chor) în Tragédia magyar nyelven az Szophoklész Élektrájából (Tragedie în limba maghiară din Electra lui Sofocle), de Péter Bornemisza, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 27. 03. 1974.
- Nótáriusné (sotia notarului) în A peleskei nótárius (Notarul din Peleske), de József Gvadányi – György Méhes, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 28.10.1973.
- Hajdúné (Doamna Hajdú) în Zsuzsi, de Lajos Barta, în regia lui János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 14.03.1973.
- Foszja în Az utolsók (Ultimii), de Maxim Gorki, în regia lui Anatol Constantin. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 08.03.1972.
- Erzsók în A csikós (Herghelegiul), de Zsigmond Móricz – Ede Szigligeti, în regia lui Ernő Bán. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 18.12.1971.
- Gertrudis în Bánk bán (Banul Bánk), de József Katona, în regia lui Miklós Tompa. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 12.03.1971.
- Sándorné (Doamna Sándor) în Heten, mint a gonoszok (Șapte ca cei răi), de György Méhes, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 09.10.1970.
- Krisztina în A Noszty fiú esete Tóth Marival de Kálmán Mikszáth, în regia lui Péter Bereczky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 24.04.1970.
- Anya (Mama) în Tündérlaki lányok, de Jenő Heltai, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 06.06.1969.
- Gillbey în Fanny első színdarabja (Prima piesa a lui Fanny), de G. B. Shaw, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 18.05.1969.
- Artemisz în A király köve (Piatra regelui), de Géza Páskándi, în regia lui Ottó Rappaport. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 23.04.1969.
- Köményné (Doamna Kömény) în Énekes madár (Pasărea cântătoare), de Áron Tamási, în regia lui János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 24.04.1968.
- Marcsa în A hagyaték (Moștenirea), de Mária Földes, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.03. 1968.
- Dajka (Doica Julietei) în Romeo és Júlia (Romeo și Julieta), de William Shakespeare, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.04. 1967.
- Oana în Fergeteg (Viforul), de Barbu Șt. Delavrancea, în regia lui Ottó Rappaport. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 24.03.1967.
- Hekabé (Hecuba) în Trójai nők (Troienele), de Euripidész (Euripide) – J.-P. Sartre, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 27.01.1967.
- Borika in 33 névtelen levél (33 de scrisori anonime), de György Méhes, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 18.11.1966.
- Narrátor (narator) în Ádám elkárhozása (Pierzania lui Adam), de Tamás Deák, în regia lui Béla Horváth. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.10.1966.
- Beatrice în Pillantás a hídról (Vedere de pe pod), de Arthur Miller, în regia lui Ottó Rappaport. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 09.11.1964.
- Kati în Rokonok (Rubedeniile), de Zsigmond Móricz, în regia lui János Taub. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 09.10.1964.
- Koldusasszony (Cerșetoarea) în A Kreml toronyórája (Ceasul turn al Kremlinului), de N. Pogodin, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 02.11.1963.
- Ana în Lapzártakor jelentik (Ultima oră), de Mihail Sebastian, în regia lui János Taub. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 26.05. 1963.
- Szalayné (Doamna Szalay) în Szalay lányok (Fetele Szalay), în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 19.04.1963.
- Ilona în Baleset az új utcában (Accident în strada nouă), de Mária Földes, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 26.01.1963.
- Kincsesné (Doamna Kincses) în Tékozló szerelem (Iubire risipitoare), de András Sütő, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 14.10.1962.
- Anna în A házasságok a földön köttetnek (Căsatoriile se leagă pe pământ), de Sándor Huszár, în regia lui János Taub. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 19.05.1962.
- Klaudia Vasziljevna în Boldogság, merre vagy? (Fericire unde ești?), de V. Rozov, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 04.03.1962.
- Mária în Emberek, akik hallgatnak (Oameni care tac), de A. Voitin, în regia lui Péter Bereczky – Béla Horváth – János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 14.05.1961.
- Szojka în Doktor Pepike, de B. Nusics, în regia lui István Farkas. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 10.03.1961.
- Gyergacsova în Személyes ügy (Chestiune personală), de A. Stein, în regia lui Ottó Rappaport. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 28.01.1961.
- Jozefa în Oroszlán a kastélyban (Leul în castel), de György Méhes, în regia lui István Farkas – József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 07.10.1960.
- Caterina în Puntilla úr és szolgája, Matti (Domnul Puntilla și sluga sa Matti), de Bertolt Brecht, în regia lui József Szabó. 13.04.1960.
- Antigoné în Antigoné (Antigona), de Szophoklész (Sofocle), în regia lui János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 1912.1959.
- Ana în Kakukkvölgye (In Valea Cucului), de Mihai Beniuc, în regia lui Péter Bereczky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 23.09.1959.
- Anthea în Diplomaták (Diplomații), de P. Karvas, în regia lui János Márton. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 06.05.1959.
- Tóth Erzsébet, Zsófi în Három egyfelvonásos (Trei piese cu câte un act), de István Asztalos – András Sütő, în regia lui József Szabó – Ilona Kora. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 11.02.1959.
- Bolygóné (Doamna Bolygó) în A dada (Doica), de Sándor Bródy, în regia lui József Szabó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.12.1958.
- Fira în A kabalás ember (Omul cu mârțoaga), de George Ciprian, în regia lui Imre Krausz. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 12.11.1958.
- Emilia în Othello, de William Shakespeare, în regia lui Anatol Constantin. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 30.03.1958.
- Vasorrú bába (Baba Yaga) în Taligás király (Regele cu roaba), de Lili Marton, în regia lui Péter Bereczky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 06.11.1957.
- Kisvicákné în Nem élhetek muzsikaszó nélkül (Nu pot trăi fără lăutari), de Zsigmond Móricz, în regia lui Anatol Constantin. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.05.1957.
- Anya (Mama) în A király nevében (În numele regelui), de E. Robles, în regia lui Anatol Constantin. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 29.03.1957.
- Parasa în Egy nem mindennapi ember (Un om nu de toate zilele), de L. Leonov, în regia lui György Patkós. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 09.02.1957.
- Zsuzsi în Zsuzsi, de Lajos Barta, în regia lui Sándor Szígyártó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.11.1956.
- Szolgálólány (Slujnica) în Bernarda Alba háza (Casa Bernardei Alba), de Federico García Lorca, în regia lui György Patkós. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 14.03.1956.
- Baráné (Doamna Bara) în Három nap egy esztendő (Un an de trei zile), de Jenő Kiss, în regia lui Ferenc Delly. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 18.02.1956.
- Emilia în Rombadőlt fellegvár (Citadela sfărâmată), de Horia Lovinescu, în regia lui Ferenc Delly. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 25.12.1955.
- Ioana în Ulmi fény (Lumina de la Ulmi), de Horia Lovinescu, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 30.04.1955.
- Olga în Három nővér (Trei surori), de A. P. Csehov (Cehov), în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 07.03.1955.
- Gertrudis în Bánk bán (Banul Bánk), de József Katona, în regia lui Ferenc Delly. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 1955.
- Narrátor (Narator) în A medve (Ursul), de A. P. Cehov), în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 29.10.1954.
- Márta nővér (Sora Marta) în Cyrano de Bergerac, de E. Rostand, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 05.06.1954.
- Sós Juliska în A harag napja (Ziua furiei), de Kálmán Sándor, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 13.12.1953.
- Flóra în Mai emberek (Oameni de azi), de L. Demetrius, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 25.09.1953.
- Anarda în A kertész kutyája (Câinele grădinarului), de Lope de Vega, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 27.07.1953.
- Az Éj királynője (Regina nopții) în Csongor és Tünde (Csongor și Tünde), de Mihály Vörösmarty, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 20.02.1953.
- Ellen Mc Cloy în Martin Rogers felfedezi Amerikát (Martin Rogers descoperă America), de C. Constantin – A. Rogoz. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 31.01.1953.
- Lena în Hajnal Moszkva felett (Zori de zi deasupra Moscovei), de A. Surov, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 28.11.1952.
- Zsuzska în Tűzkeresztség (Cruce de foc), de Ernő Urbán, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 03.10.1952.
- Veronika în Az élet hídja (Podul vieții), de Gyula Háy, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 24.05.1952.
- Cassy în Tamás bátya kunyhója (Coliba unchiului Tom), de H. Beecher Stowe – A. Brustein, în regia lui Erzsébet Barabási. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.04.1952.
- Patocka în Üzenet az élőknek (Mesaj către cei vii), de J. Burjakovski, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 04.05.1951.
- Júlia în Lelkiismeret (Conștiința), de J. Cepurin, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 12.01.1951.
- Máriskó în Mezítlábas menyasszony (Mireasă desculță), de Zoltán Hajdu – András Sütő, în regia lui Péter Marosi – Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 05.01.1951.
- Sztanyiszlava în A második arcvonal mögött (În spatele celei de a doua linii), de V. Sobko, în regia lui Sándor Szígyártó. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 03.12.1950.
- Magda Fersholm în Valahol egy országban (Undeva într-o țară), de N. Virta, în regia lui Ottó Rappaport. Teatrul Maghiar de Stat Cluj , 11.10.1950.
- Lana în Éjszakai váltás (Tura de noapte), de L. Bruckstein, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 03.05.1950.
- Natasa în Vássza Zseleznova (Vassa Jeleznova), de M. Gorki, în regia lui Lajos Jordáky. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 08.02.1950.
- Mása în Moszkvai jellem (Caracter de Moscova), de A. Sofronov, în regia lui Mihály Száva. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 17.12.1949.
- Öregasszony (Bătrână) în Bányászok (Mineri), de M. Davidoglu, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 22.10.1949.
- Sura în Bolondos vasárnap (Duminică nebunatică), de V. Kataiev, în regia lui József Méliusz. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 26.02.1949.
- Mária în Platon, de A. E. Kornyejcsuk, în regia lui György Harag. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 29.01.1949.
- Julcsa în Vitézek és hősök (Viteji și eroi), de Sándor Gergely, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 26.11.1948.
- Tajsza în Jegor Bulicsov és a többiek (Egor Buliciov), de M. Gorki, în regia lui Jenő Szentimrei. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 19.10.1948.
- Rádióbemondónő (Crainică radio) în Az orosz kérdés (Problema rusă), de K. Simonov, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 07.11.1947.
- Martha nővér (Sora Martha) în Hannele mennybemenetele (Ascensiunea Hannelei), de G. Hauptmann, în regia lui Lajos Nagy Kőmíves. Teatrul Maghiar de Stat Cluj, 01.07.1947.
Roluri în filme românești:
- Madam Levac în Stop cadru la masă, în regia lui Ada Pistiner, 1982
- Lumini și umbre, serial de televiziune. Producție a Televiziunii Române. 1981
- Trandafirul galben, în regia lui Doru Năstase, 1981
- Șase personaje caută un actor, documentar artistic dedicat actriței Orosz Lujza, produs de TVR, 1981.
- Iustina, fiica lui Crăciun în O lacrimă de fată, în regia lui Iosif Demian. Casa de filme 5, 1980.
- Catrina Pavalache în Urgia, în regia lui Iosif Demian și Andrei Blaier, Casa de filme 4, 1978
- Rafira în Vifornița, în regia lui Mircea Moldovan, Casa de filme 3, 1973
Roluri în filme maghiare:
- Mária néni (Tanti Maria) în Egyszer élünk (Trăim numai odată), în regia lui György Molnár, 2000.
- Szergej anyja (Mama lui Serghei) în Hidegrázás (Frisoane), în regia lui László Cselényi, Televiziunea Maghiara, 1994
- Blúzné (Doamna Blúz) în Szabadíts meg a gonosztól (Izbăvește-ne de cel rău), în regia lui Pál Sándor, Hunnia Filmstúdió, 1979
- Franciska în Legato, în regia lui István Gaál, Budapest Filmstúdió, 1978
- Anya (Mama) în Hajdúk (Haiducii) în regia lui Ferenc Kardos, Budapest Játékfilmstúdió Vállalat, 1975
- Rózsáné în 141 perc a befejezetlen mondatból (141 de minute din propoziția neterminată), în regia lui Zoltán Fábri, Budapest Játékfilmstúdió, 1975
- Makra anyja (Mama lui Makra) în Makra, în regia lui Tamás Rényi, Budapest Filmstúdió, 1972
- Az édesanya (Mama) în Madárkák (Păsărele), în regia lui Géza Böszörményi, Mafilm Stúdió 2, 1971
- Karesz anyja (Mama lui Karesz) în Horizont (Orizont), în regia lui Pál Gábor, Mafilm – IV. Játékfilmstúdió, 1971
- Lujza Orosz Promo TIFF 2016, https://www.youtube.com/watch?v=4RZp4E6nmRY
- National Szechenyi Library, interviu de Gábor Hanák, https://www.youtube.com/watch?v=UVD_fXB1xZw&t=3s
- TVR Cluj, emisiunea în limba maghiară, https://www.youtube.com/watch?v=QDnwlb0rI5s
- TVR București, emisiunea în limba maghiară, partea I., II., https://www.youtube.com/watch?v=QucZG594a0c&t=14s, https://www.youtube.com/watch?v=d4ugBqDW6QU&t=2s
Distincții și premii:
- Premiul pentru întreaga carieră TIFF, 2016
- Diploma de aur al Institutului de teatru Szentgyörgyi István
- Premiul Szentgyörgyi Istán, 1999
- Premiul Fluturele de aur cu ocazia centenarului producției de film maghiar, 1996
- Premiul Elisabeta, Ungaria, 1994
- Premiul pentru întreaga activitate, oferit de Festivalul de Teatru din Kisvárda, Ungaria, 1994
- Membru onorific al Teatrului Maghiar de Stat Cluj, 1992
- Premiul Poór Lili – EMKE, 1992
- Premiul I., și Ordin de merit pentru rolul din A szerető (Iubitul), 1983
- ACIN Premiul pentru interpretare feminină pentru rolul din filmul Vifornița, 1973
Necrologuri:
- Urgia, https://www.youtube.com/watch?v=JuvcPQibGHA
- Vifornița, https://www.youtube.com/watch?v=64FcQgv3yTs
- Sándor Tomcsa: Egy rettenetes vasárnap délután (O după amiază de duminică îngrozitoare), teatru TV, 1976, regia: György Harag, https://www.youtube.com/watch?v=vRYVdGCp-AM
- 141 perc a befejezetlen mondatból (141 de minute din propoziția neterminată), fragment, https://www.youtube.com/watch?v=bZ0d6fgATyc
- Mária Kacsir despre Troienele de Euripide – J. P. Sartre în cotidianul Előre, 4 februarie 1967 (vezi foto troienele jpg. in atașament)
- Zsolt Gálfalvi: Özönvíz után (Dupa potop), despre spectacolul A szerető (Iubitul) în regia lui György Harag apărut în 5 noiembrie 1982 în ziarul săptămânal A Hét, pagina 5, https://digiteka.ro/publikacio/a-het/1982-xiii-evfolyam/27972
- Árpád Páll: Portretul actriței Lujza Orosz, apărut în anuarul revistei A Hét, 1982 (vezi foto: A Het jpg, A Het2 jpg, A Het 3 jpg in atașament)
- Mária Kacsir: Ágostonné, Orosz Lujza, 11 noiembrie 1983, ziarul săptămânal A Hét, pagina 6, https://digiteka.ro/publikacio/a-het/1983-xiv-evfolyam/28025
- István Nánay: Más az értékrendem, apărut în mai 1996 în revista teatrală Színház din Ungaria, pag.35-38, http://szinhaz.net/wp-content/uploads/pdf/1996_05.pdf
- Katalin Nászta: A színész műhelye, 1982, 2016, https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/2016/10/23/a_szinesz_muhelye_orosz_lujza
- Florentina Tătar: Povestea fabuloasă a actriței Lujza Orosz, care va fi premiată la TIFF: „Teatrul a fost viața mea, dar filmul e șansa de a rămâne în fața publicului”, în Adevărul (adevarul.ro), 23 mai 2016, https://adevarul.ro/stiri-locale/cluj-napoca/povestea-fabuloasa-a-actritei-lujza-oros-care-va-1710177.html
Cărți dedicate
- Katalin Köllő: Orosz Lujza, Editura Polis, 2004, http://erdelyikonyv.hu/shop/Kollo-Katalin-Orosz-LujzaPagină de prezentare Wikipedia:https://hu.wikipedia.org/wiki/Orosz_LujzaPagină de prezentare pe site-ul Teatrului Maghiar de Stat Cluj:https://www.huntheater.ro/ro/cautare/?q=Orosz+LujzaPagină de prezentare a actriței pe imdb:https://www.imdb.com/name/nm0650430/
- Pagină de prezentare a actriței pe port.hu:https://port.hu/adatlap/szemely/orosz-lujza/person-24452
- Lauda actriței cu ocazia primirii diplomei de onoare din partea Fundației István Báthory din județul Sălaj: https://muvelodes.net/m/orosz-lujza-meltatasa