Ploscaru, Ileana
31 ianuarie 1931, Cluj-Napoca
31 octombrie 2023
actor
Născută în Cluj, în 31 ianuarie 1931, actrița Ileana Ploscaru și-a început cariera în orașul natal, (încurajată de părinți, care o duceau la teatru și la cinematograf, deși erau în afara lumii artistice – tatăl, care a murit când fiica avea numai treisprezece ani, lucra în poliție, iar mama era casnică). A urmat Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică în paralel cu liceul, avându-i pe Rusei, Nae Voicu și Panait Victor Cottescu profesori. Este repartizată inițial la teatrul din Petroșani, unde refuză să meargă, astfel că își face debutul pe scena clujeană, unde este angajată, la douăzeci de ani încă neîmpliniți, cu rolul Giasintei, în Fântâna turmelor, de Lope de Vega, în regia lui Ion Dinescu. George Vraca și Gheorghe Storin sunt invitați la spectacol, astfel că Ileana Ploscaru îl are drept partener pe Vraca într-o scenă, experiență care îi marchează evoluția, așa cum ea însăși mărturisește („fiind urmărită, venea el spre mine și, atât de fascinantă îi era privirea, că, pe lângă ce aveam eu de spus, în mintea mea îmi ziceam că dacă mai face un pas, eu rup decorul și o iau la fugă. Și când era să rup decorul, s-a oprit. A fost extraordinar!”[1]). Deși fusese considerată actriță cu predilecție de comedie în timpul studiilor, își face debutul cu un rol în dramă și continuă să joace în registre variate întreaga carieră: de la travestiuri, precum Guliță, Spiridon, la Zița, la Zamfira (din Gaițele, pentru care a luat chiar premiul III la Concursul tânărului actor în 1952, deși era un rol secundar), până la Eliza Doolittle, care o consacră pe scena clujeană (în parcursul constănțean al carierei se adaugă numeroase roluri de comedie și revistă, dar și emploi-ul de eroină tragică).
În regia, dar și avându-l ca partener pe Constantin Anatol în Pygmalion, de G. B. Shaw, Ileana Ploscaru joacă Eliza timp de aproximativ 7 ani, îmbogățind și împlinind rolul de-a lungul acestora (era întrebată de ce nu zâmbea în actul patru – „Abia după vreo patru ani, într-o seară, mi-am dat seama: Dumnezeule, păi atâta trebuie să gândesc, că Eliza are satisfacția să-i plătească cu aceeași monedă lui Higgins! După patru ani!”[2]). Un alt rol semnificativ din pleiada clujeană este cel al Ioanei din Ciocârlia, de Jean Anouilh, în regia lui Călin P. Florian – „Ioana ea însăși și-a găsit o potrivită interpretare în Ileana Ploscaru, care i-a dat întreaga adâncime a măreției ei eroice și simple, întreaga amploare a adevărurilor ei umane.”[3]. Tot în regia lui Florian a interpretat, în zona teatrului oriental, și Lu Si Fin, din Taifunul, de Tzao Yui, alături de Gheorghe Cosma, Maria Cupcea, Silvia Ghelan, Octavian Teucă, Ion Tilvan, Ion Tudorică, Teofil Vâlcu, Nae Botta și de regizor însuși. De la rolul comic al Mirandolinei, text prelucrat de regizorul Sică Alexandrescu (1959), a trecut la rolul grav al Ofeliei, pe care a vrut să îl refuze, fiindcă „m-am dus la director plângând, să nu joc Ofelia, că mă fac de râs și n-am ce să caut cu un asemenea rol. În mintea mea, ea era o nordică, eu eram mai sudică, mai temperamentală…”[4], „socoteam că pe construcția mea de actorie, pe construcția mea psihică, n-am să fiu în stare să realizez prima parte a rolului, pe când nebunia intra într-o compoziție, deci, fiindu-mi mai la îndemână.”[5] În ciuda faptului că regizorul Miron Niculescu reușește să o convingă, iar partenerii de scenă îmbogățesc experiența (Constantin Anatol și Maria Cupcea), Ileana Ploscaru rămâne, în spiritul perfecționismului caracteristic, „veșnic nemulțumită”[6]. În regia lui Cornel Todea, joacă Valia, din Poveste din Irkutsk – de Aleksei Arbuzov (1960), iar ultimul rol la Cluj (care îi servește și drept monolog pentru concursul de ocupare a postului la Constanța) este Lucia Alberti, din Când înfloresc migdalii – de Maria Sereni, montat de Constantin Anatol.
Primul rol după căsătorie și mutarea la Constanța este Nastea, din Zări necuprinse…, alături de Mania Antonova și Tilică Morțun, pe care îi va avea maeștri și parteneri de scenă (drept cei mai în vârstă actori ai teatrului constănțean) și în mult-doritul rol de Irina, din Trei surori, regizat de Mihail Petru (notabil, tocmai fiindcă e prima partitură cehoviană atacată de Ileana Ploscaru, piesă la care va reveni peste ani, în 2014, însă în rolul doicii, dar și în cel al lui Cehov însuși, într-o montare neconvențională a lui Dominic Dembinski).
Evoluția în teatrul constănțean presupune, în primul rând, o mare varietate de roluri și de registre de joc, pe care o recunoaște și pentru care actrița este recunoscătoare – „Fericirea este atunci când ți se oferă roluri diferite”[7]. E distribuită cu succes atât în comedii și, în roluri mici, precum cel din Hei, oameni buni!, de William Saroyan, în regia lui Petru Mihail (text ales de George Bănică, pentru a participa la concursul tânărului actor, care, la încurajarea lui Sică Alexandrescu, îi aduce însă interpretei mențiune la același concurs), cât și în roluri de protagonistă, precum Caterina, din Marele fluviu își adună apele, de Dan Tărchilă, Prințesa de Eboli, în Don Carlos, de F. Schiller, Laurencia, în piesa cu care debutase pe scena de la Cluj, până la Riri, în Papa se lustruiește, montată de Sică Alexandrescu, la Catarina shakespeariană, văzută de Nicolae Alexandru Toscani, la Regina Anne, în Paharul cu apă și la Gittle, din Doi pe un balansoar, de William Gibson, puse în scenă de Constantin Dinischiotu. Este, în aceeași perioadă, Vasilisa din Azilul de noapte, de Maxim Gorki, Doamna Quickly, în Nevestele vesele din Windsor, de Shakespeare, Hannah, din Noaptea iguanei, Lady din Orfeu în infern, de Tennessee Williams, Isabella și Ioana nebuna din Isabella, trei caravele și un mare mincinos, de Dario Fo.
Roluri fundamentale în parcursul ei, care au reprezentat reale pietre de încercare au fost și Anne Christie, în piesa omonimă a lui Eugene O’Neill, montată de Toscani, dar, mai ales, Ellida Wangel, din Femeia mării, montată de Marietta Sadova. Cea din urmă a fost nu doar regizor, ci și un bun pedagog pentru Ileana Ploscaru, care, așa cum inițial refuzase Ofelia, manifestă reticențe vădite și față de această figură nordică. Criticii punctează însă reușita rolului –
„Femeia mării în interpretarea Ilenei Ploscaru beneficiază de o subtilă și totală înțelegere a complexității personajului, actrița reușind să depășească greutatea rolului și să-i găsească, dincolo de starea nevrotică, luminile și poezia”[8].
Rolul de Andromaca, din Nu va fi război în Troia, de Giraudoux, în regia lui Ion Maximilian, de asemenea presupunând o experiență insolită pentru actriță, deschide calea unor eroine tragice pe care va avea să le interpreteze, sub tutela regizorală a lui Silviu Purcărete, în cele două spectacole realizate pe malul mării, pe ruinele vechii cetăți a Tomisului (Covorul de purpură/ Legendele Atrizilor – în care joacă Clitemnestra și Hecuba). În 1972 interpretează, de asemenea, o partitură notabilă în spațiul constănțean – Edith Piaf, în monodrama Nu, eu nu regret nimic, după volumul Taniei Masalitinova – Amintirile lui Edith Piaf. Temperarea melodramei, autoregizarea în construirea rolului, operarea cu elemente muzicale dovedesc maturitatea artistică a actriței și desăvârșirea profilului ei de actor-creator.
Cele două spectacole în regia lui Silviu Purcărete mai sus menționate, deși gândite în locații similare și frizând spațiul tragediei antice, sondează, în esență, teritorii stilistice și registre de joc diferite. Cea dintâi (1978) reliefează întâlnirea între „sufletul romantic” și elemente de cultură clasică, între o „Eladă de Aur”, Bizanțul și „lumea Caloianului, a Ciulendrei și a Mioriței”[9], „plămădită din substanța miturilor și a poeziei dramatice, o lume mai mult decât veche, mai mult decât arhaică: primordială, și care ne implică pe noi, contemporanii, prin zonele adânci ale meditației asupra omului.”[10] Alături de Virgil Andriescu (Egist), de Diana Cheregi (Electra), de Vasile Cojocaru (Oreste) și de Lucian Iancu (Agamemnon), Ileana Ploscaru construiește o Clitemnestra „tragică și zbuciumată, sfâșiată între pasiuni contradictorii, răzbunându-se și răzbunând”[11]. Hecuba (1981), jucată tot pe malul mării (scenografie – de aceeași Eugenia Tărășescu-Jianu, secondată regizorul Silviu Purcărete), filigranează o altă zonă a tragicului, în care actorii au măștile pictate, închistate pe față și în care Ileana Ploscaru deține rolul titular – „realizează o compoziție fără cusur a bătrânei Hecuba, marcând, cu sensibilitate, evoluția ei de la sfâșietoarea durere maternă la inexorabila decizie a pedepsirii ucigașului”[12]. Cum valurile care se lovesc de țărm creează un fundal sonor grav, regizorul a sugerat ca Hecuba să folosească vocea de cap, în ciuda impostației naturale și a temerilor actriței, astfel că s-a creat un contrast puternic, un sunet metalic, reverberând și acutizând tensiunea tragică, dublat de momentul prăbușirii Hecubei în nisip, între scoici, care îi rămân închistate în masca facială. Cel mai mare compliment, așa cum și-l amintește actrița, din cronicile despre spectacol, a fost cel al Irinei Răchițeanu – „eu abia acum am descoperit ce rol este Hecuba”[13].
La nivelul parcursului instituțional, semnificativă este nu doar trecerea de la naționalul clujean la teatrul constănțean, cât și transferul spre teatrul Fantasio, unde este angajată în 1990 (implicând o mai mare deschidere spre comedie), statutul de conferențiar universitar între 1991 și 1995, la Universitatea Hyperion din Constanța, secția de actorie-musical, unde a condus o clasă de 12 studenți, aproape toți angajați deja la Teatrul Fantasio, fără a avea însă studii universitare. Acest statut al studenților deja actori (cântăreți, dansatori, care aveau conștiința statutului lor, dar nu și pe cea a lacunelor proprii) i-a îngreunat rolul Ilenei Ploscaru de real inițiator în tainele actoriei și de mentor. Cei care nu au renunțat însă i-au devenit apropiați și chiar parteneri de scenă celei ce le fusese profesoară. Între 1998 și 2000 este rechemată și revine la Teatrul Dramatic, unde ocupă rolul de director artistic, în timpul directoratului lui Virgil Andriescu. O grevă a actorilor și un conflict intern o determină însă să renunțe și să regrete asumarea acestei poziții de conducere, din care simte că nu și-a putut ajuta suficient colegii.
Colaborările cu regizori sunt bogate și diverse: Marietta Sadova, Constantin Anatol, Miron Niculescu, Constantin Dinischiotu, Sică Alexandrescu, Nicolae Alexandru Toscani, Nicoleta Toia, Gheorghe Jora, David Esrig, Mihai Berechet, Ion Maximilian, Silviu Purcărete, Cătălina Buzoianu, Dominic Dembinski, păstrând regretul de a nu fi lucrat Vlad Mugur, Adrian Pintilie și Mihai Măniuțiu, dar, mai ales, cu Liviu Ciulei. Într-un interviu, Ileana Ploscaru creează chiar profilul regizorului ideal – cel care „m-a obligat de la început și până la sfârșit să repet fără relaxare. Care nu mi-a permis, în ziua următoare, să am aceeași repetiție. (…) Care să nu mă menajeze niciodată, dacă lucrurile nu-mi ies bine. Pentru mine, ca actriță, repetiția a fost întotdeauna lucrul cel mai important. Plăcerea mea era să plec de la repetiție obsedată de ceea ce am făcut sau ar fi trebuit să fac.”[14]
Dintre lecțiile fundamentale ale parcursului teatral, actrița menționează colegialitatea învățată, în primul rând, în cei 7 ani de formare pe scena clujeană, relația între cuvânt – care nu trebuie să primeze – și atenția în scenă, tensiunea corporală, modestia și disciplina, dorința de eternă perfecționare, care se opune cantonării într-un stil sau emploi, dar, mai ales, nediferențierea între „roluri mari” și „roluri mici”:
„Eu nu știu dacă am lucrat mai multe roluri secundare, decât roluri principale. Primul meu premiu l-am luat cu Zamfira, servitoarea din Gaițele. (…) În rolul secundar, în puțin, trebuie să împlinești un personaj. Când ai un personaj în trei acte trebuie să fii atent să nu-l diluezi, să nu-l pierzi pe drum sau să nu devină monoton, dar rolul secundar nu te prea lasă. În rolurile secundare înveți meserie cel mai bine, pentru că trebuie să asculți, să vezi, să fii prezent. Asta înseamnă cotidianul, să fii prezent, să fii atent, să vezi, să auzi, să asculți și să răspunzi.”[15] „În teatru, mereu mai este câte ceva de învățat. El este, dacă-mi îngăduiți puțin lirism, aidoma mării: oricâte drumuri faci prin ea, oricât încerci să-i dai de capăt, ea e la fel ca-n prima zi: vastă și ademenitoare și fără nicio urmă a marilor izbânzi de ieri…”[16]
Drept încununare a numeroaselor roluri, Senatul UNITER îi acordă în 2021 premiul pentru întreaga carieră actriței Ileana Ploscaru.
Ioana Toloargă
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.11
Bibliografie
Paraschivescu, Constantin, Zlotea, Irina, Ileana Ploscaru. Teatru, teatru și iar teatru…, antologie teatrologică, editată de Fundația Culturală Camil Petrescu ca supliment al Revistei „Teatrul azi”, editura Criterion, București, 2017
Note
[1] Paraschivescu, Constantin, Zlotea, Irina, Ileana Ploscaru. Teatru, teatru și iar teatru…, antologie teatrologică, editată de Fundația Culturală Camil Petrescu ca supliment al Revistei „Teatrul azi”, editura Criterion, București, 2017 p. 16
[2] Ibidem, p. 44.
[3] Ibidem, p. 159.
[4]Ibidem, p. 28.
[5] Ibidem , p. 112.
[6] Ibidem, p. 86.
[7] Ibidem.
[8] Olga Țicleanu, apud ibidem, p. 200.
[9] Ibidem, p. 229.
[10] Silviu Purcărete, apud ibidem.
[11] Ibidem.
[12] Alice Georgescu, apud ibidem, p. 232.
[13] Ibidem, p. 113.
[14] Ibidem, p. 107.
[15] Ibidem, p. 77.
[16] Ibidem , p. 98.
Referințe de presă:
- Actrița Ileana Ploscaru, la venerabila vârstă de 90 de ani. La mulți ani, doamna Ileana Ploscaru!de Cătălin Legănel, în Ctnews.ro https://www.ctnews.ro/actrita-ileana-ploscaru-la-venerabila-varsta-de-90-de-ani-la-multi-ani-doamna-ileana-ploscaru/
- Actriţa Ileana Ploscaru împlineşte astăzi 90 de ani: „Poate se îndură Dumnezeu să mai pot juca măcar o dată“ de Liliana Moldovanu, pentru Radio România Constanța: http://www.radioconstanta.ro/2021/01/31/interviu-actrita-ileana-ploscaru-implineste-astazi-90-de-ani-poate-se-indura-dumnezeu-sa-mai-pot-juca-macar-o-data/?fbclid=IwAR3DMZiqGngOixsrnngubX8EnM1PnrUC3WQe7xH4GpH8ND6oFr0xHmtsmYc
Lista rolurilor
- Bătrâna în Bătrâna și hoțul, de Viorel Savin, regia: Iulian Enache, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.2017
- Anfisa în Trei surori, de Anton Pavlovici Cehov, regia: Dominic Dembinski, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 10.2014
- Smaranda și Gerunda în Sora mea geamănă, de Cristina Tamaș, regia: Adrian Tamaș, Asociația „La cumpăna Artelor”
- Chiriachița în Titanic Vals, de Tudor Mușătescu, regia: Cristian Șofron, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.2008
- Baroana Duvernier în Scaiul, de Georges Feydeau, regia: Ion Lucian, Teatrul de Stat-Constanța, data premierei: 11.2007
- Rebecca Nurse în Vrăjitoarele din Salem, de Arthur Miller, regia: Gordon Edelstein, Teatrul de Stat-Constanța, data premierei: 08.2007
- Lala în Șatra, după Macxim Gorki, regia: Beatrice Rancea, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.2006
- Suzana în Transplant, de Cristina Tamaș, regia: Ovidiu Lazăr, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 07.2003
- Ianke în Tache, Ianke și Cadâr, de Ion Victor Popa, regia: Lucian Iancu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.2003
- Bunica în Parking, de Jean-Marie Vanderstraaten, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 10.2002
- Împărăteasa Elena, Mama lui Constantin, în Scene din Viața lui Consantin cel Mare, de Cristina Tamaș, regie: Lucian Iancu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.2002
- Conducătoarea alaiului zânelor, în Visul unei nopți de vară, de William Shakespeare, regia: Tudor Mărăscu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.2000
- Maria Istomina, o poetă în Un Bărbat și mai multe femei, de Leonid Zorin, regia: Louise Dănceanu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1999
- Nebuna, în Am pierdut ultimul tren!…, revistă muzicală de Florin Pretorian și Dumitru Lupu, regia: Andrei Mihalache, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 11.1997
- Marea preoteasă în Penthesileea, de Mioara Cremene, regia: Cătălina Buzoianu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1996
- Afrodita Orbalț, în Ginere de import, de Viorel Savin, regia: Florin Zălcescu, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 12.1995
- Chiriachița în Cheia succesului, musical de Edmond Deda, după Titanic Vals, de Tudor Mușătescu, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 01.1994
- Pipita în Se caută un mincinos, de Dimitris Psatas, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 01.1993
- Doamna Avramescu, în Zaraza la Alcazar, de Eugene Labiche, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 03.1991
- Madam Enăchescu, în Love Story în lift, de Alex. Ștefănescu, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul Fantasio – Constanța, data premierei: 12.1990
- Alice Postic în Martorii de suprimă (Papagalița și Curcanul), de Robert Thomas, regia: Mihai Brechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1987
- Femeia cu ouă, în Nu sînt turnul Eifel, de Ecaterina Oproiu, regia: Dominic Dembinski, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1986
- Olga și Porumb în Jolly Joker, de Tudor Popescu, regia: Andrei Mihalache, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1986
- Doamna Mălincioiu, în Anunț la mica publicitate, de Alexandru Sever, regia: Andrei Mihalache, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1986
- Olga Nicolaevna înRevelion la Baia de Aburi, de Emil Braghinski, regia: Dominic Dembinski, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1985
- Doamna Orban în Joc de pisici, de Istvan Orkeny, regia: Gali Laszlo, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 08.1984
- Marina în Bădăranii, de Carlo Goldoni, regia: Dominic Dembinski, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1984
- Nevasta, în Jucătorul de Table, de Ion Coja, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1983
- Natașa Golubeva în Între patru ochi, de Alexandr Ghelman, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1983
- Aglaia în Capul de Rățoi, de George Ciprian, regia: Dominic Dembinski, Teartul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1983
- Suzana în Nu ne naștem toți la aceeași vârstă, de Tudor Popescu, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premieri: 12.1982
- Ionescu în Mielul Turbat, de Aurel Baranga, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 25.08.1982
- Athenaisa în Beția Sfîntă, de Paul Everac, regia: Dominic Dembinski, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1982
- Hecuba în Hecuba de Euripide, regia: Silviu Purcărete, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1981
- Pităreasa în Răzbunarea, de Aleksandr Fredro, regia: Lucian Iancu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1980
- Andromaca în Andromaca, de Jean Racine, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.1980
- Autorul în Credința, de Ion Coja, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 18.05.1979
- Irina în Scaunul, de Tudor Popescu, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.1979
- Clitemnestra în Legendele Atrizilor, de Eschil, Euripide, Sofocle, regie: Silviu Purcărete, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 08.1978
- Comentatorul în Clipa, de Dinu Săraru, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1975
- Soția Ofițerului în Omul, Fata, Bătrînul și Ceața, de Hristu Limona, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.1978
- Dina Pop în Autobiografie, de Horia Lovinescu, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.1978
- Lady Torrance în Omul în piele de șarpe (Orfeu în Infern), de Tennessee Williams, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 09.1977
- Tudosia în Marele Soldat, de Dan Tărchilă, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 22.03.1977
- Soția în Micul Infern, de Mircea Ștefănescu, regia: Mihai Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 14.01.1977
- Aurelie în Nebuna din Chaillot, de Jean Giraudoux, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.1976
- Ana în Lupii de mare, de Gheorghe Vlad, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1975
- Marie Octobre, în N-am ucis, de Julien Duvivier, regia: Silviu Purcărete, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.04.1975
- Oana, în Viforul, de Barbu Delavrancea, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1974
- Descoperirea Romanței, de Adrian Păunescu, regia: Laurențiu Azimioară, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 08.1974
- Doamna Quickly, în Nevestele Vesele din Windsor, de William Shakespeare, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1974
- Mina, în Misterioasa convorbire telefonică, de Virgil Stoenescu, regia: Mihai Dimiu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.1974
- Ioana Nebuna, Isabela, în Isabela, Trei Caravele și un Mare Mincinos, de Dario Fo, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei:11.1973
- Silvia Dragu, în Între noi doi n-a fost decît tăcere, de Lia Crișan, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1973
- Sandra, în Buna noapte nechemată, de Alexandru Popescu, regia: Gheorghe Jora, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1972
- Edith Piaf, în Nu, eu nu regret nimic, după volumul Amintirile lui Edith Piaf, de Tania Masalitinova, regia: Ileana Ploscaru, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1972
- Fabia, în Ovidius, de Grigore Sălceanu, regia: Marietta Sadova, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 10.1971
- Ea, în Cafea Ness cu Aproximație (Cine ești tu?), de Paul Everac, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.1971
- Sonia Cristian în Camera de alături, de Paul Everac, regia: Geo Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 20.03.1971
- Coreută în Medeea, de Euripide, regia: Vasile Stoica, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 28.07.1970
- Raymonde Chandebise în Puricele în ureche, de Georges Feydeau, regia: Mihai Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1970
- Judith Bliss în Bliss, o familie trăsnită, de Noel Coward, regia: Mihai Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.1970
- Caliopi în Săgetătorul, de Ion Omescu, regia: Geo Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1969
- Vittoria în Vilegiatura; Patima pentru Vilegiatură; Urmările Vilegiaturii, de Carlo Goldoni, regia: David Esrig, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1969
- Hannah Jelkes în Noaptea Iguaneide Tennessee Williams, regia: Nicoleta Toia, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.1969
- Alexandra în Travestide Aurel Baranga, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 10.1968
- Cela în O casă onorabilăde Horia Lovinescu, regia: Cornel Todea, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1968
- Alice Postic în Papagalița și curcanul (Martorii se suprimă), de Robert Thomas, regia: Mihai Berechet, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1967
- Vasilisa Karpovna în Azilul de noapte, de Maxim Gorki, regia: Marietta Sadova, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1967
- Andromaca în Nu va fi război în Troia, de Jean Giraudoux, regia: Ion Maximilian, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 06.1967
- Vera în Scaunul fără picioare, de Simion Macovei, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.1967
- Doamna Ellida Wangel în Femeia Mării, de Henrik Ibsen, regia: Marietta Sadova, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1966
- Visa în Io, Mircea Voievod, de Dan Tărchilă, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1966
- Ana în A doua dragoste, de Corneliu Leu, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1965
- Gittel în Doi pe un Balansoar, de William Gibson, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 07.1965
- Anna Christophersen în Anna Christie de Eugene Gladstone O’Neill, regia: Nicolae Alexandru Toscani, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.1965
- Regina Anne în Paharul cu Apă de Eugene Scribe, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 01.1965
- Catarina în Femeia îndrărătnică de William Shakespeare, regia: Nicolae Alexandru Toscani, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1964
- Corina în Este vinovată Corina? De Laurențiu Fulga, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1964
- Manuela Lipșa în Fiicele, de Sidonia Drăgușan, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 12.1963
- Riri în Papa se Lustruiește (Joc de Societate), de Spiros Melas, regia: Sică Alexandrescu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 08.1963
- Laurencia în Fântâna Turmelor, de Lope Felix de Vega Carpio, regia: Constantin Dinischciotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 07.1963
- Xenia în Salonul 42, de Serghei Aliosin, regia: Mihail Petru, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 03.1963
- Fata, în Hei, oameni buni!, de William Saroyan, regia: Petru Mihail, Teatrul de Stat- Constanța, 1962
- Anca în Febre, de Horia Lovinescu, regia: Miron Nicolescu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1962
- Prințesa de Eboli în Don Carlos, de Friedrich Schiller, regia: Alexandru Critico, Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 07.1962
- Caterina în Marele Fluviu își adună Apele, de Dan Tărchilă, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 05.1962
- Irina în Trei surori, de Anton Pavlovici Cehov, regia: Mihail Petru, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 04.1962
- Irina în Cred în tine, de Vadim Korostiliov, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 02.1962
- Nastea în Zări Necuprinse, de Nikolai Virta, regia: Constantin Dinischiotu, Teatrul de Stat- Constanța, data premierei: 11.1961
- Licia Alberti în Când înfloresc migdalii, de Maria Sereni, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 06.1961
- Essie în Discipoulul Diavolul, de George Bernard Shaw, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 01.1961
- Valia în Poveste din Irkutsk, de Aleksei Nikolaevici Arbuzov, regia: Tornel Todea, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 11.1960
- Ofelia în Hamlet, de William Shakespeare, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 03.1960
- Mirandolina în Mirandolina, de Carlo Goldoni, regia: Victor Tudor Popa, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 10.1959
- Stela în Secunda 58, de Dorel Dorian, regia: Cornel Todea, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 10.1959
- Vera în Dialog în parc, de Teofil Busecan, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 06.1959
- Lu Si Fin în Taifunul, de Tzao Yui, regia: Călin P. Florian, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 04.1959
- Tatiana în În căutarea Bucuriei, de Victor Rozov, regia: Victor Tudor Popa, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 11.1958
- Ioana în Ciocîrlia, de Jean Anouilh, regia: Călin P. Florian, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 11.1958
- Marga în Natalia Valdes, de Alejandro Casona, regia: Victor Tudor Popa, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 05.1958
- Isabela, sora lui Claudio, Julietta în Măsură pentru măsură, de William Shakespeare, regia: Marietta Sadova, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 03.1958
- Niculina în Viforul, de Barbu Ștefănescu Delavrancea, regia: Marietta Sadova, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 03.1958
- Laura Ciobanu în Arborele Genealogic, de Lucia Demetrius, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 10.1957
- Dace în Vacanța fratelui mai mic, de Gunars Priede, regia: Călin P. Florian, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei:04.1957
- O elevă în Steaua fără nume, de Mihail Sebastian, regia: Victor Tudor Popa, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 03.1957
- Veronica în Nopțile tăcerii, de Teofil Busecan, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 12.1956
- Eliza Doolittle în Pygmalion, de George Bernard Shaw, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei:12.1955
- Galea în Într-un ceas bun, de Victor Rozov, regia: Călin P. Florian, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 10.1955
- Colombina, în Mincinosul, de Carlo Goldoni, regia: Ion Dinescu, V.T. Popa, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 01.1955
- Guliță în Chirița în provincie, de Vasile Alecsandri, regia: Marius Budu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 06.1954
- Lola în Cazul Bennet, de Radu Boureanu și Horia Deleanu, regia: Marius Oniceanu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 05.1954
- Varea în Un flăcău din orașul nostru, de Konstantin Simonov, regia: Victor Tudor Popa și Dan Vasile, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 01.1954
- Marusia Tosea în Viața Nouă, de Anton Semenovici Makarenko, regia: Constantin Anatol, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 03.1953
- Dactilografa în Pentru fericirea poporului, de Aurel Baranga și Nicolae Moraru, regia: Ion Dinescu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 09.1952
- Zamfira în Gaițele, de Alexandru Kirițescu, regia: Ion Dinescu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 06.1952
- Chepy în John Soldatul Păcii, de Juri Krotkov, regia: Ion Dinescu și Nicolae Luchian Botez, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 02.1952
- Ionescu Fiul în Examen Anual, de Ion Luca Caragiale, regia: Nae Botta, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 02.1952
- Catia în Student anul lll,de A. Borozina și A. Davidson, regia: Panait Victor Cotescu,Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 12.1951
- Vulpea în Dom V Ravnine (Căsuța din câmpie), de Samuil Marsak, regia: Maria Cupcea, Viorica Dumitriu, Anișoara Potoroacă, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 10.1951
- Olga în Crîngul de călini, de Alexandr Korneiciuk, regia: Horia Deleanu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 09.1951
- Giacinta Paqualla în Fântâna Turmelor, de Lope Felix de Vega Carpio, regia: Ion Dinescu, Teatrul Național „Lucian Blaga”- Cluj-Napoca, data premierei: 02.1951
Materiale vizuale:
- Scena de final din Bătrâna și hoțul, regia Iulian Enache, Teatrul de Stat Constanța, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=Rjxk7SlClXU
Cărți dedicate personalității:
- Constantin Paraschivescu, Irina Zlotea,Teatru, Teatru și iar…Teatru, Galeria Teatrului Românesc, Teatrul azi,2017.