Teodorescu, Crin
19 aprilie 1925, comuna Corabia
mai 1970, București
regizor de teatru
Spre deosebire de colegii săi de generație, Crin Teodorescu nu a urmat cursuri de regie în cadrul vreunui institutut sau conservator. Cu toate acestea, cel puțin pentru Valeriu Moisescu, a reprezentat figura unui „mentor spiritual“[1]. Deși se găsește o intervenție a sa în numărul nr. 22 (504)/1956 din Contemporanul, Crin Teodorescu nu pledează în acea perioadă, asemenea unora dintre colegii săi, în favoarea reteatralizării. Ba chiar, traseul său regizoral și poziția sa artistică propun un nou concept de teatru care să readucă pe scenă nuanțele și vibrațiile umane sacrificate de obiectivismul teatralizării. În fapt, aceasta ar fi povestea noastră: recuperarea unui traseu regizoral și a unei atitudini teatrale care s-au pierdut în cutele timpului, poate din cauza unei vieți încheiate mult prea devreme, poate pentru că vocea regizorului Crin Teodorescu, cu calmul ei și atitudinea sa analitică, nu căuta tonuri cât mai vocale, ci își dorea să locuiască în spațiul ideilor și al argumentărilor.
Din articolele și documentele studiate, ai senzația că în București, la finalul anilor ’40, toată lumea vorbește despre teatru, înființează companii de teatru, scrie articole și studii despre teatru. Nici nu e de mirare că tânărul Crin Teodorescu (în 1945 avea douăzeci de ani) prefera cursurilor de la Facultatea de Medicină pe cele de regie ținute în cadrul secției de artă a A.R.L.U.S. de regizorul Ion Sava. Aici îi va întâlni, între alții, pe Liviu Ciulei, Vlad Mugur, Dan Nasta, Ion Omescu. Tot în 1946, la Direcția Teatrelor se organizează timp de o săptămână o serie de conferințe și simpozioane despre problemele teatrului românesc. Între mentorii teatrului din acea perioadă regăsim și personalitatea lui Camil Petrescu, care își construiește și el o serie de lecții de regie cu mare priză la oamenii de teatru și literații vremii. Spre deosebire de Vlad Mugur, care în 1947 alege Conservatorul, Crin Teodorescu se înscrie în același an la Facultatea de Filozofie din București. Din relatările care se regăsesc în jurnalele intime ale prietenilor săi se conturează încă de pe atunci note care vor defini, nu peste mult timp, și personalitatea regizorală a lui Crin Teodorescu, „spirit cultivat și sofisticat“[2]. Aceste preferințe pentru un nivel intelectualizat al argumentărilor și complexitate analitică probabil că au contribuit la prietenia pe care a legat-o cu Roland Barthes. Când se angajează ca inspector la serviciul de Repertoriu din Direcția Teatrelor, îl întâlnește pe Petru Comarnescu. Din dosarele secrete ale sergentului Anton răsar note informative care fac trimitere la „o perioadă grea în viața lui“[3] Crin Teodorescu: condamnarea în baza unui proces[4] și încarcerarea în intervalul de timp 1958-1963 (Văcărești, Rahova, Jilava, Poarta Albă)[5].
Din momentul în care începe să facă asistență de regie la Teatrul Tineretului din București, traseul lui Crin Teodorescu se așază pe calea teatrului. Primul spectacol a cărui regie artistică o semnează se desfășoară pe scena Teatrului de Stat din Brăila. Până în 1958 va mai colabora cu Teatrul de Stat Galați – unde va ocupa postul de prim-regizor și, pentru o scurtă perioadă, va fi directorul teatrului (mai 1956-februarie1957). În intervalul 1957-1958 va fi regizor artistic al Radiodifuziunii (semnătura sa se află în dreptul a două spectacole de teatru radiofonic). Anii cuprinși în intervalul 1963 – mai 1970 se traduc, în fapt, prin cea mai cunoscută, apreciată și creativă etapă a carierei sale regizorale. Pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri“ din Iași, unde va fi și angajat ca regizor al teatrului, va pune în scenă zece spectacole. Montează două spectacole și la Teatrul „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca. Primul spectacol realizat pentru scena unui teatru din București este Jocul ielelor (1965), iar după această primă colaborare cu Teatrul Mic, vor urma spectacole pe scenele Teatrului de Comedie, Teatrului „C.I. Nottara“ și Teatrului „L.S. Bulandra“. Articole, comentarii, eseuri semnate de Crin Teodorescu se regăsesc în pagini din Teatrul, Contemporanul, România literară, Scânteia. Din cronici se simte figura specialistului în științele teoretice ale teatrului care își propune, prin intermediul rândurilor pe care le scrie, să intre cu adevărat în dialog, constructiv, împreună cu echipa celor care au gândit un spectacol de teatru. Materialele dedicate lui Ion Sava, Camil Petrescu, Eugen Ionescu, Eugene O’Neill, Luigi Pirandello, Paul Claudel, Antonin Artaud, Roland Barthes au scopul de a contribui la căutarea sensului autentic, teoretic și practic, urmat de artiștii pe care i-a admirat și cu care a fost contemporan. Articolele în care își însoțește prin intermediul unei voci teoretice demersul regizoral vin în completarea poziției sale artistice, unele dintre acestea iau înfățișarea unor adevărate eseuri-lecție. Se pregătea să pună în scenă Revizorul la Teatrul „L.S. Bulandra“, atunci când, în luna mai a anului 1970, anunțul morții sale neașteptate, la doar 45 de ani, generează confuzii și semne de întrebare[6].
Dacă ar fi să propunem o frază definitorie atât a carierei, cât și a personalității sale regizorale, am alege pentru a descrie atitudinea artistică a regizorului Crin Teodorescu următoarea sa afirmație: „Ceea ce mă crispează — împingîndu-mă uneori pînă la intoleranţă — este lipsa de autenticitate, necinstea față de tine însuţi“[7]. Pe de o parte, autenticul în mod cert aduce cu el adevărul și realitatea. Pe de altă parte, autenticul vorbește despre un ton care îi este specific cuiva sau îi este specific unui spațiu. Față de tine însuți construiește un raport uman, personal cu adevărul, realitatea și spațiul. În absența crispării, se simte detensionarea, luciditatea. Toate aceste elemente pot fi ordonate într-o matrice care conține perspectiva ontologică asupra teatrului propusă de Crin Teodorescu. O listă de cuvinte cheie care să definească demersul său regizoral ar trebui să cuprindă și următoarele linii directoare: perspectivă umanistă, actorul în centrul demersului teatral, disecare în amănunt a textului, ținută intelectuală a spectacolului, animarea unei trupe de teatru.
Dar, să nu uităm să revenim la povestea promisă în debutul materialului nostru!
„E salutar efortul de respingere a optimismului factice, a surâsului confecționat, ca și a sensibleriei, a dulcegăriilor, sau a complacerii în «suferință», (…) în favoarea sporirii unei lucidități. Dar nu putem accepta poziția disprețuitoare pentru o întreagă gamă de valori umane, ca sensibilitatea, candoarea, lirismul. (…) Urmărind reprezentarea situației – a structurilor obiective în care se află implicate personajele –, trebuie oare să eludăm ecourile în conștiință ale acestor raporturi obiective? Trebuie să cenzurăm vibrația lăuntrică a subiectivității umane în fața acestor raporturi? Pledând pentru obiectivare și antipsihologism, trebuie să ne restrângem la reprezentarea scenică numai a modurilor de comportament exterior (= behaviorism) și să ocolim ca «vestustă» reprezentarea modurilor de a gândi sau de a simți?“[8].
Pornind de la acest fragment se pot desluși coordonatele unui nou concept de teatru pe care îl gândește Crin Teodorescu. Articolul din care a fost extras acest fragment, Regizori și actori, ne propune, în fapt, să conștientizăm existența unei direcții în teatrul românesc, distinctă de cea a teatralizării. Acest vector își dorește și el, așa cum făcuse și teatralizarea, așezarea pe o linie creativă care se traduce prin înnoirea limbajului teatral. Ideea lui Crin Teodorescu nu este nouă. Ea fusese expusă și în articolul Poziții estetice în teatrul nostru modern. Un spațiu amplu le este dedicat acolo conceptelor camil-petresciene despre regia concretă și regia interioară ca reprezentând germenii unei alte direcții în teatrul românesc, alta decât cea a teatralizării: „Am insistat asupra acestor aspecte ale gîndirii estetice a lui Camil Petrescu pentru că mi se pare a vedea aici filiaţia unei alte direcţii originale în regia noastră de astăzi, alta decît cea a teatralizării dar nu mai puţin configurată ca personalitate manifestată, de pildă, în spectacolele Teatrului Mic“[9]. Așadar, cum s-ar defini această poziție regizorală distinctă? Am putea răspunde făcând apel la cuvintele directorului de atunci al Teatrului Mic, Radu Penciulescu: „un teatru al adevărului uman“[10]. Stabilind miza oricărui demers artistic între ganițele umanului („acea concentrare de uman, care e în ultimă instanță sensul efortului artistic“[11]), Crin Teodorescu vede în actor partenerul său de scenă, cel care, nu dresat, ci stimulat, poate descoperi, ghidat de regizor, prin chiar actul său de creație, materia din care se compune personajul scenic. Însă, o atare relație creativă cu actorul necesită, din partea regizorului, înainte de orice, o pătrundere în felul de a fi specific al personalității celui cu care lucrează. Astfel, „scopul pedagogiei noastre este de a dezvolta la actori o corelație vie, activă, necesară între gândire (imaginație, inclusiv) și sensibilitate, apoi între acestea și expresivitatea exterioară. E o gimnastică psihică specială, care duce actorul la o organicitate lucidă, la un patos treaz, la o căldură limpede“[12]. Crin Teodorescu își dorește, continuând linia Alexandru Davila-Camil Petrescu, un artist partener de scenă cu o puternică capacitate de înțelegere intelectuală a vieții sale interioare și a personajelor pe care le va juca pe scenă: „Cu cât îl vom deprinde cu o mai mare rigoare intelectuală față de creația lui, cu o mai severă triere a țâșnirilor talentului, cu atât îl vom apăra de penibilul acelor prezențe actoricești, pe care le vezi agitându-se încoace și încolo pe scenă, fără să știe de ce“[13] – actorul plasat în centrul demersului teatral, actorul ca ideogramă, ca semn care concentrează, dând volum și emoție ideilor textului dramatic. Comparând demersul regizoral cu cel poetic, făcând analogia între semnele scenice – sensibilizări ale ideilor, și cele poetice – imaginări ale cuvintelor, Crin Teodorescu, bazându-și teoriile pe cercetările sale practice, ne propune să privim forța de expresie a unui nou concept teatral. Actorul, așa cum afirma și Grotowski, e cel care se confruntă față în față cu spectatorul. Drept urmare, el devine în scenă depozitarul conceptelor doar enunțate până atunci, precum și forța capabilă să-l poarte pe spectator într-o altă realitate mai elevată (realitatea teatrală). Intensificarea, tensionarea, paroxismul, concentrarea, cât și plasticitatea interioară a actorului reprezintă dimensiunile care îi vor fi absolut necesare acestuia. Acordându-le pe toate, în mod controlat, prin voința creatoare, actorul se va transforma în semnul și unda de șoc care nu vor lăsa să se șteargă impresiile puternice trăite de spectator în timpul teatral, chiar și atunci când concretul dialogului dramatic va fi estompat de trecerea timpului:
„Actorul pe care-l preconizez e un actor de o spiritualitate expresivă, un actor sintetic, cu o bogată vibrație interioară și, în același timp, stăpân pe valorile de expresivitate fizică ca și un dansator. Ca să mă exprim mai plastic, visez un actor care să contopească într-o singură ființă pe Virgil Ogășanu (cu excepțional de fina lui sensibilitate psihologică) și pe Gheorghe Căciuleanu dansator și mim educat de Miriam Răducanu, cu o emoționantă expresivitate intelectuală a corpului.) Închipuiți-vă un spectacol «sintetic» realizat cu astfel de actori!“[14].
Parte din povestea noastră ar putea să fie și o epistolă. Nu știm cum a ajuns ea la destinatar, dacă a fost trimisă prin poștă sau dacă a fost lăsată la biroul directorului, știm doar că e datată 5 iunie 1939, semnată de Ion Sava și adresată directorului Teatrului Național din București, Camil Petrescu. E o scrisoare amplă, care se întinde pe câteva pagini și face trimiteri la documentele puse la avizierul teatrului, menite a fi respectate cu strictețe de către toți directorii de scenă ai Naționalului. Scrisoarea e, în fapt, o luptă care se dă, pe de o parte, între gândurile lui Camil Petrescu cu privire la conceptul de regie concretă, aflat încă în fază de lucru la acea dată, și, pe de altă parte, între personalitatea regizorală puternică, creativă a lui Ion Sava, care dorea să-și desfășoare repetițiile și să gândească artistic și creativ după propriile reguli, nu după liniile trasate de directorul teatrului[15]. Ion Sava, dacă e să ne gândim doar la conferințele sale despre Tairov pe care îl admira, pledează pentru teatralitatea teatrului. Camil Petrescu caută, prin alte mijloace, mai degrabă asociate fenomenologiei, o cale prin care teatrul să devină spațiul în care să se simtă prezența conștiinței lucide pe scenă. Considerăm că, la ani distanță de la data acelei scrisori, Crin Teodorescu, cel care i-a avut mentori pe cei doi, a reușit să îmbine pozițiile încă antagonice în vara anului 1939, prin acea revitalizarea a teatrului pe care o încerca cu fiecare punere în scenă.
Crin Teodorescu își propune să privească activitatea regizorului dincolo de elementele care țin de simpla orchestrare a unui spectacol. Regizorul își ia drept ancoră a spectacolului de teatru actualitatea acestuia, care actualitate se naște tocmai din faptul că evenimentul teatral este consumat în prezent. Intervine aici nevoia de sincronizare care stă pe umerii regizorului și care nevoie se traduce, în fapt, prin captarea și definirea sensibilității epocii. De aici, se poate face trecerea către ceea ce presupune un act regizoral autentic: „pe de o parte crearea unui punct de vedere propriu în raport cu opera dramaturgului, «concepția», pe de altă parte construirea unui sistem particular de simboluri, «viziunea», capabil să obiectiveze concepția“[16]. Drept urmare, susține Crin Teodorescu, o posibilă definiție a regiei s-ar compune astfel: „construirea, pe baza textului, a unui sistem de semnificații, obiectivate într-un sistem particular de semne, sau dacă preferați, de simboluri. Pentru că finalitatea actului regizoral nu este să explice, ci să arate“[17]. Așadar, scena va fi spațiul care se umple de „ideograme – imagini concrete, vii, prezente in actu – care încorporează sensurile“[18],[19]. Ideograma nu reprezintă altceva decât difuzarea sensului, a semnificației. Însă, pentru a ridica la rangul de artă toată această operație creativă este absolut necesar ca „semnificațiile (…) să fie nu declarate, ci emanate“[20]. Calea parcursă reprezintă, în fapt, drumul de la text la spectacol. Pentru a nu rămâne doar în zona recitării sau cea a ilustrării textului dramatic, pentru a transforma spectacolul de teatru într-o experiență artistică, sunt absolut necesare înțelegerea mecanismul specific și forța oricărei puneri în scenă. Crin Teodorescu sintetizează munca dramaturgului astfel: pornind de la o realitate concretă, vie, autorul oricărei piese de teatru, în demersul său de încapsulare a vieții, nu face altceva decât ca, prin intermediul cuvântului, să generalizeze, să abstractizeze, să concentreze existența reală. Rezultatul, textul dramatic, plin de semne și tocmai datorită prezenței lor, fixează o realitate existentă cândva, sărăcind-o. Semnele textului dramatic, oricât de potente, acoperă parțial realitatea unei realități. Traducerea scenică a textului dramatic este echivalentă cu un proces de inundare cu viață/revitalizare, cu existențe, din nou, concrete:
„Deci, traiectoria este:
Experiența autorului («văpaia») ̶> textul scris («reflexul palid») ̶> creația scenică («reaprinderea văpăii»),
sau: existența ̶> conceptualizarea ei în limbaj ̶> existență reconstruită
sau: concret ̶> abstract ̶> concret reconstruit“[21].
Concretului reconstruit îi este absolut necesar acel plus semnificativ, simbolic (ideograma), tocmai pentru a duce actul teatral în sfera artei, pentru a da valoarea artistică procesului de creație scenică. În acești termeni explicativi descompune Crin Teodorescu actul creativ al regiei. În plus, față de această realitate creatoare a regiei, trebuie menționate și alte funcții care îi sunt specifice: „funcția pedagogică (îndrumarea procesului de realizare a rolurilor), construcția de colectiv (omogenizarea trupei pe baza unor idei estetice comune), construcția de repertoriu (mod de a-și defini și afirma opțiunile estetice și de a-și integra eforturile artistice momentului cultural general și prin acesta momentului social, istoriei colectivității în care trăiește)“[22]. Regia devine astfel nu un scop în sine, ci un mijloc prin intermediul căruia, pornind de la dorința unui raport dialogal cu textul dramatic, totalitatea actului teatral se cere conjugată de o „lege obiectivă, al cărei sens este continua vitalizare a actului de comunicare cu publicul, de aici și de acum“[23].
Crin Teodorescu transformă, în fapt, această comunicare cu publicul în pilonul de bază al abordării sale regizorale. Cu fiecare punere în scenă pregătește atât actorii, cât și publicul pentru propriile sale afinități teatrale. Știe însă că drumul până acolo trebuie pavat cu laboratoare de încercare a soluțiilor și, uneori, cu spectacole atelier. Această luciditate și racordare permanentă la realitatea teatrală îi conferă însă și reușita din final. La nici un an de la contactul cu Teatrul de Stat din Galați, trupa de acolo, concurând în fața unui juriu cu alte douăzeci și două de teatre, impresionează cu spectacolul Preludiu de Ana Novac. La Iași, timp de zece spectacole, dintre care unuia i se poate, mai degrabă, atribui rostul de laborator/atelier (Festival de tragedie antică), „repertoriul ales a fost gîndit pe o mare gamă de extensie și construit pe principiul unor spectacole-școală pentru actori“[24]. Astfel, împreună cu o trupă de teatru și acordându-i timp acestei misiuni, își formează Crin Teodorescu propria metodă regizorală de abordare a partenerului său de scenă – actorul. Când ajunge să monteze pe scenele teatrelor din București, critica de specialitate apreciază ca primă reușită a spectacolului construcțiile actoricești excelente (Dorian Varga în Lovitura sau Ion Marinescu, Doina Tuțescu, Gh. Ionescu-Gion și Tudorel Popa în reprezentațiile cu Prețul de Arthur Miller) sau observă în mod deosebit libertatea creativă pusă la dispoziția actorilor (Victimele datoriei).
Spectacolele realizate de Crin Teodorescu, prin evitarea teatralismului și ghidarea atenției înspre tensiunea interioară, funcționează asemenea unor orchestre conduse impecabil. În dialogul său cu textul dramatic, uneori regizorul reușește să ridice spectacolul peste valoarea piesei (așa cum se întâmplă, spre exemplu, cu primul act din Steaua polară). Alteori, spectacolul aduce în fața publicului tablouri nereprezentate scenic până atunci (Bălcescu) sau propune umplerea unor goluri lăsate de dramaturg (textului neterminat al piesei lui Mihail Sebastian, Insula, i se adaugă un epilog semnat de Mircea Ștefănescu). Indiferent de calea pe care pornește căutarea (fie se folosește în munca sa de Fenomenologia spiritului atunci când pune în scenă Din jale se-ntrupează Electra, fie apelează la concretul artei moldovenești atunci când discută cu scenograful Paul Bortnovschi decorul spectacolului Despot Vodă sau fie că este conștient de existența unei tradiții vechi a pirandellismului în România, în special la Iași, atunci când alege piesa Îmbrăcați pe cei goi), de fiecare dată, însă, se remarcă ținuta „artistică și intelectuală“[25] a spectacolului. Încă de la primele sale puneri în scenă se observă exigența artistică ridicată pe care o reclamă Crin Tedorescu, precum și „o gîndire care scotoceşte în adîncime caracterele eroilor, o migală de ceasornicar pasionat de amănunte, fără a pierde totuşi din mînă sensul principal al situaţiilor scenice, nota lor dominantă, căutînd în permanenţă adevărul sentimentelor, simplitatea şi o delicată tălmăcire a poeziei textului“[26]. Așadar, nu este de mirare că texte precum Noaptea regilor, Procesul Horia, dar, mai ales, Îmbrăcați pe cei goi capătă valențe și valori inedite, într-atât de novatoare încât, asemenea Danei Crivăț, spectatorii punerilor în scenă semnate de Crin Teodorescu s-ar putea să-și dorească să verifice modificările operate asupra textului dramatic. Însă, vor descoperi, asemenea autoarei, semnul de egalitate între textul dramaturgului și cel folosit pe scenă – „Și-atunci, în loc să criticăm spectacolul şi regizorul de a nu fi respectat prejudecăţile noastre, mi se pare mai cuvenit să le mulţumim pentru seara în care am simţit din nou nevoia, să-l privim pe Pirandello cu ochi proaspeţi“[27].
Pentru a genera finalul poveștii noastre, alegem să-l lăsăm pe teoreticianul Crin Teodorescu să definească poezia scenică a regizorului Crin Teodorescu. Timp de câteva pagini, v-am propus întâlnirea cu generatorul „unui limbaj teatral, în același timp simplu și încordat. Dezbrăcat atît de excentricitate și ostentație, cît și de culoare (pitorească, grotescă, sau nerealistă), reducînd la maximum detaliile, accesoriile și chiar mișcarea“, Crin Teodorescu căuta „obiectivarea peisajului interior, actorilor cerîndu-li-se atît faptele, cît și semnificațiile lor, reverberațiile pe care le produc în conștiința oamenilor. Tema preferată (…): «tensiunea în conștiință» – dusă uneori pînă la situații-limită, la explozii – provocată de ciocnirea între reprezentările anterioare ale eroilor despre ei și despre lume și concluziile pe care le trag din experiență“[28].
Raluca Blaga
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.03
BIBLIOGRAFIE:
Volume, articole:
- Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Crivăț, Dana, Prin teatrele din ţară: Iaşi – „Îmbrăcaţi pe cei goi” de Luigi Pirandello, „Întîlnire la Copenhaga” de Yves Jamiaque, în „Teatrul“, anul XIII, nr. 4, aprilie 1968.
- Moisescu, Valeriu, Persistența memoriei, Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Revista „Teatrul azi“ (supliment), București, 2007.
- Rafael, George, Un preludiu promițător, în „Teatrul“, anul I, nr. 3, august 1956.
- Riman, Emil, Teatrul C.I. Nottara „Lovitura” de Sergiu Fărcășan, în „Informația“, 23 octombrie 1977, material disponibil în arhiva Teatrului Nottara.
- Sava, Ion, Teatralitatea teatrului, ediție îngrijită, note, comentarii și postfață de Virgil Petrovici, cuvînt înainte de Liviu Ciulei.
Articole autor Crin Teodorescu:
- Teatrul de ritual, în „Teatrul“, anul XIV, nr. 12, decembrie 1969.
- Regizori și actori, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Poziţii estetice în teatrul nostru modern, în „Teatrul“, anul XI, nr. 12, decembrie 1966.
- Actorul intelectual, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Un nou concept de teatru, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Realitatea regiei în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Cuvinte…existenţe…semnificaţii, în „Teatrul“, anul XII, nr. 9, septembrie 1967.
- Regie în sistem metric?, în „Teatrul“, anul XIV, nr. 9, septembrie 1969.
- Viitorul aparține unor colective mici, în „Teatrul“, anul XII, nr. 12, decembrie 1967.
- Spre o poezie scenică – profiluri şi tendinţe în noua regie, în „Teatrul“, anul XII, nr. 7, iulie, 1967.
[1] Valeriu Moisescu, Persistența memoriei, Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Revista „Teatrul azi“ (supliment), București, 2007, p. 15.
[2] Petre Sirin, Castele în Spania. Cronică de familie 1949-1959, prefață de Alexandru Lupescu, Humanitas, București, p. 80.
[3] Valeriu Moisescu, Persistența memoriei, p. 15.
[4] Într-o notă a agentului Anton cu privire la Andrei Cădere, apare următoarea mențiune despre Crin Teodorescu: „Cred că l-am cunoscut prin regizorul Crin Teodorescu-Mugur, actualmente executând pedeapsă pentru homosexualitate și cu care am fost coleg la Direcția Teatrelor“ (Dosarele secrete ale agentului Anton. Petru Comarnescu în arhivele securității, selecție, introducere și comentariu de Lucian Boia, Humanitas, București, pp. 53-54). În volume precum Anatomia mistificării, autor Stelian Tănase și Castele în Spania, autor Petre Sirin este relevat cadrul în care s-au desfășurat procesele politice ale acelor ani, respectiv se regăsesc câteva note despre o parte a vieții personale a lui Crin Teodorescu.
[5] Vezi Tabelul cronologic în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 9.
[6] Conform corespondenței dintre sora lui Crin Teodorescu și Valeriu Moisescu, condițiile morții sale rămân neclare, aceasta afirmând: „Eu știu că nici crimă pasională, nici sinucidere n-a fost“ (vezi Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 5). Conform tabelului cronologic prezentat la pagina 10 a volumului citat, „în locuința sa din București, la 26 mai, Crin Teodorescu este găsit mort. Nimeni nu-l mai văzuse din 21 mai. Sincidere sau asasinat?“. În jurnalul lui Petre Sirin, prieten apropiat al regizorului, apare următoarea ipoteză: bolnav de ficat, Crin Teodorescu nu suportă violența și bestialitatea unei anchete, moare în timpul acesteia și i se înscenează sinuciderea (vezi Petre Sirin, Castele în Spania, pp. 283, 284).
[7] Crin Teodorescu, Teatrul de ritual, în „Teatrul“, anul XIV, nr. 12, decembrie 1969, p. 57.
[8] Crin Teodorescu, Regizori și actori, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, pp. 18-19.
[9] Crin Teodorescu, Poziţii estetice în teatrul nostru modern, în „Teatrul“, anul XI, nr. 12, decembrie 1966, p. 41.
[10] Radu Penciulescu și teatrul la înălțimea omului, volumul 1, antologie teatrologică de Florica Ichim și Ada-Maria Ichim, Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Revista „Teatrul azi“ (supliment), București, 2018, p. 264.
[11] Crin Teodorescu, Regizori și actori, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 19.
[12] Ibidem, p. 20.
[13] Crin Teodorescu, Actorul intelectual, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 23.
[14] Crin Teodorescu, Un nou concept de teatru, în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 46.
[15] Vezi Ion Sava, Scrisoare către Camil Petrescu, în: Ion Sava, Teatralitatea teatrului, ediție îngrijită, note, comentarii și postfață de Virgil Petrovici, cuvînt înainte de Liviu Ciulei, Eminescu, București, 1981, pp. 265-273.
[16] Crin Teodorescu, Realitatea regiei în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 30.
[17] Idem.
[18] Idem.
[19] În teatrul lui Grotowski, actorul, aflat în centrul demersului scenic, se dezvăluie, în urma unui act de despuiere. O astfel de eliberare trebuie să fie, însă, una disciplinată. Aici intră în joc sunetul și gestul (elaborarea artificialității), care vor evoca asociații în psihicul celui care asistă la evenimentul teatral. Forma exterioară a ascunsului din noi devine, scenic, o ideogramă (sunet+gest), un semn. Vezi Jerzy Grotowski, Noul testament al teatrului, în: Jerzy Grotowski, Spre un teatru sărac, traducere de George Banu și Mirella Nedelcu-Patureau, Unitext, București, 1998.
[20] Crin Teodorescu, Cuvinte…existenţe…semnificaţii, în „Teatrul“, anul XII, nr. 9, septembrie 1967, p. 55.
[21] Ibidem, p. 53.
[22] Crin Teodorescu, Realitatea regiei, p. 30.
[23] Crin Teodorescu, Regie în sistem metric?, în „Teatrul“, anul XIV, nr. 9, septembrie 1969, p. 89.
[24] Crin Teodorescu, Viitorul aparține unor colective mici, în „Teatrul“, anul XII, nr. 12, decembrie 1967, p. 40.
[25] Emil Riman, Teatrul C.I. Nottara „Lovitura” de Sergiu Fărcășan, în „Informația“, 23 octombrie 1977, material disponibil în arhiva Teatrului Nottara.
[26] George Rafael, Un preludiu promițător, în „Teatrul“, anul I, nr. 3, august 1956, p. 66.
[27] Dana Crivăț, Prin teatrele din ţară: Iaşi – „Îmbrăcaţi pe cei goi” de Luigi Pirandello, „Întîlnire la Copenhaga” de Yves Jamiaque, în „Teatrul“, anul XIII, nr. 4, aprilie 1968, p. 62.
[28] Crin Teodorescu, Spre o poezie scenică – profiluri şi tendinţe în noua regie, în „Teatrul“, anul XII, nr. 7, iulie, 1967, p. 53.
Regie de teatru:
- Harfa de iarbă, de Truman Capote. Scenograf decor: Liviu Ciulei. Asistent scenograf decor: Dan Jitianu. Scenograf costume: Ioana Gărdescu. Cu: Clody Bertola (Dolly Talbo), Emil Botta (Judecătorul Charlie Cool), Gina Patrichi (Miss Baby Love Dallas), Florian Pittiș (Collin Talbo). Teatrul Lucian Sturza Bulandra, București, 11.03.1970.
- Prețul, de Arthur Miller. Scenograf decor și costume: Ștefan Hablinschi. Cu: Gion Ionescu (Walter Franz), Ion Marinescu (Victor Franz), Tudorel Popa (Gregory Solomon), Doina Tuțescu (Esther Franz). Teatrul Mic, București, 23.02.1969.
- Victimele datoriei, de Eugène Ionesco. Scenograf decor: Paul Bortnovski. Scenograf costume: Ovidiu Bubulac. Cu: Mircea Albulescu (Nicolas D‘Eu), Ștefan Bănică (Polițistul), Virgil Ogășanu (Choubert), Gina Patrichi (Madeleine), Virginica Popescu (Mallot). Teatrul Lucia Sturza Bulandra, București, 12.1968.
- Lungul drum al zilei către noapte, de Eugene O’ Scenograf decor, costume: Liviu Ciulei. Cu: Stela Ciculescu (Catheleen), Silvia Ghelan (Mary Cavan Tyrone), George Motoi (James Tyrone Jr.), Ștefan Sileanu (Edmund Tyrone). Teatrul Național Lucian Blaga, Cluj-Napoca,18.05.1968.
- Opinia publică, de Aurel Baranga. Scenograf decor, costume: Marga Ene Bogdan. Cu: Virgiliu Costin (Prezentatorul, Chitlaru, Actorul), Petru Ciubotaru (Dumitraș), Ștefan Dăncinescu (Cristinoiu). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 05.03.1968.
- Îmbrăcați pe cei goi, de Luigi Scenograf decor, costume: Crin Teodorescu. Margareta Baciu (Onoria), Elena Bartok (Ersilia Drei), Costel Constantin (Laspiga), Marcel Finchelescu (Grotti), Antoaneta Glodeanu (Emma), Constantin Popa (Cantavalle), Saul Taisler (Nota). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 03.02.1968.
- Lovitura, de Sergiu Făcășan. Scenografi decor, costume: Maria Bortnovschi, Paul Bortnovschi. Cu: Sanda Băncilă (Elena), Constantin Guriță (Toader Mitroi), Mihai Herovianu (Raul Pozmoșanu), Ioana Manolescu (Doina Calancea), Nucu Păunescu (Trandafirescu), Ion Siminie (Gheorghe Mogoș), Sandu Sticlaru (Toader Mitroi), Rodica Sanda Țuțuianu (Elena), Dorin Varga (Benedict Soveja), Camlia Zorlescu (Titi). Teatrul Constantin I. Nottara, București, 21.10.1967.
- Procesul Horia, de Alexandru Voitin. Scenograf decor: Mircea Matcaboji. Scenograf costume: Eva Bîrsan. Cu: Toma Dimitriu (Horia), Octavian Cosmuță (Cloșca), Liviu Doctor (Crișan), Silvia Ghelan (Eva lui Adam Giurgiu), Dorel Vișan (Contele Ștefan). Teatrul Național Lucian Blaga, Cluj-Napoca, 07.04.1967.
- Veac de iarnă, de Ion Omescu, Crin Teodorescu. Regia: Ion Omescu și Crin Teodorescu. Scenograf decor, costume: Mircea Marosin. Cu: Elena Bartok (Doamna), Costel Constantin (Mihu), Marcel Finchelescu (Confesorul), Cornelia Gorghiu (Stanca), Mihai Grosariu (Iordache), Virgil Leahu (Iusuf), Crin Teodorescu (Logofătul). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 03.02.1967.
- Despot Vodă, de Vasile Alecsandri. Scenografi secor, costume: Maria Bortnovschi, Paul Bortnovschi. Cu: Elena Bartok (Carmina), Constantin Dinulescu (Despot), Ion Omescu (Lăpușneanu), Adina Popa (Ruxanda), Constantin Sava (Moțoc). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 18.12.1966.
- Din jale se-ntrupează Electra, de Eugene O’ Scenografi decor, costume: Maria Bortnovschi, Paul Bortnovschi. Cu: Elena Bartok (Lavinia), Valea Marinescu (Louisa), Lidia Nicolau (Minnie), Ion Omescu (Orin), Adina Popa (Christine), Constantin Popa (Căpitanul). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 11.06.1966.
- Insula, de Mihail Sebastian. Scenograf decor: Vladimir Popov. Scenograf costume: Gabriela Nazarie. Cu: Mircea Balaban (Directorul), Agnia Bogoslava (Proprietăreasa), Nicolae Gărdescu (Un domn bătrân), Elena Ioachim Caragiu (Dactilografa), Dumitru Lucăreanu (Un tânăr lucrător), Dem Savu (Un agent de poliție), Mircea Septilici (Manuel B. Manuel), Ștefan Tapalagă (Boby 2), Sanda Toma (Nadia D.). Teatrul de Comedie, București, 25.01.1966.
- Jocul ielelor, de Camil Petrescu. Scenograf decor, costume: Teodor Constantinescu. Cu: Leopoldina Bălănuță (Maria Sinești), Codrescu Constantin (Praida), George Constantin (Șerban Saru-Sinești), Gheorghe Ionescu (Gelu Ruscanu). Teatrul Mic, București, 02.10.1965.
- Vară și fum, de Tennessee Williams. Scenografi decor, costume: Maria Bortnovschi, Paul Bortnovschi. Cu: Margareta Baciu (Doamna Winemiller), Elena Bartok (Alma), Dorin Varga (John Buchanam Jr.), Petru Ciubotaru (Dusty), Costel Constantin (Cramer), Rodica Madache (Nellie), Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 23.04.1965.
- Bălcescu, de Camil Petrescu. Scenograf decor, costume: Marga Ene Bogdan. Cu: Constantin Dinulescu (Avram Iancu), Ion Omescu (Bălcescu). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 15.10.1964.
- Noaptea regilor, de William Shakespeare. Scenograf: Hristofenia Cazacu. Cu: Marcel Finchelescu (Orsino), Cornelia Gheorghiu (Viola), Ion Lascăr (Malvolio), Gheorghe Macovei (Toby). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 31.03.1964.
- Festival de tragedie antică – fragmente din: Prometheus încătușat, de Eschil. Scenograf: Marga Ene Bogdan. Cu: Teofil Vîlcu (Prometeu); Antigona, de Sofocle. Scenograf: Marga Ene Bogdan. Cu: Adina Popa (Antigona), Teofil Vîlcu (Creon); Troienele, de Euripide. Scenograf: Marga Ene Bogdan. Cu: Margareta Baciu (Hecuba), Adina Popa (Casandra); Oidipus rex, de Sofocle. Scenograf: Marga Ene Bogdan. Cu: Angela Bîrsan (Iocasta), Constantin Dinulescu (Oedip), Teofil Vîlcu (Teresias). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 07.01.1964.
- Steaua polară, de Sergiu Fărcășan. Scenograf: Doris Jurgea. Cu: Constantin Dinulescu (Pavel Proca), Adina Popa (Maria Proca), Virgil Raicu (Virgil). Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 19.10.1963.
- Don Gil de Ciorap verde, de Tirso de Molina. Cu: Ștefan Bănică (Osorio), Mihai Pălădescu (Caramachel), Gina Patrichi (Doña Inés). Teatrul de Stat (azi Teatrul Fani Tardini), Galați, 22.06.1957.
- Preludiu, de Ana Novac. Scenograf: George Musceleanu. Cu: Ștefan Bănică (Dan), Mihai Pălădescu (Tibi), Ștefan Iordănescu (Ștefan Pop – Balaurul), Dana Comnea (Ana). Teatrul de Stat (azi Teatrul Fani Tardini), Galați, 14.04.1956.
- Micii burghezi, de Maxim Gorki. Scenograf: Lidia Pincuș. Cu: Ștefan Iordănescu (Bessemenov), Corina Măgureanu (Fiica lui Bessemenov), Alexandru Azoiței (mecanicul Nil), Mihai Pălădescu (Fiul lui Bessemenov). Teatrul de Stat (azi Teatrul Maria Filotti), Brăila, 30.04.1955.
- Spectacol Cehov. Cântecul lebedei, de A.P. Cehov. Cu: Anghel Deac (Nichita Ivanîci), George Popa Mijea (Vasilii Vasilic iZvetlovidov, actor); Jubileul, de A. P. Cehov. Cu: Maia Belciu (Tatiana Alekseevna, soția lui Sipucin), Paul Varduca (Șipucin Andrei Andreevici). Teatrul de Stat (azi Teatrul Maria Filotti), Brăila, martie, 1954.
- Curentul subteran, de Albert Maltz. Scenograf: Gabriel Negry. Cu: Constantin Coșa (Dinny), Coca Gheorghiu (Betsy), Ion Lazu (Spearghit), Laurențiu Mărgineanu (GrebbI), Nae Nicolae (Princey). Teatrul de Stat (azi Teatrul Maria Filotti), Brăila, 14 aprilie 1954.
- Viața nouă, de Anton Semenovici Makarenko. Scenograf: Lidia Pincuș. Cu: Adria Almăjan Pamfil (Natașa), Constantin Coșa (Lapot), Laurențiu Mărgineanu (Halabuda), Nae Nicolae (Burun). Teatrul de Stat (azi Teatrul Maria Filotti), Brăila, 29 decembrie 1954.
Regie de teatru radiofonic:
- Aristocrații, de N. Pogodin, Teatrul Radiofonic, 23.03.1958.
- Pădurea împietrită, de R. Sherwood, Teatrul Radiofonic, 18.05.1958.
Scenografie de teatru:
- Îmbrăcați pe cei goi, de Luigi În regia lui: Crin Teodorescu. Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 03.02.1968.
Actorie de teatru:
- Logofătul în Veac de iarnă, de Ion Omescu, în regia lui Crin Teodorescu. Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 03.02.1967.
Traducător de teatru:
- La sud de Paralela 38, autor Thai Dian Ciun, traducător Natalia Teguiani, Crin Teodorescu, în regia lui Traian Ciuculescu, Teatrul de Stat Ploiești, 26.07.1952.
Autor de poezie:
- In poetae memoriam, Final autor Crin Teodorescu, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 12, decembrie 1969, http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.12.anul.XIV.decembrie.1969/imagepages/image67.html
- Chirico-peisaj, Elegie, Ulise rătăcind pe ape, Catren (în stil pașoptist) în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, pp. 232-237.
Actorie de teatru:
- Logofătul în Veac de iarnă, de Ion Omescu, în regia lui Crin Teodorescu. Teatrul Național Vasile Alecsandri, Iași, 03.02.1967.
Traducător de teatru:
- La sud de Paralela 38, autor Thai Dian Ciun, traducător Natalia Teguiani, Crin Teodorescu, în regia lui Traian Ciuculescu, Teatrul de Stat Ploiești, 26.07.1952.
Autor de poezie:
- In poetae memoriam, Final autor Crin Teodorescu, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 12, decembrie 1969, http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.12.anul.XIV.decembrie.1969/imagepages/image67.html
- Chirico-peisaj, Elegie, Ulise rătăcind pe ape, Catren (în stil pașoptist) în: Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, pp. 232-237.
Cronică de teatru:
- Crin Teodorescu, Cibinum ‘69, în „Contemporanul”, 18 iulie 1969 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 215)
- Crin Teodorescu, Șeful sectorului suflete de Al. Mirodan, în „Cronica”, nr. 16, 28 mai 1966 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 214)
- Crin Teodorescu, Însemnări la trei spectacole cu temă eroică, în „Teatrul”, anul III, nr.1, ianuarie 1958,
http://cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.1.anul.III.ianuarie.1958/imagepages/image24.html
- Crin Teodorescu, „Ovidiu” şi „Ovidius”, în „Teatrul”, anul II, nr. 12, decembrie 1957,
http://cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.12.anul.II.decembrie.1957/imagepages/image28.html
Comentarii:
- Crin Teodorescu, Ce înseamnă să fii modern (II) – Antipsihologism, în „Teatrul”, anul XV, nr. 6, iunie 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.6.anul.XV.iunie.1970/imagepages/image12.html
- Crin Teodorescu, Ce înseamnă să fii modern?, în „Teatrul”, anul XV, nr. 5, mai 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.5.anul.XV.mai.1970/imagepages/image24.html
- Crin Teodorescu, Emil Botta sau despre tragicul actorului, în „Teatrul”, anul XV, nr. 4, aprilie 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.4.anul.XV.aprilie.1970/imagepages/image39.html
- Crin Teodorescu, Revitalizarea teatrului, în „Teatrul”, anul XV, nr. 3, martie 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.3.anul.XV.martie.1970/imagepages/image9.html
- Crin Teodorescu, Idole vechi şi noi sau cinci prejudecăţi despre raporturile dintre actori şi regie, în „Teatrul”, anul XV, nr. 2, februarie 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.2.anul.XV.februarie.1970/imagepages/image14.html
- Crin Teodorescu, Roland Barthes şi semiologia teatrală, în „Teatrul”, anul XV, nr. 1, inauarie 1970,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.1.anul.XV.ianuarie.1970/imagepages/image14.html
- Crin Teodorescu, Teatrul de ritual, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 12, decembrie 1969,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.12.anul.XIV.decembrie.1969/imagepages/image31.html
- Crin Teodorescu, Paradoxala vocaţie a lui Alexandru Davila, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 11, noiembrie 1969,
- Crin Teodorescu, Regie în sistem metric?, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 9, septembrie 1969,
- Crin Teodorescu, Mutații în teatrul contemporan, în „Contemporanul”, 8 august 1969, (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 54)
- Crin Teodorescu, Simple reflecţii după o confruntare internaţională, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 8, august 1969,
- Crin Teodorescu, Teatrul de azi – încotro? (Însemnări la cel de-al XIII-lea Congres al Institutului Internaţional de Teatru), în „Teatrul”, anul XIV, nr. 7, iulie, 1969,
- Crin Teodorescu, Ziua de mâine a scenei. După congresul modial de teatru, în „România literară”, 17 iulie 1969 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 221)
- Crin Teodorescu, Ion Sava şi misterul social modern, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 5, mai 1969,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.5.anul.XIV.mai.1969/imagepages/image32.html
- Crin Teodorescu, Ion Sava şi remagicizarea teatrului, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 4, aprilie 1969,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.4.anul.XIV.aprilie.1969/imagepages/image39.html
- Crin Teodorescu, Repere pentru o interpretare adecvată a teatrului lui Eugen Ionescu, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 12, decembrie 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.12.anul.XIII.decembrie.1968/imagepages/image39.html
- Crin Teodorescu, De la Meyerhold la „Taganka”, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 10, octombrie 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.10.anul.XIII.octombrie.1968/imagepages/image37.html
- Crin Teodorescu, Claudel și teatrul, în „Contemporanul”, 20 septembrie 1968 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 139)
- Crin Teodorescu, Centenarul naşterii lui Claudel: Un Dante al secolului nostru, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 9, septembrie 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.9.anul.XIII.septembrie.1968/imagepages/image33.html
- Crin Teodorescu, Crezul artistic al colectivului teatral – puncte de vedere în „Scânteia”, 15 august 1968 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 46)
- Crin Teodorescu, Repetițiile: laborator de verificare a soluțiilor, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 8, august 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.8.anul.XIII.august.1968/imagepages/image13.html
- Crin Teodorescu, Să discutăm despre dramaturgie, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 4, aprilie 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.4.anul.XIII.aprilie.1968/imagepages/image6.html
- Crin Teodorescu, Un nou concept de teatru, în „Contemporanul”, 17 ianuarie 1968 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 44)
- Crin Teodorescu, Viitorul aparține unor colective mici, în „Teatrul”, anul XII, nr. 12, decembrie 1967, http://www.cimec.ro/teatre/revista/1967/Nr.12.anul.XII.decembrie.1967/imagepages/image22.html
- Crin Teodorescu, Programul artistic al unui mare animator: Ion Sava, în „Teatrul”, anul XII, nr. 11, noiembrie 1967, http://www.cimec.ro/teatre/revista/1967/Nr.11.anul.XII.noiembrie.1967/imagepages/image37.html
- Crin Teodorescu, Voci din trecut, în „Teatrul”, anul XII, nr. 10, octombrie 1967, http://cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.10.anul.XII.octombrie.1967/imagepages/image13.html
- Crin Teodorescu, ..existenţe…semnificaţii, în „Teatrul”, anul XII, nr. 9, septembrie 1967, http://cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.9.anul.XII.septembrie.1967/imagepages/image27.html
- Crin Teodorescu, Prolegomene la Pirandello în „Contemporanul”, 1 septembrie 1967 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 153)
- Crin Teodorescu, Spre o poezie scenică – profiluri şi tendinţe în noua regie, în „Teatrul”, anul XII, nr. 7, iulie, 1967, http://cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.7.anul.XII.iulie.1967/imagepages/image28.html
- Crin Teodorescu, Prolegomenă la o interpretare autentică a dramaturgiei lui Camil Petrescu sau reabilitarea lui Gelu Ruscanu, în „Teatrul”, anul XII, nr. 5, mai 1967, http://cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.5.anul.XII.mai.1967/imagepages/image29.html
- Crin Teodorescu, Realitatea regiei, în „Contemporanul”, 26 mai 1967 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 28)
- Crin Teodorescu, Ion Sava și condiția teatrală a teatrului în „Contemporanul”, 20 ianuarie 1967 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 115)
- Crin Teodorescu, Poziţii estetice în teatrul nostru modern, în „Teatrul”, anul XI, nr. 12, decembrie 1966, http://cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.12.anul.XI.decembrie.1966/imagepages/image19.html
- Crin Teodorescu, Actorul intelectual, în „Scânteia”, 21 octombrie 1966 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 21)
- Crin Teodorescu, Regizori și actori, în „Teatrul”, anul XI, nr. 9, septembrie 1966.
- Crin Teodorescu, Prezența clasicismului, în „Teatrul”, anul XI, nr. 4, aprilie 1966, http://cimec.ro/Teatre/revista/1966/Nr.4.anul.XI.aprilie.1966/imagepages/image14.html
- Crin Teodorescu, Ion Sava, în „Contemporanul”, 3 decembrie 1965 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 112)
- Crin Teodorescu, Cum stăm cu critica teatrală ? – Poziţia de expectativă prudentă nu poate avea asupra artei decît un efect sterilizant, în „Teatrul”, anul X, nr. 10, octombrie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.10.anul.X.octombrie.1965/imagepages/image10.html
- Crin Teodorescu, Arta de a privi un spectacol, în „Contemporanul”, 26 septembrie 1965 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 105)
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Probleme de artă a actorului, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image20.html
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Scenografia, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image18.html
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Regia, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image17.html
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Repertoriul stagiunii, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image15.html
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Dramaturgia originală contemporană, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image13.html
- Crin Teodorescu, Stagiunea 1964 – 1965: Aprecieri generale, în „Teatrul”, anul X, nr. 7, iulie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.7.anul.X.iulie.1965/imagepages/image11.html
- Crin Teodorescu, Revelația începuturilor, în „Teatrul”, anul X, nr. 2, februarie 1965, http://cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.2.anul.X.februarie.1965/imagepages/image6.html
- Crin Teodorescu, Trei piese dintr-un album…, în „Teatrul”, anul III, nr. 3, martie 1958, http://cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.3.anul.III.martie.1958/imagepages/image13.html
- Crin Teodorescu, Primele reprezentații românești cu Revizorul de Gogol în „Studii și cercetări de istoria artei”, nr. 1-2, 1954 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 171)
Interviu:
- Personalitatea teatrului se definește prin ideile pentru care militează, interviu cu regizorul Crin Teodorescu realizat de Natalia Stancu, în „Scânteia”, 13 mai 1969 (material disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 96)
- Crin Teodorescu, Montarea dramei „Bălcescu” de Camil Petrescu la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi (interviu), în „Teatrul”, anul IX, nr. 9, septembrie 1964, http://cimec.ro/Teatre/revista/1964/Nr.9.anul.IX.septembrie.1964/imagepages/image25.html
- Aristocrații de Nikolai Fyodorovich Pogodin
- Traducere de Alexandru Philippide și Gheorghe Ciocler
- Adaptarea radiofonică de Crin Teodorescu
- Regia artistică: Crin Teodorescu
- În distribuţie: Nicolae Sireteanu, Ion Manta, G. Ionescu Gion, Alexandru Critico, Geo Barton, Olga Tudorache, Sandu Sticlaru, Dem Savu, Silvia Fulga, Florin Scărălătescu, Nicolae Tomazoglu, Matei Alexandru, Dodi Caian, Nineta Gusti, Ștefan Mihăilescu-Brăila, Nelly Nicolau-Ștefănescu, Vicky Moldovanu, Ion Punea, Gheorghe Câmpeanu, Vasile Florescu, Simona Bondoc, Ion Pascu, Titu Vedea, Nae Săvulescu, Val Săndulescu
- Regia de tudio: Ion Pascu
- Regia muzicală: Romeo Chelaru
- Regia tehnică: ing. Gabriela Barca
- Înregistrare din anul 1958: https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/nikolai-fyodorovich-pogodin-aristocratii-1958/
- Pădurea împietrită de Robert Emmet Sherwood
- Traducerea de Petru Comărnescu
- Adaptarea radiofonică de N. Al. Toscani
- Regia artistică: Crin Teodorescu
- În distribuţie: Fory Etterle, Dana Comnea, Alexandru Ionescu-Ghibericon, Ionescu Gion, Dem Savu, Nicu Dimitriu, Marga Anghelescu, Marcel Enescu, Beate Fredanov, Sandu Sticlaru, Ştefan Bănică, Benedict Dabija
- Înregistrare din anul 1958: https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/robert-emmet-sherwood-padurea-impietrita-1958/
1963: Steaua Polara
1964: Balcescu
Caiet_program_Balcescu_Crin_Teodorescu_Iasi_1964©Arhiva_Teatrului_National_Vasile_Alecsandri_Iasi
1964: Noaptea regilor
1965: Jocul ielelor
Caiet_program_Jocul_ielelor_Crin_Teodorescu_Teatrul_Mic_1965_©Arhiva_Teatrul_Mic
1965: Vara si fum
Caiet_program_Vara_si_fum_Crin_teodorescu_Iasi_1965©Arhiva_Teatrului_National_Vasile_Alecsandri_Iasi
1966: Insula
Caiet_program_Insula_Crin_Teodorescu_Teatrul_de_Comedie_1966©_Arhiva_Teatrului_de_Comedie
1967: Lovitura
Caiet_program_Lovitura_autor_Sergiu_Farcasan_Teatrul_Nottara_1967_©Arhiva_Teatrul_Nottara
1968: Opinia publica
1968: Victimele datoriei
Caiet_program_Victimele_datoriei_Crin_Teodorescu©_Arhiva_Teatrului_Bulandra
1970: Harfa de iarba
Caiet_program_Harfa_de_iarba_regia_Crin_Teodorescu_Bulandra_1970©_Arhiva_Teatrului_Bulandra
Cărți dedicate personalității:
- Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001.
- Patru regizori în „perioada ieșeană”. Crin Teodorescu sau calmul aparent al apei adînci în: Ștefan Oprea, Martor al Thaliei, editura Junimea, Iași, 1979, pp. 46-66.
- Ioana Szeman, ‘A Memorable French-Romanian Evening’: Nationalism and the Cold War at the Theatre of Nations Festival in: Theatre, Globalization and the Cold War, editors Christopher B. Balme, Berenika Szymanski-Düll, Palgrave Macmillan, 2017, pp. 207-221.
Alte referințe în presă:
- Viviana Iacob, Internaţionalizarea teatrului românesc: Simpozionul dedicat tînărului regizor, 1969, noiembrie 2018, https://institutulprezentului.ro/2018/11/07/internationalizarea-teatrului-romanesc/
Cronici care tratează opera personalității:
- Ion Cazaban, Amintirea regizorului cercetător Crin Teodorescu, în „Teatrul azi”, nr. 4, aprilie 1990
- Florin Tornea, Crin Teodorescu (1925 – 1970), în „Teatrul”, anul XV, nr. 6, iunie 1970
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.6.anul.XV.iunie.1970/imagepages/image11.html
- Mira Iosif, Cronica dramatică: „Harfa de iarbă de Truman Capote (Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”), în „Teatrul”, anul XV, nr. 4, aprilie 1970
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1970/Nr.4.anul.XV.aprilie.1970/imagepages/image50.html
- Ileana Popovici, „Harfa de iarbă” de Truman Capote, în „România liberă”, nr. 7912, 29 martie 1970
- Florica Ichim, „Harfa de iarbă” de Truman Capote, în „Munca”, 25 martie 1970.
- George Banu, O distribuție strălucită și totuși…, în „România literară”, nr. 14, 1970.
- Mira Iosif, „Preţul” sau parabola responsabilităţii, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 4, aprilie 1969
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.4.anul.XIV.aprilie.1969/imagepages/image23.html
- Sanda Faur despre spectacolul Prețul, în „Flacăra”, nr. 14, 29 martie 1969 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 275)
- Costin despre spectacolul Prețul, în „Scânteia”, 26 februarie 1969 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 294)
- Adrian Strihan despre spectacolul Prețul, în „Contemporanul”, 1969 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 295)
- Mira Iosif, „Victimile datoriei” de Eugen Ionescu la teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 2, februarie 1969
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1969/Nr.2.anul.XIV.februarie.1969/imagepages/image28.html
- Sanda Faur despre spectacolul Victimele datoriei, în „Flacăra”, 25 ianuarie 1969 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 290)
- Andrei Strihan despre spectacolul Victimele datoriei, în „Contemporanul”, nr.1, 3 ianuarie 1969 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 289)
- Ileana Popovici, Prin teatrele din ţară: Cluj – O viziune tragică a degradării: „Lungul drum al zilei către noapte” de Eugene O’Neill, regia: Crin Teodorescu, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 7, iulie 1968
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.7.anul.XIII.iulie.1968/imagepages/image40.html
- Dana Crivăț, Prin teatrele din ţară: Iaşi – „Îmbrăcaţi pe cei goi” de Luigi Pirandello, „Întîlnire la Copenhaga” de Yves Jamiaque, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 4, aprilie 1968.
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.4.anul.XIII.aprilie.1968/imagepages/image33.html
- Ana Maria Narti, De trei ori „Lovitura“, în „Teatrul“, anul XIII, nr. 2, februarie 1968,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1968/Nr.2.anul.XIII.februarie.1968/imagepages/image29.html
- Barbu despre spectacolul Îmbrăcați pe cei goi, în „România liberă”, 23 februarie 1968 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 284)
- Ștefan Oprea despre spectacolul Îmbrăcați pe cei goi, în „Cronica”, 1968 (extras extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 285)
- Sanda Faur, Lovitura, în „Flacăra”, nr. 49, 2 decembrie 1967.
- Ilina Grigorovici, „Lovitura” de Sergiu Fărcășan la Teatrul C.I. Nottara, în „Scânteia Tineretului”, 8 noiembrie 1967.
- Emil Riman, Teatrul C.I. Nottara „Lovitura” de Sergiu Fărcășan, în „Informația”, 23 octombrie 1977.
- Traian Șelmaru, Acuzarea acuzatorilor („Procesul Horia” de Alexandru Voitin la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Teatrul Naţional din Cluj, Teatrul Naţional din Craiova), în „Teatrul”, anul XII, nr. 6, iunie 1967
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1967/Nr.6.anul.XII.iunie.1967/imagepages/image7.html
- Ana Maria Narti, Procesul Horia văzut de regizorii Liviu Ciulei, Crin Teodorescu, în „Teatrul”, anul XII, nr. 3, martie 1967
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1967/Nr.3.anul.XII.martie.1967/imagepages/image9.html
- Paraschivescu, Teatrul National din laşi: „Despot Vodă” de Vasile Alecsandri, în: Teatrul, anul XII, nr. 2, februarie 1967.
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1967/Nr.2.anul.XII.februarie.1967/imagepages/image42.html
- Florin Tornea, Crin Teodorescu şi căile tragicului modern: „Din jale se întrupează Electra” de Eugene O’Neill la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, în „Teatrul”, anul XI, nr. 11, noiembrie 1966
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1966/Nr.11.anul.XI.noiembrie.1966/imagepages/image23.html
- Margareta Bărbuță despre spectacolul Din jale se-ntrupează Electra, în „Contemporanul”, nr. 27, 8 iulie 1966 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 280)
- Radu Popescu despre spectacolul Din jale se-ntrupează Electra, în „România liberă”, 6 noiembrie 1966 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 280)
- Ileana Popovici, Un alt Mihail Sebastian? („Insula” de Mihail Sebastian la Teatrul de Comedie), în „Teatrul”, anul XI, nr. 3, martie 1966,
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1966/Nr.3.anul.XI.martie.1966/imagepages/image27.html
- Mihai Hetco, „Insula” de Mihail Sebastian, în „Scînteia tineretului”, 4 martie 1966.
- Mirela Nedelcu, Retrospectiva Sebastian. „Insula” la Teatrul de comedie, în „Contemporanul”, 25 februarie 1966.
- Radnev, „Insula” de Mihail Sebastian, în „Informația”, 23 februarie 1966.
- Ungheanu, Începutul unei tradiții. Jocul ielelor la Teatrul Mic, în „Scânteia tineretului”, 8 ianuarie 1966.
- Dinu Săraru, Jocul ielelor de Camil Petrescu, în „Luceafărul”, 8 ianuarie 1966.
- Ion Bibiri despre spectacolul Din jale se-ntrupează Electra, în „Gazeta literară”, 1966 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 281)
- Vicu Mîndra, Premiera unui text memorabil. „Jocul ielelor” de Camil Petrescu pe scena Teatrului Mic, în „Teatrul”, anul X, nr. 11, noiembrie 1965
- Mirela Nedelcu despre spectacolul Jocul ielelor, în „Contemporanul”, nr. 43, 22 octombrie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 276)
- Andrei Băleanu despre spectacolul Jocul ielelor, în „Scânteia”, 22 octombrie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 279)
- Radu Popescu despre spectacolul Jocul ielelor, în „România liberă”, 13 octombrie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 277)
- T. Râpeanu despre spectacolul Vară și fum, în „Contemporanul”, 18 iunie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 275)
- Valentin Silvestru despre spectacolul Vară și fum, în „Scânteia”, 11 iunie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 275)
- Ileana Popovici despre spectacolul Bălcescu, în „Ateneu”, ianuarie 1965 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 273).
- Florian Nicolau, Mira Iosif, „Bălcescu” de Camil Petrescu la Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, în „Teatrul”, anul IX, nr. 12, decembrie 1964
- Mira Iosif despre spectacolul Bălcescu, în „Scânteia”, 5 noiembrie 1964 (extras disponibil în volumul Crin Teodorescu, Maeștri ai teatrului românesc în a doua jumătate a secolului XX, coordonator Valeriu Moisescu, UNATC, 2001, p. 274)
- Ileana Popovici, Spectacolele Shakespeare: „Noaptea Regilor” la Teatrul Naţional din Iaşi şi Teatrul din Bacău, „Femeia îndărătnică” la Teatrul din Constanţa, „Pericles” la Teatrul din Braşov, în: „Teatrul”, anul IX, nr. 9, septembrie 1964
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1964/Nr.9.anul.IX.septembrie.1964/imagepages/image47.html
- Florian Potra, Piese originale în repertoriul stagiunii: cronica la „Steaua Polară” de Sergiu Fărcăşan (Teatrul Naţional „V. Alecsandri” din Iaşi), în „Teatrul”, anul IX, nr. 6, iunie 1964
- Florian Potra, Două spectacole de tragedie ateniană, în „Teatrul”, anul IX, nr. 5, mai 1964
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1964/Nr.5.anul.IX.mai.1964/imagepages/image48.html
- Ovidiu Drimba, Mai multă plastic decît idei, în „Teatrul”, anul II, nr. 9, septembrie 1957
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1957/Nr.9.anul.II.septembrie.1957/imagepages/image37.html
- George Rafael, Un preludiu promițător, în „Teatrul”, anul I, nr. 3, august 1956
http://www.cimec.ro/teatre/revista/1956/Nr.3.anul.I.august.1956/imagepages/image34.html