Pepino, Cristian
29 octombrie 1950
regizor teatru
Cristian Pepino este o personalitate aparte în peisajul teatrului și culturii românești din ultima jumătate de veac, fie și numai dacă ne gândim la faptul că și-a dedicat întreaga viață teatrului de animație, la a cărui faimă internațională a contribuit ca nimeni altul prin creațiile sale strălucite, dedicate deopotrivă copiilor și adulților.
Născut la București în 1950, regizorul învață la renumitul Liceu Lazăr și își demonstrează, încă din adolescență, talentul complex de grafician (profesiune către care o vreme aspiră), om de litere și teatru. Optează în cele din urmă pentru teatru și urmează cursurile superioare la IATC, avându-i ca dascăli pe Mihai Dimiu, David Esrig și Radu Penciulescu. După absolvirea din 1973, oscilează o vreme între a pune în scenă în teatre dramatice, cu montări la Piatra Neamț, Târgu Mureș, Constanța, Bacău, București, și regia în teatre de animație. Debutează la Bacău, unde va reveni frecvent, iar apoi, pentru o perioadă, numele său e legat direct de Teatrul de păpuși din Constanța, unde semnează regia mai multor spectacole foarte bine primite de presă și critică, între care Prințesa şi ecoul – (scenografia Mircea Nicolau, 1979), Lecție de zbor şi cor pentru puiul de cocor (spectacol interactiv, căruia îi scrie și scenariul, scenografia Ion Tiţoiu, 1980), Metamorfoze (dramatizare proprie, scenografia Eugenia Tărășescu-Jianu, 1980), Inimă rece (scenografia Mircea Nicolau, 1984). Unele dintre aceste spectacole sunt premiate în festivaluri naționale, iar Metamorfozele după Ovidiu, spectacol preponderent pentru adulți, reprezintă și cea dintâi recunoaștere internațională a măiestriei sale, obținând în 1981 Marele Premiu la Festivalul International PIF de la Zagreb.
„În ultima perioadă, personalitatea trupei este modelată de fantezia unui tânăr regizor venit din teatrul cu actori, Cristian Pepino (…) Măsura forței de creație în teatrul de păpuși a regizorului o dă spectacolul Metamorfoze după Ovidiu. Explorând lumea mitologică a poetului, Cristian Pepino împreună cu scenografa Eugenia Tărășescu-Jianu încearcă să exprime în limbaj păpușăresc sensurile filosofice ale lucrării, să-i evidențieze deschiderea existențială. Conlucrează în montare alături de păpuși, marionete, dansul, pantomima; jocul de lumini imprimă tensiune şi mister reprezentației. Totul are aer de ritual, mișcările sunt solemne şi hieratice. Viziunea regizorală coregrafică stimulează fantezia artistului mânuitor. Menționăm astfel două momente de virtuozitate interpretativă datorate Anetei Forna Christu în zborul lui Icar şi Georgetei Nicolau în dansul Mamei Geea.”[1]
Din 1984, Cristian Pepino devine regizor al Teatrului Țăndărică din București, scenă căreia îi va rămâne fidel și după ce, începând din 1998, își va muta activitatea de bază ca profesor la UNATC București. Impresionanta sa activitate nu acoperă doar regia de teatru, preponderent de animație, ci și literatura dramatică originală ori dramatizarea unor opere celebre, fie pentru teatrul de păpuși, fie pentru radio ori televiziune, scenografia unora dintre spectacolele pe care le-a semnat ori au fost regizate de alți colegi, construcția de păpuși și marionete. Predilecția pentru marile opere ale literaturii universale, transformate în spectacole de animație cu adresabilitate deschisă atât adulților cât și copiilor e probată în timp de multe realizări excepționale, între care adaptarea Visului unei nopți de vară de Shakespeare (prima versiune în 1988, a doua versiune):
„Spectacolul lui Cristian Pepino este, mai întâi de toate, o extraordinară demonstrație de virtuozitate în materie de animație teatrală. Translarea textului shakespearean în limbaj scenic s-a făcut fără hiatusuri şi fără disonanțe, cu o risipă de inventivitate apreciabilă. Păpușile execută un desen spațial de o mare lejeritate, mișcarea lor este uneori de-a dreptul frenetică (pe o păpușă «lucrează» adesea mai mulți mânuitori), transformismul lor — remarcabil. Siluetele supradimensionate ale lui Oberon şi Titaniei au aceeași suplețe ca şi cele — mai obișnuite ca proporții — ale personajelor de la curtea lui Theseus. Întreg decorul lasă o impresie de fluiditate şi convertibilitate care accentuează atmosfera de feerie, de vis a montării. Ne aflăm, de fapt, în fața unei mari montări, unei «superproducții» a teatrului, care a solicitat la maximum talentele şi experiența interpreților. Şi, pentru că aportul fiecăruia dintre ei este greu de deslușit în acest amalgam însuflețit de creație colectivă (…) drept este să-i numim in corpore pe toţi cei care au contribuit la acest recital păpușăresc : Ioana Stoica, Paul Ionescu, Valentina Roman, Rodica Dobre, Valentina Tomescu, Florentina Tănase, Angela Filipescu, Liviu Berehoi, Sara Dan, Cătălin Anastase, Claudia Duminică, Aurelian Iorga, cărora li se adaugă şi „vocile“ lui Valeriu Simion, Mihai Pruzsinsky, Cristina Popovici, Tudorel Filimon, Costel Popovici şi… Cristian Pepino.”[2]
În 2016, Cristian Pepino revine cu o nouă versiune a aceluiași text shakespearian, reconstruită și redesenată într-o cheie complet nouă – scenografia și păpușile aparținându-i, iar costumele fiind semnate de Oltea – Clara Darângă Rașnoveanu, într-o feerie pe muchia grotescului, ce a stârnit, și de această dată, reacții dintre cele mai entuziaste:
„Frenezia, exuberanța personajelor și magia întâmplărilor născocite de Marele Will s-au dovedit un material perfect pentru imaginația debordantă a regizorului. Mai întâi, montarea câștigă prin modul în care Cristian Pepino speculează la maximum limbajul animației. O trăsătură distinctă a păpușii individualizează personajul, de regulă un detaliu spumos menit să dea seama de statut, tipologie, caracter. Cârja Ducelui, alături de ochelarii negri de mafiot, ambele relevante pentru caracterul lui autocrat, sunt exemple numai bune. Dar construcția păpușilor este responsabilă nu numai de portretizarea personajelor în sine, ci și de contextul general, ba chiar de tipul de ordine politică. Îmbrăcate în costume de militar, cu tot cu fala și epoleții aferenți, păpușile din suita Ducelui rezumă, prin simpla apariție, regimul de disciplină autarhică, strictețea ierarhiilor de putere, ba chiar forma discreționară de conducere care se perpetuează în jos, în straturile cele mai umile. Bottom va face, la rândul lui, militărie cu meșterii-actori, după cum în relația Titania-Oberon (amândoi cu părul lung, îmbrăcați în negru), aleasa îl stăpânește pe regele pădurii prin temperament și forță fizică. Ritualurile puterii se ghicesc peste tot.”[3]
După evenimentele din decembrie 1989, cariera regizorală a lui Cristian Pepino ia un avânt binemeritat, iar asta se datorează mai întâi de toate excepționalului spectacol nonverbal realizat cu absolvenții celei dintâi promoții de artiști păpușari ai UNATC, în parteneriat cu Teatrul Țăndărică: Adunarea păsărilor, dramatizarea Mihaelei Tonitza-Iordache după Farrid Uddin-Attar, în scenografia excepționalei artiste Cristina Pepino, alături de care regizorul și-a realizat foarte multe dintre proiectele sale. Atât în țară cât și în străinătate, Adunarea păsărilor se bucură de un enorm succes de public și de critică și adună mulțime de premii de toate felurile, între care Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru de păpuși la Gala tinerilor actori de la Costinești în 1993, ori Premiul de creație, Zagreb, festivalul PIF 2001. Și acest legendar spectacol va fi reluat, într-o formulă împrospătată, în 2018 la Teatrul Țăndărică.
„Revelația Festivalului a fost Adunarea păsărilor, spectacol prezent la Constanța printr-o întâmplare şi, oricum, în afara concursului. Lucru inexplicabil: în primul rând, pentru că fascinanta lui realizare, din toate punctele de vedere (teatral, scenografic, plastic, muzical, interpretativ, estetic), reprezintă o performanță cu totul remarcabilă şi incontestabilă, indiferent pe ce poziții estetice te-ai afla. În al doilea rând, pentru că este o coproducție între ATF, mai exact prima promoție a secției de păpuși şi marionete, înființată după ‘89 la noi, care termină anul acesta, şi Teatrul „Țăndărică“. Un spectacol uluitor, non-verbal, care are la bază o idee simplă şi clară, cu un ritm bine punctat şi susținut cu aceeași forță de la un capăt la altul. O succesiune a imaginilor plină de inventivitate şi rigoare, cu o deosebită expresivitate şi disponibilitate corporală actoricească şi a fiecărei păpuși în parte, într-o coordonare perfectă, într-un balet superb, plin de tensiuni creatoare şi existențiale. Adunarea păsărilor, realizat de regizorul şi profesorul Cristian Pepino, împreună cu studenții săi, este o poveste teatrală care îți taie răsuflarea şi care rămâne un model în memoria mea afectivă. Un spectacol pentru care cuvintele, oricât de multe şi îndelung alese, sunt puține şi sărace. Un spectacol care va face carieră internațională, care va încânta şi de acum înainte cele mai diferite şi antagonice gusturi teatrale, un spectacol care împreună cu altele, aflate pe aceeași linie, vor relansa teatrul de păpuși şi marionete (deși sintagma mi se pare acum limitativă) în zona fascinantă a performanței teatrale.”[4]
Experimentul cu spectacole nonverbale bazate pe scenarizări ale marilor opere clasice e continuat, în 1996, cu o nouă producție remarcabilă, dedicată de această dată într-o măsură mult mai apăsată adulților: Play Faust, adaptare liberă semnată de el însuși după poemul lui Goethe. E, de altfel, una dintre punerile în scenă ce statuează, fără îndoială, tendința constantă a teatrului de animație românesc de a ieși din sfera de adresabilitate simplistă a teatrului pentru copii, afirmându-se ca formă de teatru total, ce transgresează cu bravură limitele de vârstă și granițele geografice (o direcție afirmată în deceniile anterioare prin alte câteva montări celebre, ca Micul Prinț după Saint Exupery în regia lui Radu Penciulescu, 1960, Till Ulenspiegel în regia Cătălinei Buzoianu, 1979, Ubu Rex în regia lui Kovacs Ildiko la Cluj, 1980, Petruşka şi Vulpea de Stravinski în regia Irinei Niculescu, 1983 ș.a.):
„Aceeași experiență a unei povești fără cuvinte o reia Pepino, în cu totul altă formulă, în spectacolul Play Faust unde scenariul, regia şi scenografia îi aparțin, costumele sunt semnate de Cristina Pepino (colaboratoarea sa permanentă) iar mișcarea scenică de Theresa Caşu. Şi acesta a fost un spectacol-examen al studenților de la secția păpuși-marionete în colaborare cu Țăndărică, o procedură pe cât de normală, pe atât de profitabila pentru toată lumea. În Play Faust (…) locul cuvintelor este luat de muzică, leitmotivul şi multe din teme fiind din Carmina Burana de Carl Orff, care devine un suport explicativ, care dă un anume ritm şi sens succesiunii de imagini. Povestea bătrânului Faust şi a vânzării sufletului său este abordată dintr-un punct de vedere erotico-sexual. Mephisto îl tentează, îl provoacă scoțând în față artileria grea: muzică incitantă, exhibiții şi trupuri super-dimensionate, ritmuri şi dansuri excitante. Capcana lui Mephisto este sugerată şi prin decor: spațiul este practic o închisoare cu porți metalice, rece «animat» diavolește de un dezmăț al simțurilor, ispite sigure pentru bietul Faust. Dincolo de cortina roșie, în acordurile din Carmina Burana, uneori prelucrate cu ironie, forma ipocriziei, a falsului şi a minciunii se concretizează. Pe tărâmul infernului, seducător din afară, păcatele sunt tot atâtea facturi de plată pentru păcătoși: torturi, biciuiri, batjocură, blasfemie. Cromatica folosită pentru costume este foarte precisă: alb, negru, roșu. Pentru a îngrășă corul ispitelor şi păcatelor, Pepino apelează la măști enorme, grotești (văd enorm şi simt monstruos!), fabricate dintr-un burete tratat special. Expresivitatea lor este clară şi bine diferențiată, mesajul impecabil conținut şi transmis.”[5]
Impresionanta teatrografie a regizorului – ce depășește suta de spectacole, dintre care unele putând fi considerate în mod cert „de autor”, câtă vreme conceptul, dramaturgia, scenografia și regia îi aparțin integral -, cuprinde o mare varietate de titluri, începând cu clasicele povești și basme, fie acestea din patrimoniul național ori universal: Sânziana si Pepelea după Alecsandri, montat la Galați în 1981 și București în 1994, Prostia omenească după Ion Creangă, Teatrul pentru copii Brăila, 1982, Inimă rece, după Wilhelm Hauff, la Constanța în 1982 și Ploiești în 2002, Harap Alb și Ivan Turbincă la Țăndărică în 1990 și 1992, Motanul încălțat, Țăndărică, 1996, Pinocchio, ATF/ Țăndărică, 1996 ș.a. Li se adaugă prelucrări după canavale de commedia dell arte sau texte clasice influențate de aceasta, între care Regele Cerb după Carlo Gozzi, la Constanța, 1985 și Arad, 1998, Il fortunato Arlecchino / Norocosul Arlecchino la Țăndărică, 1994, ș.a. Critica remarcă adesea – atunci când se apleacă asupra producțiilor semnate de Pepino, fluența, originalitatea și farmecul subtil a viziunii regizorale, ca de exemplu în această cronică asupra producției cu Frumoasa și Bestia din 2001:
„Mai presus de toate, însă, e arta de a crea un spectacol în care actori văzuți şi nevăzuți, păpuși şi măști, într-o animație condusă cu pricepere şi într-un ritm generator de tensiune, într-un joc de sunet şi lumină abil dirijat, contribuind la alternanța dintre real şi fantastic, reușesc să mențină interesul neîntrerupt al publicului. Nu numai acela al copiilor de grădiniță, destinatarii virtuali ai spectacolului, ci şi al celor maturi, pe care soarta frumoasei fete îi interesează mai puțin, probabil, decât minunile care se nasc din cutia neagră a scenei. Acesta e, de fapt, marele merit al spectacolului: de a te introduce cu naturalețe, cu o artă în care magia se împletește cu știința, într-o lume a fantasticului, a făpturilor diafane şi a monștrilor pădurii. Imaginea plastică a spectacolului este admirabilă, figura monstrului e înspăimântătoare şi comică totodată, vocea sa, abil mânuită de sonorizator, reverberează cu accente ce dau fiori.”[6]
Totuși, particularitatea anume care-l distinge pe Cristian Pepino în peisajul (altminteri atât de bogat și de seducător al) teatrului de animație e disponibilitatea de a ceda, la intervale temporale regulate, ispitei marilor proiecte ce atacă opere ale literaturi clasice universale, în scenarii dramatice complexe și în formule plastice seducătoare, ce prilejuiesc construcții admirabile, din categoria celor numite de Dinu Kivu „superproducții”. Am putea exemplifica această afirmație printr-o suită de titluri dintre cele mai ambițioase, ce au dat naștere unor spectacole de mare vibrație artistică: Ciber-story după Stanislav Lem, la Țăndărică în 1990, Pasarea albastră de Maurice Maeterlinck, Țăndărică, 1998, fermecătorul Spărgătorul de nuci după E.T.A. Hoffmann și Ceaikovski la Arad în 1999, Peer Gynt de Ibsen, Teatrul Ariel din Tg. Mureș, 2004, Aventurile lui Robinson, Teatrul de Păpuși Constanța, 2008, Play Shakespeare la Teatrul Țăndărică, 2012, Furtuna după William Shakespeare, (scenografia Raluca Aionițoaie și Remus Alexandru Gabor, cu Marcel Iureș în rolul lui Prospero), Teatrul Colibri Craiova, 2017, Faust Reloaded, cu aceiași scenografi, Țăndărică 2018. De un excepțional succes național și internațional s-a bucurat, pe acest palier al revizitării clasicilor, atât de originala și de provocatoarea adaptare a romanului Candid de Voltaire (care a obținut Premiul de regie la Festivalul Internațional de Animație de la Praga, 2008), spectacol dedicat preponderent adulților:
„Caracterele sunt deslușit figurate prin păpușile sculptate de Dinu Carcaleţeanu şi împlinite prin costumele Cristinei Pepino: Candid este blând şi blond, Cunigunda are deja trăsăturile meseriei pe care o va practica, iar bărbații din viața ei poartă (în)semnele funcțiilor, dar şi ale națiilor cărora le aparțin. Dar, așa cum mărturisea regizorul, acestea nu ar fi valorat prea mult fără o echipă de actori şi păpușari formidabili: Mihai Dumitrescu, Liliana Gavrilescu, Georgiana Dinescu, Petronela Purima, Marin Fagu, cu toții foști studenți, din promoții diferite, ai Facultății de Teatru din UNATC, Specializarea Păpuși-Marionete. Deprinși nu numai cu tehnicile spectacolului de animație, cât şi cu jocul actoricesc, ei își caracterizează personajele atât prin expresie corporală, mișcare şi dans, cât şi printr-un limbaj «babilonic», alcătuit din cuvinte rostite într-un amalgam de limbi sau pur şi simplu inventate. Soluția slujește unei mai bune înțelegeri a lui Voltaire, a ideii că «toţi oamenii sunt la fel, iar umanitatea – omogenă». Ritmul alert al reprezentației şi sinuozitatea geografică a poveștii sunt susținute de muzica lui Dan Bălan şi, mai ales, de desenele animate utilizate uneori ca fundal, alteori ca metodă de realizare a personajelor secundare. Practic, odată cu acest Candid, regizorul a început să folosească din abundență proiecțiile video, deschizând şi în spectacolul de animație calea de sinteză între film şi teatru.”[7]
Un alt text clasic la care regizorul a revenit de cel puțin trei ori, în formule diverse, este Dragostea celor trei portocale, după Carlo Gozzi, pus în scenă atât în teatre de animație – Teatrul Țăndărică, 2002, Teatrul Căluțul de Mare, Constanța, 2016 -, cât și, cu curaj și excelentă primire, la Teatrul de Operetă „Ion Dacian” în 2008 (muzica Dan Bălan, scenografia Cristina Pepino, coregrafia Florin Fieroiu):
„…colaborarea dintre Cristian Pepino (ca dramaturg) şi compozitorul Dan Bălan s-a dovedit fericită, în primul rând grație amalgamului de inteligență şi umor cu care cei doi artiști şi-au dotat textul şi, respectiv, muzica: deopotrivă de spirituale, elementele sonore ale montării se adresează într-o măsură considerabilă adulților ce-şi însoțesc copiii sau nepoții în sala de spectacol, stabilind un soi de ingenuă complicitate între scenă şi publicul matur, spre a acționa în ultimă instanță tot în beneficiul micilor spectatori. (Aluzia la unele aspecte ale actualității românești pe de o parte şi, pe de altă parte, de pildă, parafraza după o celebră canzonetta nu pot fi gustate decât de către adulți, dar amuzamentul acestora se răsfrânge automat asupra stării de spirit a copiilor.) De aceeași manieră este creată şi dimensiunea vizuală a montării, scenografia Cristinei Pepino consonând perfect cu regia lui Cristian Pepino (şi – implicit – cu discreta coregrafie semnată de Florin Fieroiu), pe principiul adoptării particularităților ce caracterizează commedia dell’arte (atât de apropiată de spectacolul contemporan pentru copii, cu osebire în ceea ce privește jocul actoricesc).”[8]
Personalitate de primă mărime a artei teatrale românești, Cristian Pepino e, așa cum remarcam mai sus, și un profesor admirat și respectat, care a contribuit fără odihnă la educarea a generații și generații de artiști animatori de cea mai înaltă ținută, pentru a căror afirmare a contribuit nemijlocit, cu pricepere și generozitate. În același timp, munca sa în teatru a fost dublată, în ultimele decenii, de contribuții consistente și valoroase în câmpul cercetării, prin lucrări unice, de autor sau colective, precum Automate, idoli, păpuși, editura Alma, Galați, 2000, Dicționarul teatrelor de păpuși, marionete si animație din Romania (coord.), Ed. Ghepardul, București, 2001, Tehnica teatrului de animație, UNATC Press, 2004, Tehnologii digitale in spectacolul de animație, UNATC Press, 2005, De la video la virtual – imaginea in spectacolul contemporan, UNATC Press, București, 2007, Istoria secretă a păpușilor, Teatrul de animație și sacrul, UNATC PRESS, 2014. Este și unul dintre contributorii principali, ca președinte al filialei române a organizației între 1990 și 2001, cu articole dedicate artiștilor animatori români, la World Encyclopedia of Puppetry Art, publicată de UNIMA (Uniunea Internațională a Teatrelor de Marionete).
Semn al recunoașterii naționale și internaționale, regizorul a fost distins, de-a lungul anilor, cu Ordinul Pentru Merit în grad de Cavaler în 2002, Premiul de excelență pentru întreaga activitate, conferit de Ministerul Culturii în 2003, Doctor Honoris causa al UAT Tg. Mureș 2004, Premiul special al Galei UNITER pentru teatru de păpuși în 2004, Premiul pentru întreaga activitate la Gala UNITER 2019.
Miruna Runcan
20 iulie 2022
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.03.50
Bibliografie
[1] Ludmila Patlanjoglu, „Serile culturale ale litoralului”, România literară, 7 septembrie 1982, p. 16.
[2] Dinu Kivu, „Visul unei nopți de vară”, Contemporanul, 7 decembrie 1988, p. 12.
[3] Cristina Rusiecki, „O cursă cu motocicleta prin pădurile lui Shakespeare” B-Critic, 2017.
[4] Marina Constantinescu, „Povestea păpușilor”, România literară, 3 iunie 1994, p. 16.
[5] Marina Constantinescu, „Lumea lui Pepino și ‘normalul’ Țăndărică”, România literară, 6 oct. 1996, p. 16.
[6] Margareta Bărbuță, „A crea fantasticul”, Teatrul azi, nr. 1, 2001, p 34.
[7] Maria Zărnescu, „În care se arată cum a poposit Candid la Teatrul Țăndărică”, Revista Yorick, 5 decembrie 2011.
[8] Luminița Vartolomei, „Republica Veneției și Regatul basmelor”, Teatrul azi, nr. 3-4, 2008, pp 182-184.
Teatrografie
Regie în teatre dramatice
- Dragostea celor trei portocale de Cristian Pepino, după Carlo Gozzi. Muzica: Dan Bălan. Scenografia: Cristina Pepino. Coregrafia: Florin Fieroiu, Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, 2008.
- Regele gol de Evgheni Schwartz, scenografia Cristina Pepino, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 19.10.2008
- Opereta de Witold Gombrowicz, scenografia Dan Jitianu, Costume Cristina Pepino, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, 02.05.1992
- Cât încă nu-i târziu de Ion Băieșu, scenografie Alfred Ipser, Teatrul de Stat Constanța, 28.05.1981
- Cum vă place de William Shakespeare, decoruri Dan Jitianu, costume Petre Săndulescu, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ Bacău, 01.02.1979
- Rouă pe trotuare de Dan Tărchilă, scenografia Cristian Pepino, Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, 25.10.1978
- Incomparabilul Al de Dumitru Solomon, scenografia Cristian Pepino, Teatrul ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, 12.01.1978
- Douăzeci și patru de ore din viața unui geniu de Mihail Sabin, scenografia Decebal Scriba, Teatrul Municipal ‘Bacovia Bacău’, 15.09.1977
- Domnișoara Iulia de August Strindberg, Teatrul Municipal ‘Bacovia Bacău’, 18.05.1977
- Nora de Henrik Ibsen, scenografia Cristian Pepino, Teatrul Municipal ‘Bacovia Bacău’, 29.12.1976
- La margine de Paradis de Ovidiu Genaru, scenografia Ștefan Georgescu, Teatrul Municipal ‘Bacovia Bacău’, 09.09.1976
- Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită de Bertolt Brecht, scenografia Vasile Jurje, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ Bacău, 28.02.1976
- Asociația minunilor de Dimitris Psatas, scenografia Vasile Jurje, Teatrul Municipal ‘Bacovia’ Bacău, 29.06.1974
- Cantemir de Dumitru Almaș, scenografia Vasile Jurje, Teatrul Municipal Bacovia Bacău, 06.03.1974
- Viața și moartea lui Juaqin Murieta de Pablo Neruda, scenografia Cristian Pepino, Teatrul Naţional – Compania ‚Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureș, 07.06.1973
Regie în teatre de animație
- Faust Reloaded, Scenografia Raluca Aionițoaie si Remus Alexandru Gabor, Teatrul Țăndărică, 2018
- Frumoasa şi Bestia – Teatrul Gulliver Galați, 2017
- Furtuna de William Shakespeare, Scenografia Raluca Aionițoaie si Remus Alexandru Gabor – Teatrul Colibri Craiova, 2017
- Dragostea celor trei portocale – după Carlo Gozzi, Teatrul Căluțul de Mare, Constanța, 2016
- Visul unei nopți de vară – Teatrul Țăndărică, 2016
- După melci – Ion Barbu / Nicu Alifantis – Teatrul de Păpuși Alba Iulia, 2016
- Trei daruri fermecate de Gordon Craig, UNATC, 2015
- Prințesa Zulufina, scenografia Vlad Tanase – Teatrul de Păpuși Alba Iulia, 2014
- Buzunarul cu pâine de Matei Vişniec, UNATC
- Play Shakespeare – Teatrul Țăndărică, 2012
- Zulenka – Teatrul de Păpuși Alba Iulia, 2012
- Magazinul de jucării de Al. Popescu, UAT Tg. Mureș/Teatrul Ariel, secția maghiară, 2010
- Pinocchio – Teatrul Colibri Craiova, 2009 (Marele premiu la Festivalul Golden Magnolia de la Shanghai în 2010)
- Aventurile lui Robinson, Teatrul de Păpuși Constanța, 2008
- Trei prințese fermecate – Teatrul de Păpuși din Alba Iulia, 2007
- Candid după Voltaire, Costumele Cristina Pepino – Teatrul Țăndărică, 2006 (Premiul pentru regie la Festivalul Internațional de la Praga în 2008)
- Peer Gynt de Ibsen, Teatrul Ariel din Tg. Mureș, 2004
- Muzicanții din Bremen, Teatrul pentru Copii -Ploiești, 2004
- Cavalerii mesei rotunde – după romane medievale – Teatrul Colibri din Craiova, 2003
- Vrăjitorul din Oz – după Frank Baum – Teatrul Gulliver – Galați, 2003
- Pecetea fermecată – după Clemens Brentano – Teatrul pentru Copii – Ploiești, 2003
- Piticul roșcovan – după E.T.A. Hoffmann – Teatrul de Marionete – Arad, 2003
- Vrăjitorul din Oz – după Frank Baum, UNATC, 2002
- Inimă rece – după Wilhelm Hauff – Teatrul pentru Copii Ploiești, 2002
- Muck cel mic, după Wilhelm Hauff, Teatrul Gulliver – Galați, 2002
- Dragostea celor trei portocale – după Carlo Gozzi – Teatrul Țăndărică, 2002
- Robin Hood – UNATC/ Țăndărică, 2002
- Adunarea păsărilor (spectacol nonverbal), costumele Cristina Perpino, Teatrul Țăndărică, 2001 (Premiul pentru creație la Festivalul Internațional PIF de la Zagreb)
- Ali Baba si cei 40 de hoți, Teatrul Țăndărica, 2001
- Frumoasa si Bestia – Teatrul Țăndărică, 2001
- Făt Frumos din lacrimă, după basmul lui M. Eminescu – Teatrul pentru Copii -Ploiești, 2001
- Crăiasa zăpezilor, după H. Cr. Andersen, Teatrul de Păpuși din Constanța, 2001
- Muck cel mic, după Wilhelm Hauff, UNATC, 2001
- Croitorașul cel viteaz, UNATC, Studioul Cassandra, 2000
- Aladdin – Teatrul pentru Copii Ploiești, 2000
- Făt Frumos din lacrimă, după basmul lui M. Eminescu, UNATC – Studioul Cassandra,1999
- Spărgătorul de nuci – după E.T.A. Hoffmann si Ceaikovski – Teatrul de Marionete Arad, 1999
- Regele Cerb de Carlo Gozzi, Teatrul de Marionete Arad, 1998
- Pasarea albastră de Maurice Maeterlinck, Țăndărică, 1998
- Leopardul de argint de Al. T. Popescu, Teatrul de Păpuși din Ploiești,1997
- Motanul încălțat, Țăndărică, 1996
- Pinocchio, după Carlo Collodi ATF/ Țăndărică, 1996
- Play Faust ATF/ Țăndărică (spectacol nonverbal), 1995
- Il fortunato Arlecchino / Norocosul Arlecchino – Țăndărică (pentru Festivalul de teatru pentru copii de la Veneția), 1994
- Maschere di Romania – Țăndărică (pentru Festivalul de teatru pentru copii de la Veneția), 1994
- Sânziana și Pepelea, ATF/ Țăndărică, 1994
- Adunarea păsărilor – dupa Farrid Uddin Attar (spectacol nonverbal) , ATF/ Țăndărică, 1993
- Ivan Turbincă – după Ion Creangă, Țăndărică, 1992
- Ciber-story după Stanislav Lem, Teatrul Țăndărică, 1990
- Harap Alb, după Ion Creangă, Țăndărică, 1990
- Dumbrava minunată – după Mihail Sadoveanu, Țăndărică, 1989
- Visul unei nopți de vară – William Shakespeare, Țăndărică, 1988
- Vitejii cetății Bade-Bade de Tudor Vasiliu – Țăndărică, 1987
- Cenușăreasa – Teatrul de Păpuși din Craiova, 1987
- Crocodilul Ghena și prietenii săi după E. Uspenski, Teatrul de Păpuși din Craiova, 1986
- Vrăjitoarele de Dimitrie Stelaru, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1986
- Elefănțelul curios de Nina Cassian, Teatrul de Păpuși din Ploiești, 1986
- Aventuri cu Scufița Roșie de Cristian Pepino – Țăndărică, 1986
- Sperietoarea de pițigoi de Al. T. Popescu, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1985
- Regele Cerb de Carlo Gozzi, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1985
- Trandafirul fermecat de Cristian Pepino, Teatrul de Păpuși din Galați, 1985
- Drum de stele de Al. T. Popescu, Teatrul de Păpuși din Ploiești, 1985
- Coada cotoiului roșcat de Nella Stroescu, după I.L. Caragiale, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1984
- Un copil s-a rătăcit de Al. T. Popescu, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1984
- Secretul Pădurii Bătrâne după Dino Buzzatti, Teatrul pe păpuși din Ploiești, 1984
- Anotimpuri, (spectacol nonverbal) Teatrul de Păpuși din Constanța, 1983
- Aventură nocturnă de Ivan Ostricov, Teatrul de Păpuși din Galați, 1983
- Prostia omenească după Ion Creangă, Teatrul pentru Copii Brăila, 1982
- Inimă rece, după Wilhelm Hauff, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1982
- Poveste cu un pescăruş, Teatrul de Păpuși din Timișoara, 1982
- Roxy și bătrânul leu de Ivan Ostricov, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1982
- Sânziana si Pepelea de Vasile Alecsandri, Teatrul de Păpuși Galați, 1981 (Premiul special al juriului la Festivalul Internațional PIF de la Zagreb)
- Pui de om, de Victor Eftimiu, Teatrul pentru Copii, Brăila, 1981
- Poveste cu fluture şi soare de Stanca Ponta, Teatrul de Păpuși Galați, 1981
- Metamorfoze, după Ovidius, Teatrul de Păpuși din Constanța (Marele Premiu la Festivalul Internațional PIF de la Zagreb)
- Prinţesa şi ecoul de Vlasta Pospisilova, Teatrul de Păpuși din Constanța, 1979
- Lecție de zbor şi cor pentru puiul de cocor de Cristian Pepino, Teatrul de Păpuși Constanța, 1979
- Aventurile unei vrăjitoare de Rolph Thiem – Teatrul de Animație Bacău, 1974
- Tigrul purpuriu – Ruth Byers – Teatrul Țăndărică, 1974
Regie de teatru radiofonic
- Aventuri în ținutul uitat de Arthur Conan Doyle – dramatizare și regie (1994) https://www.eteatru.ro/#art/aventuri-in-tinutul-uitat-de-arthur-conan-doyle/1722541
- Fantoma din Canterville de Oscar Wilde – dramatizare și regie (1993) https://www.eteatru.ro/#art/fantoma-din-canterville-de-oscar-wilde/1722811
- Fuga în Sud de Sławomir Mrożek (1992) https://teatruradiofonic.com/fuga-in-sud-de-slawomir-mrozek/
- Inelul fermecat după Clemens Brentano (1992) https://www.youtube.com/watch?v=Qk0w5wilqMk
- Drum de stele de Al. T. Popescu
- Domnul Zinnober de E. T. A. Hoffmann
- Micul prinț de Antoine de Saint-Exupery https://www.radioromaniacultural.ro/audio-teatru-radiofonic-pentru-copii-micul-print-de-antoine-de-saint-exupery/
- Sperietoarea de pițigoi de Alexandru Popescu
Scenografii
- Visul unei nopți de vară de William Shakespeare, Teatrul Țăndărica, 2016
- După melci (Ion Barbu, Nicu Alifantis), Teatrul de Păpuși din Alba Iulia. 2016
- Trei daruri fermecate, după Gordon Craig, UNATC, 2015
- Magazinul de jucării de Al. Popescu, UAT Tg. Mureș/Teatrul Ariel, secția maghiară, 2010
- Domnișoara Iulia de Strindberg, Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău, 1976
- Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită, de Bertolt Brecht, Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău, 1976
- Nora de Henrik Ibsen, Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău, 1976
- Scene din viața unui bădăran de Dumitru Solomon, Teatrul Mihai Eminescu din Botoșani, 1976
- Asociația minunilor de Dimitris Psattas, Teatrul Dramatic Bacovia din Bacău, 1975
- Tigrul purpuriu de Ruth Byers – Teatrul Țăndărică, 1974
- Viața și moartea lui Juaqin Murieta de Pablo Neruda, Teatrul Naţional – Compania ‘Liviu Rebreanu’ – Târgu Mureș, 1973
Link-uri către materiale audiovizuale disponibile online (fragmente de spectacol, interviuri etc.)
https://www.youtube.com/watch?v=xkWmelYldzM
https://www.youtube.com/watch?v=Feq4yZlYpO0
https://fnt.ro/2018/cristian-pepino-si-ale-sale-imagini-vise-bazaconii/
https://yorick.ro/cristian-pepino-am-ales-teatrul-de-papusi-din-pasiune/
Volume de autor
- A doua carte de la Vama Veche, Editura Humanitas, 2016
- Cartea de la Vama Veche, Editura Humanitas, 2015
- Istoria secretă a păpușilor, Teatrul de animație și sacrul, UNATC PRESS, 2014
- Regia spectacolului de animație, UNATC Press, București, 2007
- De la video la virtual – imaginea in spectacolul contemporan, UNATC Press, București, 2007
- Introducere in grafica si animația 3D, UNATC Press, București, 2007
- Tehnologii digitale in spectacolul de animație, UNATC Press, București, 2005
- Tehnica teatrului de animație – editura UNATC PRESS, 2004
- Dicționarul teatrelor de păpuși, marionete si animație din Romania, Ed. Ghepardul, București, 2001
- Automate, idoli, păpuși, editura Alma, Galați, 2000
Articole academice și publicistică (selectiv)
- „Teatrul de păpuși şi teatrul pentru copii”, Teatrul, nr.7-8/1986
- „Câteva direcții actuale in scenografia teatrului de păpuși şi marionete”, Caiet de documentare pentru creatorii din teatrele de păpuși şi marionete, iunie 1989, Țăndărică, CCES, CSPC
- „Vârstele şi comunicarea”, Caiet de documentare pentru creatorii din teatrele de păpuși şi marionete, iunie 1988, Țăndărică, CCES,CSPC
- „Automate şi păpuși”, Caiet de documentare pentru creatorii din teatrele de păpuși şi marionete, iunie 1988, Țăndărică, CCES, CSPC
- „Tehnica teatrului de animație”, Cartea de păpuși a teatrului Gulliver (editor Mircea Ghițulescu), Teatrul de păpuși Gulliver, Galați, 2002
- „Moștenirea avangardei”, revista Atelier, UNATC 2004
- „Dramaturgia teatrului de păpuși”, revista Atelier, UNATC, 2003
- „De la Maeterlinck la Arghezi”, revista Atelier, UNATC, 2003 (articol tradus și publicat și în revista Art Limes, nr. 2/2016, apărută in Ungaria)
- „Noi tendințe în spectacolul de animație”, revista Drama, editata de Uniunea Scriitorilor, nr. 1/2003
- „UNIMA en Romania” și „Los titeres en Romania”, articole publicate in Spania, Tolosa, 2003, în Catalogul expoziției de scenografie româneasca de teatru de păpuși
- „Marionnettes roumaines” (Schiță cronologică) – articol apărut Recherches, nr. 16/2016, Presses Universitaires de Strassbourg
Premii internaționale
- 2010 – Premiul de regie şi premiul de excelență pentru cel mai bun spectacol de teatru de păpuși – la festivalul Golden Magnolia de la Shanghai, pentru spectacolul Pinocchio – Teatrul Colibri, Craiova.
- 2008 – Premiul pentru regie, festivalul mondial de la Praga pentru spectacolul Candid, Teatrul Țăndărică
- 2001 – Premiul de creație, Zagreb, festivalul PIF, pentru spectacolul Adunarea păsărilor – Teatrul Țăndărică
- 1982 – Premiul special al juriului la Festivalul International PIF de la Zagreb pentru spectacolul Sânziana şi Pepelea realizat la Teatrul de Păpuși din Galați
- 1981 – Marele Premiu la Festivalul International PIF de la Zagreb pentru spectacolul Metamorfoze după Ovidius, Teatrul de Păpuși din Constanța
Premii și distincții speciale
- 2019 Premiul pentru întreaga activitate, Gala UNITER
- 2004 Premiul special UNITER pentru teatru de păpuși
- 2004 Doctor Honoris causa al UAT Tg. Mureș
- 2003 Premiul de excelență pentru întreaga activitate, conferit de Ministerul Culturii
- 2002 Ordinul Pentru Merit în grad de Cavaler
- 2000 – Premiul pentru întreaga activitate, Festivalul Gulliver, Galați
Referințe în volume
- Toma HOGEA, Despre arta păpușarilor români. Dialoguri cu maeștrii scenei, Editura Sedcom Libris, Iași, 2012
- Mircea GHITULESCU, Cartea cu artiști. Teatrul românesc contemporan, Redacția Publicațiilor pentru Străinătate, 2004
- Anaid TAVITIAN, Thalia ex Ponto, la cumpăna dintre milenii, Editura Muntenia & Editura Leda, Constanța, 2001
Presa străină
- https://wepa.unima.org/en/cristian-pepino/
- Candid la Lisabona 2017 https://mitoduplo.wordpress.com/2017/03/26/candido-candide-teatro-de-marionetas-companhia-tandarica-no-teatro-meridional/
- Teatrul Colibri Craiova, 2011 & 2012 World Puppet Carnival, cronica spectacolului Pinocchio http://worldpuppetcarnival.com/2011_Show_Reviews.html
- Candid, Festivalul Mondial de la Praga 2009 http://www.wap-prague.org/reviews.php?id=6
- Candid, Tandarica, Festivalul PIF Zagreb 2008 http://www.jutarnji.hr/template/article/article-print.jsp?id=258327
- Christopher BOWAN, „The Bird’s Assemby”, ATF, Bucharest, Demarco Foundation, in The Scotsman, 1 septembrie 1994
- Spomenka, STIMEC, „Ovidius in Velika Gorica”, în revista Esperanto, nr. 1/1982, Rotterdam (Metamorfoze, Teatrul de Păpuşi Constanța)
Presa românească
- Ileana LUCACIU “Visul unei nopți de vară” – Teatrul Țăndărică (Sala Studio) http://ileanalucaciu.blogspot.ro/ marți, 25 aprilie 2017
- Cristina Rusiecki, „O cursă cu motocicleta prin pădurile lui Shakespeare” B-Critic, 2017 https://www.b-critic.ro/spectacol/o-cursa-cu-motocicleta-prin-padurile-lui-shakespeare/
- Ioana PETCU, Festivalul ContemporanIS – 2013. Marele premiu pentru Buzunarul cu pâine in http://www.altiasi.ro/teatru/observator-la-contemporanis-2013
- Marinela ȚEPUS, “Starea de Shakespeare”, Teatrul azi, nr. 7-8-9/2011
- Cristina RUSIECKI, Bucurii pentru copii X 7 (II). Ba pentru adulți!, Cultura. Fundația Culturala Română, 15.12.2011 http://revistacultura.ro/nou/2011/12/bucurii-pentru-copii-x-7-ii-ba-pentru-adulti/
- Raluca TULBURE, „CANDID premiat la Praga, „orașul păpușilor„, România literară, nr. 24, 2008
- Ileana LUCACIU, „Spectacol de colecție”, România liberă, Joi, 20 Decembrie 2007, http://www.romanialibera.ro/index.php?section=articol&screen=print&id=114089&page=0&order=0&redactie=0
- Irina BUDEANU, „Lampa lui Alladin la Țăndărică”, Azi, 07.12.2007
- Florica ICHIM, „Dragostea celor trei portocale” după Carlo Gozzi, Romania liberă, vineri 10 ianuarie 2003
- Ludmila PATLANJOGLU, „La Teatrul Țăndărică: Un fermecător dar de Crăciun pentru cei mici”, Curentul, Anul V, Serie nouă, Nr 305(1276), sâmbătă, 29 decembrie 2001
- Marina, CONSTANTINESCU, „Adunarea păsărilor”, in Zece ani de la înființarea secției Păpuși/Marionete, Zâna marionetelor, Omagierea doamnei profesoare Dorina Tănăsescu, UNATC, 2000
- Irina IONESCU, „Frumos, simplu, esențial”, Teatrul azi, nr. 12/2000
- Constantin PARASCHIVESCU, „Un poem gingaș”, Teatrul azi 3-4-5-6 /1998
- Irina BUDEANU, „Întâmplări la Țăndărică”, Rampa, serie nouă, nr. 113/1998
- Marina CONSTANTINESCU, „Lumea lui Pepino şi normalul Țăndărică”, România literară nr. 39/2-8 oct. 1996
- Paloma PAŞCA, „Pinocchio şi o echipa de artiști talentați”, Curierul Naţional, 11 iunie 1996
- Miruna RUNCAN, „Euromarionete ’94. Este optimismul un lux?”, România literară, nr. 3/februarie 1995
- Irina COROIU, „Toleranța mijloacelor de expresie”, Teatrul azi nr. 9-10/1995
- Alice GEORGESCU, „Un poem non-verbal – Adunarea păsărilor”, Teatrul azi nr. 1/1994
- Paloma PAŞCA, „Cu Țăndărică la Veneția. In final toţi au scandat: Bravi!”, Curierul National, 22 febr. 1994
- Ludmila PATLANJOGLU, „Adunarea păsărilor”, Adevărul, 19.12.1993
- Alice GEORGESCU, „Un Ivan şi două turbinci”, Teatrul azi nr. 4-5, 1993
- Victor PARHON, „Bucuria jocului şi farmecul copilăriei”, Teatrul azi, București, nr. 4, 1992, p. 25
- Ileana BERLOGEA, „Dumbrava minunată”, in România literară nr. 51/dec. 1989
- Ileana LUCACIU, „Farmecul fanteziei, Visul unei nopți de vară”, Săptămâna, 1988
- Ludmila PATLANJOGLU, „Visul unei nopți de vară”, România literară nr. 28, iulie 1988
- Valentin SILVESTRU, „Policromii scenice tinerești, Arta pentru copii”, România literară nr. 52, 24 dec.1987
- Irina COROIU, „Aventuri cu Scufița Roșie de Cristian Pepino” , Teatrul nr. 11-12, 1986
- Carmen MIHALACHE –POPA, „Reuniunea teatrelor de păpuși, marionete şi animație de la Bacău [ediția a IV-a]”, Teatrul nr. 11-12, 1985
- Valentin SILVESTRU, „Dreptul copiilor la artă”, România literară, nr. 13, 29 martie1984
- Dinu KIVU, „Varietate şi valoare. Teatrul de păpuși”, Contemporanul nr. 26, 22 iunie 1984
- Ludmila PATLANJOGLU, „Păpuși constănțene”, România literară, nr.35, 26 aug. 1982
- Sanda DIACONESCU, „Prințesa și ecoul”, Teatrul nr. 10, 1979