Constantin, George
3.05.1933, București
30.04.1994, București
Actor
George Constantin, unul dintre marii actori ai secolului trecut, s-a născut la 3 mai 1933 în București. Apariția sa într-o lume interbelică, urmată de moartea tatălui care lucra ca șofer la Fabrica de Țigarete din Regie, îi aduce primele piedici din viață. Este nevoit să se mute, alături de mama și de sora sa, din locuința de serviciu în care stăteatu, în cartierul Ghencea.
Prima întâlnire cu teatrul este descrisă chiar de actor, într-un interviu acordat Floricăi Ichim pentru numărul patru al revistei Teatrul din anul 1985:
„Prima oară într-o sală de teatru am ajuns copil fiind în cartierul meu, la Teatrul „Muncă și lumină”, pe Uranus, unde mai târziu a fost una dintre sălile Teatrului Armatei și unde am jucat și eu în Ecaterina Teodoroiu de Tăutu. În sala aceea, am văzut Volpone de Ben Jonson. După aceea, ca mulți iubitori de teatru, am început și eu ca amator.” [1]
Într-un alt interviu, George Constantin i se destăinuie Mirei Iosif vis-a-vis de dorințele sale din copilărie: mi-am imaginat o carieră spectaculoasă: aviator!.[2] Războiul, sărăcia, foametea, îl împing însă, la 15 ani, către Școala profesională metalurgică din București. Studiază „ajustajul” și declară că, deși nu îi displace meseria pe care o practică, nu posedă talentul necesar. Și cum viața ne aduce întotdeauna pe drumul potrivit, George Constantin este distribuit, de către un instructor de la școală, să joace într-un spectacol: O noapte furtunoasă. Îi interpretează alternativ pe Tipătescu și pe Cațavencu și i se aduce la cunoștință faptul că „are talent”, replică ce îl va urmări tot restul vieții, dar modestia care i-a fost hărăzită încă de la naștere nu îl va lăsa niciodată să își asume pe deplin, în viața sa cotidiană, „faima” rezultată din acest talent.
Încurajat fiind de această primă reușită actoricească, se hotărăște să dea admitere la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică (IATC) în 1951. Prima încercare este urmată de un eșec: „Mă pregătisem pentru „dramă” (credeam eu!), comisia mi-a cerut să prezint ceva „pe comedie” și…nu am reușit”.[3] După un an în care activează prin diverse ansambluri de tineret, George Constantin se încăpățânează să dea și a doua oară admitere. Intră la clasa de pregătire a lui Vlad Mugur și de această dată este admis atât la Teatru, cât și la Cinematografie. Alege teatrul și este student al lui Nicolae Bălțățeanu. Din povestirile sale despre anii de studenție, aflăm că George Constantin și colegii săi erau, în viața lor de zi cu zi, niște tineri cu poftă de viață care nu au știut, la vremea respectivă, cum „să stoarcă” de la maestrul lor „ce și cât trebuie”.
La IATC lucrează cu Vlad Mugur și mai apoi cu Lucian Pintilie. Prima întâlnire „de bun augur” a fost cu Vlad Mugur, care, după spusele lui George Constantin, știe să facă actori[4]. Stagiul militar a fost înlocuit de jocul în cadrul Teatrului Armatei. Putem menționa, în acest context, primul său rol de succes din spectacolul Pygmalion din 1959.[5] Deși nu este primul său rol, este, totuși, primul rol notabil. Din multitudinea de roluri pe care le-a interpretat, George Constantin alege să amintească doar câteva din spectacolele în care a jucat în interviul acordat în 1985: Unchiul Vania de Cehov, Act venețian de Camil Petrescu, Omul, acest animal ciudat de Cehov, Henric al IV-lea de Pirandello, Timon din Atena de Shakespeare, Iona de Marin Sorescu, Furtuna de Shakespeare. Acestea sunt, poate, unele dintre cele mai iubite roluri de către actor. După ce devine absolvent al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică, este angajat la Teatrul Armatei, viitorul teatru Nottara. Lucrează, de-a lungul anilor, la Teatrul Mic, la Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, la Teatrul Național I.L.Caragiale. Interpretează atât în teatre, cât și la radio, dar și pentru televiziune și în filme. CV-ul său este de-a dreptul impresionant. Răsfoindu-l, avem în fața ochilor noștri o viață dedicată pe deplin artei.
Deși este adesea complimentat pentru talentul său actoricesc și majoritatea rolurilor jucate îi aduc critici pozitive, George Constantin este, totodată, descris de oamenii din jurul său ca fiind timid. Actorul însuși se confesează, într-un interviu, astfel:
„Sunt plin de complexe și, uneori, aș zice, chiar speriat. Sunt un timid prin excelență. Până la spaimă. Ar putea să pară o mare farsă ce spun eu aici pentru cei care mă știu de pe scenă, dar ăsta e adevărul… Fricile mele sunt foarte mari și multiple. Începând cu mine, ca existență, și sfârșind cu profesia mea.”[6]
Dacă în viziunea generală a oamenilor „a fi actor” înseamnă „a fi extrovertit”, George Constantin ține să afirme exact opusul. Chiar dacă pe scenă se dedă cu toată ființa rolurilor pe care le interpretează, în viața sa de zi cu zi este un om obișnuit, cu frici și insecurități asemenea oricărei alte persoane. Timiditatea sa este, bineînțeles, însoțită de o modestie pe măsură. Răspunsul pe care îl oferă la o întrebare referitoare la capacitățile sale actoricești evidențiază această modestie:
„În comparație cu marii actori din lume (ce i-am văzut doar în filme) sau cu rușii stanislavskieni, văzuți în tinerețe, precum Cerkasov…răspunsul este nu. În comparație cu ce se întâmplă la noi sunt doar un actor bun. Acum toți la noi sunt „actori mari”, „mari personalități”, „maeștri”. S-a pierdut noțiunea de valoare. Țara aceasta a avut actori mari, unii monumente de teatru. I-am văzut jucând, nu puteai să stai în fața lor cu pălăria pe cap și mâinile în buzunare. Mă gândesc la Aura Buzescu, Maria Filotti, Nicolae Bălțățeanu, Sonia Cluceru și alții. În vremurile astea golănești și aspre aș putea fi numit actor bun.”[7]
Este conștient de puterea lui de afirmare pe scena românească, dar nu aspiră către măreția marilor actori din lume. Poartă un respect deosebit actorilor români foarte buni din generațiile anetrioare lui, unii dintre aceștia fiind chiar maeștrii care l-au îndrumat pe el în cariera sa de actor. Într-un alt interviu, apărut în revista Cinema, în anul 1973, întrebat dacă a ajuns să ia cunoștință de faptul că lumea îl aseamănă cu Orson Welles, el răspunde cu aceeași modestie:
„Știu, dar cred că e o mare prostie. Mi-e și jenă să vorbesc despre asta. Orson Welles este un titan. În artă, în știință, în viață. Nevoia asta de a găsi asemănări este, cred la noi mai degrabă o nevoie de a avea și noi „faliții noștri”. Știți, noi ar trebui, de fapt, să avem miturile noastre și, pentru că nu vrem să le avem, împrumutăm de la alții. Numai că un om nu poate semăna decât cu el însuși, cu generația lui, cu evenimentele care se petrec la o anumită etapă…”[8]
George Constanin aduce în discuție, astfel, tendința oamenilor de a sanctifica tot ceea ce este străin și necunoscut lor. Înclinăm să credem că tot ceea ce se întâmplă în afara țării noastre se desfășoară mai bine, de aici și nevoia de a găsi corespondenți naționali unor vedete internaționale. Actorul susține, în schimb, o altă perspectivă: susținerea și încurajarea propriilor noastre valori.
Poate că tocmai acest crez al său i-a adus admirația printre colegii de breaslă, care au numai cuvinte de laudă la adresa lui. Horia Lovinescu, dramaturgul său preferat, a afirmat la un moment dat faptul că anumite roluri au fost scrise chiar cu gândul la actor (Petru Rareș, Tatăl din Jocul vieții și al morții, Manole din Omul care și-a pierdut omenia). Firește, acest fapt îl bucură pe George Constantin, care declară: „unele dintre aceste roluri mi-au fost foarte apropiate sufletește, și poate din cauza asta le-am reușit mai bine”[9]. Lucian Pintilie îl descrie ca „un vulcan în care fierbea lava tuturor sentimentelor, care din când în când revărsa această lavă”[10]. De la Vlad Mugur aflăm că „Avea o vorbire specială, întretăiată, avea culoarea cuvântului, plastica lui, pe care o schimba de la propoziție la propoziție”[11]. Era apreciat atât pentru felul în care vorbea, pentru vocea sa fără seamă, dar și pentru capacitățile sale intelectuale. Însă, așa cum ne-a obșnuit, el afirmă următoarele: Nu am nimic de comunicat. Eu știu foarte puține lucruri.[12] O afirmație falsă, desigur. George Constantin știa foarte multe lucruri, era un fin cunoscător al artelor și-ar fi putut să vorbească ore întregi despre lucrurile care îl pasionau cu adevărat. Victor Rebengiuc ne aduce la cunoștință un George Constantin la început de drum, speriat, încă neștiutor, dar dornic și hotărât să învețe:
„Pe George îl știu din școală, din institut. Amândoi eram din grupul celor mai speriați, speriați de-a binelea în fața altor colegi care veneau cu aerul că sunt actori…[…] Noi eram umili, cei mai tăcuți, ce mai speriați. După doi ani s-au schimbat ierarhiile. Totuși, de atunci îl știu cât de serios lucra”.[13]
Despre puterea lui George Constantin de a acapara spațiul și de a și-l însuși pe deplin, despre forța pe care actorul o impunea spațiului și despre intrările devenite clișeu, dar un clișeu încărcat de însemnătate, Valeria Seciu amintește:
„La George, până şi clişeul era ceva bogat. De pildă, intrările în scenă. Cum acoperea spaţiul, cum îl înghiţea, cum îl filtra, cum alegea din spaţiu punctele de forţă, energiile pe care le putea folosi, pe care se putea bizui.” [14]
Despre prezența sa, accentuată de vocea joasă și puternică, s-a vorbit foarte mult. Despre abilitățile sale de pedagog, vorbește Ștefan Iordache:
„Am jucat mult, ca parteneri; este unul dintre dascălii mei. Nu-mi ieşea o scenă din Crimă şi pedeapsă de Dostoievski. A stat cu mine nopţi întregi, cu răbdare de înger, mi-a jucat scena, mi-a spus o sumă de poveşti similare, apoi, la final, m-a pupat. Nu pot să-i uit ochii. Dumnezeu l-a înzestrat cu o voce care te lăsa, ca să spun aşa, fără grai”.[15]
George Constantin era un pedagog înzestrat cu răbdare, pregătit să își ajute, îndrume și încurajeze colegii. Dispus să petreacă ore în șir alături de ei pentru a le deschide cât mai ușor drumul către rol, el dă dovadă de empatie. Săritor și înzestrat cu o bunătate extraordinară, a atras mulți admiratori în jurul său. În general, despre rolurile pe care le-a jucat în teatru, vorbește cu mulțumire. Despre pregătirea personajului, el spune: „pornesc greu, mă apropii foarte greu de rol”[16] , tocmai de aceea la radio merge după multe ezitări în care se găsește uimit de cât de rapid își pot asuma un rol colegii lui.
„Pentru mine, toate acestea cer timp. La teatru, totul se întâmplă cu încetinitorul. O piesă se repetă o lună-două, chiar trei, și, cu ajutorul regizorului, dacă e un bun regizor […] începi să parcurgi drumul spre rol.”[17]
Deși simte că lucrează diferit față de mulți dintre colegii lui, este atras de munca de echipă. Tocmai de aceea acceptă colaborarea cu Teatrul Mic și implicit cu Radu Penciulescu. „Treaba de unul singur e sortită șușanelii sau eșecului; Nu cred în teatrul făcut de unul singur”[18], mai spune el. Buna înțelegere cu echipa și regizorul îi aduc acea bucurie sinceră a jocului. Despre munca la Steaua polară cu Penciulescu, el afirmă că a lucrat foarte intens și că implicarea sa a fost totală. Regizorul își îndruma actorii în conturarea personajelor și îi încuraja să creeze singuri. Timpul era foarte prețios, iar munca asiduă făcea ca acesta să nu fie irosit:
„Am învățat că nicio clipă din repetiție nu trebuie pierdută; lucrul cu el te solicită la maxim şi se desfăşoară cu o intensitate extraordinară, fortifiantă. Penciulescu îţi cere o participare totală. Te obligă să gândeşti personajul, te împinge să te desfăşori singur. ”[19]
Aflăm, de asemenea, despre lucrul cu Liviu Ciulei, la Furtuna:
„Ciulei este o mare personalitate şi eram la prima întâlnire cu el. Am avut fericirea să lucrez cu majoritatea marilor regizori de teatru, dar cu el nu lucrasem încă. La prima lectură, parcă nu mai ştiam să citesc. Dar pentru că Ciulei este şi un om de o mare calitate sufletească a ştiut să mă apropie de el. Cu multă înţelegere, cu multă răbdare, mi-a povestit întâmplări de la repetiţiile lui — pusese «Hamlet» în America — lucruri amuzante, pe care mi le spunea cu bună ştiinţă ca să mă apropie de el. Este o minune să te întâlneşti cu un asemenea om. Nu trebuie scăpat momentul. De-altfel, am impresia că nici nu a fost scăpat. Televiziunea a fost prezentă aproape zi de zi la repetiţii şi s-a făcut un film care vorbeşte despre Ciulei mult mai frumos decât o pot face eu acum.” [20]
Vedem, așadar, că lucrul în teatru îl împlinește emoțional și îi oferă bucurie. Din lucrul cu „marii regizori” are întotdeauna de învățat, indiferent de vârsta la care ajunge să colaboreze cu ei. În fața celor pe care îi stimează cel mai mult, aproape se pierde. Din cauza timidității despre care vorbea, își subapreciază talentul în timpul primelor întâlniri. Încet-încet îi coboară de pe piedestalul pe care i-a urcat și îi readuce la esența lor umană. Se apropie de ei în urma discuțiilor mai puțin formale și realizează că are foarte multe de învățat de la aceștia.
Despre cariera sa cinematografică vorbește adesea cu dezamăgire, rolurile din filme nu îl împlinesc la fel ca rolurile din teatru. Se declară nemulțumit de propriile sale prestații și contactul mediat de cameră nu îl satisface deloc. Preferă jocul direct, în fața publicului și simte că poate comunica mai ușor pe scenă.:
„[…] acele repetate probe, umilitoare pentru actori și, după părerea mea, nesemnificative. Cum poți demonstra aptitudinile, valențele cu un rol în câțiva metri de peliculă, dintr-un moment ales la întâmplare? Marea încercare e în teatru, pe scenă, în contact direct cu publicul, acest neiertător judecător pe care trebuie să-l cucerești în fiecare seară din nou; Senzaţia asta o am eu când mă văd în vreun film. Nu mă plac deloc. Mi se pare că nu sunt bun, că nu sunt „ce trebuie” . Nu sunt deloc mulţumit de ce fac şi nu cred în sinea mea că ar fi lucruri de excepţie demne de comunicat oamenilor.” [21]
Se declară foarte afectat de lipsa unor scenarii bune și afirmă, de asemenea, că mulți regizori acceptă scenarii slabe la început de carieră, lucru pe care îl consideră greșit. Acesta este unul dintre lucrurile care îl nemulțumește cel mai tare: scenariile slabe prin care nu se pot comunica lucruri de excepție. Dacă adăugăm acestui fapt și probele repetate, în care actorii joacă de fiecare dată diferit, uneori pierzându-și interesul, îi înțelegem mai ușor punctul de vedere:
„Nu ştiu în câte filme am jucat la viaţa mea, nu le-am numărat, dar între ele nu cred că au fost mai mult de două-trei care să-mi placă şi mie și […] întâlnirea mea cu filmul în general a fost destul de ciudată şi de contradictorie în sensul că reuşitele, buna mea experienţă cu filmul au fost legate aproape întotdeauna de regizori de teatru.” [22]
Putem observa, desigur, predispoziția pentru teatru. Prin experiențele sale cinematografice, George Constantin ajunge la concluzia că în general regizorii de teatru lucrează mai bine cu actorii decât regizorii de film. Lipsa unor scenarii cu profunzime psihologică, numărul mai redus de repetiții, sunt factori ce contribuie la pierderea încrederii în film. Debutul în film se petrece în 1960, în Aproape de soare. Realizează alte roluri notabile în Un surâs în plină vară de Geo Saizescu, Procesul alb de Iulian Mihu, Răpirea fecioarelor și Răzbunarea haiducilor de Dinu Cocea, Reconstituirea de Lucian Pintilie, Cu mâinile curate și Ultimul cartuș de Sergiu Nicolaescu.
Joacă până în ultimul an al vieții sale, 1994, atât în spectacole de teatru, cât și în filme. În 1967 este distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa a III-a „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”, iar în 1971, primește Ordinul Meritul Cultural clasa a II-a „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român”. Post-mortem, de Ziua Mondială a Teatrului din 2016, îi este atribuită o stea pe Aleea Celebrităților din Piața Timpului și Placheta Orașului București pentru întreaga sa carieră teatrală și cinematografică.
Diana Ciupercă
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.08
Note
[1] Florica Ichim, „Valori ale Teatrului Românesc – George Constantin”, Teatrul, numărul 4, 1985, p. 26.
[2] Mira Iosif, „Dialog de atelier cu George Constantin”, Teatrul, numărul 5, 1969, p. 75.
[3] Ibid.
[4] Ibid., pp. 76-77.
[5] Florica Ichim, loc. cit., p. 27.
[6] Eva Sîrbu, „Nu cred în spontaneitate”, interviu cu George Constantin, Cinema, numărul 8, 1973.
[7] Dănuț Deleanu, Să ne amintim de ei. Cum a murit de inimă rea actorul George Constantin, ameninţat că va fi dat afară din casă, https://miscareaderezistenta.ro/teatru/sa-ne-amintim-de-ei-cum-a-murit-de-inima-rea-actorul-george-constantin-amenintat-ca-va-fi-dat-afara-din-casa-42112.html, accesat la data de 15.05.2020.
[8] Eva Sîrbu, loc. cit.
[9] Florica Ichim, loc. cit., p. 30.
[10] Monica Andrei, George Constantin: „Când actorul intră în scenă, are un Dumnezeu al lui“Citiți în Ziarul Metropolis > https://www.ziarulmetropolis.ro/george-constantin-cand-actorul-intra-in-scena-are-un-dumnezeu-al-lui/, accesat la data de 15.05.2020.
[11] Ibid.
[12] Eva Sîrbu, „ Actorii noștri – George Constantin”, Cinema, numărul 9, 1981.
[13] Monica Andrei, loc. cit.
[14] Ibid.
[15] Ibid.
[16] Florica Ichim, loc. cit., p. 30.
[17] Ibid.
[18] Mira Iosif, loc. cit., p.77
[19] Ibid., pp. 76-77.
[20] Eva Sîrbu, „ Actorii noștri – George Constantin”, Cinema, numărul 9, 1981.
[21] Mira Iosif, loc. cit., p. 76.
[22] Eva Sîrbu, Ibid.
* Harpagon, Avarul de Molière, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1994
* Andrew Makepeace Ladd al treilea, Scrisori de dragoste de A.R. Gurney, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul „Contantin. I. Nottara”, București, 1993
* Krogstad, Nora (Casa cu păpuși) de Henrik Ibsen, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1992
* Domnul Jourdain, Burghezul gentilom de Molière, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1989
* Prohor Hrapov, Vassa Jeleznova de Maxim Gorki, regia Ion Cojar, Teatrul Național Ion Luca Caragiale București, 1988
* Gaev, Livada de vișini de Anton Cehov regia Dominic Dembinski, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1988
* Julien, Floare de cactus de Pierre Barillet și Jean Pierre Gredy, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1986
* Unchiul Vania, Unchiul Vania de Anton Cehov, regia Alexa Visarion, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” București, 1985
* Capalău, Olelie de Fănuș Neagu, regia Ion Cojar, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1985
* Vânător, Vânătorii de Fănuș Neagu, regia Ion Cojar, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1985
* Orfeu în câmpia Dunării de Nichita Stănescu, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1984
* Domnul Bogoiu, Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1984
* Dumitran, Insomnie de Adrian Dohotaru, regia Alexandru Dabija, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1982
* Feodor Karamazov, Karamazovii de F. M. Dostoievski, regia Dan Micu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1981
* Tatăl, Jocul morții și al vieții în deșertul de cenușă de Horia Lovinescu, regia Dan Micu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1979
* Prospero, Furtuna de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” București, 1978
* Timon, Timon din Atena de William Shakespeare, regia Dinu Cernescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1978
* Falstaff, Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, regia Lucian Giurchescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1976
* Tiganov, Barbarii de Maxim Gorki, regia Alexa Visarion, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1976
* Grigore Bucșan, Ultima oră de Mihail Sebastian, regia Valeriu Moisescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1975
* Patru lacrimi de Victor Rozov, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1975
* Fortinbras, Hamlet de William Shakespeare, regia Dinu Cernescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1974
* Poetul, Paradisul de Horia Lovinescu, regia Dan Micu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1974
* Dominique Veret, Cei șase de Frederic Dard şi Robert Hossein, regia George Rafael, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1973
* Scaur, Fântâna Blanduziei de Vasile Alecsandri, regia Dan Nasta, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1971
* Piotr, Într-un ceas bun de Victor Rozov, regia Călin P. Florian, Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu, 1971
* Înaltul personaj, Omul care… de Horia Lovinescu, regia George Rafael, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1971
* Lear, Regele Lear de William Shakespeare, regia Radu Penciulescu, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București, 1970
* Porfiri, Crimă și pedeapsă de F. M. Dostoievski, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1970
* Primarul lunii, Primarul lunii și iubita sa de Alexandru Mirodan, regia Ion Cojar, Teatrul Mic București, 1970
* Iona, Iona de Marin Sorescu, regia Andrei Șerban, Teatrul Mic București, 1969
* Tobias, Echilibrul fragil de Edward Albee, regia Dan Nasta, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1968
* Stomil, Tango de Slawomir Mrozek, regia Radu Penciulescu, Teatrul Mic București, 1967
* Petru Rareș, Petru Rareș de Horia Lovinescu, regia Sorana Coroamă-Stanca, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1967
* El, Acest animal ciudat de Gabriel Arout dupa povestiri de A.P.Cehov, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1967
* Henric IV, Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, regia Lucian Giurchescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1966
* Emil Vlăsceanu, Simple coincidențe de Paul Everac, regia Ion Cojar, Teatrul Mic București, 1966
* Manole, Omul care și-a pierdut omenia de Horia Lovinescu, regia Dan Nasta, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1965
* Șerban Saru-Sinești, Jocul ielelor de Camil Petrescu, regia Crin Teodorescu, Teatrul Mic București, 1965
* Nicolae Roșca, Oricât ar părea de ciudat de Dorel Dorian, regia Radu Penciulescu, Teatrul Mic București, 1964
* Mihai, Este vinovată Corina de Laurențiu Fulga, regia Dinu Negreanu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1964
* Pietro Gala, Act venețian de Camil Petrescu, regia Emil Mandric, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1963
* Ivan Petrovici Voinițki, Unchiul Vania de Anton Cehov, regia Ion Olteanu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1963
* Anzelm, Prima zi de libertate de Leon Kruczkowski, regia Mircea Avram, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1963
* Pavel Proca, Steaua polară de Sergiu Fărcășan, regia Radu Penciulescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1962
* Dimitri, Frații Karamazov de F. M. Dostoievski, regia George Teodorescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1962
* Beaudricourt, Ciocârlia de Jean Anouilh, regia Mircea Avram, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1962
* În noaptea asta nu doarme nimeni de Florian Potra, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1961
* Sextus Pomepius, Antoniu și Cleopatra de William Shakespeare, regia George Teodorescu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1961
* Alioșa Rebrov, Fiul secolului de I. Kurpianov, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1960
* Cadet, Cyrano de Bergerac de Edmond Rostand, regia George Rafel, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1960
* Henry Higgins, Pygmalion de George Bernard Shaw, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1959
* Sava, Din noapte spre zori de Mircea Mohor, regia Ion Șahighian, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1959
* Ofițerul sovietic, Lângă poarta Brandenburg de Erich Maria Remarque, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1959
* Primul soldat, Intervenția de Lev Slavin, regia Ion Șahighian, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1958
* Soldat Păun, Ultimul mesaj de Laurențiu Fulga, regia George Rafael, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1958
* Nicolae Teodoroiu, Ecaterina Teodoroiu de Nicolae Tăutu, regia Sanda Manu, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1957
* Secretarul, Împricinații de Jean Racine, regia George Carabin, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1957
* Tranio, Femeia îndărătnică de William Shakespeare, regia George Rafael, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1957
* Alexei, Mama și copiii ei de Alexander Afinoghenov, regia Gheorghe Jora, Teatrul „Constantin I. Nottara” București, 1956
* Silvestru Trandafir, Dezertorul de Mihail Sorbul, regia Dumitru Cihodaru, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1956
* Prohor, Vassa Jeleznova de Maxi Gorki, regia Dinu Cernescu/ Beate Fredanov, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1955
* Don Basilio, Bărbierul din Sevilla de Pierre Beaumarchais, regia Beate Fredanov, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1955
* Un ofițer întors în patrie, Tragedia optimistă de Vsevolod Vișnevski, regia Ana Barcan/ Ion Cojar/ Beate Fredanov/ Marțian A. Pop, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1955
* Arvinte, Împărăția lui Machidon de Ioana Postelnicu și Tiberiu Vornic, regia Beate Fredanov, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1955
* Avram Iancu, Bălcescu de Camil Petrescu, regia Beate Fredanov, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București, 1955
* Sergent Pugovitin, Revizorul de Nicolae Gogol, regia Sică Alexandrescu/ Alexandru Kirițescu, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București 1952
* Szucs, Podul vieții de Gyula Haj, regia Ion Șahighian, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București 1952
* Un milițian, Dealul vrăbiilor de Alexei Simukov, regia Traian Nițescu, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București, 1951
* Damian Tabacu, Bălcescu de Camil Petrescu, regia Sică Alexandrescu/ Dem George Loghin, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București, 1949
* Străjer 2, Romeo și Julieta de William Shakespeare, regia Moni Ghelerter, Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București, 1948
* O vară de neuitat, regia Lucian Pintilie, 1994
* Oglinda, regia Sergiu Nicolaescu, 1994
* Abel în codru, regia Sandor Mihalyfy, 1994
* Cel mai iubit dintre pământeni, regia Șerban Marinescu, 1993
* Timpul liber, regia Valeriu Drăgușanu, 1993
* Domnișoara Christina, regia Viorel Sergovici, 1992
* Trandafirul și coroana, regia Domnița Munteanu, 1991
* Getting Lucky, regia Michael Paul Girard, 1990
* Cuibul de viespi, regia Horea Popescu, 1987
* Figuranții, regia Malvina Ursianu, 1987
* Totul se plătește, regia Mircea Moldovanu, 1986
* Escapada, regia Cornel Diaconu, 1986
* Întunecare, regia Alexandru Tatos, 1985
* Sezonul pescărușilor, regia Nicolae Opritescu, 1985
* Galax, omul păpușă, regia Ion Popescu-Gopo,1984
* Dragostea și revoluția, regia Gheorghe Vitanidis, 1983
* Pe malul stâng al Dunării albastre, regia Malvina Ursianu, 1983
* Prea cald pentru luna mai, regia Maria Callas Dinescu, 1983
* Calculatorul mărturisește, regia Mircea George Cornea, 1982
* Duelul, regia Sergiu Nicolaescu, 1981
* Orgolii, regia Manole Marcus, 1981
*Iancu Jianu, haiducul, regia Dinu Cocea, 1981
* Unechipaj pentru Singapore, regia Nicu Stan, 1981
* Înghițitorul de săbii, regia Alexa Visarion, 1981
* Ștefan Luchian, regia Nicolae Mărgineanu, 1981
* Saltimbancii, regia Elisabeta Bostan, 1981
* Bietul Ioanide, regia Dan Pița, 1980
* Iancu Jianu, zapciul, regia Dinu Cocea, 1980
* Burebista, regia Gheorghe Vitanidis, 1980
* Capcana, regia Eugen Todoran, 1980
* Un om în Loden, regia Nicolae Mărgineanu, 1979
* Vlad Țepeș, regia Doru Năstase, 1979
* Pentru patrie, regia Sergiu Nicolaescu, 1978
* Între oglinzi paralele, regia Mircea Veroiu, 1978
* Prețul succesului, regia Cornel Todea, 1977
* Trei zile și trei nopți, regia Dinu Tănase, 1976
* Filip cel Bun, regia Dan Pița, 1975
* Orașul văzut de sus, regia Lucian Bratu, 1975
* Muschetarul roman, regia Gheorghe Vitanidis, 1975
* Singurătatea florilor, regia Mihai Constantinescu, 1975
* Livada de vișini, regia Cornel Todea, 1975
* Dincolo de nisipuri, regia Radu Gabrea, 1974
* Muntele ascuns, regia Andrei Cătălin Băleanu, 1974
* Ultimul cartuș, regia Sergiu Nicolaescu, 1973
* Proprietarii, regia Șerban Creangă, 1973
* Dimitrie Cantemir, regia Gheorghe Vitanidis, 1973
* Cu mâinilie curate, regia Sergiu Nicolaescu, 1972
* Reconstituirea, regia Lucian Pintilie, 1971
* Răpirea fecioarelor, regia Dinu Cocea, 1968
* Răzbunarea haiducilor, regia Dinu Cocea, 1968
* Diminețile unui băiat cuminte, regia Andrei Blaier, 1967
* Troienele, regia Petre Sava Băleanu, 1967
* Doisprezece oameni furioși, regia Petre Sava Băleanu, 1966
* Procesul alb, regia Iulian Mihu, 1965
* La porțile pământului, regia Geo Saizescu, 1965
* Rața sălbatică, regia Petre Sava Băleanu, 1965
* Un surâs în plină vară, regia Geo Sizescu, 1963
* Aproape de soare, regia Savel Stiopul, 1961
Televiziune:
* Urmărirea (serial TV – 7 episoade) – regia Radu Gabrea
* August în flăcări (serial TV – 13 episoade) – regia Al. Tatos, Dan Pita
* Războiul independeței (serial TV – 7 episoade) – regia G. Vitanidis, S. Nicolaescu, Doru Nastase
* Domnișoara Christina – regia Viorel Sergovici
* Miracolul George Constantin (telerecital) – regia Domnita Munteanu, Mihaela Burda
* Simple conincidențe de Paul Everac – regia Ion Cojar (preluare Teatrul Mic)
* Insomnie de A. Dohotaru – regia Alexandru Dabija (preluare Teatrul Nottara)
* Enigma din Testament – regia Olimpia Arghir
* Andrei în Trei surori – regia Ion Barna
* Petru Rares în Petru Rareș – regia Sorana C. Stanca (preluare Teatrul Nottara)
* Cei din urmă – regia Radu Penciulescu
* Pietro Gralla în Act venețian – regia Emil Mandric (preluare Teatrul Nottara)
* Porfiri în Crimă și pedeapsă – regia George Rafael (preluare Teatrul Nottara)
* Bucsan în Ultima oră – regia Dinu Cernescu
* Falstaff în Henric al IV-lea – regia Lucian Giurchescu (preluare Teatrul Nottara)
* Henric al IV-lea în Henric al IV-lea – regia Lucian Giurchescu (preluare Teatrul Nottara)
* Hrapov în Vassa Jelesnova – regia Ion Cojar (preluare Teatrul National IL Caragiale)
* Saru-Sinești în Jocul ielelor – regia Crin Teodorescu (preluare Teatrul Mic)
* Lopahin în Livada de vișini – regia Cornel Todea
* Corupție la palatul de justiție – regia P.S. Baleanu
* Magistre fără seamăn slavă (documentar George Constantin) – regia Alexandru Darie
* Vilegiaturiștii – regia Lidia Ionescu
* Trandafirul și coroana – regia Domnita Munteanu
* Invitație la castel – regia Cornel Todea
* Menelau în Troienele – regia P.S. Baleanu
* Liv și Ana – regia Horia Popescu
* Traseul (Teleplay) – regia Mirel Iliesiu
* Omul care – regia Olimpia Arghir
* Nopți în care nu se doarme – regia Domnita Munteanu
* Doisprezece oameni furioși – regia P.S. Baleanu
* Rața sălbatică– regia P.S. Baleanu
* Casă de piatră – regia Lucian Pintilie
* Racheta albă – regia Cristiana Nicolae
Karamazovii 1981
Furtuna 1979
Henric IV 1976
Regele Lear 1970
Iona 1969
*George Constantin în Candida de G. B. Shaw, regia Elena Negreanu, 1983
https://www.youtube.com/watch?v=7lT4kWjxjnY&list=PLiIFUzLc49d-uTHgSfZ5sE9smxFTnoym_&index=57&t=0s
*George Constantin – In Memoriam
https://www.youtube.com/watch?v=3RsuqP3zKfI
*MARI ACTORI ROMÂNI – GEORGE CONSTANTIN
https://www.youtube.com/watch?v=vf1xKIZPCq0
*Olga Tudorache şi George Constantin în Invitaţie la castel de Jean Anouilh
https://www.youtube.com/watch?v=g3_uVOVkUfU
*R.U.R. de Karel Capek cu George Constantin, Damian Crasmaru, Mirela Gorea TEATRU RADIOFONIC SF
https://www.youtube.com/watch?v=6q0F5PUndm4
* Eu, mostenitorul! de Eduardo de Filippo 1983 cu George Constantin TEATRU RADIOFONIC COMEDIE
https://www.youtube.com/watch?v=r-mL-iX9BjE
* George Constantin în Livada cu vișini (1975) https://www.youtube.com/watch?v=Q6P6TbIS3Jg
* http://www.georgeconstantin.ro/
* George Constantin, vulcanul sentimentelorCitiți în Ziarul Metropolis > https://www.ziarulmetropolis.ro/george-constantin-vulcanul-sentimentelor/
* George Constantin http://www.cimec.ro/SCRIPTS/TeatreNou/detaliu_Actori.asp?sq=CONSTANTIN,%20GEORGE&fbclid=IwAR2irNfxUimcvLVjlmbhA-fF6GVwJdsJf3wwAsIw_V4qJ-DoHFqVGYwGzNs
* Dialog de atelier cu George Constantin de Mira Iosif, Revista Teatrul, anul 1969, numărul 5 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.5.anul.XIV.mai.1969/imagepages/image40.html
* Actorii noștri: George Constantin de V.D., Revista Teatrul, anul 1974, numărul 8 http://revistateatrul.cimec.ro/1974/Nr.8.anul.XIX.august.1974/originalimages/11988.1974.08.pag046-pag047.jpg
* Fototeca „Teatrul” prezintă o galerie de mari actori români: George Constantin, Revista Teatrul, anul 1981, numărul 4 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1981/Nr.4.anul.XXVI.aprilie.1981/imagepages/16234.1981.04.pag032-pag033.html
* Sentimente contradictorii, exprimate în gama grotescului de George Constantin, Revista Teatrul, anul 1982, numărul 3 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.3.anul.XXVII.martie.1982/imagepages/16800.1982.03.pag024-pag025.html
* Prietenii mei, actorii. George Constantin de Fănuș Neagu, Revista Teatrul, anul 1983, numărul 6 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1983/Nr.6.anul.XXVIII.iunie.1983/originalimages/17634.1983.06.pag094-pag095.jpg
* Valori ale teatrului românesc: George Constantin de Florica Ichim, Revista Teatrul, anul 1985, numărul 4 http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1985/Nr.4.anul.XXX.aprilie.1985/imagepages/18745.1985.04.pag026-pag027.html
* George Constantin https://ro.wikipedia.org/wiki/George_Constantin#cite_note-2
* George Constantin: „Când actorul intră în scenă, are un Dumnezeu al lui” https://www.ziarulmetropolis.ro/george-constantin-cand-actorul-intra-in-scena-are-un-dumnezeu-al-lui/
* Să ne amintim de ei. Cum a murit de inimă rea actorul George Constantin, ameninţat că va fi dat afară din casă https://miscareaderezistenta.ro/teatru/sa-ne-amintim-de-ei-cum-a-murit-de-inima-rea-actorul-george-constantin-amenintat-ca-va-fi-dat-afara-din-casa-42112.html
* 25 de ani de la moartea actorului George Constantin https://paginiromanesti.ca/2019/04/26/25-moartea-actorului-george-constantin/
* George Constantin – Fișă aproape personală http://aarc.ro/en/articol/george-constantin-fisa-aproape-personala
* Actorii noştrii – George Constantin http://aarc.ro/en/articol/actorii-nostrii-george-constantin
* George Constantin – O fişă pe lună http://aarc.ro/en/articol/o-fisa-pe-luna-george-constantin
* „Defectul principal? Lipsa scenariilor.” http://aarc.ro/en/articol/defectul-principal-lipsa-scenariilor
* George Constantin – „Nu cred în spontaneitate.” http://aarc.ro/en/articol/george-constantin-nu-cred-in-spontaneitate