Levintza, Doina
10 aprilie 1939, București
scenograf, designer de costume, arhitect
Scenograf, creator de costume pentru teatru și film, designer vestimentar, Doina Levintza s-a născut la 10 aprilie 1939 în București. A urmat cursurile Școlii de arhitectură ”Ion Mincu” având de la mama ei talentul și pasiunea pentru arhitectură care s-au regăsit mai apoi în creațiile din lunga și prodigioasa ei carieră.
A debutat la Televiziune ca scenograf și a lucrat la Teatru TV cu regizori importanți ai momentului precum, Petre Sava Băleanu, Cornel Todea, Letiția Popa, Alexandru Tatos, Lidia Ionescu. Cităm din vasta operă a acelei perioade câteva titluri: Nu sunt Turnul Eiffel, Moartea lui Bessy Smith în regia lui Cornel Todea (1968), Șase personaje în căutarea unui autor de Luigi Pirandello, Bătrânul de Hortensia Papadat Bengescu în regia Letiției Popa (1969), Nebunia lui Pantalone în regia lui Alexandru Tatos (1979), Pescărușul de Cehov, regia Petre Sava Băleanu (1974), Micii burghezi de Gorki în regia Soranei Coroamă Stanca, Rezervația de pelicani de D. R. Popescu în regia lui Valeriu Moisescu (1974).
Între 1963 și 1977 Doina Levintza a lucrat pentru televiziune în total 450 de producții, incluzând aici și emisiunile de varietăți, filmele de televiziune, de animație, emisiunile muzicale. Alături de Alexandru Bocăneț, soțul ei, a contribuit la crearea unui nou limbaj, un stil nou, care valorifica în mod original tehnica alb-negru. În cadrul emisiunilor Profil pe 625 linii și Gala lunilor, alături de actorii Anda Călugăreanu, Dan Tufaru și Florian Pittiș acest stil nou a făcut vogă, fiind și azi recunoscut ca atare.
”Talentul Doinei Levintza, scria criticul de film și TV Ecaterina Oproiu, face să cânte albul. Umorul subțire, foarte subțire, al costumelor sale, al decorurilor sale, parcă antiseptic, dă senzația unui laborator de pe o stație selenară. Grafica sa combină acuratețea cu ironia.”
Din 1977, inițial din motive financiare, după cum declară artista, Doina Levintza dezvoltă preocupări în domeniul modei, pe care o îndrăgește ulterior devenind un artist de succes, obișnuit al marilor competiții internaționale. Peste 100 de prezentări ale brandului care-i poartă numele au avut loc la Monte Carlo, Paris, Washington, New York, Londra, Praga, Geneva, Madrid, Roma Beijing, Nagoya.
Încă din perioada când era angajată a Televiziunii Române, Doina Levintza a semnat decoruri dar mai ales costumele unor spectacole importante pe scenele teatrelor din București și din țară. Fiecare etapă a activității sale a fost legată de numele unui regizor, dintre cei mai importanți ai momentului. Colaborarea cu regizori din prima linie a teatrului românesc a continuat și după revoluție, mai ales în domeniul costumului, unde ”marca Levintza” a fost o garanție de succes. L-a acompaniat pe Andrei Șerban la realizarea spectacolelor Trilogia antică, Livada cu vișini, Noaptea regilor, apoi pe Mihai Măniuțiu realizând senzaționalele costume din acel memorabil Richard al III-lea, de la Teatrul Odeon, dar și dintr-un șir lung de alte spectacole ale reputatului regizor (vezi secțiunea Teatrografie), a format cu Cătălina Buzoianu un cuplu creativ de referință, semnând costumele pentru Patul lui Procust (Bulandra). O lungă și prodigioasă perioadă – până în prezent – Doina Levintza a colaborat la scenă cu regizorul Dragoș Galgoțiu, însoțindu-l în montările lui baroce, opulente, de la Odeon, începând cu acel senzațional Portretul lui Dorian Gray care a marcat începutul aventurii artistice a colaborării lor.
Urmărind drumul afirmării și succesului acestei mari creatoare se poate observa că, încă de la începutul carierei sale, Doina Levintza s-a remarcat nu numai prin talentul viguros, inepuizabil în privința capacității de a imagina, iscoditor în căutarea unor forme noi sau a valențelor ascunse ale materialului folosit, dar și a uriașei puteri de muncă. Conceperea, pe de o parte, dar mai ales execuția adeseori propria manu au dat împreună marca stilului Levintza, recognoscibil de la distanță în peisajul artelor decorative, scenografie sau modă.
Acest stil, în arta costumului de teatru îndeosebi, reprezentând contribuția artistei la dezvoltarea acestui domeniu, este, așa după cum o remarcă și studiile istorice, puține câte există, definit prin anumite constante, dar și prin capacitatea de adecvare la loc, timp și obiect, dovedind adeseori o capacitate anticipativă care o situează pe artistă în postură avangardistă. Sesizând punctele de inflexiune experimentală sau doar intuindu-le ca om cu viziune, Doina Levintza a fost în acei primi ani la televiziune, parte a unui stil care surprinde și azi prin ineditul conceptului grafic, caracterizat prin acuratețe, simplitate, dinamism și o strălucire a imaginii care sparge ecranul deși e doar în alb și negru. Din fericire, aceste realizări s-au păstrat pe peliculă și pot fi văzute în înregistrările acelor emisiuni TV cu destulă frecvență.
Tot la televiziune, a avut loc și prima întâlnire cu teatrul, cu regizori specializați precum Petre Sava Băleanu sau Letitzia Popa, care au apelat la colaborarea cu Doina Levintza în virtutea calităților remarcate, nu numai pentru spectacole de teatru, ci și pentru realizarea altor emisiuni, de varietăți sau pur și simplu muzicale. Această deschidere spre diversitate manifestată de la începutul drumului său în profesie i-a folosit mai apoi creatoarei în a-și defini talentul și chiar iubirile. În Pescărușul (regia Petre Sava Băleanu), apar predilecția pentru alb, materiale vaporoase, dar și linia amplă, elegantă, aerul aristocratic, trăsături pe care le va cultiva cu obstinație în viitor, ducându-le la strălucire. La fel, monocromia în negru din Șase personaje în căutarea unui autor (regia, Letitzia Popa), folosirea adecvate a materialelor grele, a catifelelor și, potrivite cu ele, a croiurilor ample, fluide, căzând în falduri.
În același timp, colaborarea cu Cornel Todea, regizor din aceeași generație cu ea, cu un spirit tineresc și acut simț al actualității, i-a dat prilejul să dovedească abilități în a caracteriza prin decor și costum lumea contemporană, în spectacole precum Nu sunt turnul Eiffel la TV sau Zigger – Zagger de la Piatra Neamț. Tot la Teatru TV a avut ocazia să demonstreze și capacități de abstractizare stilistică în Seară de toamnă de Fr. Dürrenmatt , în regia aceluiași Todea.
A realizat costume pentru Liviu Ciulei (Furtuna) și Lucian Pintilie (filmul De ce bat clopotele Mitică). A contribuit la succesul spectacolelor regizorului Horea Popescu, marcând în Caligula, printr-o simbolistică rafinată a a costumelor, relevanța concepției regizorale și folosind în același scop masca din machiaj. Un capitol însemnat în istoria costumelor de teatru create de Doina Levintza l-a reprezentat întâlnirea cu regizorul Gyorgy Harag, de la care declară că a învățat teatru: la Cluj, în Azilul de noapte, la Novi Sad, în Livada și Unchiul Vanea, la Teatrul de Comedie în Procesul, Levintza l-a urmat pe regizor, dând viață personajelor printr-o amprentă specifică a costumului.
Acestei caracterizări a personajelor prin costum îi va adăuga, în timp, nota personală a stilului său, așa încât în spectacolele, zece la număr, create alături de regizorul Mihai Măniuțiu, s-a putut vorbi de extraordinara frumusețe plastică, despre picturalitatea unui spectacol ca Richard al III-lea de la Teatrul Odeon. Aur și roșu cardinal, negru și vișiniu, în combinații savante cu aplicații și broderii de haute couture, au transformat prin contrast sângeroasa poveste a regelui blestemat într-un cinic și sadic balet al morții.
Caligula, de la Teatrul Bulandra și ulterior Richard al II-lea de la Teatrul Național din București au dus mai departe rafinamentul și opulența, luxurianța la care arta costumului Doinei Levintza ajunsese. Fastul ceremoniilor va reveni în spectacolele sale acoperind capete de regină sau năluci, precum celebra tocă a Oanei Pellea din Caligula, iar trena kilometrică a mantiei lui Marcel Iureș din Richard II-lea va deveni proverbială, ca și rochia de dantelă brodată, cu aripi a Tatianei Constantin. Simfonii de culori, grandori de frescă. Tot din perioada colaborării cu Mihai Măniuțiu datează și singurele sale prelucrări ale fondului folcloric, în Săptămâna luminată, inspirată din ritualuri păgâne românești și Nunta, unde explorează pitorescul fauve al unei alte zone folclorice.
La revenirea sa în țară, după 1989, Andrei Șerban a apelat pentru spectacolele sale la Doina Levintza. Aceasta a îmbrăcat personajele după viziunea esențializatoare a regizorului în veștminte de pânză, simple, albe sau negre potrivit regulilor adesea dihotomice ale moralei arhaice. Au realizat împreună și o Livadă …(decorul Mihai Mădescu. Costume D. Levintza) împodobită cu flori albe de vișini, și un spectacol după A 12-a noapte/Noaptea regilor, care pune în evidență umorul talentatei plasticiene.
În anii în care colaborează cu regizorul Dragoș Galgoțiu de la Teatrul Odeon, Doina Levintza atinge în costumele ei, culmea opulenței, mergând până la excentric. Dispunând parcă de resurse nelimitate pentru materialele prețioase din care creează costumele spectacolelor concepute împreună cu regizorul, artista realizează o serie barocă de mare strălucire și luxurianță. Începutul e marcat de Portretul lui Dorian Gray, pagină antologică a operei sale, exultând de rafinament și eleganță, definitorii pentru lumea decadentă despre care vorbește spectacolul. O abundență coloristică, un lustru ireal al imaginilor situează spectacolul la limita suprarealului. Au urmat Hamlet Machine, Viața e vis, Epopeea lui Ghilgameș, Cassanova, din aceeași gamă stilistică, cu costume fastuoase, caracterizate prin croieli ample, culori intense, bogăție de broderii și aplicații decorative. Creatoarea de modă pare a fi aici mai prezentă ca oricând, iar deceniile de experiență își spun cuvântul prin bogăția unui repertoriu de forme utilizate adeseori ca autocitat. Prezența ei dă tonul, s-ar putea spune, acestor spectacole în privința stilului și a concepției, nu doar plastice. Tot cu Galgoțiu realizează și Ascensiunea lui Arturo Ui unde accentele grotești, specifice cabaretului, denotă, ca și în spectacolul Berlin Alexander Platz de la Sibiu, capacitatea artistei de a transla cu ușurință registrele stilistice pentru a reda atmosfera și specificul epocii, uneori cu distanța critică necesară.
Colaborând cu trupa Passe –partout a lui Dan Puric pentru spectacolul Hic sunt leones și Royal Fashion, Doina Levintza experimentează la nivelul anilor 2000 spectacolul de costum, acela care, pornind de la veștmântul ce trebuie să ne definească, descrie cu tandrețe și grație lumea căreia îi aparține. O lume în general apusă, după care se poate ofta cu nostalgie, mai ales în privința eleganței.
Un loc aparte îl ocupă în fișa de creație a Doinei Levintza filmul. De la acel fantomatic spațiu din Dincolo de nisipuri la mâzga mahalalei din De ce bat clopotele Mitică, de la voioșia solară din comedia muzicală Gloria nu cântă, în regia regretatului ei soț, Alexandru Bocăneț, film în nota anilor 70, și până la interbelicul deplâns în Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război sau Orient Expres, ca să cităm filme din zone stilistice diferite, creațiile artistei, îndeosebi în domeniul costumului, au urmat mai mult ca oriunde cerințele scenariului, armonizate cu acelea ale regizorilor, nume de referință în domeniu precum Lucian Pintilie, Radu Gabrea , Mircea Veroiu, Nae Caranfil, Dan Pița.
Expozițiile din anii 2014 și 2019 din cadrul Festivalului Național de Teatru care i-au fost dedicate (ultima mergând până la recentele descoperiri ale creatoarei în domeniul colajului), precum și ampla retrospectivă din 2021 de la ARCUB, au pus în lumină drumul trudnic de la schița de atelier la spectacol și pe podiumurile unde și-a etalat creația în modă, punând în lumină totodată constantele unui stil care a marcat inconfundabil arta costumului și a modei secolului XX și începutului de secol XXI. „Arta e pentru mine încântarea sufletului”, nota într-un catalog Doina Levintza. Ceva din această încântare ajunge și la noi, spectatorii, când pătrundem în universul mirific al artistei și al creațiilor ei.
Doina Papp
20 iulie 2022
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.03.47
Bibliografie
* Levintza, costumul de teatru de la schiță la miracol, catalog, serie scurtă, tipărit în 2014 pe echipamente KONICA MINOLTA
* Stilul Doina Levintza, publicat de ARCUB, Centrul Cultural al Capitalei 2022
* Doina Papp, Clipe de teatru, ed. Tracus Arte, 2015 pg. 12, 292, 218
* Doina Papp, De la Cortina de fier la teatrul fără perdea, Ed. Academiei 2013 pg. 120, pg 30, 117
- KARAMAZOVII, de Feodor Mihailovici Dostoievski
Teatrul Mic Bucureşti, regia Nona Ciobanu
08.06.2017
- TREI GEMENI VENEŢIENI, de Antonio Collalto-Mattiuzzi
Teatrul Mic Bucureşti, regia Nona Ciobanu
02.10.2015
- ÎNŞIR’TE MĂRGĂRITE, de Victor Eftimiu
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Dan Puric
19.04.2015
- CASANOVA, de Jacques Casanova De Seingalt
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
14.02.2015
- ROYAL FASHION, de Dan Puric
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Dan Puric
28.05.2014
- SWEENEY TODD, A FLEET STREET DÉMONI BORBÉLYA (SWEENEY TODD, BĂRBIERUL DEMONIC DIN FLEET STREET), de Hugh Wheeler
Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, regia Dragoş Galgoţiu
16.05.2014
- ASCENSIUNEA LUI ARTURO UI POATE FI OPRITĂ, de Bertolt Brecht
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
20.12.2012
- FIARELE de Tănase Virgil
Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ – Galaţi, regia Virgil Tănase
25.09.2011
- VIAŢA E VIS, de Pedro Calderón de la Barca
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
23.01.2011
- SEX ON THE BICI, de John Tobias
Teatrul Mic Bucureşti, regia Nona Ciobanu
08.01.2011
- MANTIA DE STELE – ÎNDRUMAR ASTROLOGIC PENTRU GHICIT, de Milorad Pavic
Teatrul Mic Bucureşti, regia Nona Ciobanu
22.04.2010
- EPOPEEA LUI GHILGAMEŞ
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
01.03.2009
- MOARTEA UNUI COMIS VOIAJOR, de Arthur Miller
Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, regia Felix Alexa
04.04.2008
- A VADÁSZTÁRSASÁG (SOCIETATEA DE VÂNĂTOAREA), de Thomas Bernhard
Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, regia Dragoş Galgoţiu
02.02.2008
- HAMLETMACHINE, de Heiner Muller
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
24.09.2006
- REVIZORUL, de Nikolai Vasilievici Gogol
Teatrul de Stat – Constanţa, regia Laszlo Suba
15.04.2006
- ÎMBLÂNZIREA SCORPIEI, de William Shakespeare
Teatrul de Stat – Constanţa, regia Paul Bargetto
19.11.2005
- DON QUIJOTE, de Miguel De Cervantes Saavedra
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Dan Puric
23.04.2005
- LIVADA DE VIŞINI, de Anton Pavlovici Cehov
Teatrul de Stat – Constanţa, regia Dan Vasile
17.01.2005
- PORTRETUL LUI DORIAN GRAY, de Oscar Wilde
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Dragoş Galgoţiu
01.10.2004
- HIC SUNT LEONES
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Dan Puric
15.11.2002
- POPCORN, de Benjamin Charles Elton
Teatrul Mic Bucureşti, regia Răzvan Săvescu
07.02.2002
- O SCRISOARE PIERDUTĂ, de Ion Luca Caragiale
Teatrul Naţional ‘Vasile Alecsandri’ – Iaşi, regia Virgil Tănase
00.11.2001
- VINO LA POD, IUBITA MEA! de Gabor Kiszely
Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, regia Alexandru Repan
26.10.2001
- OMUL DIN LA MANCHA, de Dale Wasserman
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Ion Cojar
09.01.2001
- ŞI MAI POTOLIŢI-L PE EMINESCU, de Cristian Tiberiu Popescu
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Grigore Gonţa
13.04.2000
- MACBETT, de Eugène Ionesco
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Beatrice Bleonţ
03.03.2000
- M…BUTTERFLY, de David Henry Hwang
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Ada Lupu
21.01.2000
- TREI JOBENE, de Miguel Mihura
Teatrul Mic Bucureşti, regia Răzvan Săvescu
02.02.1999
- RICHARD II, de William Shakespeare
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Mihai Măniuţiu
30.04.1998
- BACANTELE, de Euripide
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Mihai Măniuţiu
20.11.1997
- NUNTA
Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, regia Mihai Măniuţiu
30.09.1997
- NOPŢILE CĂLUGĂRIŢEI PORTUGHEZE, de Mariana Alcoforado
Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, regia Mihai Măniuţiu
15.02.1997
- OPERA DE TREI PARALE, de Bertolt Brecht
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Beatrice Bleonţ
01.11.1996
- ANTIGONA, de Sofocle
Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, regia Mihai Măniuţiu
15.05.1996
- MOARTEA MĂNÂNCĂ BANANE, de Alfonso Zurro
Teatrul Mic Bucureşti, regia Mihai Măniuţiu
29.03.1996
- CALIGULA, de Albert Camus
Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, regia Mihai Măniuţiu
03.03.1996
- OMORUL ÎN CATEDRALĂ, de Thomas Stearns Eliot
Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, regia Mihai Măniuţiu
01.10.1995
- PATUL LUI PROCUST, de Camil Petrescu
Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, regia Cătălina Buzoianu
23.09.1995
- DAMA CU CAMELII de Alexandre Dumas-fiul
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Răzvan Mazilu
16.05.1995
- DE CRĂCIUN, DUPĂ REVOLUŢIE de Virgil Tănase
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Virgil Tănase
30.11.1994
- STEAUA FĂRĂ NUME, de Mihail Sebastian
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Visarion Alexa
14.05.1994
- ÎNJUNGHIATA, de Antonio Onetti
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Jean Dusaussoy
14.03.1994
- SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ, de Mihail Săulescu
Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, regia Mihai Măniuţiu
27.01.1994
- CARTEA LUI PROSPERO, de William Shakespeare
Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, regia Sergiu Anghel
15.05.1993
- RICHARD III, de William Shakespeare
Teatrul ‘Odeon’ – Bucureşti, regia Mihai Măniuţiu
28.02.1993
- NĂPASTA, de Ion Luca Caragiale
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Dana Dima
17.11.1992
- ACTORI ŞI TRĂDĂTORI, de Tom Stoppard
Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, regia Tudor Mărăscu
10.10.1992
- LIVADA DE VIŞINI, de Anton Pavlovici Cehov
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Andrei Şerban
23.04.1992
- COLIVIA NEBUNELOR, de Jean Poiret
Teatrul de Comedie Bucureşti, regia Valeriu Moisescu
23.01.1992
- NOAPTEA REGILOR, de William Shakespeare
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Andrei Şerban
09.05.1991
- MLAŞTINA, de Caryl Churchill
Teatrul Mic Bucureşti, regia Andreea Vulpe
10.01.1991
- O TRILOGIE ANTICĂ
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Andrei Şerban
28.09.1990
- MAIDANUL CU DRAGOSTE, de George Mihail Zamfirescu
Teatrul Mic Bucureşti, regia Grigore Gonţa
24.04.1989
- REZERVAŢIA DE PELICANI, de Dumitru Radu Popescu
Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra’ – Bucureşti, regia Valeriu Moisescu
21.04.1983
- ZBOR DEASUPRA UNUI CUIB DE CUCI, de Ken Kesey
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Horea Popescu
23.03.1983
- PROCESUL, de Alexandr Vasilievici Suhovo – Kobîlin
Teatrul de Comedie Bucureşti, regia György Harag
04.03.1983
- CALANDRIA, de Bernardo Dovizi Da Bibbiena
Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, regia Costin Marinescu
12.02.1983
- PLOŞNIŢA, de Vladimir Maiakovski
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Horea Popescu
30.05.1982
- MOBILĂ ŞI DURERE, de Teodor Mazilu
Teatrul Municipal – Baia-Mare, regia Magda Bordeianu
24.02.1981
- CALIGULA, de Albert Camus
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Horea Popescu
28.11.1980
- PREMIERA, de John Cromwell
Teatrul Foarte Mic – Bucureşti, regia Laurenţiu Azimioară
03.06.1980
- SE RIDICĂ CEAŢA, de Florin N. Năstase
Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, regia Nicolae Scarlat
15.09.1979
- VESPASIAN AL DOILEA, de Ion Dinescu
Teatrul Dramatic ‘Maria Filotti’ – Brăila, regia Marius Popescu
15.09.1979
- EJJELI MENEDEKHELY (AZILUL DE NOAPTE), de Maxim Gorki
Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, regia György Harag
21.03.1979
- HOMER TRAVESTIT, de Horia Lovinescu
Teatrul ‘Mihai Eminescu’ – Botoşani, regia Geo Saizescu
23.10.1978
- GENEROASA FUNDAŢIE, de Antonio Buero Vallejo
Teatrul Naţional ‘Ion Luca Caragiale’ – Bucureşti, regia Horea Popescu
16.09.1978
- PACEA, de Aristofan
Teatrul Naţional ‘Lucian Blaga’ – Cluj-Napoca, regia Aureliu Manea
21.11.1976
- ZIGGER ZAGGER, de Peter Terson
Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, regia Cornel Todea
07.03.1974
- FARSE MEDIEVALE
Teatrul ‘Tineretului’ – Piatra Neamţ, regia Cornel Todea
01.03.1974
- HAMLET, de William Shakespeare
Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, regia Dinu Cernescu
12.02.1974
- PREMIERA, de John Cromwell
Teatrul Mic Bucureşti, regia Laurenţiu Azimioară
21.01.1973
- ACT VENEŢIAN, de Camil Petrescu
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ‘I.L.Caragiale’ – București, regia Muşata Mucenic
12.01.1972
- MĂTRĂGUNA, de Niccolo Machiavelli
Teatrul Municipal – Baia-Mare, regia Magda Bordeianu
04.12.1971
- INTERESUL GENERAL, de Aurel Baranga,
Teatrul Municipal – Baia-Mare, regia Marius Popescu
04.11.1971
- LIEBELEI (DESPRE DRAGOSTE), de Arthur Schnitzler
Teatrul ‘Radu Stanca’ – Sibiu, regia Petre Sava Băleanu
16.04.1971
- VREMEA LILIACULUI, de Eugenia Busuioceanu
Teatrul ‘Radu Stanca’ – Sibiu, regia Petre Sava Băleanu
22.03.1971
- GIMNASTICA SENTIMENTALĂ, de Vasile Voiculescu
Teatrul Municipal – Baia-Mare, regia Petre Sava Băleanu
29.05.1970
- OTHELLO, de William Shakespeare
Teatrul ‘Constantin I. Nottara’ – Bucureşti, regia Cornel Todea
04.12.1969
- SIMPLE COINCIDENŢE, de Paul Everac
Teatrul ‘I. D. Sârbu’ – Petroşani, regia Petre Sava Băleanu
06.03.1966
Filmografie – costume
- Oh, Ramona! (2019)
- 6,9 pe scara Richter (2016)
- Poveste de dragoste (2015)
- Closer to the Moon / Mai aproape de lună (2014)
- Sunt o babă comunistă (2013)
- Ceva bun de la viață (2011)
- Restul e tăcere(2008)
- Orient Express (2004)
- Stuff That Bear! (2003)
- Galgameth (1996)
- Trenul din zori nu mai oprește aici (1994)
- Moartea unui artist (1991)
- Faleze de nisip (1983)
- De ce trag clopotele, Mitică? (1981)
- Ultima noapte de dragoste (1980)
- Nea Mărin Miliardar (1979)
- Profetul, aurul și ardelenii (1978)
- Arborele genealogic / (1977)
- Eu, tu și Ovidiu (1977)
- Gloria nu cîntă / Gloria nu cântă (1976)
- Nu filmăm să ne amuzăm (1975)
- Dincolo de nisipuri (1974)
- Zestrea (1972)
- Adio, draga Nela (1972)
Filmografie – decoruri
- Lupușor și Mieluțu (1975)
- Adio, draga Nela (1972)
Filmografie – scenografie
- In noaptea asta toata lumea e a mea / (1974)
- Pescărușul (1974)
- Bună seara, Domnule Wilde (1973)
- Zestrea (1972)
- Nebunia lui Pantalone (1971)
- Ciuta / (1970)
- Samy / (1970)
Filmografie – design de producţie
- Zestrea (1972)
Arhivă video:
- 4 mai 2021- https://www.youtube.com/watch?v=CFahBwJRGsg
- 11 aprilie 2021-https://www.youtube.com/watch?v=6S1NCL2Lomc
- 9 martie 2021- https://www.youtube.com/watch?v=fzHPLQvg62o
- 2021- https://www.youtube.com/watch?v=PqkEu8kGuBA
- 2020- https://www.youtube.com/watch?v=U4RkzqnC_7Y
- 2019-https://www.youtube.com/watch?v=pzGsfZLvNpk
- 2018- https://www.youtube.com/watch?v=ZCKdpYDxmKM
- 2018- https://www.youtube.com/watch?v=sOOD-I387lg
Cărți ale personalității:
- ”Costumul de teatru- De la schita la miracol” de Levintza Doina, Editura Nemira.
Festivaluri / Premii
- 1978 ACIN Profetul, aurul şi ardelenii, Premiul pentru costume
- 1980 ACIN Ultima noapte de dragoste, Premiul pentru costume
- 1993 Nominalizare pentru scenografie la Gala Premiilor uniter, pentru costumele din Richard III, Teatrul Odeon.
- 1994 Gala premiilor UNITER, Premiul pentru întreaga activitate
- 2009 Gopo Restul e tăcere , Premiul pentru costume
- 2015 Gopo Closer to the Moon, Premiul pentru costume
- 2017 UCIN 6,9 pe Scara Richter, Cele mai bune costume (împreună cu Adina Bucur)
- 2018 Premiile Gopo 6,9 pe Scara Richter, Cele mai bune costume (împreună cu Adina Bucur)
- 2021 Premiile Gopo, Premiul pentru Întreaga activitate
Alte referințe în presă:
11 martie 2022, despre Expoziţia-eveniment „Stilul Doina Levintza” – https://arcub.ro/expozitia-eveniment-stilul-doina-levintza-din-25-martie-la-arcub/
25 martie 2022- https://www.agerpres.ro/cultura/2022/03/25/expozitia-eveniment-stilul-doina-levintza-vernisata-la-arcub–891529
29 octombrie 2014- https://www.harpersbazaar.ro/bazaar-recomanda-costumele-doinei-levintza-in-expozitie/
https://www.fashion365.ro/doina-levinta/
https://www.sensoarte.ro/Eveniment-5625/doina-levintza-in-detalii-si-accesorii/
https://eventbook.ro/blog/sambata-la-inspiratiff-creatoarea-de-moda-doina-levintza
2002- https://www.curentul.info/cultura/hic-sunt-leones-o-reflectie-asupra-modei/